abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_208027102
Minister Weerwind in de fout met dienstauto tijdens burgemeesterschap

Minister voor Rechtsbescherming Franc Weerwind heeft in zijn tijd als burgemeester van Almere misbruik gemaakt van zijn dienstauto. Hij gebruikte de wagen met chauffeur voor privéritten, iets dat volgens de gemeentelijke regels niet is toegestaan.

Het verkeerd gebruik van de dienstauto werd vanavond gemeld door Ank Bijleveld, die sinds het vertrek van Weerwind naar de landelijke politiek waarnemend burgemeester van Almere is. Ze sprak met de gemeenteraad over het jaarverslag Integriteit van het college van burgemeester en wethouders. Daarin staat dat er "een bestuurder" in de fout was gegaan, maar om wie het ging stond er niet bij. Bijleveld gaf aan dat het om Weerwind ging, schrijft Omroep Flevoland.

Weerwind betreurt verkeerd gebruik dienstauto

In een verklaring op zijn LinkedIn-pagina schrijft Weerwind (D66) dat hij zich van geen kwaad bewust was. "Ik heb altijd periodiek bij de gemeente overzichten aangeleverd van het gebruik van de dienstauto voor privéritten of voor vervoer naar nevenfuncties. Ik heb altijd in de veronderstelling verkeerd dat ik daarmee handelde binnen de geldende regelingen", schrijft hij.

"Ik betreur ten zeerste dat nu blijkt dat dat niet het geval was. Nu dat duidelijk is geworden ben ik uiteraard volledig bereid om mee te werken aan het herstellen van deze omissie."

Hoeveelheid ritten en km's onbekend

Uit het jaarverslag blijkt dat de ongeoorloofde ritten zeker vijf jaar lang plaatsvonden, van 2017 tot en met 2021. De dienstauto werd niet alleen gebruikt voor privéritten, maar ook voor ritten naar werkzaamheden die Weerwind uitvoerde voor andere organisaties. Ook in dit geval, bij zogeheten niet-ambtsgebonden nevenfuncties, mag de dienstauto niet gebruikt worden. Weerwind was onder meer actief voor de Fietsersbond en Stichting Het Vergeten Kind.

Hoeveel ongeoorloofde privéritten Weerwind heeft gemaakt is niet bekendgemaakt. Volgens waarnemend burgemeester Bijleveld gaat het in elk geval om meer dan 500 kilometer per jaar. Dat getal hanteert de Belastingdienst als grens waarboven privégebruik moet worden doorgegeven. De Belastingdienst kijkt nu naar "een passende fiscale oplossing", zo zegt Bijleveld.

Mogelijk is ook al voor 2017 sprake geweest van privéritten, maar die jaren zijn nu niet door de gemeente onderzocht. Weerwind werd burgemeester van Almere in september 2015.

'Controle was ook niet goed'

Opvallend is dat de onregelmatigheden pas vorig jaar ontdekt zijn door de gemeente. Bijleveld zegt het te betreuren dat dit niet eerder is gebeurd. Dat had volgens haar wel gemoeten. "Sommige dingen mochten niet. Maar de controle was ook niet goed."

Het controlemechanisme is volgens de waarnemend burgemeester inmiddels aangescherpt. Wel wijst Bijleveld erop dat het in eerste instantie een verantwoordelijkheid van Weerwind zelf was om te weten dat privéritten niet waren toegestaan.

https://nos.nl/artikel/24(...)ns-burgemeesterschap

POLL
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
  Spellchecker donderdag 16 februari 2023 @ 22:31:41 #2
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_208027114
Ja maar, hij heeft er spijt van :'(
pi_208027134
Ach ja... D66...

Iedereen de auto uit en zo.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_208027143
"Ik heb je moeder geneukt" :7
WATT!!! :(
"maar ik betreur het!" ;(
OK! ^O^
M'n schoenen zijn gejat, maar ik hoef niet meer naar buiten, want er is nog wel wat.
pi_208027149
Ik kan ook gebruik maken van een dienstauto, maar als ik dat ding onterecht gebruik dan is het exit. Ik heb minder verantwoordelijkheid dan een burgemeester of minister, dus van hun verwacht ik eigenlijk beter.
pi_208027163
quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2023 22:33 schreef EttovanBelgie het volgende:
Ach ja... D66...

Iedereen de auto uit en zo.
D66 Den Haag:

https://www.telegraaf.nl/(...)ers-op-de-linkerbaan

quote:
DEN HAAG - De linkerrijbaan van een drukke verkeersader in Den Haag, de Lozerlaan, zou alleen gereserveerd moeten worden voor elektrische auto’s. Dit voorstel van D66 deed de wenkbrauwen opkrullen bij veel raadsleden in Den Haag.
pi_208027169
quote:
Las het vanmiddag ja...

die partij is toch puur cabaret man...
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_208027180
Weet je wie ook fout was?
U MAD?
  donderdag 16 februari 2023 @ 22:38:58 #9
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_208027192
Hij zegt het privégebruik netjes te hebben opgegeven bij de gemeente (al mocht het uiteraard sowieso niet): Minister Weerwind in de fout met dienstauto tijdens burgemeesterschap - https://nos.nl/l/2464086

Betreffende gemeente heeft ook echt dikke steken laten vallen.
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  Eindredactie Sport / Forummod donderdag 16 februari 2023 @ 22:40:17 #10
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_208027204
Ja, lekker dwingen tot opstappen. Lekker elke twee maanden weer een nieuwe minister om een of andere futiliteit.
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
pi_208027210
Doei :W
pi_208027262
quote:
9s.gif Op donderdag 16 februari 2023 22:40 schreef heywoodu het volgende:
Ja, lekker dwingen tot opstappen. Lekker elke twee maanden weer een nieuwe minister om een of andere futiliteit.
Ja waarom zouden we ook een minister willen hebben die zich kan houden aan regeltjes terwijl die minister voornamelijk rondloopt bij justitie?

Bij mij in de organisatie kan het al exit zijn na 1x deze grapjes. Deze man heeft het jaren gedaan en bovendien moet je vanwege zijn vroegere en huidige rol meer van hem verwachten.
pi_208027315
Wat een kneuterigheid weer om hier iemand op te pakken. Die man zet zich eigen in voor de publieke zaak en dan gaan we muggenziften om een paar prive kilometers. En dan gek vinden dat ze geen goede mensen kunnen vinden voor publieke functies in de overheid. :')
pi_208027367
Franc Weerwind, ze moesten hem…
…euthanaseren
…ophangen
…opsluiten
…zijn gezin afpakken
…in een lekke boot het IJsselmeer op duwen

Nee hoor, gewoon terugbetalen inclusief rente en boete, zoals iedereen. Als ik verkeerde kosten blijk te hebben gemaakt, hoef ik ook niet op staande voet ontslagen te worden.
  donderdag 16 februari 2023 @ 22:59:11 #15
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_208027385
quote:
Zou je dat ook zeggen als die van de fvd was?
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
  Eindredactie Sport / Forummod donderdag 16 februari 2023 @ 23:00:04 #16
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_208027393
quote:
16s.gif Op donderdag 16 februari 2023 22:59 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]
Zou je dat ook zeggen als die van de fvd was?
Ja. Het is allemaal niet fraai enzo, maar bij elke keer ophef weer een nieuwe minister is alleen maar nóg kutter.
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
  donderdag 16 februari 2023 @ 23:00:37 #17
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_208027397
quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2023 23:00 schreef heywoodu het volgende:

[..]
Ja. Het is allemaal niet fraai enzo, maar bij elke keer ophef weer een nieuwe minister is alleen maar nóg kutter.
Mja misschien. Veel kutter kan haast niet zou je denken maar wie weet. ;(
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_208027444
quote:
Fraude = futiliteit?
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
pi_208027477
quote:
Die heb ik door geven aan de fok voor de nieuws .

Gewoon schanden dat ze daar over denken.
Dat is d66 voor de rijke en de elite.

Stap toch niet waarom mensen er op stemmen.
Omdat maximaal 10% van de bevolking rijk is en daarvan 1% alles bezit .

Je gaat je afvragen of er alleen maar die 10% altijd stemmen en de rest van de bevolking denkt laat maar zitten.
pi_208027538
Ik heb echt een bloedhekel aan D66

Maar dit is dan weer gezeik om niets
pi_208027640
Als ik het goed begrijp heeft hij jaren lang zelf overzichten aangeleverd van die ritten in de veronderstelling dat het mocht, heeft niemand daar ooit iets van gevonden en blijkt het nu alsnog onrechtmatig. Tja, kan me er niet heel druk om maken.
pi_208027656
D66'ers mogen dat. En door.
pi_208027673
Hij had voor zijn priveritten natuurlijk gewoon de fiets moeten pakken, als ex-voorzitter van de fietsersbond.
pi_208027676
D66.. verrassend.. :')
pi_208027682
Nou laat die man die kilometers terugbetalen en dan doorgaan met leven. Na al die fouten van de afgelopen tijd is dit een lachertje.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')