Het verbaasd me niet, men biedt al langer dan ik leef dezelfde hap. Er is nauwelijks vernieuwing. Men blijft zich richten op volvreet publiek. Veel (vlees) voor weinig. Het is niet Indisch, het is niet Chinees.quote:De babi pangang verdwijnt: Chinees-Indische restaurants sluiten massaal deuren
Bijna iedere Nederlander heeft het wel eens gedaan; foe yong hai of saté eten in een restaurant met een vijver, bruggetje en Chinese lampions. Het is zo kenmerkend voor onze cultuur dat Chinees-Indische restaurants twee jaar geleden werden uitgeroepen tot Nederlands immaterieel erfgoed. Toch verdwijnen er steeds meer van.
Uit de cijfers blijkt dat er de afgelopen twee jaar 86 restaurants zijn gesloten. "Goh, dat is wel heel veel. Jammer", zegt Billy Tse, eigenaar van een restaurant in Haarlem.
De restauranteigenaar ziet de problemen. Tijdens corona zijn veel koks bang naar China teruggegaan en daarna was het moeilijk om weer naar Europa te komen, constateert hij. "Ik sta nu zelf in de keuken als kok. Een kok vinden is niet makkelijk."
Daarnaast zijn de marges veranderd, alles wordt duurder ingekocht. "We zijn ook niet meer goedkoop, het is op een houtje bijten ook voor ons. Wij zitten hier al veertig jaar, we zijn een echt buurtrestaurant met een vaste klantenkring. Dat is ons voordeel."
Geen 'echt' Chinees eten
Ook Julie Ng van Stichting Meer dan Babi Pangang, ziet de afname van Chinees-Indische restaurants en kan dit goed verklaren. "Ten eerste willen de volgende generaties vaak niet meer de zaak overnemen van hun (groot-)ouders. Dat geldt ook voor mij. Ten tweede is het heel moeilijk om personeel te vinden. En ten derde komen steeds meer mensen erachter dat het eten in die Chinees-Indische restaurant helemaal geen authentiek Chinees eten is. Dat 'echte' Chinese eten kan op steeds meer plekken in Nederland".
Persoonlijk vind ik die van "de Chinees" veel lekkerder dan die uit de super.quote:Op zaterdag 18 februari 2023 11:41 schreef mvdejong het volgende:
Ik denk dat het probleem ook is dat mensen die dit soort gerechten als snelle en goedkope hap willen tegenwoordig ook een pak uit de supermarkt kunnen halen, 10 minuutjes in de magnetron doen, en dan voor veel minder geld en tijd iets hebben dat niet onderdoet voor de goedkopere chinees. Alleen als je echte kwaliteit wil hebben (zelfs in de babi pangang heb je grote verschillen) heeft een gang naar het restaurant nog meerwaarde, maar dan zit je aan echte restaurant-prijzen, en ga je meestal ook om een wat specialere avond te hebben.
Niet te vreten uit de superquote:Op zaterdag 18 februari 2023 11:41 schreef mvdejong het volgende:
Ik denk dat het probleem ook is dat mensen die dit soort gerechten als snelle en goedkope hap willen tegenwoordig ook een pak uit de supermarkt kunnen halen, 10 minuutjes in de magnetron doen, en dan voor veel minder geld en tijd iets hebben dat niet onderdoet voor de goedkopere chinees. Alleen als je echte kwaliteit wil hebben (zelfs in de babi pangang heb je grote verschillen) heeft een gang naar het restaurant nog meerwaarde, maar dan zit je aan echte restaurant-prijzen, en ga je meestal ook om een wat specialere avond te hebben.
Je moet de "lokale chinees" ten goede geven, daar hebben het gros van de Nederlanders het uit eten leren kennen.quote:Op zaterdag 18 februari 2023 12:39 schreef Mutsaers__78 het volgende:
Uit eten gaan bij de lokale Chinees....alleen uit eten gaan bij de snackbar is nog erger.
Of gewoon een random dorp in Friesland anno 2023.quote:Op zaterdag 18 februari 2023 13:13 schreef Kaneelstokje het volgende:
Echt iets van vorige generaties.
Allemaal redenen staan al genoemd, maar daarbij moet nog genoemd worden dat als je iets wilt eten dat anders is dan je thuis eet, je tegenwoordig veel meer opties hebt. Indiaas, Nepalees, Japans, Koreaans, Vietnamees, Eritrees, etc.
In de jaren 60 had je Chinees of Italiaans.
Kun je mooi twee keer van eten. En/of nog een deel invriezen.quote:Op zaterdag 18 februari 2023 13:13 schreef Tijn het volgende:
Viel me inderdaad op dat afhalen bij de Chinees behoorlijk in de papieren loopt tegenwoordig, ja. Je bent zo 40 euro kwijt voor twee gerechten met bami, kipsaté en kroepoek.
Mwah, valt nog tegen. De tijden van enorme hoeveelheden zijn ook wel een beetje passé. Het enige dat ik meestal overhoud is kale bamiquote:Op zaterdag 18 februari 2023 14:45 schreef maily het volgende:
[..]
Kun je mooi twee keer van eten. En/of nog een deel invriezen.
Ook invriezen.quote:Op zaterdag 18 februari 2023 14:50 schreef Tijn het volgende:
[..]
Mwah, valt nog tegen. De tijden van enorme hoeveelheden zijn ook wel een beetje passé. Het enige dat ik meestal overhoud is kale bami
Doe ik ook. Maar dat maakt niet opeens 40 euro voor zo'n maaltijd een normaal bedragquote:Op zaterdag 18 februari 2023 14:51 schreef maily het volgende:
[..]
Ook invriezen.
Kun je altijd nog zelf vanalles aan toevoegen.
Nee.quote:Op zaterdag 18 februari 2023 14:52 schreef Tijn het volgende:
[..]
Doe ik ook. Maar dat maakt niet opeens 40 euro voor zo'n maaltijd een normaal bedrag
Dat is bij ons wel nog steeds hetzelfde gebleven gelukkig. Dus we eten met ons gezin van 4 er 2x van en dan hebben we meestal nog een bak nasi over waar we na invriezen nog 1x van eten.quote:Op zaterdag 18 februari 2023 14:50 schreef Tijn het volgende:
[..]
Mwah, valt nog tegen. De tijden van enorme hoeveelheden zijn ook wel een beetje passé. Het enige dat ik meestal overhoud is kale bami
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |