abonnement Unibet Coolblue
pi_207962696
quote:
9s.gif Op zondag 12 februari 2023 07:42 schreef Seven. het volgende:

[..]
Gisteren hadden ze een heel goed team maar ook zij hebben hem niet gevonden. De buurvrouw heeft ook niets meer gezegd over levenstekens in een bericht gisteravond. Ze voelt zich niet veilig meer (onder andere naschok gisteravond) dus zij komt weer naar huis met de kinderen.

Ik vind het een troostende gedachte dat hij weet dat zijn gezin vlakbij is . Het gezin heeft alles gedaan wat ze konden, maar meer dan afreizen en schreeuwen naar een hoop puin is helaas niet gelukt.

Hun verhaal heeft deze ramp voor mij een gezicht gegeven. Maar het leven van vele families is voorgoed getekend.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
;(
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_207962719
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2023 10:51 schreef mascara-klodder het volgende:

[..]
Bron van die tal van keren?
Ikzelf, gezien. Architect die tevens bouwkundig is aangelegd gaf ook aan dat het echt niet kan. Gelukkig geen aardbevingsgebied. Wel zielig voor de domme mensen die het kopen en denken het is nieuwbouw dus zal wel goed zijn… _O-


Anderzijds kan je tal van bouwkundige problemen vinden als je zoekt (zie parkeerplaatsen met instortingsgevaar, voetbalstadion waar het dak van is ingestort etc) en dat allemaal in een rijke land zoals NL.
pi_207962872
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2023 09:23 schreef Toine51 het volgende:

[..]
Is dit wel echt zo? Een paar dagen na de aarbeving hebben ze zo ineens 100 aannemers gearresteerd?

Op basis van wat? Hebben ze meteen al bewijs?

Denk dat ze het eerder hogerop moeten zoeken als het om de verantwoordige gaat...
In Turkije kan je opgepakt worden zonder dat er een zaak is. Je kan zelfs jaren brommen zonder dat je bent veroordeeld. Justitie in Turkije is zo disfunctioneel als maar zijn kan. En dan hoeft er niet eens kwade intenties aan de basis zijn.
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2023 09:21 schreef Confetti het volgende:

[..]
Daarom gaat er niets veranderen. Dit kan alleen rechtgezet worden door politieke en bestuurlijke zuiveringen, maar dat zijn nou net de mensen van Erdo zelf.

Mooi voorbeeld weer van wat een autocratie oplevert.
Het probleem in Turkije is niet Erdogan of wel of geen autocratie. Het gaat helaas veel dieper. Corruptie, kleptocratie, slecht functionerende justitie, slecht functionerende handhaving, vriendjespolitiek. Daarnaast is gedragen de Turken zo dat wet en regelgeving niet voor hem bedoeld zijn en doen ze er alles aan om het te omzeilen. Dat zijn dingen die niet zomaar veranderen.
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
  zondag 12 februari 2023 @ 11:14:09 #229
299349 KrAlex
Büyük Kaptan!
pi_207962946
Iedere gek met een zak vol geld besluit om een stuk grond te kopen voor een x bedrag om vervolgens een appartement te bouwen en zijn inleg te vermenigvuldigen met 10.

Deze mensen hebben geen studie gevolgd, denken dat een huis enkel bestaat uit 4 muren en een paar draagbalken. Als je de juiste mensen dan ook nog eens weet te kietelen wordt er ook niet gecontroleerd en heb je zo je vergunning binnen.

Hoop dat deze ramp echt een eye opener is voor Turkije. Er wordt op (korte) termijn ook een grote aardbeving in Istanbul voorspeld. Een stad met ik denk inmiddels 20M+ inwoners die allemaal in hoge appartementen wonen. Als daar ook een oogje is dichtgeknepen bij het bouwen van al die torens dan heb je pas echt een probleem.

Iedereen gewoon aanpakken die zich schuldig heeft gemaakt aan het bouwen en toestemming verlenen van zulke gebouwen.
  zondag 12 februari 2023 @ 11:25:43 #230
438527 MissButterflyy
Fladderend vlindertje
pi_207963108
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2023 11:08 schreef Slayage het volgende:

[..]
In Turkije kan je opgepakt worden zonder dat er een zaak is. Je kan zelfs jaren brommen zonder dat je bent veroordeeld. Justitie in Turkije is zo disfunctioneel als maar zijn kan. En dan hoeft er niet eens kwade intenties aan de basis zijn.
[..]
Het probleem in Turkije is niet Erdogan of wel of geen autocratie. Het gaat helaas veel dieper. Corruptie, kleptocratie, slecht functionerende justitie, slecht functionerende handhaving, vriendjespolitiek. Daarnaast is gedragen de Turken zo dat wet en regelgeving niet voor hem bedoeld zijn en doen ze er alles aan om het te omzeilen. Dat zijn dingen die niet zomaar veranderen.
Toch vraag ik me af of dit nu niet aan het denken gaat zetten.
Als je nu wat koopt en met in je achterhoofd dat de kans dat er binnen 25 jaar weer een zware aardbeving kan plaatsvinden.
Ik kan me niet voorstellen dat ze nu weer zo doorgaan als eerst. Dan ben je echt dom.

In voorgaande jaren was er nog geen internet en mobieltje voor iedereen en waren er niet zoveel beelden naar buiten gekomen van zware aardbevingen in Turkije. Nu kan iedereen het zien, wat voor ellende het is.

Zou er echt geen verandering in denken gaan plaatsvinden dan?
Wie dit leest is een lezer van dit
pi_207963311
quote:
1s.gif Op zondag 12 februari 2023 11:25 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
Toch vraag ik me af of dit nu niet aan het denken gaat zetten.
Als je nu wat koopt en met in je achterhoofd dat de kans dat er binnen 25 jaar weer een zware aardbeving kan plaatsvinden.
Ik kan me niet voorstellen dat ze nu weer zo doorgaan als eerst. Dan ben je echt dom.

In voorgaande jaren was er nog geen internet en mobieltje voor iedereen en waren er niet zoveel beelden naar buiten gekomen van zware aardbevingen in Turkije. Nu kan iedereen het zien, wat voor ellende het is.

Zou er echt geen verandering in denken gaan plaatsvinden dan?
Ik heb uitgerekend dat de aardbeving in Turkije 20 keer heftiger was dan in Japan, terwijl de Japanse aardbeving ee magnitude had van 9.1. En er waren er twee van. Volgens experts was het 30 keer zo krachtig.

Hier is niks tegen opgewassen. Zelfs een kasteel die al 2000 jaar stond is neergegaan. Er moet natuurlijk VEEL BETER GEBOUWD worden. Flexibele ondergronden, veel meer staal etc.

MAAR !!!! Er moet ook gebouwd worden in Konya-Karaman omgeving. Er moeten 3 nieuwe steden van 3 miljoen uit de grond gestampt worden. Noem ze nieuw Hatay, nieuw Gaziantep en nieuw-Kahramanmaraş.

Nieuwbouw in aardbevingsgebieden moet verboden worden. Bestaande gebouwen worden gesloopt als ze niet aan de voorwaarde voldoen. Als mensen in een goed gebouw wonen, mogen ze er blijven wonen.


quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2023 10:33 schreef polderturk het volgende:
30 keer zoveel energie vrijgekomen als in Japan 2011, toen een aardbeving van 9.1 werd gemeten.

Deze twee aardbevingen waren echter veel dichter bij het oppervlak. Daarom werd ook zo een groot gebied geraakt. Als je iets weet van natuurkunde, dan weet je dat bij iedere verdubbeling van de afstand, de hoeveelheid energie per oppervlakte 4 keer afneemt. Dit komt door divergencie. Bij de zon is dit ook het geval. Het zonnelicht gaat echter door het vacuüm, waardoor er niks tussendoor wordt opgenomen. De energie van een aardbeving wordt echter voor een deel door de grond opgenomen.

Energie per oppvervlakte bij divergentie neemt kwadratisch af. De energie per volume neemt echter tot-de-macht-3 af.

Als de afstand verdubbelt, dan wordt het volume 2x2x2 = 8 keer zo groot.

En het oppervlakte 2x2 = 4 keer zo groot.

Dus in totaal is er 32 keer zo weinig energien aan de oppervlakte (klopt niet helemaal)

Dus als r de afstand naar de grond is vanaf het gebied waar de aardbeving groter is, dan wordt de energie door divergentie r^2 keer minder en door het volume wordt het r^3 keer minder.

Wat ik ga schrijven klopt niet helemaal, omdat ik absorptie coëfficient niet weet.

Als de basis gelijk is, dan mag je coëfficienten bij elkaar optellen bij vermenigvuldiging. Dus r^2×r^3 = r^5.

De Japanse aardbeving bevondt zich 32 km onder de grond en het lag 75 km van de kust. De afstand r naar bewoond gebied:
r = wortel(32^2 + 75^2) = 82 km.

Dus r = 10 keer zo groot.

r^5 = 100.000

Turkse aardbeving: 7.8
Japanse aardbeving: 9.1

Een stijging van 1 punt is 30. Een stijging van 2 punten is 900.
Moeilijk te schatten. Daarom heb ik het uitgerekend met deze formule.

[ afbeelding ]

Als je dit oplost krijg je:
E = 2*10^((3/2)*n+3)

Turkije: 1*10^15 J
Japan: 9*10^16 J

De japanse aardbeving was 90 keer krachtiger. De energie bij de oppervlakte is bij het dichtst bewoonbare gebied echter 100.000 / 90 = 1100 keer zo weinig.

Maar stel we kijken alleen naar diepte.

32/7 = 4,6.

Japanse aardbeving was 4,6 keer zo diep.

Energie afname bij Japanse aardbeving bij oppervlakte is (4,6)^5 = 2060 keer zoveel terwijl het 100 keer zo sterk was.

Dus bij de Japanse aardbeving is bij het epicentrum 20 keer zo weinig energie bij het oppervlakte gekomen. Bij de oppervlakte was de Turkse aardbeving 20 keer zo sterk. Dit komt redelijk overeen met wat er in de tweet gezegd wordt.

Ik hoop dat jullie het allemaal begrijpen.


[ twitter ]
  zondag 12 februari 2023 @ 11:44:58 #232
438527 MissButterflyy
Fladderend vlindertje
pi_207963335
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2023 11:43 schreef polderturk het volgende:

[..]
Ik heb uitgerekend dat de aardbeving in Turkije 20 keer heftiger was dan in Japan, terwijl de Japanse aardbeving ee magnitude had van 9.1. En er waren er twee van. Volgens experts was het 30 keer zo krachtig.

Hier is niks tegen opgewassen. Zelfs een kasteel die al 2000 jaar stond is neergegaan. Er moet natuurlijk VEEL BETER GEBOUWD worden. Flexibele ondergronden, veel meer staal etc.

MAAR !!!! Er moet ook gebouwd worden in Konya-Karaman omgeving. Er moeten 3 nieuwe steden van 3 miljoen uit de grond gestampt worden. Noem ze nieuw Hatay, nieuw Gaziantep en nieuw-Kahramanmaraş.

Nieuwbouw in aardbevingsgebieden moet verboden worden. Bestaande gebouwen worden gesloopt als ze niet aan de voorwaarde voldoen. Als mensen in een goed gebouw wonen, mogen ze er blijven wonen.
[..]

Gaat het allemaal wel goed met je?
Wie dit leest is een lezer van dit
pi_207963434
quote:
1s.gif Op zondag 12 februari 2023 11:25 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
Toch vraag ik me af of dit nu niet aan het denken gaat zetten.
Als je nu wat koopt en met in je achterhoofd dat de kans dat er binnen 25 jaar weer een zware aardbeving kan plaatsvinden.
Ik kan me niet voorstellen dat ze nu weer zo doorgaan als eerst. Dan ben je echt dom.

In voorgaande jaren was er nog geen internet en mobieltje voor iedereen en waren er niet zoveel beelden naar buiten gekomen van zware aardbevingen in Turkije. Nu kan iedereen het zien, wat voor ellende het is.

Zou er echt geen verandering in denken gaan plaatsvinden dan?
Nav de aardbeving in 99 dat een behoorlijke psychologische effect had op het land zou alles veranderen. Er zou voortaan aardbeving bestendig gebouwd worden. Ik heb niet de indruk dat er heel veel is veranderd.
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_207963469
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2023 11:52 schreef Slayage het volgende:

[..]
Nav de aardbeving in 99 dat een behoorlijke psychologische effect had op het land zou alles veranderen. Er zou voortaan aardbeving bestendig gebouwd worden. Ik heb niet de indruk dat er heel veel is veranderd.
Zit nou eenmaal in de aard van de mens om snel te vergelijken en te denken dat het jou niet kan overkomen
No bitch to me
pi_207963574
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2023 11:56 schreef TornadoDK het volgende:

[..]
Zit nou eenmaal in de aard van de mens om snel te vergelijken en te denken dat het jou niet kan overkomen
En te denken dat je kan veranderen. Op persoonlijk niveau is veranderen al een enorme uitdaging. Laat staan collectief als land.
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
  Eindredactie Sport / Forummod zondag 12 februari 2023 @ 12:09:46 #236
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_207963635
quote:
1s.gif Op zondag 12 februari 2023 11:25 schreef MissButterflyy het volgende:
Als je nu wat koopt en met in je achterhoofd dat de kans dat er binnen 25 jaar weer een zware aardbeving kan plaatsvinden.
Ik kan me niet voorstellen dat ze nu weer zo doorgaan als eerst. Dan ben je echt dom.
Maar het is zo corrupt als maar zijn kan. Er gaat echt niks veranderen, nul komma nul. Wellicht op papier: regeltjes en dit en dat. Maar wat geld in de juiste zakken en je kunt lekker goedkoop door blijven bouwen. En er is natuurlijk altijd een hele laag van de bevolking die de keuze überhaupt niet heeft en wel in die goedkope meuk móet wonen.
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
  zondag 12 februari 2023 @ 12:14:12 #237
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_207963689
https://www.nu.nl/298219/(...)loof-in-turkije.html op nu.nl dronebeelden van de kloof in de olijvenboomgaard
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
  zondag 12 februari 2023 @ 12:20:36 #238
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_207963859
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2023 12:20 schreef slashdotter3 het volgende:
Kans op overlevenden vinden is nu wel voorbij. Taiwan reddingsteams vertrekken weer.
[ twitter ]
Lijkt mij zo akelig voor de families die nog wachten op familie in de puin ;( het besef.

Maar ze halen toch nog steeds levende mensen uit de puin?

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 12-02-2023 12:39:32 ]
pi_207963903
quote:
9s.gif Op zondag 12 februari 2023 07:42 schreef Seven. het volgende:

[..]
Gisteren hadden ze een heel goed team maar ook zij hebben hem niet gevonden. De buurvrouw heeft ook niets meer gezegd over levenstekens in een bericht gisteravond. Ze voelt zich niet veilig meer (onder andere naschok gisteravond) dus zij komt weer naar huis met de kinderen.

Ik vind het een troostende gedachte dat hij weet dat zijn gezin vlakbij is . Het gezin heeft alles gedaan wat ze konden, maar meer dan afreizen en schreeuwen naar een hoop puin is helaas niet gelukt.

Hun verhaal heeft deze ramp voor mij een gezicht gegeven. Maar het leven van vele families is voorgoed getekend.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Echt vreselijk, Seven!
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
. Knuffel/kus voor jou en onwijs veel sterkte voor al hun dierbaren... ;(
Tails tell tales
pi_207964037
twitter
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_207964056
quote:
1s.gif Op zondag 12 februari 2023 12:28 schreef Selenophilia het volgende:

Maar ze halen toch nog steeds levende mensen uit de puin?
Bijna niet meer. Daarom gaan meerdere hulpverleners groepen ook weg uit het gebied vandaag.
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_207964105
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2023 12:44 schreef Slayage het volgende:

[..]
Bijna niet meer. Daarom gaan meerdere hulpverleners groepen ook weg uit het gebied vandaag.
Vraag mij ook af hoelang het gaat duren voordat alle vermiste lichamen geborgen gaat worden. Veel reddingswerkers naar huis, dan staat Turkije er helemaal alleen voor om alles op te ruimen.
pi_207964218
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2023 12:09 schreef heywoodu het volgende:

[..]
Maar het is zo corrupt als maar zijn kan. Er gaat echt niks veranderen, nul komma nul. Wellicht op papier: regeltjes en dit en dat. Maar wat geld in de juiste zakken en je kunt lekker goedkoop door blijven bouwen. En er is natuurlijk altijd een hele laag van de bevolking die de keuze überhaupt niet heeft en wel in die goedkope meuk móet wonen.
Ik zie ook geen aankomende verandering.
Het gebeurt ook niet elk jaar dus och, vergeten en weer door. Tot over een jaar of 15.
Op maandag 9 september 2013 21:44 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Abs are made in the kitchen.
pi_207964342
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2023 12:48 schreef Selenophilia het volgende:

[..]
Vraag mij ook af hoelang het gaat duren voordat alle vermiste lichamen geborgen gaat worden. Veel reddingswerkers naar huis, dan staat Turkije er helemaal alleen voor om alles op te ruimen.
Ze zullen nooit alle lichamen kunnen bergen. Op den duur moet er - hoe stom dit ook klinkt - met grof geschut geruimd gaan worden om het weer op te kunnen bouwen.
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_207964535
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2023 13:07 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Ze zullen nooit alle lichamen kunnen bergen. Op den duur moet er - hoe stom dit ook klinkt - met grof geschut geruimd gaan worden om het weer op te kunnen bouwen.
Heftig.
Alsof het verlies al niet traumatisch genoeg is, met lede ogen aankijken hoe je geliefde onder het puin opgeruimd wordt ;( ;( ;(
pi_207964696
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2023 12:48 schreef Selenophilia het volgende:

[..]
Vraag mij ook af hoelang het gaat duren voordat alle vermiste lichamen geborgen gaat worden. Veel reddingswerkers naar huis, dan staat Turkije er helemaal alleen voor om alles op te ruimen.
De reddingswerkers die nu naar huis gaan zijn de mensen die getraind zijn om mensen levend onder het puin te redden. Dus hun werk is nu grotendeels achter de rug. Puinruimen is weer iets voor andere mensen. Ik ben bang dat het lang gaat duren voordat alle mensen doden onder het puin gehaald gaan worden.
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_207964727
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2023 13:07 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Ze zullen nooit alle lichamen kunnen bergen. Op den duur moet er - hoe stom dit ook klinkt - met grof geschut geruimd gaan worden om het weer op te kunnen bouwen.
Bouw machines gaan lichaamsdelen opscheppen helaas.
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
  zondag 12 februari 2023 @ 13:44:35 #249
476957 Ciclon
San Lorenzo de Almagro
pi_207964795
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2023 13:07 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Ze zullen nooit alle lichamen kunnen bergen. Op den duur moet er - hoe stom dit ook klinkt - met grof geschut geruimd gaan worden om het weer op te kunnen bouwen.
Bij de aardbeving van Izmit zijn ook 5000 vermisten opgegeven. Oftewel, nooit terug gevonden.. Triest
pi_207964979
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2023 11:08 schreef Slayage het volgende:

[..]
In Turkije kan je opgepakt worden zonder dat er een zaak is. Je kan zelfs jaren brommen zonder dat je bent veroordeeld. Justitie in Turkije is zo disfunctioneel als maar zijn kan. En dan hoeft er niet eens kwade intenties aan de basis zijn.
[..]
Het probleem in Turkije is niet Erdogan of wel of geen autocratie. Het gaat helaas veel dieper. Corruptie, kleptocratie, slecht functionerende justitie, slecht functionerende handhaving, vriendjespolitiek. Daarnaast is gedragen de Turken zo dat wet en regelgeving niet voor hem bedoeld zijn en doen ze er alles aan om het te omzeilen. Dat zijn dingen die niet zomaar veranderen.
Klopt. Maar Erzin is het bewijs dat het wel kan.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')