quote:
Op vrijdag 17 maart 2023 22:26 schreef Eix het volgende:[..]
Een hectometersprong zou ik niet beschouwen als ‘voor het geval de weg wordt uitgebreid’, maar ontstaat juist bij het inpassen van een wijziging.
Naast hectometersprongen heb je ook nog een stukje ‘reserve’. Een voorbeeld is de A16 die bij knp. Terbregseplein bij hectometer ~15 begint.
In de A6 bij Almere is er in het verleden gebruik gemaakt van een hectometer sprong waar vooraf al met een verlegging met de weg rekening werd gehouden. Van oorsprong liep de A6 vanaf de Hollandse Brug in een vrijwel rechte lijn naar Lelystad. Later is de snelweg ter hoogte van Almere een stuk naar het oosten verlegd, om iets verderop weer terug te buigen naar het oorspronkelijke tracé. Deze lus zorgt voor extra afstand.
Ook bij Lelystad is er om deze reden een hectometer sprong te vinden. Hiervan is echter (nog) geen gebruik gemaakt, omdat Lelystad nog lang niet zo groot is als in de oorspronkelijke plannen voor de Flevopolder. Ook het treinstation Lelystad-Zuid was al in ruwbouw opgenomen in de aanleg van de spoorlijn, maar is waarschijnlijk nooit nodig.
Vanaf Emmeloord naar het Noorden toe heeft de A6 dan weer het officiële nummer 'Rijksweg 50' en loopt de telling van de hectometer bordjes in de pas met de A50/N50. Mocht de N50 tussen Zwolle en Emmeloord ooit uitgebouwd worden tot autosnelweg, dan is er dus een reële kans dat het traject Emmeloord-Joure voortaan op de borden als A50 aangeduid gaat worden.
Bij Terbregseplein zal de verbindingsweg tussen de A13 en A16 waarschijnlijk ook A16 gaan heten. Die lus zal ook al héél lang op het verlanglijstje van Rijkswaterstaat staan, vandaar dat er in de afstandmeting al rekening gehouden is met het gewenste 'nulpunt' van de weg.