Ik had voor November een rekenign van 280 euro en voor December 460 euro aan gas alleen. Variabel contract dus de volle mep. En ik betaal 169 per maand aan voorschot en ik heb een Wajong van 1200 per maand in die maanden.quote:Op dinsdag 14 februari 2023 11:06 schreef Fe2O3 het volgende:
https://www.rijksoverheid(...)wetsbare-huishoudens
https://www.noodfondsenergie.nl/
De rare vragen? zijn denk ik om te bepalen of en hoeveel je wat krijgt? Welke vragen vond je raar?
Wat is je verbruik nu, per maand/per jaar, en wat betaal je per kwh/m3?
Energieboeren struggelen nogal met de voorschotten ivm. wanneer de afrekening is, en, hoeveel er al in je pot zit.quote:Op dinsdag 14 februari 2023 11:10 schreef Remco2021 het volgende:
[..]
Ik had voor November een rekenign van 280 euro en voor December 460 euro aan gas alleen. Variabel contract dus de volle mep. En ik betaal 169 per maand aan voorschot en ik heb een Wajong van 1200 per maand in die maanden.
De rare vraag vond ik dat men mij vroeg wat mijn advies bedrag was van Essent, die was gisteren 54 euro..........beetje raar vind ik met enorm stijgende kosten
Totaal tarief gas (1 t/m 170.000 m3) :quote:Op dinsdag 14 februari 2023 11:18 schreef Fe2O3 het volgende:
[..]
Energieboeren struggelen nogal met de voorschotten ivm. wanneer de afrekening is, en, hoeveel er al in je pot zit.
Je jaarafrekening komt er binnenkort aan denk ik?
Hoeveel betaal je nu per m3?
Behalve dat je tarief vanaf 1 januari ¤ 1,45 per m³ is, inclusief de belastingen.quote:Op dinsdag 14 februari 2023 11:19 schreef Remco2021 het volgende:
[..]
Totaal tarief gas (1 t/m 170.000 m3) :
¤ 2,92796/m3
jaarafrekening zal over 2 of 3 maanden wel komen inderdaad
In December en November 2022 betaalde ik de hoogste prijs omdat Essent duur had ingekocht. In December had ik 183 kuub gas verbruikt wat wel wat te hoog is inderdaad.quote:Op dinsdag 14 februari 2023 11:16 schreef 111210 het volgende:
Beetje offtopic? Maar hoe kan je zo’n hoge rekening hebben, ik heb dan opzich een goed geisoleerd huis, maar zijn hier echt wel goed gaan opletten wanneer we stoken (max 20 graden als het echt koud is) en wanneer we door bv de dynamische prijzen de wasmachine aan zetten.
Verwarming uit in kamers waar niks gebeurt.
De rekening is uiteraard hoger dan normaal, maar het is wel behapbaar. Ik kom met gas echt bij lange na niet in de buurt.
Met een laag inkomen en een doorwaaiwoning is dat toch niet uitzonderlijk?quote:Op dinsdag 14 februari 2023 11:29 schreef ES_FOK het volgende:
Naast de 2x190 euro, de 2x1300 euro en het prijsplafond moet je ook nog gebruik maken van het noodfonds ?
Nee, dat is nog steeds niet uitzonderlijk hoog en nog ruim onder het plafondverbruik voor december, want dat ligt op 207m³quote:Op dinsdag 14 februari 2023 11:29 schreef Remco2021 het volgende:
[..]
In December en November 2022 betaalde ik de hoogste prijs omdat Essent duur had ingekocht. In December had ik 183 kuub gas verbruikt wat wel wat te hoog is inderdaad.
Het is echt maar 1 keer 1300 euro.quote:Op dinsdag 14 februari 2023 11:29 schreef ES_FOK het volgende:
Naast de 2x190 euro, de 2x1300 euro en het prijsplafond moet je ook nog gebruik maken van het noodfonds ?
123 kuub gas in januari is geen verbruik van een doorwaaiwoningquote:Op dinsdag 14 februari 2023 11:31 schreef Leandra het volgende:
[..]
Met een laag inkomen en een doorwaaiwoning is dat toch niet uitzonderlijk?
Wees blij dat je het niet begrijpt, maar je mag er best begrip voor hebben dat er mensen zijn die werkelijk in zo'n situatie zitten.
Nou bijzonder dan.quote:Op dinsdag 14 februari 2023 11:16 schreef 111210 het volgende:
Beetje offtopic? Maar hoe kan je zo’n hoge rekening hebben, ik heb dan opzich een goed geisoleerd huis, maar zijn hier echt wel goed gaan opletten wanneer we stoken (max 20 graden als het echt koud is) en wanneer we door bv de dynamische prijzen de wasmachine aan zetten.
De rekening is uiteraard hoger dan normaal, maar het is wel behapbaar. Ik kom met gas echt bij lange na niet in de buurt.
120m3 hier in een hoekhuis met label C ... en dan is het niet echt koud geweest in Januari ja.quote:Op dinsdag 14 februari 2023 11:36 schreef ES_FOK het volgende:
[..]
123 kuub gas in januari is geen verbruik van een doorwaaiwoning
2022 en 2023 krijg je 1300 als je daar recht op hebtquote:Op dinsdag 14 februari 2023 11:36 schreef tanteklara het volgende:
[..]
Het is echt maar 1 keer 1300 euro.
Misschien wel van een doorwaaiflatje?quote:Op dinsdag 14 februari 2023 11:36 schreef ES_FOK het volgende:
[..]
123 kuub gas in januari is geen verbruik van een doorwaaiwoning
In Januari heb ik wat meer gelet op de energie/gas.........en had het s nachts iets kouderquote:Op dinsdag 14 februari 2023 11:33 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nee, dat is nog steeds niet uitzonderlijk hoog en nog ruim onder het plafondverbruik voor december, want dat ligt op 207m³
Je bent in januari echter wel veel zuiniger geweest.
Van 2023 is nog maar de vraag, want daar moet nog wetgeving over komen.quote:Op dinsdag 14 februari 2023 11:39 schreef ES_FOK het volgende:
[..]
2022 en 2023 krijg je 1300 als je daar recht op hebt
De prijzen gingen vanaf maart omhoog en dat ging eerst nog niet volle bak want er je had nog een contractprijs.quote:Op dinsdag 14 februari 2023 11:29 schreef ES_FOK het volgende:
Zeker als je in december ook nog de kachel een graadje lager kon zetten.quote:Op dinsdag 14 februari 2023 11:41 schreef Remco2021 het volgende:
In Januari heb ik wat meer gelet op de energie/gas.........en had het s nachts iets kouder
De vergelijking met jouw huis zegt niet veel, als ik jouw huis met het mijne vergelijk heb jij ook een veel hogere rekening dan ik, terwijl mijn huis waarschijnlijk groter is en we overal de verwarming op 20.5 hebben staan, behalve in de logeerkamer en de slaapkamer van onze zoon, daar staat de verwarming op 18 graden, daarentegen staat hij in de badkamers op 22,5.quote:Op dinsdag 14 februari 2023 11:16 schreef 111210 het volgende:
Maar je doet het zelf ook, met je vergelijking met je vaders appartementje ?quote:Op dinsdag 14 februari 2023 11:45 schreef Leandra het volgende:
Ergo: het is totaal zinloos om te roepen dat een ander een raar hoge rekening of verbruik heeft zonder de situatie goed te kunnen vergelijken.
Mijn schoonmoeder woont in een appartement van 70m2 met tripleglas en de thermostaat op 21 graden.quote:Op dinsdag 14 februari 2023 11:40 schreef Leandra het volgende:
[..]
Misschien wel van een doorwaaiflatje?
Mijn vader heeft in januari in zijn appartement 32m³ gas verbruikt, voor verwarmen en warm water.
Dan hebben we het bijna over factor 3.
Appartement van 83m², wel vrij nieuw (2020 opgeleverd).
Ik zie het ook totaal mis gaan, ik heb gisteren de aanvraag gedaan en met lullige vragen etc. Maar ik heb wel meer verbruikt/betaald dan 10% van mn inkomen. Inkomen 1200 in November en December en een rekening van 280 euro en 460 euro.quote:Op dinsdag 14 februari 2023 11:58 schreef Speekselklier het volgende:
Ik ben benieuwd hoe het noodfonds omgaat met maandbedragen van energiebedrijven die vaak totaal niet op de werkelijkheid zijn gebaseerd. Ik begrijp dat o.a. de energieplafond niet altijd worden meegenomen in de voorschotten. Elders op het forum lees je daar veel klachten over.
Bij de eindafrekening zal dan weer blijken dat je geen recht HAD of alsnog recht hebt op geld uit het fonds.
Vooral dat geen recht had. Ik zie hier alweer een nieuwe toeslagenaffaire aankomen.
Ja maar ik neem aan dat daar die 2x1300 (een twaalfde of een achste (vanaf mei??) daarvan natuurlijk dus 200 euro) en die 2x 190 euro nog vanaf gaan? Of denk ik nou verkeerd?quote:Op dinsdag 14 februari 2023 12:02 schreef Remco2021 het volgende:
[..]
Ik zie het ook totaal mis gaan, ik heb gisteren de aanvraag gedaan en met lullige vragen etc. Maar ik heb wel meer verbruikt/betaald dan 10% van mn inkomen. Inkomen 1200 in November en December en een rekening van 280 euro en 460 euro.
Als het goed is kun je kijken wat je per maand verbruikt en moet betalen. En daar gaat het om bij het noodfonds als het goed is. Uiteraard kijkt men naar je maandelijkse inkomsten.quote:Op dinsdag 14 februari 2023 12:13 schreef summer2bird het volgende:
Ik wil wel kijken of ik er voor in aanmerking kom maar ik heb nog niet eens mijn nieuwe voorschotbedrag gekregen
Mijn post was vragend bedoeld, dus snap niet wat daar zinloos aan is.quote:Op dinsdag 14 februari 2023 11:45 schreef Leandra het volgende:
[..]
De vergelijking met jouw huis zegt niet veel, als ik jouw huis met het mijne vergelijk heb jij ook een veel hogere rekening dan ik, terwijl mijn huis waarschijnlijk groter is en we overal de verwarming op 20.5 hebben staan, behalve in de logeerkamer en de slaapkamer van onze zoon, daar staat de verwarming op 18 graden, daarentegen staat hij in de badkamers op 22,5.
Ergo: het is totaal zinloos om te roepen dat een ander een raar hoge rekening of verbruik heeft zonder de situatie goed te kunnen vergelijken.
Ja, kan je nagaan hoe duur het geworden isquote:Op dinsdag 14 februari 2023 11:29 schreef ES_FOK het volgende:
Want je bent bang op overheids discriminatie?quote:Op dinsdag 14 februari 2023 11:58 schreef Speekselklier het volgende:
Ik ben benieuwd hoe het noodfonds omgaat met maandbedragen van energiebedrijven die vaak totaal niet op de werkelijkheid zijn gebaseerd. Ik begrijp dat o.a. de energieplafond niet altijd worden meegenomen in de voorschotten. Elders op het forum lees je daar veel klachten over.
Bij de eindafrekening zal dan weer blijken dat je geen recht HAD of alsnog recht hebt op geld uit het fonds.
Vooral dat geen recht had. Ik zie hier alweer een nieuwe toeslagenaffaire aankomen.
Bang dat mensen direct bedragen moet terugbetalen en als ze dat niet doen ze overal als fraudeur te boek komen te staan.quote:Op dinsdag 14 februari 2023 13:33 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Want je bent bang op overheids discriminatie?
Kan je nagaan hoe duur het is voor de middenkomens die dit allemaal zelf kunnen ophoesten.quote:Op dinsdag 14 februari 2023 13:33 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Ja, kan je nagaan hoe duur het geworden is
Ja precies, de mensen met minder hebben het dus nog zwaarder!quote:Op dinsdag 14 februari 2023 13:41 schreef ES_FOK het volgende:
[..]
Kan je nagaan hoe duur het is voor de middenkomens die dit allemaal zelf kunnen ophoesten.
Andere discussie maar dat valt in veel gevallen nogal te betwijfelen.quote:Op dinsdag 14 februari 2023 13:41 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Ja precies, de mensen met minder hebben het dus nog zwaarder!
Omdat iemand stelt dat 123m³ geen doorwaaiwoning kan zijn.quote:Op dinsdag 14 februari 2023 11:46 schreef Gunner het volgende:
[..]
Maar je doet het zelf ook, met je vergelijking met je vaders appartementje ?
Als je 3 euro per kuub betaald en dat maal 150m3 heb je al 450 euroquote:Op dinsdag 14 februari 2023 13:29 schreef 111210 het volgende:
[..]
Mijn post was vragend bedoeld, dus snap niet wat daar zinloos aan is.
Ben gewoon oprecht benieuwd hoe je bijna 500,- aan gaskosten kan hebben in een vrij milde wintermaand.
Dan moet je lijkt mij de verwarming 24/7 gewoon heel hoog hebben staan.
Heel veel mensen hebben (en vroeger ook al) in december 500 euro aan gaskosten alleen die merken het niet.quote:Op dinsdag 14 februari 2023 13:29 schreef 111210 het volgende:
[..]
Mijn post was vragend bedoeld, dus snap niet wat daar zinloos aan is.
Ben gewoon oprecht benieuwd hoe je bijna 500,- aan gaskosten kan hebben in een vrij milde wintermaand.
Dan moet je lijkt mij de verwarming 24/7 gewoon heel hoog hebben staan.
Precies! zo moeilijk is dat niet, ik zat in december nog aan 3,70 per m3. Met de verwarming op 17 graden en overdag de airco op verwarmen en de houtkachel aan heb ik nog 86 m3 verstookt a 324 euro. Zonder houtkachel en electrische verwarming was dit zeker wel boven de 500 euro geweest op 18 graden.quote:Op dinsdag 14 februari 2023 13:51 schreef Remco2021 het volgende:
[..]
Als je 3 euro per kuub betaald en dan maar 150m3 heb je al 450 euro
Dan denk ik ook weer ... met een dagaanbieder had je 86 * 1,60 = 'maar' 140 a 200 max. euro kwijt geweest.quote:Op dinsdag 14 februari 2023 14:15 schreef boegschroef het volgende:
[..]
Precies! zo moeilijk is dat niet, ik zat in december nog aan 3,70 per m3. Met de verwarming op 17 graden en overdag de airco op verwarmen en de houtkachel aan heb ik nog 86 m3 verstookt a 324 euro. Zonder houtkachel en electrische verwarming was dit zeker wel boven de 500 euro geweest op 18 graden.
Tja en dat heeft ie niet gedaan. Maar eh @Fe203 ik vind jou ook niet handig hoor.quote:Op dinsdag 14 februari 2023 17:41 schreef Fe2O3 het volgende:
[..]
Dan denk ik ook weer ... met een dagaanbieder had je 86 * 1,60 = 'maar' 140 a 200 max. euro kwijt geweest.
Beetje pro actief als de verhoging van < 1 euro naar 3,70 komt enzo. Daarom heb je ook een maand voordat de nieuwe prijs ingaat, zodat je kan overstappen.
Met de kachel op 17 alsnog 85m3 in een zachte december .. energielabel G?
Wie echt intelligent is heeft natuurlijk al geen gasaansluiting meer en voldoende zonnepanelen om het stroomverbruik dte compenserenquote:Op dinsdag 14 februari 2023 17:47 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Tja en dat heeft ie niet gedaan. Maar eh @:Fe203 ik vind jou ook niet handig hoor.
Als je in corona tijd termijncontracten gas had gekocht met levering december 2022, dan hoefde je nu niet meer te werken tot je dood. Echt jammer dat ook jouw glazen bol niet overal even helder was.
Wel goed van je hoor, je hoort blijkbaar tot de intelligentste 1% van nederland. Dat is ongeveer het percentage mensen met een dagcontract.
En wat is nou je jaarverbruik?quote:Op dinsdag 14 februari 2023 11:22 schreef Remco2021 het volgende:
Gas
123m³
¤388,09
In januari 2023
heb je voor ¤
388,09 (123 m³ )
aan gas verbruikt.
Het gaat mij om het noodfonds waarvoor ik in aanmerking kom gezien mijn maandelijkse inkomsten.quote:Op dinsdag 14 februari 2023 18:55 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
En wat is nou je jaarverbruik?
Kijken naar gasverbruik uit januari is niet heul representatief zegmaar. Over 2 maanden zet je de verwarming uit en dan gaat ie pas ergens in oktober of november weer aan. Al die maanden gebruik je nauwelijks gas.
Als we de standaard jaarverdeling van het gasverbruik over 123m³ van januari heen halen, kom je op een jaarverbruik van zo'n 800m³. Dus ruim onder het maximum volume van het prijsplafond. Maakt bij ¤1,45 een jaarbedrag aan gas van ¤1160. En een maandbedrag van ¤97,- voor gas exclusief vastrecht en elektriciteit.
Dat je huidige adviesbedrag lager is, kan komen doordat je afgelopen maanden een 'te hoog' voorschot hebt betaald. Door nu het voorschotbedrag tijdelijk te verlagen, is er straks bij de jaarrekening minder te verrekenen.
En daarvoor zijn je maandelijkse lasten op basis van je jaarverbruik van belang.quote:Op dinsdag 14 februari 2023 19:05 schreef Remco2021 het volgende:
[..]
Het gaat mij om het noodfonds waarvoor ik in aanmerking kom gezien mijn maandelijkse inkomsten.
Ja dat ga ik niet zeggen, want dan zou ik mezelf intelligent noemenquote:Op dinsdag 14 februari 2023 18:02 schreef Leandra het volgende:
[..]
Wie echt intelligent is heeft natuurlijk al geen gasaansluiting meer en voldoende zonnepanelen om het stroomverbruik dte compenseren
En die willen zolang er gesaldeerd kan worden zeker geen dagcontract
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |