abonnement Unibet Coolblue
pi_207895900
Hi!

Wij zijn ons zojuist aangekochte appartement (huis uit 1903) aan het renoveren. Het is een appartement op de begane grond en er stond al een 'brakke' uitbouw.
Nu willen wij graag een uitbouw maken die weer voldoet aan de huidige standaarden, echter zit een deel van de uitbouw onder het balkon van de bovenbuurman. De ruimte onder het balkon van de buurman is van oudsher een loggia (binnenruimte). Houten balken met isolatie en op het balkon zink.

Om alvast te orienteren, ben ik erg benieuwd welk opties er zijn. Een constructeur zullen wij zeker inschakelen, maar ik wil alvast wat ideeen in de week leggen bij de buurman.
De huidige uitbouw hebben wij al deels weggehaald, deze was 3,5 meter. De uitbouw komt deels aan de uitbouw van de buren vast, zelfde afmetingen als de vorige uitbouw. Aan de andere kant hebben de buren geen uitbouw. Fundering was volgens de aannemer in orde.

Wat zijn onze opties?

- Het weghalen van het balkon wil de buurman niet en gaat volgens mij ook niet omdat zijn balkon weer doorloopt naar de buren.
- Het maken van een uitbouw onder zijn balkon, zou een optie kunnen zijn. Plafondhoogte is 3 meter en wij vinden het geen bezwaar als de uitbouw iets lager gaat worden. Maar hoe pakken wij dit aan met de beperkte ruimte tussen de balken en de dakbedekking?
- Hoe voorkom ik koude-bruggen in deze situatie?
- De uitbouw maken met een eigen op zichzelf staande constructie en dan op de een of andere manier een verbinding maken met het balkon?
- Andere suggesties?

De buurman heeft er geen probleem mee om de bovenlaag van zijn balkon opnieuw te bedekken, maar weghalen is dus geen optie.

Alvast dank!





[ Bericht 3% gewijzigd door Nieuwproject op 07-02-2023 18:34:03 ]
pi_207895948
onder welke voorwaarden kreeg je de sloopverguning? Veel gemeentes eisen namelijk dat je ongeveer hetzelfde er weer voor terugplaatst. Dan heb je dus beperkte keuze wat je ervoor terugplaatst.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_207896016
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2023 18:31 schreef sjorsie1982 het volgende:
onder welke voorwaarden kreeg je de sloopverguning? Veel gemeentes eisen namelijk dat je ongeveer hetzelfde er weer voor terugplaatst. Dan heb je dus beperkte keuze wat je ervoor terugplaatst.
Wat er stond, viel bijna om. Wat nog wel kon blijven staan, hebben we tot nu toe ook laten staan. De afmetingen en layout blijven hetzelfde, alleen wil ik wel een juiste constructie dit keer neerzetten en een lekvrije aansluiting op de bestaande constructie. Ik ga ook eind deze week naar de gemeente om de tekeningen in te zien.
pi_207896038
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2023 18:37 schreef Nieuwproject het volgende:

[..]
Wat er stond, viel bijna om. Wat nog wel kon blijven staan, hebben we tot nu toe ook laten staan. De afmetingen en layout blijven hetzelfde, alleen wil ik wel een juiste constructie dit keer neerzetten en een lekvrije aansluiting op de bestaande constructie. Ik ga ook eind deze week naar de gemeente om de tekeningen in te zien.
is hetgeen er is blijven staan wel sterk genoeg waar het voor bedoeld is? Je kan namelijk niet zomaar iets slopen wat een draagfunctie heeft. Dat is vergunnigsplichtig. Dus daarom mijn vraag: wat staat er in de vergunning wat je ervoor moet terugplaatsen?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_207896581
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2023 18:40 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
is hetgeen er is blijven staan wel sterk genoeg waar het voor bedoeld is? Je kan namelijk niet zomaar iets slopen wat een draagfunctie heeft. Dat is vergunnigsplichtig. Dus daarom mijn vraag: wat staat er in de vergunning wat je ervoor moet terugplaatsen?
Ik heb zeker geen draagconstructie weggehaald. Ben mij er bewust van dat ik daarvoor een vergunning nodig heb.
Het enige wat wij weggehaald hebben zijn plastic golfplaten (omdat deze deels ingestort waren) en een gammele tuindeur. Zoals je op de foto kan zien staat de linkerwand nog. Het balkje tegen de muur van de buren hebben we wel weggehaald aangezien deze al los zat. De donkere plekken op de bakstenen muren heeft niets te maken met de 'uitbouw', maar dit waren oude steenstrips. Ik zal kijken of ik op mijn andere computer nog foto's kan zien van de situatie zoals wij het aantroffen.

Het is een beetje een rare situatie (zoals ook onze aannemer opmerkte). De fundering is best goed en zwaar uitgevoerd, maar de uitbouw leek meer op een tuinhuisje zonder isolatie en verwarming. Alsof er geen geld meer was voor de rest van de uitbouw.

Graag wil ik de uitbouw nu wel juist neerzetten. In overleg met diverse partijen valt de nieuwe uitbouw binnen de vergunningsvrije uitbouw, maar natuurlijk wel met meldplicht. Toch wil ik graag juiste tekeningen hebben en een constructieberekening. Echter omdat we nog in de beginfase zitten, wil ik mij graag orienteren zodat ik het gesprek met de buurman kan voeren.
pi_207897094
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2023 19:28 schreef Nieuwproject het volgende:

[..]
Ik heb zeker geen draagconstructie weggehaald. Ben mij er bewust van dat ik daarvoor een vergunning nodig heb.
Het enige wat wij weggehaald hebben zijn plastic golfplaten (omdat deze deels ingestort waren) en een gammele tuindeur. Zoals je op de foto kan zien staat de linkerwand nog. Het balkje tegen de muur van de buren hebben we wel weggehaald aangezien deze al los zat. De donkere plekken op de bakstenen muren heeft niets te maken met de 'uitbouw', maar dit waren oude steenstrips. Ik zal kijken of ik op mijn andere computer nog foto's kan zien van de situatie zoals wij het aantroffen.

Het is een beetje een rare situatie (zoals ook onze aannemer opmerkte). De fundering is best goed en zwaar uitgevoerd, maar de uitbouw leek meer op een tuinhuisje zonder isolatie en verwarming. Alsof er geen geld meer was voor de rest van de uitbouw.

Graag wil ik de uitbouw nu wel juist neerzetten. In overleg met diverse partijen valt de nieuwe uitbouw binnen de vergunningsvrije uitbouw, maar natuurlijk wel met meldplicht. Toch wil ik graag juiste tekeningen hebben en een constructieberekening. Echter omdat we nog in de beginfase zitten, wil ik mij graag orienteren zodat ik het gesprek met de buurman kan voeren.
ok dat scheelt dan weer.

Ik zou de uitbouw losstaand van het balkon maken met uiteraard wel dmv bitumen en lood de boel waterdicht maken.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_207898825
Kun je het niet op een akkoordje gooien met de bovenbuurman? Balkon weghalen en een groter dakterras ervoor terug?
  dinsdag 7 februari 2023 @ 21:26:41 #8
289617 rosita1
Hey Hey, My My
pi_207899211
Overleg gewoon met je buurman. Zolang er geen probleem is met 'zon' of 'zicht', is het toch gewoon ook juist beter al je de boel opknapt. Mits diegene moet bijlappen en geen geld heeft.
  dinsdag 7 februari 2023 @ 22:35:22 #9
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_207900404
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2023 21:26 schreef rosita1 het volgende:
Overleg gewoon met je buurman. Zolang er geen probleem is met 'zon' of 'zicht', is het toch gewoon ook juist beter al je de boel opknapt. Mits diegene moet bijlappen en geen geld heeft.
Tenzij.
The love you take is equal to the love you make.
pi_207904432
De gewenste uitbouw valt gewoon onder vergunningsvrij.
Daar kan de gemeente weinig tegen uitrichten.

Zo te zien zit de oorspronkelijke ondersteuning van de balkons nog op hun plek dus dat loopt ook wel los.
al zou ik ze persoonlijk in de nieuwe situatie willen laten vervallen en vervangen door een geschikte constructie in de uitbouw te voorzien.

Voor de rest haal er een deskundige bij voor de nadere uitwerking
Je woont in een gedeeld eigendom een beetje vve vraagt om uitgewerkte stukken voordat ze akkoord gaan met constructieve ingrepen.
Vertrouw niet te veel op het oordeel van de aannemer aangaande de fundering tenzij er echt onderzoek is gedaan en hij ook een schep heeft gepakt en een stuk vrij te graven om te zien hoe het er bij staat.

tip kijk of je in het gemeente archief stukken kan vinden over de bestaande uitbouw
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')