abonnement Unibet Coolblue
pi_207844534
Misschien niet de juiste plek op het forum. Ik zie niets anders.

Maar goed. Zoals de meeste mensen heb ik ADHD. Dan begin je met ritalin als eerste keus medicijnbehandeling. Dat ging bij mij niet goed want ik kreeg enorme bijwerkingen. Dus naar middel 2 op de lijst. Dat is Dexamfetaminesulfaat (Tentin). Ook een paar dagen geprobeerd....teveel bijwerkingen. Kan allemaal dus moeten we iets anders zoeken. Maar het vreemde is dat ik net voor 10 dagen Tentin een rekening krijg van euro 42,- Dus als ik dat was blijven gebruiken zou me dat 120 per maand kosten. Dat is veel en raar voor een medicijn dat als tweede keus wordt aangemerkt.

Wat is uberhaupt de ervaring hier van mensen met ADHD en medicijnen? Er is weinig keus.
  FrontpagER /Mod / Grootste Vredestichter zaterdag 4 februari 2023 @ 12:00:17 #2
485843 crew  Jippie
pi_207845005
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 februari 2023 11:36 schreef Jaroon het volgende:
Misschien niet de juiste plek op het forum. Ik zie niets anders.

Maar goed. Zoals de meeste mensen heb ik ADHD. Dan begin je met ritalin als eerste keus medicijnbehandeling. Dat ging bij mij niet goed want ik kreeg enorme bijwerkingen. Dus naar middel 2 op de lijst. Dat is Dexamfetaminesulfaat (Tentin). Ook een paar dagen geprobeerd....teveel bijwerkingen. Kan allemaal dus moeten we iets anders zoeken. Maar het vreemde is dat ik net voor 10 dagen Tentin een rekening krijg van euro 42,- Dus als ik dat was blijven gebruiken zou me dat 120 per maand kosten. Dat is veel en raar voor een medicijn dat als tweede keus wordt aangemerkt.

Wat is uberhaupt de ervaring hier van mensen met ADHD en medicijnen? Er is weinig keus.
Het scheelt vaak per aanvullende verzekering en zorgverzekeraar wat je vergoed krijgt qua ADHD medicatie.

Zal kijken of ik wat meer info kan vinden voor je hierover.

Mijn twee zoons hebben ADHD waarvan de jongste er over heen gegroeid lijkt. Ritalin gaf veel rebound effecten, dat ging beter met het langer werkende Concerta(en variaties daarvan) . Mijn oudste is recent gestart met een anders werkende medicatie bij Adhd (volgens mijn zoon) . Maar nog tekort om ervaring te delen

[ Bericht 1% gewijzigd door Jippie op 04-02-2023 12:14:55 ]
  zaterdag 4 februari 2023 @ 12:02:27 #3
502032 Pedante_Mansplainer
Legt het wel eventjes uit
pi_207845032
Voor Tentin is een terugbetalingsregeling.

https://www.hevoconsult.n(...)ing/patienten/tentin

quote:
0s.gif Op zaterdag 4 februari 2023 11:36 schreef Jaroon het volgende:
Dexamfetaminesulfaat (Tentin). Ook een paar dagen geprobeerd....teveel bijwerkingen.
Dosering en timing komen heel erg nauw. Geef het tijd en experimenteer, vraagt evt om advies.

Stel dat je 3 doses op een dag neemt, dan moet je niet 3x evenveel nemen, maar bijvoorbeeld bij het ontbijt 10mg, om 11 uur 5 mg en om 14:00 nog eens 5mg en daarna niks meer, anders ga je niet kunnen slapen. :')

Eetlust gaat eraan, dus zet een wekker om toch op de goede momenten te eten.

En hoeveel mg neem je per dag? 20mg is een beetje standaard om mee te beginnen geloof ik, maar dat is voor sommigen al veel te veel.

Dat soort dingen moet je echt even uitvogelen, dus ik zou het niet na een paar dagen al opgeven.

[ Bericht 17% gewijzigd door Pedante_Mansplainer op 04-02-2023 12:09:59 ]
  FrontpagER /Mod / Grootste Vredestichter zaterdag 4 februari 2023 @ 12:05:25 #4
485843 crew  Jippie
pi_207845066
Meer info over te betalen kosten van medicatie:
https://www.rijksoverheid(...)nen-krijg-ik-vergoed

En hier kun je per geneesmiddel opzoeken wat er vergoedt wordt, wat je eventueel moet bijbetalen en eventuele beschikbare alternatieven.

https://www.medicijnkosten.nl/
  FrontpagER /Mod / Grootste Vredestichter zaterdag 4 februari 2023 @ 12:12:06 #5
485843 crew  Jippie
pi_207845147
Van Psyq

Deze informatie is bedoeld voor volwassenen met ADHD die medicatie (willen gaan) gebruiken. Sinds 2013 maakt programma ADHD bij volwassenen en ouderen van PsyQ in Den Haag dit overzicht van de kosten, verzekeringen en regelingen t.b.v. vergoeding van ADHD medicatie. Dit om je te helpen in de maand december, als je kunt overstappen op een andere verzekering, tijdig een voor jou goede keuze te maken. Als je wil overstappen, dan moet je vóór 31 december 2022 je huidige zorgverzekering hebben opgezegd en vóór 31 januari 2023 zijn aangemeld bij een nieuwe verzekeraar.

Vergoeding in Basispakket
De kosten van de basisverzekering variëren tussen de verschillende zorgverzekeraars; kijk dus goed wat je nodig hebt en of dit de kosten waard is.
Kortwerkend methylfenidaat: Ritalin 5, 10 mg, Medikinet 5, 10, 20 mg, methylfenidaat Mylan /Sandoz /Teva 10 mg
Langwerkend methylfenidaat: Xiromed 18, 27, 36 en 54 mg, en:
Atomoxetine Accord, Glenmark en Aurobindo 60, 80 en 100 mg worden in het basispakket vergoed.
Alle kort- én langwerkende ADHD medicatie (methylfenidaat en dexamfetamine) van de
Regenboog apotheek wordt uitsluitend door de zorgverzekeraars van de DSW-groep (DSW, SZVK, StadHolland en inTwente) in 2023 in het basispakket vergoed. Als je deze medicijnen gebruikt of wil gaan gebruiken is het te overwegen om te kiezen voor deze zorgverzekeraar.. Zie voor meer informatie regenboog.nl.
Uitzondering is DEXmethylfenidaat Regenboog, dat door alle verzekeraars in het basispakket moet worden vergoed als je eerst methylfenidaat en dexamfetamine hebt gebruikt. Dat moet je arts dan op het recept vermelden.

Maximale eigen bijdrage voor medicijnen op 250 euro per jaar
De overheid heeft m.i.v. 1 januari 2019 vastgesteld dat de stapeling van kosten door eigen bijdragen voor chronisch zieken teveel oplopen, waardoor de eigen bijdragen voor medicijnen in het algemeen zijn gemaximeerd op 250 euro per verzekerde per jaar (Staatscourant, 5 juni 2018).

De regeling geldt voor medicijnen in het Geneesmiddelen Vergoedingen Systeem (GVS). Als de kosten hoger zijn dan 250 euro/jaar (jouw eigen bijdrage), zijn de verdere kosten voor de zorgverzekeraar. Dit ongeacht je aanvullende verzekering. Kijk altijd wat het beste is in jouw situatie, maar meestal heeft het geen zin een aanvullende verzekering te nemen voor de vergoeding van je ADHD medicatie, vaak ben je zelfs duurder uit.

Medicijnen die niet onder het GVS vallen:
De Regenboog ADHD medicatie valt niet onder het GVS. Voor de Regenboog ADHD medicatie geldt wel dat alle kosten worden vergoed in het Basispakket als je verzekerd bent bij de DSW groep (DSW, SZVK, StadHolland, en inTwente).
Overleg met je arts of het goedkoper is om melatonine van de drogist te gebruiken, maar let dan goed op welke dosering er in de tabletten zit. Let bij het kopen ook goed op de werkingsduur (kort- of langwerkend), want anders weet je niet wat je gebruikt en kan je het effect niet goed evalueren.
De Regenboog apotheek levert ook melatonine op recept. Als je weet welke dosis voor jou het beste is kan je tegen relatief geringe kosten een recept voor 365 dagen vragen bij je arts.
Het gehalte vitamine D3 in het bloed is vaak te laag bij mensen met ADHD, en bij ouderen, zwangeren en mensen met een getinte huidskleur. Het advies is om in ieder geval in de winter Vitamine D3 (1000 IE of 25 mugram) /dag te gebruiken.

Medicijnen die wel onder het GVS vallen:
Concerta
Intuniv**
Equasym XL
Tentin*
Medikinet CR
Kinecteen
Methylfenidaat Retard Mylan/Sandoz/Teva
Elvanse**
Strattera
De apotheek mag kosten berekenen voor het afleveren van de medicatie, dit komt nog bij het bedrag per recept. Zie ook medicijnkosten.nl.

Het eigen risico blijft gehandhaafd op 385,- euro/jaar.***

Voor de vergoeding van overige zorg verwijzen we je naar de polisvoorwaarden van je verzekering. Vergelijk de verschillende zorgverzekeringen op bijvoorbeeld consumentenbond.nl, of zorgkiezer.nl.

De kosten van de verschillende medicijnen voor een volwassene (gebaseerd op verschillende doseringen) vind je in de bijlage bij deze brief.
Bron: medicijnkosten.nl; datum update 6 december 2022.

* Er bestaat een gedeeltelijke terugbetalingsregeling voor Tentin (kortwerkende dexamfetamine 5mg) via hevoconsult.nl. Hierdoor wordt de eigen bijdrage van 250¤ per jaar in veel gevallen gecompenseerd.
** Elvanse (langwerkend dexamfetamine) en Intuniv (Guanfacine) kennen ook een terugbetalingsregeling voor deze eigen bijdrage van 250¤ per jaar via terugbetaalregeling.nl.
*** In 2023 geldt een wettelijk verplicht eigen risico van ¤ 385,- per jaar voor iedereen van 18 jaar en ouder, ongeacht de verzekering. Check in alle gevallen de polisvoorwaarden van je verzekering.

[ Bericht 0% gewijzigd door Jippie op 04-02-2023 12:17:51 ]
pi_207845194
Dank voor alle informatie! Ik had net een hele tekst als antwoord klaar maar die is verdwenen. Ik ga verder zoeken.
pi_207845669
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 februari 2023 12:02 schreef Pedante_Mansplainer het volgende:
Voor Tentin is een terugbetalingsregeling.

https://www.hevoconsult.n(...)ing/patienten/tentin
[..]
Dosering en timing komen heel erg nauw. Geef het tijd en experimenteer, vraagt evt om advies.

Stel dat je 3 doses op een dag neemt, dan moet je niet 3x evenveel nemen, maar bijvoorbeeld bij het ontbijt 10mg, om 11 uur 5 mg en om 14:00 nog eens 5mg en daarna niks meer, anders ga je niet kunnen slapen. :')

Eetlust gaat eraan, dus zet een wekker om toch op de goede momenten te eten.

En hoeveel mg neem je per dag? 20mg is een beetje standaard om mee te beginnen geloof ik, maar dat is voor sommigen al veel te veel.

Dat soort dingen moet je echt even uitvogelen, dus ik zou het niet na een paar dagen al opgeven.
Beetje onduidelijk bij die teruggaveregeling wat je nu moet opsturen. Maar heb het gedaan.

Ik had even 3 x 5 mg daags. Idd met als laatste pil 1500 om slechte slaap te voorkomen.

Ik sliep direct niet meer, werd onrustig en at niets meer. Dat laatste heb ik al langer en krijg daarvoor speciale drinkvoeding. Ook idioot. Misschien had ik de tentin daarna meer kans moeten geven maar de psychiater stond erop dat ik direct zou stoppen. Nu? Tijdelijk als oplossing. Verhoging quetiapine van 25 mg naar 3 x daags 50 mg. Kijken hoe dat werkt.
  zaterdag 4 februari 2023 @ 13:05:21 #8
502032 Pedante_Mansplainer
Legt het wel eventjes uit
pi_207845911
Rondje google leert dat quetiapine o.a. een antipsychoticum is.

Is dat ook de reden dat je het gebruikt?

In dat geval kan ik me voorstellen dat je psychiater je direct weer laat stoppen met dexamfetamine (=stimulantia) en zou ik erg oppassen met ervaringen op internet die alléén over ad(h)d gaan terwijl er bij jou nog meer speelt.

Sterkte ermee iig. :Y
pi_207846341
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 februari 2023 13:05 schreef Pedante_Mansplainer het volgende:
Rondje google leert dat quetiapine o.a. een antipsychoticum is.

Is dat ook de reden dat je het gebruikt?

In dat geval kan ik me voorstellen dat je psychiater je direct weer laat stoppen met dexamfetamine (=stimulantia) en zou ik erg oppassen met ervaringen op internet die alléén over ad(h)d gaan terwijl er bij jou nog meer speelt.

Sterkte ermee iig. :Y
Nee. Bij mij is het voor onrust.

Ik geef verder ook geen advies. Maar er speelt idd meer.
pi_207937656
Even terug naar vergoeding van Tentin. Ik heb wat lopen zoeken en mailen. In MIJN geval hoef ik wss niet te betalen. Dit omdat de apotheek heeft nagelaten mij (zoals hoort bij een nieuw medicijn) uitleg te geven. In die uitleg, of direct daarna bij uitgifte, had de prijs besproken moeten worden of loop je sowieso tegen het feit aan dat je moet gaan pinnen. Dat kun je dan weigeren. Ik kreeg het nu gewoon via medicomaat en had geen keus.
pi_207938067
Ook mijn voornaamste reden om er weer mee te zijn gestopt. Met amfetamine was ik een stuk voordeliger uit.
#freeWillemM
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2682522/1/25#p209511850" target="_blank" >woensdag 14 juni 2023 19:05</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/221644" target="_blank" >timmmmm</a> het volgende:[/b]
Ik heb in ieder geval liever huidkanker dan dit topic lezen
pi_207938273
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 februari 2023 16:45 schreef NaarMensje het volgende:
Ook mijn voornaamste reden om er weer mee te zijn gestopt. Met amfetamine was ik een stuk voordeliger uit.
dexamfetamine bedoel je? Dat is hetzelfde als Tentin.
pi_207938585
2023 De Friesland Zorgverzekeraar

Wat krijgt u vergoed?

Voor uw aandoening bestaan verschillende merken met precies dezelfde werking. U heeft alleen recht op de geneesmiddelen die wij hebben aangewezen:

kortwerkend methylfenidaat van de fabrikant Mylan
langwerkend methylfenidaat
atomoxetine van het merk Strattera
dexamfetamine 2,5 mg zonder merk
dexamfetamine 5 mg van het merk Tentin
guanfacine van het merk Intuniv
dienstverlening van de apotheek

Ik kreeg een afwijzing van hen maar er staat exact het medicijn wat ik kreeg voorgeschreven.
pi_207938711
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 februari 2023 17:38 schreef NaarMensje het volgende:

[..]
Nee ik bedoel gewoon amfetamine. Kon ik lekker zelf mee doseren en was bakken goedkoper dan toen ik het legale circuit in ging en behoorlijk op kosten werd gejaagd met de tentin. Zal in de toekomst ook wel weer 100-500 gram halen en dat weer lekker in de vriezer bewaren.
Maar wat kost dat? En helpt het? En bij welke dealer koop je het.......
  vrijdag 10 februari 2023 @ 17:50:23 #15
389558 britneycheers
It's Britney Bitch
pi_207938835
Wat is de reden dat je precies die medicatie wil?

Uit mijn eigen ervaring werd ik vooral vlak van.
If you're easy to get, you are probably easy to forget.
pi_207939764
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 februari 2023 17:50 schreef britneycheers het volgende:
Wat is de reden dat je precies die medicatie wil?

Uit mijn eigen ervaring werd ik vooral vlak van.
Ik krijg het zo voorgeschreven van mijn psychiater. Maar ik slik het al niet meer omdat ik direct bijwerkingen had. En toen kwam de rekening van 42 euro. Ik ga daar niet mee akkoord. Zien hoe dat afloopt.
pi_207939818
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 februari 2023 17:41 schreef Jaroon het volgende:

[..]
Maar wat kost dat? En helpt het? En bij welke dealer koop je het.......
Lijkt erop alsof mijn vorige post is verwijderd? Kortweg hielp het mij enorm, veel meer dan de veel te dure hulp vanuit de GGZ. Voor 100 gram was ik geloof ik rond de ¤200,- kwijt en voor 500 gram betaal je volgens mij rond de ¤500,-. Maar met die 100 gram kon ik al wel een jaartje vooruit.
#freeWillemM
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2682522/1/25#p209511850" target="_blank" >woensdag 14 juni 2023 19:05</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/221644" target="_blank" >timmmmm</a> het volgende:[/b]
Ik heb in ieder geval liever huidkanker dan dit topic lezen
pi_207939840
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 februari 2023 19:17 schreef NaarMensje het volgende:

[..]
Lijkt erop alsof mijn vorige post is verwijderd? Kortweg hielp het mij enorm, veel meer dan de veel te dure hulp vanuit de GGZ. Voor 100 gram was ik geloof ik rond de ¤200,- kwijt en voor 500 gram betaal je volgens mij rond de ¤500,-. Maar met die 100 gram kon ik al wel een jaartje vooruit.
Maar nu gebruik je even geen medicijnen tegen ADHD of iets in die geest?
pi_207939897
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 februari 2023 19:18 schreef Jaroon het volgende:

[..]
Maar nu gebruik je even geen medicijnen tegen ADHD of iets in die geest?
Klopt. Ik merk ook in alles dat ik een stuk ongelukkiger ben en niets meer wil ondernemen in het leven. Ik kan mij nog redelijk bezighouden met mijn werk en daar vind ik nog redelijk wat afleiding, maar de kosten voor de medicatie wegen voor mij gewoon niet op tegen de voordelen. Er komt wel weer een moment dat ik terugval op mijn selfmedicating.
#freeWillemM
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2682522/1/25#p209511850" target="_blank" >woensdag 14 juni 2023 19:05</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/221644" target="_blank" >timmmmm</a> het volgende:[/b]
Ik heb in ieder geval liever huidkanker dan dit topic lezen
pi_207940176
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 februari 2023 19:23 schreef NaarMensje het volgende:

[..]
Klopt. Ik merk ook in alles dat ik een stuk ongelukkiger ben en niets meer wil ondernemen in het leven. Ik kan mij nog redelijk bezighouden met mijn werk en daar vind ik nog redelijk wat afleiding, maar de kosten voor de medicatie wegen voor mij gewoon niet op tegen de voordelen. Er komt wel weer een moment dat ik terugval op mijn selfmedicating.
Wat zou je of kun je legaal slikken wat helpt? Zelf gaan pieren met medicijnen lijkt mij een slecht idee. Vooral als je al niet lekker in je vel zit. Je hebt wel een goede psychiater/psycholoog?
pi_207941018
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 februari 2023 19:38 schreef Jaroon het volgende:

[..]
Wat zou je of kun je legaal slikken wat helpt? Zelf gaan pieren met medicijnen lijkt mij een slecht idee. Vooral als je al niet lekker in je vel zit. Je hebt wel een goede psychiater/psycholoog?
Tentin werkte voor mij wel prima, afgezien van de hogere kosten. Mijn buurtteam is een overstapstation voor stagiaires en afstudeerders, dus daar heb ik vrij weinig aan gehad, afgezien van de declaraties bij de zorgverzekeraar en de "ja, ik begrijp dat.." en "oh, wat vervelend dat...".
De enige psychiatrische hulp die ik echt van toegevoegde waarde vond kreeg ik alvorens ik mijn diagnose kreeg bij de P&V kliniek van Altrecht, waar ik notabene eigenlijk alleen zat om zogenaamd te "detoxen" ondanks dat ik toen al een tijdje geen amfetamine meer gebruikte.
#freeWillemM
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2682522/1/25#p209511850" target="_blank" >woensdag 14 juni 2023 19:05</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/221644" target="_blank" >timmmmm</a> het volgende:[/b]
Ik heb in ieder geval liever huidkanker dan dit topic lezen
pi_207941156
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 februari 2023 20:10 schreef NaarMensje het volgende:

[..]
Tentin werkte voor mij wel prima, afgezien van de hogere kosten. Mijn buurtteam is een overstapstation voor stagiaires en afstudeerders, dus daar heb ik vrij weinig aan gehad, afgezien van de declaraties bij de zorgverzekeraar en de "ja, ik begrijp dat.." en "oh, wat vervelend dat...".
De enige psychiatrische hulp die ik echt van toegevoegde waarde vond kreeg ik alvorens ik mijn diagnose kreeg bij de P&V kliniek van Altrecht, waar ik notabene eigenlijk alleen zat om zogenaamd te "detoxen" ondanks dat ik toen al een tijdje geen amfetamine meer gebruikte.
Kun je geen goede hulp vinden? Ik heb heel veel aan mijn psychiater bijv. Maar daar moet je dan wel lang op wachten. Daarvoor zat ik ook even bij zo'n groot ggz iets dat hier Dimence heet en niet direct als goed te boek staat.
pi_207941476
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 februari 2023 20:16 schreef Jaroon het volgende:

[..]
Kun je geen goede hulp vinden? Ik heb heel veel aan mijn psychiater bijv. Maar daar moet je dan wel lang op wachten. Daarvoor zat ik ook even bij zo'n groot ggz iets dat hier Dimence heet en niet direct als goed te boek staat.
Ik ben in de tussentijd de wereld op een dusdanig andere wijze gaan zien dat ik niet meer verwacht enige baat te hebben bij reguliere gezondheidszorg. Fijn dat jij in elk geval baat hebt bij jouw hulpverlener en ik hoop dat je er ook uitkomt wat betreft jouw medicatie.
#freeWillemM
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2682522/1/25#p209511850" target="_blank" >woensdag 14 juni 2023 19:05</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/221644" target="_blank" >timmmmm</a> het volgende:[/b]
Ik heb in ieder geval liever huidkanker dan dit topic lezen
pi_207941739
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 februari 2023 20:36 schreef NaarMensje het volgende:

[..]
Ik ben in de tussentijd de wereld op een dusdanig andere wijze gaan zien dat ik niet meer verwacht enige baat te hebben bij reguliere gezondheidszorg. Fijn dat jij in elk geval baat hebt bij jouw hulpverlener en ik hoop dat je er ook uitkomt wat betreft jouw medicatie.
Als je maar iets van hulp hebt. Al is het maar je omgeving. Dank.
  vrijdag 10 februari 2023 @ 22:34:08 #25
389558 britneycheers
It's Britney Bitch
pi_207943304
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 februari 2023 19:12 schreef Jaroon het volgende:

[..]
Ik krijg het zo voorgeschreven van mijn psychiater. Maar ik slik het al niet meer omdat ik direct bijwerkingen had. En toen kwam de rekening van 42 euro. Ik ga daar niet mee akkoord. Zien hoe dat afloopt.
Ik had zelf metylfenidaat. Dit werd vergoed vanuit de verzekering. In het begin kon ik mij opeens concentreren en mijn kamer opeens opruimen. Daarnaast raakte ik ook meteen verslaafd aan roken in die tijd en ging ik gesprekken aan met vreemde mensen die ik normaal nooit zou voeren. Zodra de medicatie uitwerkte voelde ik mij leeg van binnen, kreeg ik tikken en kon ik niet slapen.

De psychiater raadde mij toen antidepressiva en slaapmiddel aan. Ben toen gelijk met alles gestopt. Ik was destijds 17 en de depressie en slaapklachten kwamen door de metyhfenidaat.

Edit: het leek destijds wel alsof ik meedeed aan een experiment. We moesten allemaal in een kring zitten en onze ervaringen met de medicatie vertellen. Het viel mij op dat iedereen van verschillende leeftijden was. De psychiater werd ook heel boos op ons dat we ons niet aan de regels hadden gehouden. Als iemand zei dat hij wilde stoppen werd er gepusht om door te gaan. Mijn dosis werd ook elke week zonder reden verhoogd.

[ Bericht 15% gewijzigd door britneycheers op 10-02-2023 22:40:43 ]
If you're easy to get, you are probably easy to forget.
pi_207945450
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 februari 2023 22:34 schreef britneycheers het volgende:

[..]
Ik had zelf metylfenidaat. Dit werd vergoed vanuit de verzekering. In het begin kon ik mij opeens concentreren en mijn kamer opeens opruimen. Daarnaast raakte ik ook meteen verslaafd aan roken in die tijd en ging ik gesprekken aan met vreemde mensen die ik normaal nooit zou voeren. Zodra de medicatie uitwerkte voelde ik mij leeg van binnen, kreeg ik tikken en kon ik niet slapen.

De psychiater raadde mij toen antidepressiva en slaapmiddel aan. Ben toen gelijk met alles gestopt. Ik was destijds 17 en de depressie en slaapklachten kwamen door de metyhfenidaat.

Edit: het leek destijds wel alsof ik meedeed aan een experiment. We moesten allemaal in een kring zitten en onze ervaringen met de medicatie vertellen. Het viel mij op dat iedereen van verschillende leeftijden was. De psychiater werd ook heel boos op ons dat we ons niet aan de regels hadden gehouden. Als iemand zei dat hij wilde stoppen werd er gepusht om door te gaan. Mijn dosis werd ook elke week zonder reden verhoogd.
metylfenidaat voor volwassenen is niet bewezen effectief las ik net.

Dat laatste deel van je verhaal is heel raar. Sliep je daar ook?
pi_207948473
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 februari 2023 11:36 schreef Jaroon het volgende:
Maar goed. Zoals de meeste mensen heb ik ADHD.
Wat :?
pi_207948687
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 februari 2023 12:29 schreef kale_gehaktbal het volgende:

[..]
Wat :?
Meer een 'grapje'. Je hoort het zo vaak tegenwoordig dat ik mij er bijna voor schaam het te hebben.
pi_207962497
Ik krijg Methylfenidaat, ik zit bij de Nationale Nederlanden. Ik betaal per jaar ongeveer 50 euro. Geen idee of het ook invloed heeft op mijn eigen risico. Ik krijg een keer per jaar een rekening van 50 euro en die betaal ik.
Een pijnlijke anus is niet fijn
Een geknede kut van marsepein
pi_207962969
quote:
3s.gif Op zondag 12 februari 2023 10:35 schreef Treinhoer het volgende:
Ik krijg Methylfenidaat, ik zit bij de Nationale Nederlanden. Ik betaal per jaar ongeveer 50 euro. Geen idee of het ook invloed heeft op mijn eigen risico. Ik krijg een keer per jaar een rekening van 50 euro en die betaal ik.
Het kortwerkende ADHD-medicijn methylfenidaat (vaak van het merk Ritalin) wordt volledig vergoed door de basisverzekering. Bron: https://www.consumentenbo(...)2%AC250%20per%20jaar.

Begrijp jij waarom je 50 euro p/j moet betalen? Nog belangrijker......helpt het je goed?
  zondag 12 februari 2023 @ 17:05:33 #31
389558 britneycheers
It's Britney Bitch
pi_207967624
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 februari 2023 07:07 schreef Jaroon het volgende:

[..]
metylfenidaat voor volwassenen is niet bewezen effectief las ik net.

Dat laatste deel van je verhaal is heel raar. Sliep je daar ook?
Nee. Volgens mij was het medicijn net op de markt en waren wij een “testgroep”
If you're easy to get, you are probably easy to forget.
pi_207967651
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2023 11:15 schreef Jaroon het volgende:

[..]
Het kortwerkende ADHD-medicijn methylfenidaat (vaak van het merk Ritalin) wordt volledig vergoed door de basisverzekering. Bron: https://www.consumentenbo(...)2%AC250%20per%20jaar.

Begrijp jij waarom je 50 euro p/j moet betalen? Nog belangrijker......helpt het je goed?
Geen idee waarom eigenlijk, ik betaal het maar gewoon, geen zin in gezeik :')_!
Ja het helpt mij enorm. Ik begon met 3x 5mg per dag, maar dat was niet genoeg. Ik zit nu op 5 x 10mg per dag. Ik heb wel wat bijwerkingen, maar dat weegt niet op tegen de klachten als ik geen medicatie zou hebben. :)
Een pijnlijke anus is niet fijn
Een geknede kut van marsepein
pi_207967669
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2023 17:05 schreef britneycheers het volgende:

[..]
Nee. Volgens mij was het medicijn net op de markt en waren wij een “testgroep”
Als je nu een jaar of 70 bent zou dat zomaar best eens kunnen.
#freeWillemM
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2682522/1/25#p209511850" target="_blank" >woensdag 14 juni 2023 19:05</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/221644" target="_blank" >timmmmm</a> het volgende:[/b]
Ik heb in ieder geval liever huidkanker dan dit topic lezen
pi_207967747
quote:
1s.gif Op zondag 12 februari 2023 17:07 schreef NaarMensje het volgende:

[..]
Als je nu een jaar of 70 bent zou dat zomaar best eens kunnen.
Mijn opa kreeg toen hij dement werd ook methylfenidaat. Het schijnt bij dementie een bepaald effect te hebben dat de patient (gok ik) meer kans heeft op heldere momenten.
Een pijnlijke anus is niet fijn
Een geknede kut van marsepein
pi_208045609
Ik heb contact gehad met de fabrikant van Tentin. Medice in Duitsland. Correcte mensen. Zij geven aan dat ze idd die terugbetalingsregeling financieren. Dat elk ander land binnen de EU dexamfetamine vergoed. Nederland is de enige die anders doet. Maar.....ze benadrukken dat het niet komt door de Nederlandse staat maar bepaalde regels hier in het land. Het kan nog wel 10 jaar duren voor er verandering in komt.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')