abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_207903762
Mijn vriendin en ik hebben de intentie om binnen afzienbare tijd te gaan samenwonen in een nieuw huis. Nu krijgen wij allebei een redelijk bedrag aan zorgtoeslag, maar zoals ik overal lees valt dat eigenlijk weg zodra je elkaars toeslagpartner wordt. Klinkt enigzins logisch, maar onze inkomsten worden er niet hoger van terwijl de zorgverzekering gewoon hetzelfde blijft.

Dan zou je denken ga gewoon samenwonen zonder elkaars toeslagpartner te worden, maar als er dan met mij, want ik word de hoofdhuurder, iets gebeurt zit zij met de gebakken peren en moet ze waarschijnlijk binnen 6 maand het huis uit zoals ik her en der kan vinden op internet.

Misschien dat een van jullie fokkers precies weten hoe dit in zijn werk gaat.
Moet zij perse een toeslagpartner worden om in de toekomst in het huis te kunnen blijven wonen als er iets met mij gebeurt? Of kan ze ook samen met mij de huurovereenkomst tekenen waardoor zij in de toekomst safe zit als er iets gebeurt? En wordt zij dan ook al toeslagpartner gezien of dat niet?
pi_207903773
quote:
1s.gif Op woensdag 8 februari 2023 09:49 schreef hyviiee het volgende:
Klinkt enigzins logisch, maar onze inkomsten worden er niet hoger van terwijl de zorgverzekering gewoon hetzelfde blijft.

Je woonlasten worden wel lager, omdat je een groot deel deelt ;)
pi_207903789
quote:
1s.gif Op woensdag 8 februari 2023 09:49 schreef hyviiee het volgende:
Moet zij perse een toeslagpartner worden om in de toekomst in het huis te kunnen blijven wonen als er iets met mij gebeurt?
Toeslagpartner heeft niks met het huis te maken.
quote:
Of kan ze ook samen met mij de huurovereenkomst tekenen waardoor zij in de toekomst safe zit als er iets gebeurt? En wordt zij dan ook al toeslagpartner gezien of dat niet?
Je vriendin moet medehuurder worden, dus ook meetekenen op het huurcontract.
Vervolgens kun je deze invullen: https://www.belastingdien(...)k-een-toeslagpartner
En daar komt dan uit of ze je toeslagpartner is of niet ;)
pi_207903822
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2023 09:50 schreef Piles het volgende:

[..]
Je woonlasten worden wel lager, omdat je een groot deel deelt ;)
Mwa, dat valt best mee hoor. Het huis waar we in zouden gaan is als we elkaars toeslagpartner zouden worden, en dus huurtoeslag gaan missen niet veel goedkoper als hoe we nu wonen.
  woensdag 8 februari 2023 @ 09:57:49 #5
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_207903825
Zucht weer zo'n dooddoener.

Ja we willen die 80 euro per maand houden, en daardoor delen we niet de kosten van huur, gwl en andere gezamelijke zaken wat veel meer kost.

Als je beiden een berg zorgtoeslag krijgt, is dat om dat je niet werkt en in de bijstand zit? Omdat je studeert? Of omdat je een andere uitkering geniet?

Je haalt echt heel veel door elkaar. Toeslagpartner maakt geen kut uit voor het huurcontract. Het huurcontract maakt ook geen kut uit voor toeslagpartner zijn.

Beetje meer info ...

Het enige wat de belastingdienst toetst:

Samenwonen in een huurhuis maakt je geen toeslagpartner.

Samen een huis kopen wel.
Samen een kind hebben wel (en samenwonen dan).
Bij elkaar op het pensioenfonds wel.
Samenwonen en een van de twee heeft al een kind dat niet van jou is en die woont er ook.

Maargoed, gelukkig is de belastingdienst bijzonder handig aan de telefoon en de website ook goed ingericht zodat je dat zelf even kan doorklikken om te kijken of je wel of geen toeslagpartner bent.

https://www.belastingdien(...)k-een-toeslagpartner

Het enige wat de woningbouw/verhuurder toetst:

Wie staat er op het huur contract.
Dum de dum
pi_207903835
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2023 09:52 schreef Piles het volgende:

[..]
Toeslagpartner heeft niks met het huis te maken.

Zeker? Want ik lees dus echt overal dat als zij geen toeslagpartner is, niet zomaar in aanmerking komt om in het huis te kunnen blijven wonen als ik kom te overlijden ofzo.
  woensdag 8 februari 2023 @ 10:00:47 #7
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_207903865
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2023 09:58 schreef hyviiee het volgende:

[..]
Zeker? Want ik lees dus echt overal dat als zij geen toeslagpartner is, niet zomaar in aanmerking komt om in het huis te kunnen blijven wonen als ik kom te overlijden ofzo.
Kweenie wie je die info geeft, maar ze hebben het meer dan een beetje fout. Dang.
Dum de dum
pi_207903878
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2023 09:57 schreef Fe2O3 het volgende:
.Als je beiden een berg zorgtoeslag krijgt, is dat om dat je niet werkt en in de bijstand zit? Omdat je studeert? Of omdat je een andere uitkering geniet?

Waarom zo doen? Nee ik werk gewoon. Maar niet ieder werkend persoon heeft 2500,-per maand. En waarom mijn vriendin een hoge zorgtoeslag krijgt, maakt niet uit.

En ja ik weet wat een toeslagpartner is. Maar ik lees dus overal dat zodra zij niet mijn toeslagpartner is niet direct mag blijven wonen in het huis als ik, de hoofdhuurder kom te overlijden.
pi_207903895
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2023 10:00 schreef Fe2O3 het volgende:

[..]
Kweenie wie je die info geeft, maar ze hebben het meer dan een beetje fout. Dang.
https://www.juridischloke(...)/overlijden-huurder/

Hier staat dus als ze geen medehuurder is ze het huis uit moet. Maar dat was dus ook m'n vraag. Wordt ze toeslagpartner zodra zij "medehuurder" wordt.
  woensdag 8 februari 2023 @ 10:07:14 #10
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_207903921
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2023 10:04 schreef hyviiee het volgende:

[..]
https://www.juridischloke(...)/overlijden-huurder/

Hier staat dus als ze geen medehuurder is ze het huis uit moet. Maar dat was dus ook m'n vraag. Wordt ze toeslagpartner zodra zij "medehuurder" wordt.
Lees nu eens wat ik in mijn eerste post typ ...

Het antwoord op je vraag is nee.

Toeslagpartner heeft 0,0 relevantie tov medehuurder zijn van iets.
Dum de dum
pi_207903924
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2023 10:04 schreef hyviiee het volgende:

[..]
https://www.juridischloke(...)/overlijden-huurder/

Hier staat dus als ze geen medehuurder is ze het huis uit moet. Maar dat was dus ook m'n vraag. Wordt ze toeslagpartner zodra zij "medehuurder" wordt.
Vul dit eens in https://www.belastingdien(...)k-een-toeslagpartner
pi_207904885
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2023 10:04 schreef hyviiee het volgende:

[..]
https://www.juridischloke(...)/overlijden-huurder/

Hier staat dus als ze geen medehuurder is ze het huis uit moet. Maar dat was dus ook m'n vraag. Wordt ze toeslagpartner zodra zij "medehuurder" wordt.
Dat is niet wat je vroeg :N:
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2023 09:58 schreef hyviiee het volgende:

[..]
Zeker? Want ik lees dus echt overal dat als zij geen toeslagpartner is, niet zomaar in aanmerking komt om in het huis te kunnen blijven wonen als ik kom te overlijden ofzo.
Toeslagpartner is relevant voor de relatie tussen jullie en de Belastingdienst. Medehuurderschap is relevant voor de relatie tussen jullie en de verhuurder. Dit dus:

quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2023 09:57 schreef Fe2O3 het volgende:
Je haalt echt heel veel door elkaar. Toeslagpartner maakt geen kut uit voor het huurcontract. Het huurcontract maakt ook geen kut uit voor toeslagpartner zijn.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_207904940
quote:
1s.gif Op woensdag 8 februari 2023 09:49 schreef hyviiee het volgende:
Nu krijgen wij allebei een redelijk bedrag aan zorgtoeslag, maar zoals ik overal lees valt dat eigenlijk weg zodra je elkaars toeslagpartner wordt.
Het valt niet weg omdat je toeslagpartner wordt, maar (deels) weg omdat het (gezamenlijke) toetsingsinkomen te hoog wordt. En die grens ligt niet op 2 keer de grens voor een individu; 38k-ish alleen en 48k-ish samen.

quote:
1s.gif Op woensdag 8 februari 2023 09:49 schreef hyviiee het volgende:
Dan zou je denken ga gewoon samenwonen zonder elkaars toeslagpartner te worden, maar als er dan met mij, want ik word de hoofdhuurder
Jij kan prima hoofdhuurder zijn. Google op 'medehuurder'. Die hebben dezelfde rechten en plichten.

quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2023 09:57 schreef hyviiee het volgende:

[..]
Mwa, dat valt best mee hoor. Het huis waar we in zouden gaan is als we elkaars toeslagpartner zouden worden, en dus huurtoeslag gaan missen niet veel goedkoper als hoe we nu wonen.
Jullie nieuwe woning (of eigenlijk woonlasten) is duurder dan de 2 oude woningen samen; dat is een keuze die je kennelijk niet kunt maken als het hangt om een paar tientjes toeslag.

[ Bericht 12% gewijzigd door baskick op 08-02-2023 11:44:54 ]
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_207905383
Daar heb je dan geen recht meer op. Als je samenwoont zijn de vaste lasten toch ook veel lager.
pi_207905442
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2023 12:19 schreef hoechst het volgende:
Daar heb je dan geen recht meer op.
Heb je daar ook een onderbouwing bij?
Het is namelijk onzin wat je zegt.
pi_207906258
quote:
1s.gif Op woensdag 8 februari 2023 12:24 schreef Piles het volgende:

[..]
Heb je daar ook een onderbouwing bij?
Het is namelijk onzin wat je zegt.
Als 'daar' slaat op het stijgen van het gezamenlijk toetsingsinkomen indien toeslagpartner slaat, is er niets incorrect aan.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_207906696
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2023 13:24 schreef baskick het volgende:

[..]
Als 'daar' slaat op het stijgen van het gezamenlijk toetsingsinkomen indien toeslagpartner slaat, is er niets incorrect aan.
Ik lees 'daar' als 'zodra je samenwoont'. Zeker gezien de 2e zin van die post :)
En dat is onzin, want het hangt er alleen vanaf of je toeslagpartner bent/wordt (je recht op toeslag). En dat word je niet per definitie als je gaat samenwonen, hadden we volgens mij inmiddels geconcludeerd :P
  woensdag 8 februari 2023 @ 14:10:21 #18
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_207906938
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2023 13:24 schreef baskick het volgende:

[..]
Als 'daar' slaat op het stijgen van het gezamenlijk toetsingsinkomen indien toeslagpartner slaat, is er niets incorrect aan.
Jawel, want het neemt niet mee hoe hoog het gezamenlijk inkomen dan is. Samenwonen betekent niet automatisch geen recht meer op zorgtoeslag.
The love you take is equal to the love you make.
  woensdag 8 februari 2023 @ 14:27:29 #19
3542 Gia
User under construction
pi_207907196
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2023 09:57 schreef hyviiee het volgende:

[..]
Mwa, dat valt best mee hoor. Het huis waar we in zouden gaan is als we elkaars toeslagpartner zouden worden, en dus huurtoeslag gaan missen niet veel goedkoper als hoe we nu wonen.
Dus, je hebt nu ieder een huurhuis met huurtoeslag, zeg dat je onder de streep ieder 400 euro betaalt, en je wilt samen naar een huis van 800 euro, waarvoor je dan geen huurtoeslag meer krijgt. En, als je toeslagpartners wordt, ook geen zorgtoeslag meer. Verschrikkelijk, waarom zouden mensen gaan samenwonen. Wat niet allemaal afgepakt wordt!!

Heb je ook in de gaten dat je maar 1x G/W/L hebt, 1x inboedelverzekering, 1x tv/internetaansluiting. Daarnaast is samen koken ook al goedkoper, maar goed, dat kan ook met 2 huizen. Tel dat eens allemaal uit op jaarbasis!
pi_207908098
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2023 14:27 schreef Gia het volgende:

[..]
Verschrikkelijk, waarom zouden mensen gaan samenwonen. Wat niet allemaal afgepakt wordt!!

Heb je ook in de gaten dat je maar 1x G/W/L hebt, 1x inboedelverzekering, 1x tv/internetaansluiting. Daarnaast is samen koken ook al goedkoper, maar goed, dat kan ook met 2 huizen. Tel dat eens allemaal uit op jaarbasis!
Ik snap niet zo goed waarom er altijd op een bepaald toontje gepraat moet worden als mensen het over toeslagen hebben. Ik was er gewoon benieuwd naar of er mensen hier op dit forum waren die er misschien meer van af wisten.

Maar anyway. Zoals ik dus begrijp wat hier in dit topic is gepost ; Het maakt voor de belastingdienst niet uit of we samenwonen ( dat had ik zelf ook al wel begrepen) en het maakt voor het huurcontract, die wij dan samen zouden moeten ondertekenen voor de veiligheid tov mijn vriendin in de toekomst met het oog op kunnen blijven wonen in het huis, niet uit voor de belastingdienst. Maw, zij hoeft NIET mijn toeslagpartner te worden om in de toekomst in het huis te kunnen blijven wonen als er iets met mij gebeurt.
  woensdag 8 februari 2023 @ 15:54:02 #21
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_207908269
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2023 15:37 schreef hyviiee het volgende:

[..]
Ik snap niet zo goed waarom er altijd op een bepaald toontje gepraat moet worden als mensen het over toeslagen hebben. Ik was er gewoon benieuwd naar of er mensen hier op dit forum waren die er misschien meer van af wisten.

Maar anyway. Zoals ik dus begrijp wat hier in dit topic is gepost ; Het maakt voor de belastingdienst niet uit of we samenwonen ( dat had ik zelf ook al wel begrepen) en het maakt voor het huurcontract, die wij dan samen zouden moeten ondertekenen voor de veiligheid tov mijn vriendin in de toekomst met het oog op kunnen blijven wonen in het huis, niet uit voor de belastingdienst. Maw, zij hoeft NIET mijn toeslagpartner te worden om in de toekomst in het huis te kunnen blijven wonen als er iets met mij gebeurt.
Zorg dan wel dat je het goed regelt dat zij het huurcontract kan overnemen als jou iets overkomt.

Voor de toekomst: als dit echt een langdurige relatie wordt en je naar elkaar toe e.e.a. goed wilt regelen, dan ga je stappen zetten (samenlevingscontract, partnerpensioen) waardoor jullie wel toeslagpartner worden. Weeg dan wel goed de kortere termijn (eventueel verlies van zorgtoeslag) af tegen de langere termijn (zekerheid als een van beiden iets overkomt).
The love you take is equal to the love you make.
pi_207908316
quote:
1s.gif Op woensdag 8 februari 2023 15:54 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Zorg dan wel dat je het goed regelt dat zij het huurcontract kan overnemen als jou iets overkomt.

Voor de toekomst: als dit echt een langdurige relatie wordt en je naar elkaar toe e.e.a. goed wilt regelen, dan ga je stappen zetten (samenlevingscontract, partnerpensioen) waardoor jullie wel toeslagpartner worden
Vergeet ook testament niet.

@hyviiee: als jij overlijdt, mag je vriendin wel in het huis blijven wonen (want medehuurder). Maar jouw spullen (dus helft v/d gezamenlijke inboedel + eigen spullen) + jouw geld gaan naar jouw erfgenamen. En zonder getrouwd of testament is dat niet je vriendin. Dus inderdaad: als het een langdurige relatie, regel dan meer dan alleen het huurcontract :)
  woensdag 8 februari 2023 @ 16:02:58 #23
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_207908340
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2023 15:59 schreef Piles het volgende:

[..]
Vergeet ook testament niet.

@:hyviiee: als jij overlijdt, mag je vriendin wel in het huis blijven wonen (want medehuurder). Maar jouw spullen (dus helft v/d gezamenlijke inboedel + eigen spullen) + jouw geld gaan naar jouw erfgenamen. En zonder getrouwd of testament is dat niet je vriendin. Dus inderdaad: als het een langdurige relatie, regel dan meer dan alleen het huurcontract :)
Ik noemde die twee omdat je met elk van die toeslagpartner wordt. Het is niet zozeer een uitputtende opsomming van wat je dan zou moeten regelen.

Ik ben wel altijd voorstander van samenlevingscontract plus testamenten. Het mooie is dat je het daarmee sluitend regelt (mits goed overdacht en besproken met de notaris) maar dat het bij stuklopen van de relatie veel minder ingrijpend is dan scheiden.
The love you take is equal to the love you make.
pi_207908354
quote:
1s.gif Op woensdag 8 februari 2023 16:02 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Ik noemde die twee omdat je met elk van die toeslagpartner wordt. Het is niet zozeer een uitputtende opsomming van wat je dan zou moeten regelen.
Ah goed punt ja :)
quote:
Ik ben wel altijd voorstander van samenlevingscontract plus testamenten. Het mooie is dat je het daarmee sluitend regelt (mits goed overdacht en besproken met de notaris) maar dat het bij stuklopen van de relatie veel minder ingrijpend is dan scheiden.
Eens, zo hebben wij het hier ook ^O^
pi_207908504
quote:
1s.gif Op woensdag 8 februari 2023 15:54 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Zorg dan wel dat je het goed regelt dat zij het huurcontract kan overnemen als jou iets overkomt.

Voor de toekomst: als dit echt een langdurige relatie wordt en je naar elkaar toe e.e.a. goed wilt regelen, dan ga je stappen zetten (samenlevingscontract, partnerpensioen) waardoor jullie wel toeslagpartner worden. Weeg dan wel goed de kortere termijn (eventueel verlies van zorgtoeslag) af tegen de langere termijn (zekerheid als een van beiden iets overkomt).
Jaa, dat is dus ook wat ik probeer te doen. ALLES helemaal tot in de puntjes geregeld hebben. Ik wil niet dat als er iets ergs gebeurt zij ook nog eens in de shit komt te zitten met niet in het huis te mogen blijven wonen.

Maar nu nog 1 ding. Stel je voor. Wij tekenen samen het huurcontract zonder elkaars toeslagpartner eerst te worden. We wonen een jaar samen, en behouden allebei de zorgtoeslag omdat we geen toeslagpartner zijn, en we besluiten om dan toch alles goed op papier te hebben en wel elkaars toeslagpartner worden. Heeft dit gevolgen tot het eventuele moeten terugbetalen van zorgtoeslag die wij beiden over het afgelopen jaar hebben ontvangen? Aangezien we op papier al die tijd hebben samen gewoond? Want dat kom ik ook veel tegen als ik internet afspeur. Mensen die toeslagen moeten terugbetalen van de afgelopen paar maanden zodra zij een toeslagpartner hebben "gekregen".
  woensdag 8 februari 2023 @ 16:57:41 #26
3542 Gia
User under construction
pi_207909071
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2023 16:18 schreef hyviiee het volgende:

[..]
Jaa, dat is dus ook wat ik probeer te doen. ALLES helemaal tot in de puntjes geregeld hebben. Ik wil niet dat als er iets ergs gebeurt zij ook nog eens in de shit komt te zitten met niet in het huis te mogen blijven wonen.

Maar nu nog 1 ding. Stel je voor. Wij tekenen samen het huurcontract zonder elkaars toeslagpartner eerst te worden. We wonen een jaar samen, en behouden allebei de zorgtoeslag omdat we geen toeslagpartner zijn, en we besluiten om dan toch alles goed op papier te hebben en wel elkaars toeslagpartner worden. Heeft dit gevolgen tot het eventuele moeten terugbetalen van zorgtoeslag die wij beiden over het afgelopen jaar hebben ontvangen? Aangezien we op papier al die tijd hebben samen gewoond? Want dat kom ik ook veel tegen als ik internet afspeur. Mensen die toeslagen moeten terugbetalen van de afgelopen paar maanden zodra zij een toeslagpartner hebben "gekregen".
Vaak lopen die toeslagen nog door, omdat men het vergeet door te geven aan de belastingdienst/dit vaak pas duidelijk wordt met de aangifte van de IB. Dan kun je een terugvordering krijgen, inderdaad.
Hier kun je ook rekening mee houden op het moment dat je toeslagpartners wordt, door dit bedrag opzij te zetten.
pi_207909213
Je wordt met terugwerkende kracht fiscaal partners als je al samenwoont. Stel jullie gaan 1 jan 2023 samenwonen, in december 2023 trouwen dan zijn jullie vanaf 1 jan 2023 fiscale partners. Zijn jullie vanaf 1aug gaan samenwonen dan zijn jullie vanaf dat fiscaal partners.
pi_207909545
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2023 17:06 schreef Koettie het volgende:
Je wordt met terugwerkende kracht fiscaal partners als je al samenwoont. Stel jullie gaan 1 jan 2023 samenwonen, in december 2023 trouwen dan zijn jullie vanaf 1 jan 2023 fiscale partners. Zijn jullie vanaf 1aug gaan samenwonen dan zijn jullie vanaf dat fiscaal partners.
En als je in 2024 trouwt, en in 2023 bent gaan samenwonen? :)
pi_207909718
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2023 17:06 schreef Koettie het volgende:
Je wordt met terugwerkende kracht fiscaal partners als je al samenwoont. Stel jullie gaan 1 jan 2023 samenwonen, in december 2023 trouwen dan zijn jullie vanaf 1 jan 2023 fiscale partners. Zijn jullie vanaf 1aug gaan samenwonen dan zijn jullie vanaf dat fiscaal partners.
Nee, deze wet is per 1 januari 2023 aangepast door de wetgever. Toeslagpartnerschap word niet meer met terugwerkende kracht toegepast.

Zie artikel 3 lid 3 Awir
Degene die ingevolge het eerste of tweede lid voor een deel van het berekeningsjaar als partner wordt aangemerkt, wordt vanaf de dag waarop het partnerschap ingevolge het eerste of tweede lid is ontstaan, ook als partner aangemerkt in de daaropvolgende perioden van het berekeningsjaar, voor zover hij in die perioden als ingezetene op hetzelfde woonadres is ingeschreven in de basisregistratie personen als de belanghebbende.
  woensdag 8 februari 2023 @ 18:10:36 #30
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_207910267
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2023 15:37 schreef hyviiee het volgende:
Ik snap niet zo goed waarom er altijd op een bepaald toontje gepraat moet worden als mensen het over toeslagen hebben. Ik was er gewoon benieuwd naar of er mensen hier op dit forum waren die er misschien meer van af wisten.
Het is niet het toontje, het is meer dat toeslagen van ontzettend veel afhankelijk zijn, en we wel gewend zijn dat men vraag A post en informatie B C en D weglaat waardoor je na drie dagen ineens een heel ander antwoord moet geven :)
Dum de dum
pi_207910692
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2023 13:53 schreef Piles het volgende:

[..]
Ik lees 'daar' als 'zodra je samenwoont'. Zeker gezien de 2e zin van die post :)
En dat is onzin, want het hangt er alleen vanaf of je toeslagpartner bent/wordt (je recht op toeslag). En dat word je niet per definitie als je gaat samenwonen, hadden we volgens mij inmiddels geconcludeerd :P

Ik lees de tweede zin niet als een geheel met de eerste, maar meer als reden waarom de toeslagen voor toeslagpartners lager zijn. Maar ik volg jou ook.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_207910703
quote:
1s.gif Op woensdag 8 februari 2023 14:10 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Jawel, want het neemt niet mee hoe hoog het gezamenlijk inkomen dan is. Samenwonen betekent niet automatisch geen recht meer op zorgtoeslag.
Nee, maar ik veel gevallen wel minder (of 1 van de 2 moet 0 inkomen hebben).
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_207911153
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2023 17:24 schreef Piles het volgende:

[..]
En als je in 2024 trouwt, en in 2023 bent gaan samenwonen? :)
Ja. Dit dus. Als wij in April van dit jaar een huis intrekken met haar en mijn naam op de huurovereenkomst en bijvoorbeeld in Mei 2024 gaan trouwen of wat dan ook waardoor zij dus mijn toeslagpartner wordt, bestaan dan de kans dat we allebei onze zorgtoeslagen die we hebben ontvangen over 2023 terugbetalen? Want dat zou een behoorlijk bedrag zijn..
pi_207911282
Stuur mij een dm als je het erover wil hebben. Ben het met je eens dat het toontje van de meeste hier echt schrikbarend is. Hoop niet dat ze werken in een dienstverlenende sector. Je kan ook niet alles weten. Mooi dat je het vraagt!
pi_207911854
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2023 19:08 schreef hyviiee het volgende:

[..]
Ja. Dit dus. Als wij in April van dit jaar een huis intrekken met haar en mijn naam op de huurovereenkomst en bijvoorbeeld in Mei 2024 gaan trouwen of wat dan ook waardoor zij dus mijn toeslagpartner wordt, bestaan dan de kans dat we allebei onze zorgtoeslagen die we hebben ontvangen over 2023 terugbetalen? Want dat zou een behoorlijk bedrag zijn..
Nee, lees mijn eerdere bijdrage (post 29).
Als je trouwt op bijv.16 mei 2024,ben je per 1 juni 2024 toeslagpartner. Vanaf 1 januari 2023 is de wet gewijzigd en kan je niet meer met terugwerkende kracht toeslagpartner worden.
  woensdag 8 februari 2023 @ 20:48:11 #36
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_207913224
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2023 19:08 schreef hyviiee het volgende:

[..]
Ja. Dit dus. Als wij in April van dit jaar een huis intrekken met haar en mijn naam op de huurovereenkomst en bijvoorbeeld in Mei 2024 gaan trouwen of wat dan ook waardoor zij dus mijn toeslagpartner wordt, bestaan dan de kans dat we allebei onze zorgtoeslagen die we hebben ontvangen over 2023 terugbetalen? Want dat zou een behoorlijk bedrag zijn..
2023 niet, maar 2024 Jan t/m Mei mogelijk wel.

Maar mi. moet je niet je leven aanpassen op de toeslagen die je wel of niet krijgt ... eerder ambiëren dat je inkomen meer stijgt dan het toeslagengat.

Je moet ook opletten met je pensioen, elkaar aanmelden maakt je toeslagpartner. Je moet echter al wel even samenwonen bij de meeste (alle?) fondsen, voordat dat überhaupt kan. Het andere is gezinsuitbreiding natuurlijk, maar daar ben je als het goed is samen bij ;)
Dum de dum
  woensdag 8 februari 2023 @ 20:51:44 #37
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_207913298
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2023 20:48 schreef Fe2O3 het volgende:

[..]
2023 niet, maar 2024 Jan t/m Mei mogelijk wel.

Maar mi. moet je niet je leven aanpassen op de toeslagen die je wel of niet krijgt ... eerder ambiëren dat je inkomen meer stijgt dan het toeslagengat.

Je moet ook opletten met je pensioen, elkaar aanmelden maakt je toeslagpartner. Je moet echter al wel even samenwonen bij de meeste (alle?) fondsen, voordat dat überhaupt kan. Het andere is gezinsuitbreiding natuurlijk, maar daar ben je als het goed is samen bij ;)
T.a.v. dat mogelijk vanaf januari: Bloem75 is volgens mij goed geïnformeerd.
The love you take is equal to the love you make.
  woensdag 8 februari 2023 @ 20:54:54 #38
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_207913362
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2023 18:40 schreef baskick het volgende:

[..]
Nee, maar ik veel gevallen wel minder (of 1 van de 2 moet 0 inkomen hebben).
Maar dat was niet waarvan Piles zei dat het onzin was. Dat was de bewering dat TS er bij samenwonen geen recht meer op zou hebben.

Ik wil het ook wel allemaal citeren als je de draad kwijt bent.
The love you take is equal to the love you make.
pi_207913882
quote:
1s.gif Op woensdag 8 februari 2023 20:54 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Maar dat was niet waarvan Piles zei dat het onzin was. Dat was de bewering dat TS er bij samenwonen geen recht meer op zou hebben.

Ik wil het ook wel allemaal citeren als je de draad kwijt bent.
Samenwonen is wat de facto (vaak) tot de cumulatieve gezamenlijke inkomstenstijging leidt. Dus indirect leidt samenwonen dan (mits toeslagpartners) tot afname van toeslag.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  woensdag 8 februari 2023 @ 21:27:07 #40
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_207914009
quote:
1s.gif Op woensdag 8 februari 2023 21:21 schreef baskick het volgende:

[..]
Samenwonen is wat de facto (vaak) tot de cumulatieve gezamenlijke inkomstenstijging leidt. Dus indirect leidt samenwonen dan (mits toeslagpartners) tot afname van toeslag.
Dat is niet niet hetzelfde als ‘geen recht meer op’.
The love you take is equal to the love you make.
  woensdag 8 februari 2023 @ 21:53:51 #41
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_207914581
quote:
1s.gif Op woensdag 8 februari 2023 20:51 schreef Lienekien het volgende:

[..]
T.a.v. dat mogelijk vanaf januari: Bloem75 is volgens mij goed geïnformeerd.
Ah ja, ook het terugbetalen tav jaarinkomen hebben ze opgesplitst idd

Enige wat TS dan moet doen is de situatie correct opgeven, en updaten, op mijntoeslagen.nl
Dum de dum
pi_207914818
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2023 17:35 schreef Bloem75 het volgende:

[..]
Nee, deze wet is per 1 januari 2023 aangepast door de wetgever. Toeslagpartnerschap word niet meer met terugwerkende kracht toegepast.

Zie artikel 3 lid 3 Awir
Degene die ingevolge het eerste of tweede lid voor een deel van het berekeningsjaar als partner wordt aangemerkt, wordt vanaf de dag waarop het partnerschap ingevolge het eerste of tweede lid is ontstaan, ook als partner aangemerkt in de daaropvolgende perioden van het berekeningsjaar, voor zover hij in die perioden als ingezetene op hetzelfde woonadres is ingeschreven in de basisregistratie personen als de belanghebbende.
Ohhh thanks. Was ik niet van op de hoogte! Goed om te weten.
pi_207914884
quote:
1s.gif Op woensdag 8 februari 2023 20:51 schreef Lienekien het volgende:

[..]
T.a.v. dat mogelijk vanaf januari: Bloem75 is volgens mij goed geïnformeerd.
Klopt. Onderdeel van mijn werk.

[ Bericht 5% gewijzigd door Bloem75 op 08-02-2023 22:16:43 ]
pi_207915150
quote:
1s.gif Op woensdag 8 februari 2023 21:27 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Dat is niet niet hetzelfde als ‘geen recht meer op’.
Non-discussie. Ik stop.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  woensdag 8 februari 2023 @ 22:33:48 #45
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_207915265
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2023 22:27 schreef baskick het volgende:

[..]
Non-discussie. Ik stop.
:?

Ik dacht dat jij wel van de nuance en de precisie was. Kennelijk niet dan.
The love you take is equal to the love you make.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')