abonnement bol.com Unibet Coolblue
  Miss 200.000.000! woensdag 1 februari 2023 @ 10:02:20 #1
367000 roos94
pi_207802454
Leeftijd 26 mnd

Al een tijd proberen we haar wat zindelijkheid te leren, door middel van in onderbroek laten lopen en dan aangeven als ze moet plassen etc. Ze kan goed praten en dingen aangeven maar hierin niet, ze laat het lopen en zegt daarna "plasje daan" of "poepie daan".

Heb ook al een tijd haar geprobeerd regelmatig op de wc te zetten met toiletverkleiner maar ze doet dan niks. En vaak zodra ik haar luier aandoe gaat ze plassen oid

Is het nog te vroeg voor haar of toch blijven doorgaan?
pi_207802465
quote:
1s.gif Op woensdag 1 februari 2023 10:02 schreef roos94 het volgende:
Leeftijd 26 mnd

Al een tijd proberen we haar wat zindelijkheid te leren, door middel van in onderbroek laten lopen en dan aangeven als ze moet plassen etc. Ze kan goed praten en dingen aangeven maar hierin niet, ze laat het lopen en zegt daarna "plasje daan" of "poepie daan".

Heb ook al een tijd haar geprobeerd regelmatig op de wc te zetten met toiletverkleiner maar ze doet dan niks. En vaak zodra ik haar luier aandoe gaat ze plassen oid

Is het nog te vroeg voor haar of toch blijven doorgaan?
Wacht nog maar een jaar.
Was hier ook. Bij 2 jaar ook ge probeerd maar lukte niet, begeven moment merk je dat de kleine eraan toe is. En toen ging het hier binnen paar dagen goed
pi_207802566
quote:
1s.gif Op woensdag 1 februari 2023 10:02 schreef roos94 het volgende:
Leeftijd 26 mnd

Al een tijd proberen we haar wat zindelijkheid te leren, door middel van in onderbroek laten lopen en dan aangeven als ze moet plassen etc. Ze kan goed praten en dingen aangeven maar hierin niet, ze laat het lopen en zegt daarna "plasje daan" of "poepie daan".

Heb ook al een tijd haar geprobeerd regelmatig op de wc te zetten met toiletverkleiner maar ze doet dan niks. En vaak zodra ik haar luier aandoe gaat ze plassen oid

Is het nog te vroeg voor haar of toch blijven doorgaan?
Het kan lukken, maar ook nog niet.

Wat je zou kunnen proberen, is een potje in de kamer zetten dat gemakkelijk toegankelijk is. Is toch wat kleiner dan een wc en in de huiskamer dan ook de hele tijd aanwezig. En dan alleen maar zeggen dat ze daar ook op kan plassen als ze dat wil. Nog handiger is het als ze dan in haar blote billen rondloopt, zodat ze er alleen maar op hoeft te gaan zitten. Niet teveel aandringen, maar als ze erop gaat zitten, laten weten dat dat de bedoeling is, zonder het heel groot te maken. En dan maar wachten op het eerste druppeltje dat in het potje belandt :D
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  woensdag 1 februari 2023 @ 10:30:31 #4
149959 SQ
snelle trees
pi_207802666
Op deze leeftijd is het vaak nog erg moeilijk, ze voelen het meestal pas aan als het al loopt, en mijn ervaring is dat pushen en sturen ongeveer nul effect heeft. Ze geraken er vanzelf aan toe, de ene wat eerder dan de ander, maar net 2 jaar is echt nog wel erg jong hoor ;)
disclaimer
pi_207802679
Lijkt me nog niet klaar. Misschien kun je dat met veel kunst- en vliegwerk dan wel voor elkaar krijgen, maar dat vond ik zelf het gedoe en de frustraties niet waard.

Hier kwam het vanzelf; ze waren allebei zindelijk met net drie jaar. Van volledig in de luiers naar volledig zonder duurde een klein weekje bij beiden. Dat vond ik zelf fijner dan maandenlang aanmodderen met een eigenlijk-net-niet-zindelijk kind.
pi_207802705
quote:
1s.gif Op woensdag 1 februari 2023 10:30 schreef SQ het volgende:
Op deze leeftijd is het vaak nog erg moeilijk, ze voelen het meestal pas aan als het al loopt, en mijn ervaring is dat pushen en sturen ongeveer nul effect heeft. Ze geraken er vanzelf aan toe, de ene wat eerder dan de ander, maar net 2 jaar is echt nog wel erg jong hoor ;)
Jupz, mijn ervaring ook.

Met 3,5 jaar toen we het hebben los gelaten was het moment opeens daar. Dag én nacht zindelijk, in één keer. Ik kon het serieus niet geloven. Nadat ik een hoop dingen uit de kast had getrokken met 0 effect, werd ze gewoon plots zindelijk.

Deze keer ga ik dan ook niet teveel moeite doen :)
  woensdag 1 februari 2023 @ 10:34:44 #7
149959 SQ
snelle trees
pi_207802707
quote:
1s.gif Op woensdag 1 februari 2023 10:32 schreef Jentin het volgende:
Lijkt me nog niet klaar. Misschien kun je dat met veel kunst- en vliegwerk dan wel voor elkaar krijgen, maar dat vond ik zelf het gedoe en de frustraties niet waard.

Hier kwam het vanzelf; ze waren allebei zindelijk met net drie jaar. Van volledig in de luiers naar volledig zonder duurde een klein weekje bij beiden. Dat vond ik zelf fijner dan maandenlang aanmodderen met een eigenlijk-net-niet-zindelijk kind.
Jup hier hetzelfde. Kinderen binnen een week dag- en nachtzindelijk. Nooit gepushd of gestuurd. Dochter wel eerder dan zoon trouwens (maar meisjes zijn sowieso gemiddeld sneller zindelijk)
Nu werkt dit vast niet voor ieder kind, dit is puur mijn eigen ervaring.
disclaimer
  woensdag 1 februari 2023 @ 11:22:53 #8
460295 Budabuddumbam
What does the fox say?
pi_207803216
Ik geloof heilig in het loslaten en pas er iets mee doen in de lente zomer als ze rond de 3,5 zijn omdat het dan pas echt iets is wat moet.

De reden dat ik zeg zomer is omdat het makkelijker is om een extra paar verse kleding en sandalen bij je te hebben en de vieze in een wetbag in de tas te doen dan van die vieze schoenen die alle pis opzuigen *)

En dan gewoon op een dag geen luier meer aan doen, ook niet in de nacht en ook niet als je opstapt bent.
pi_207803250
Ik vind in de nacht toch echt nog wel anders.
Dochter was hier al best vroeg overdag zindelijk, zonder problemen of training of pushen, maar de nacht heeft echt een paar jaar langer geduurd. Wilde ze zelf ook nog een luier aan, omdat ze niet in bed wilde plassen. Soms gaat het ook wel zo ongeveer gelijk op, maar het is niet vanzelfsprekend zo dat als ze zindelijk zijn overdag, ze dat automatisch ook 's nachts al kunnen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_207803277
Hier ging t bij dochter vanzelf. Zo rond 2,5 wilde ze geen luier meer aan en was toen dag en nacht zindelijk. Zoon was wat later met zelf aangeven dat ie de luier af wilde, had ook meer ongelukjes, maar ging t toch snel goed overdag. Bij hem heeft t wel tot ongeveer 5,5 geduurd voor hij ook s nachts zindelijk was, dat ging echt stukken minder soepel.

Wat sly zegt dus. Dag en nacht is niet persé gelijk..
  Moderator woensdag 1 februari 2023 @ 13:53:16 #11
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_207805135
26 maanden?! Ik moest even rekenen hoor :') Maar net 2 jaar dus. Hier (27 maanden :P) wel interesse in het potje maar hij snapt het nog niet echt. Ik denk dat we er in de zomer pas werk van maken, lekker in de blote kont en gaan :s)
30 maart - We are Scientists | 26 mei - Froukje | 12 juni - Calexico | 27 augustus - Wilco
pi_207807920
Blijkbaar te vroeg. Het is hetzelfde als met lopen. Je hebt baby's die voor hun eerste jaar al rondstappen, maar het kan ook pas met anderhalf jaar. Met zindelijkheid precies eender. M'n dochter is nu net een half jaar uit de luiers (ze is bijna vier). Met m'n zoon duurde het nóg langer...
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
  Miss 200.000.000! woensdag 1 februari 2023 @ 18:41:51 #13
367000 roos94
pi_207808337
quote:
1s.gif Op woensdag 1 februari 2023 18:12 schreef Ridocar het volgende:
Blijkbaar te vroeg. Het is hetzelfde als met lopen. Je hebt baby's die voor hun eerste jaar al rondstappen, maar het kan ook pas met anderhalf jaar. Met zindelijkheid precies eender. M'n dochter is nu net een half jaar uit de luiers (ze is bijna vier). Met m'n zoon duurde het nóg langer...
Dochter loopt pas sinds deze maand :P
pi_208527106
Ik ben echt jaloers op jullie reacties!
Mijn zoontjes van bijna 4 zijn gewoon niet zindelijk.
De een loopt wel gewoon in onderbroekje, de ander weigert een onderbroekje aan te hebben.
Iedereen die roept dat het vanzelf wel komt, dat werkt duidelijk niet bij elk kind..ik probeer het al bijna een jaar en gezien ze over 2 week naar school gaan en dus zindelijk moeten zijn, vraag ik me echt af of het goed komt.
M. Die dus niet in een onderbroekje wil lopen, schopt het onderbroekje gewoon uit.
Ben bijna wanhopig.
J. Loopt dus graag in onderbroekje en vind het allemaal prima.
In de nachten zijn ze überhaupt niet zindelijk.
Heeft iemand nog meer ervaringen? Heb al beloning sticker systeem, ( helpt niet),
Ze kinderboekjes voor gelezen over zindelijkheid... vinden ze leuk maar helpt niet...
Kom maar op mensen, ik ben echt wanhopig! Alvast dank jullie wel!
India, ga er na toe!
pi_208527135
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 06:40 schreef Miss_Paraplu85 het volgende:
Ik ben echt jaloers op jullie reacties!
Mijn zoontjes van bijna 4 zijn gewoon niet zindelijk.
De een loopt wel gewoon in onderbroekje, de ander weigert een onderbroekje aan te hebben.
Iedereen die roept dat het vanzelf wel komt, dat werkt duidelijk niet bij elk kind..ik probeer het al bijna een jaar en gezien ze over 2 week naar school gaan en dus zindelijk moeten zijn, vraag ik me echt af of het goed komt.
M. Die dus niet in een onderbroekje wil lopen, schopt het onderbroekje gewoon uit.
Ben bijna wanhopig.
J. Loopt dus graag in onderbroekje en vind het allemaal prima.
In de nachten zijn ze überhaupt niet zindelijk.
Heeft iemand nog meer ervaringen? Heb al beloning sticker systeem, ( helpt niet),
Ze kinderboekjes voor gelezen over zindelijkheid... vinden ze leuk maar helpt niet...
Kom maar op mensen, ik ben echt wanhopig! Alvast dank jullie wel!
Hier was zoon een dag voordat hij naar school ging zindelijk (overdag). Dat had hij overigens al maanden daarvoor gemeld.
Als we weer eens een poging deden zei hij iedere keer 'als ik naar school ga', hij wist namelijk wel heel goed dat hij daarvoor zindelijk moest zijn.
Chain SMOKING. Pill POPPING. Drunken INSANITY.
Sign me up, darling
  zaterdag 25 maart 2023 @ 07:16:38 #16
318361 Bienelientjee
Dutchie, living in the UK
pi_208527218
J is nog lang niet zindelijk, maar was wel al snel erg geinteresseerd. Wat enorm helpt. Lijkt me zo lastig als ze er echt geen zin in hebben!

Met 21 maanden wou hij vaak bij ons kijken :D Dus had ik wat voorlees boekjes gekocht en zette ik het potje neer in de badkamer naast onze wc (ik woon in een bungalow, dus geen trap). En er eigenlijk relaxed over praten, voorlezen en voordoen met knuffels hoe ze erop zitten enzo. En als hij het wou naar ons laten kijken als wij op het "grote potje" (de wc) plasje doen.

Toen met 22 maanden 's avonds voor bad/douchen altijd zitten voor plasje proberen. En al snel succes en dan krijgt hij 1 piepklein chocolaatje. Van die piepkleine chocolade dropjes die je bij bakken kan gebruiken ( ja, ja, suiker, zoetigheid, stoute mama, maar chocola is zijn moordwapen ok :D ) En hij leegt zijn potje in de wc net als in 1 van zijn boekjes en trekt door. Nu is het vaste onderdeel van zijn bed tijd routine. We halen zijn chocolaatje, die legt hij op de badrand neer, doet zijn plasje en dan mag hij chocolaatje.

Kan hem nu soms overdag ook wel eens zeggen, ga maar ff plasje doen op potje voor we weggaan of terug komen of voor dutje (stuur ik hem er naakt heen). Soms wilt hij dat, soms echt niet, maar hij plast wel als hij wel wilt gaan. Maar hij gaat nog niet uitzichzelf. Ik probeer er deze zomer er eens echt voor gaan! (Maar er komt ook een zusje in Juni, dus ben benieuwd!)

Poep is nog een mega NO NO. Een keer hey kleinste succes keuteltje gehad, en hij kreeg er zelfs 2 chocolaatjes voor, maar dat vond hij ineens heel eng ofzo! :D

Meneer houdt er nog liever van om ergens in het huis te staan en zich vast te houden aan iets. Maar vindt het dan wel tof als we zijn poep uit de luier in het "grote potje" doen, want daar hoort je poep in te gaan en hij mag dat door trekken!

Dat is onze ervaring tot nu toe. Dus ben benieuwd van de zomer!

[ Bericht 1% gewijzigd door Bienelientjee op 25-03-2023 07:21:53 ]
pi_208527361
Die blijf ik ook proberen, maar wanneer ik tegen M zeg dat hij zindelijk moet zijn wanneer hij naar school gaat, dan zegt hij doodleuk dat hij liever dan bij mama blijft...zucht...
Maar ik zal ook dat blijven proberen, straks als ze van bed af komen..
En Bienelientjee, dat ga ik ook doen, kaas is zijn moordwapen, dus dat ga ik ook gebruiken..
J. Plast idd uit zichzelf, dan zegt hij ook gewoon, ik moet even plassen..die kan ik ook gewoon zijn gang laten gaan, die red zich wel , ook met handen wassen.
M. Plast wel op de wc maar vooral na veel zeuren vanuit mij en om tijd te strekken voor het op bed gaan. Maar omdat het dan een gewone luier is, schiet die dan los.

Gefeliciteerd trouwens Bienelientjee! Spannende tijd sowieso voor jullie als gezin dus!

Ook abfab- Darling... Hoe ging het met je zoontje toen hij eenmaal naar de basisschool ging? Was hij toen echt uit de luiers en een onderbroekje aan ging ook makkelijker? Omdat hij voor zichzelf al had besloten dat hij het wist?
India, ga er na toe!
pi_208527775
Heb de jongens van bedje gehaald, en heb het voor elkaar gekregen om M. In een onderbroekje te krijgen, weliswaar met veel gehuil..hij is direct daarna gaan plassen op de wc.hoop dat het werkt.
India, ga er na toe!
  zaterdag 25 maart 2023 @ 09:13:26 #19
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_208527872
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2023 18:41 schreef roos94 het volgende:

[..]
Dochter loopt pas sinds deze maand :P
Gun dat kind wat tijd joh. Waarom zo'n haast?
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_208527934
Ons dochter, ook 26 maanden, is zindelijk op de opvang, thuis daarentegen is ze er compleet niet mee bezig. Ik denk dat ze hierin op haar vader lijkt, die is thuis ook veel meer laidback als op zijn werk. Wat natuurlijk niet inhoud dat ik thuis in mijn broek plas!
pi_208534974
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 07:48 schreef Miss_Paraplu85 het volgende:
..
Ook abfab- Darling... Hoe ging het met je zoontje toen hij eenmaal naar de basisschool ging? Was hij toen echt uit de luiers en een onderbroekje aan ging ook makkelijker? Omdat hij voor zichzelf al had besloten dat hij het wist?
Hij was toen inderdaad van de luiers af, althans, wat betreft het plassen. Poepen vond hij nog eng om op de wc te doen, dus daarvoor kreeg hij nog een luier om. Wel moest hij dan met de luier om op de wc zitten.

Moet er wel bij zeggen dat hij 3/4 maanden voor hij 4 werd zelf erg toe was aan school. Dus wij hebben hem wel toen duidelijk proberen te maken dat hij op school echt geen luier mocht dragen (dit nadat we al vele malen hadden geprobeerd hem zindelijk te krijgen).
Chain SMOKING. Pill POPPING. Drunken INSANITY.
Sign me up, darling
pi_208541363
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 20:07 schreef AbFab_Darling het volgende:

[..]
Hij was toen inderdaad van de luiers af, althans, wat betreft het plassen. Poepen vond hij nog eng om op de wc te doen, dus daarvoor kreeg hij nog een luier om. Wel moest hij dan met de luier om op de wc zitten.

Moet er wel bij zeggen dat hij 3/4 maanden voor hij 4 werd zelf erg toe was aan school. Dus wij hebben hem wel toen duidelijk proberen te maken dat hij op school echt geen luier mocht dragen (dit nadat we al vele malen hadden geprobeerd hem zindelijk te krijgen).
Oh wow...maar hij voelde het dus wel aankomen dat hij moest poepen? En dan dus met luier op de wc? Want heb het idee dat de jongens dat niet aan voelen komen, daarnaast vinden ze het ook eng idd .
M. Heeft nu wel een onderbroekje weer aan , 2e ochtend. Gistermiddag kreeg ik het weer niet voor elkaar om M. In een onderbroekje te krijgen.
Maar het blijven herhalen dat ze zindelijk moeten zijn helpt denk ik ook. Tenminste dat hoop ik
Draagt hij in de nacht nog wel gewoon een luier?
India, ga er na toe!
pi_208558118
quote:
0s.gif Op zondag 26 maart 2023 11:21 schreef Miss_Paraplu85 het volgende:

[..]
Oh wow...maar hij voelde het dus wel aankomen dat hij moest poepen? En dan dus met luier op de wc? Want heb het idee dat de jongens dat niet aan voelen komen, daarnaast vinden ze het ook eng idd .
M. Heeft nu wel een onderbroekje weer aan , 2e ochtend. Gistermiddag kreeg ik het weer niet voor elkaar om M. In een onderbroekje te krijgen.
Maar het blijven herhalen dat ze zindelijk moeten zijn helpt denk ik ook. Tenminste dat hoop ik
Draagt hij in de nacht nog wel gewoon een luier?
Jazeker, hij geeft dat gelukkig aan.
In de nacht heeft hij sinds een aantal weken geen luier meer (4,5 jaar is hij nu). Dat had misschien wel eerder gekund, maar mijn man en ik waren daar zelf wat lui in..

Het komt vanzelf goed! Hier heeft het in ieder geval niet geholpen om aan te dringen terwijl hij er zelf nog niet klaar voor was.
Chain SMOKING. Pill POPPING. Drunken INSANITY.
Sign me up, darling
pi_208578087
quote:
0s.gif Op maandag 27 maart 2023 18:42 schreef AbFab_Darling het volgende:

[..]
Jazeker, hij geeft dat gelukkig aan.
In de nacht heeft hij sinds een aantal weken geen luier meer (4,5 jaar is hij nu). Dat had misschien wel eerder gekund, maar mijn man en ik waren daar zelf wat lui in..

Het komt vanzelf goed! Hier heeft het in ieder geval niet geholpen om aan te dringen terwijl hij er zelf nog niet klaar voor was.
Herkenbaar ! Soms is een luier gewoon makkelijker.. meestal eigenlijk.

Maar hoe deden jullie dat dan met school? Want ik kreeg duidelijk de beschrijving dat ze wel met onderbroek op school moeten komen.

Wat goed dat het jullie wel is gelukt!
India, ga er na toe!
  woensdag 29 maart 2023 @ 12:28:27 #25
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_208578458
Een kind nog niet zindelijk naar school sturen was hier echt om heel veel redenen geen optie, medische problematiek daar gelaten

Is dat in Nederland?
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_208582908
@roos94 wat soms kan helpen is om op wasbare luiers over te gaan. Jouw kindje plast eigenlijk al bewust lijkt het, maar dan wel in de luier. Met de luiers tegenwoordig voelt een kindje dat zelf ook niet echt als vies. Wasbare luiers absorberen niet zo snel. Dan houd je kleding wel schoon maar voelt het voor je kindje minder fijn om in de luier te plassen.

Mijn meisje deed het zindelijk worden zelf ergens toen ze twee werd. Plaszindelijk ging wel, maar poepzindelijk was een verschrikking. Ze wou niet meer in de luier poepen, had geen ongelukjes maar op potje/wc lukte ook nog niet. Ze heeft het zo lang opgehouden dat ze een keer 's nachts poepte.

Met slapen krijgt ze nog wel een luier om maar die blijft grotendeels droog. Soms zegt ze wel "luier plassen" maar dat zijn heel kleine beetjes. Ze krijgt vooral een luier omsat ik geen zin heb in ongelukjes. :@
Wat gewoon is voor de spin, is chaos voor de vlieg.
  Miss 200.000.000! woensdag 29 maart 2023 @ 17:40:04 #27
367000 roos94
pi_208583112
Atm zijn we niet echt actief dr mee bezig. Snachts blijft ze wel meestal droog, ze draagt een luier maar ze doet niks. Ze wil soms op de grote wc zitten maar dan vindt ze het gewoon leuk, niet om te plassen oid.
pi_208592832
quote:
1s.gif Op woensdag 29 maart 2023 12:28 schreef Molo het volgende:
Een kind nog niet zindelijk naar school sturen was hier echt om heel veel redenen geen optie, medische problematiek daar gelaten

Is dat in Nederland?
Ja
India, ga er na toe!
pi_208592999
Ondanks dat ze zindelijk was heeft mijn oudste toch wel stuk of 5 a 10 ongelukjes gehad in het eerste schooljaar. Zelfs een enorme poepbroek op school gehad. Gelukkig hebben ze er nooit moeilijk over gedaan, maar dat was denk ik omdat ze op school een soort van manusje van alles hadden rondlopen. Die heeft haar elke keer verschoond en schone kleren aan gedaan. De juf heeft wel een keer aan me gevraagd of dit thuis ook zo was. Ja, eigenlijk niet dus.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')