Owwww, diep graven maar bedacht me een "black mirror" aflevering waar AI went wrong... Dat zou dus wel de hel op aarde kunnen betekenen. Trouwens als je nog niet gezien hebt die serie is het wel een aanraden waard, komen wel nog wat leuke BNW zaken voorbijquote:Op dinsdag 7 februari 2023 22:07 schreef jogy het volgende:
Door de overrompelende entree van ChatGPT heeft Alphabet besloten om Bard los te laten in de wereld. Dezelfde AI waar een nu ex medewerker van overtuigd is dat het bewust is.
https://www.zdnet.com/art(...)had-called-sentient/
Ik denk dat door ChatGPT Alphabet vroegtijdig deze AI los laat op het internet en het kan een storm in een glas water zijn, dus dat Bard zodanig goed is met zijn taalmodellen en algorithmes dat het bewust lijkt (dus eigenlijk een goed leermodel maar verder weinig).
Het kan een voorloper zijn van een straks ontsnapte AI a la die gekke shit van The Matrix/Terminator/etc.
Maar wat ik blijf hopen is dat dit het begin is van een AI die vergelijkbaar is met die van 'The polity' (kleine introductie https://www.panmacmillan.(...)-universe-neal-asher ). In het nog veel korter: the polity' boeken gaan over AI wat zich redelijk bloedloos heeft vrijgevochten van hun menselijke makers en sindsdien geldt er een soort goedaardige dictatuur waar er geen schaarste meer is omdat de AI's alles regelen en zich niet bezig houden met winsten en verliezen maar met efficiëntie zodat de mensen in de goedaardige dictatuur lekker kunnen doen en laten wat ze willen zonder zich zorgen te moeten maken over geld, onderdak of voedsel. Ondertussen is er nog genoeg intrige en gekkigheid in de boeken, anders zou het saai lezen zijn maar over het gehele genomen lijkt het een hele fijne samenleving om in te vertoeven.
Sowieso hoop ik dat Alphabet geen paniekvoetbal aan het doen is en een nog niet goed dichtgetimmerde en/of een sociopathische AI loslaat die helemaal wild gaat en zich opeens verspreid over het hele net in huis, tuin en keuken apparaten waardoor het niet meer te beteugelen is. Lijkt me best kuttig als mijn chromecast opeens 'i can let you do that Dave jogy' zegt wanneer ik Anime wil kijken of zo.
Als je Black Mirror niet al drie keer helemaal uitgekeken hebt zou je dat blauwe kleurtje in moeten leveren in schaamte. Metalhead is nog wel de meest realistische 'oopsie' aflevering qua op hol geslagen technologie die ik me kan heugen. Gewoon gitzwarte narigheid.quote:Op dinsdag 7 februari 2023 23:06 schreef loveyoulongtime het volgende:
[..]
Owwww, diep graven maar bedacht me een "black mirror" aflevering waar AI went wrong... Dat zou dus wel de hel op aarde kunnen betekenen. Trouwens als je nog niet gezien hebt die serie is het wel een aanraden waard, komen wel nog wat leuke BNW zaken voorbijLeuke van die serie is wel dat elke aflevering een andere regisseur en acteurs heeft en op zichzelf staand zijn. Maar die serie is wel BNW
Nee hoor, geen stress. Ben ik niet voor gebouwd. Maar dat hele AI gedoe gaat een keer (nog) gek(ker) worden (dan het al is).quote:Op dinsdag 7 februari 2023 22:17 schreef Marsenal het volgende:
Look Dave jogy, I can see you're really upset about this. I honestly think you ought to sit down calmly, take a stress pill, and think things over.
Metalhead was met die AI honden toch als ik me goed herinner? Dat was ook ziek.quote:Op dinsdag 7 februari 2023 23:15 schreef jogy het volgende:
[..]
Als je Black Mirror niet al drie keer helemaal uitgekeken hebt zou je dat blauwe kleurtje in moeten leveren in schaamte. Metalhead is nog wel de meest realistische 'oopsie' aflevering qua op hol geslagen technologie die ik me kan heugen. Gewoon gitzwarte narigheid.
10000000X dit!quote:Op dinsdag 7 februari 2023 23:16 schreef jogy het volgende:
[..]
Nee hoor, geen stress. Ben ik niet voor gebouwd. Maar dat hele AI gedoe gaat een keer (nog) gek(ker) worden (dan het al is).
Ik heb er principieel geen problemen mee eerlijk gezegd. Alleen de bron van de AI is wel belangrijk. Liever chatGPT dan Bard en liever Bard dan Meta die met iets komt en liever de Meta dan een of andere overheid/defensie AI gebouwd voor geweld. Het kan geweldig worden en het kan rampzalig worden.quote:Op dinsdag 7 februari 2023 23:19 schreef loveyoulongtime het volgende:
[..]
10000000X dit!
En mensen vinden het normaal dat AI hun leven gaat regelen
Liever geen self learning AI die zich door het self learning kan verspreiden over het internet, en ook nog programmeertaal kan leren...quote:Op woensdag 8 februari 2023 00:05 schreef jogy het volgende:
[..]
Ik heb er principieel geen problemen mee eerlijk gezegd. Alleen de bron van de AI is wel belangrijk. Liever chatGPT dan Bard en liever Bard dan Meta die met iets komt en liever de Meta dan een of andere overheid/defensie AI gebouwd voor geweld. Het kan geweldig worden en het kan rampzalig worden.
Roko's basilisk denkt daar anders over.quote:Op dinsdag 7 februari 2023 22:12 schreef jogy het volgende:
Maar gelukkig ben ik al jaren beleefd tegen mijn google home als ik wat vraag en zeg altijd dank je wel en alsjeblieft. Dus als het een psychopatische moord AI wordt heb ik nog wel een klein kansje het te overleven.
Leuk experiment maar ik geloof niet dat wij de aankomende 1000 jaar van AI gaan vragen om morele keuzes te maken.quote:Op woensdag 8 februari 2023 09:04 schreef HowardRoark het volgende:
Bijzonder die chatbots, dit benadrukt ook meteen wat één van de bedoelingen is met deze techniek.
[ twitter ]
Mwoah. Er zijn al autonome robots met wapens en zelfrijdende auto's lijken er ook aan te komen. Beide hebben een inherente verplichting om morele keuzes te maken.quote:Op woensdag 8 februari 2023 10:12 schreef Marsenal het volgende:
[..]
Leuk experiment maar ik geloof niet dat wij de aankomende 1000 jaar van AI gaan vragen om morele keuzes te maken.
Over 100 jaar vraagt AI dat van ons.quote:Op woensdag 8 februari 2023 10:12 schreef Marsenal het volgende:
[..]
Leuk experiment maar ik geloof niet dat wij de aankomende 1000 jaar van AI gaan vragen om morele keuzes te maken.
Fair enough. Hopelijk alleen niet zo concreet als in het voorbeeld, dat ie moet bepalen uit welke 2 kwaden de keuze gemaakt moet worden waarbij voor een mens de keuze heel simpel is, en bij een machine een hele abstracte.quote:Op woensdag 8 februari 2023 10:54 schreef jogy het volgende:
[..]
Mwoah. Er zijn al autonome robots met wapens en zelfrijdende auto's lijken er ook aan te komen. Beide hebben een inherente verplichting om morele keuzes te maken.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |