abonnement Unibet Coolblue
pi_207789952
Wij zijn ons aan het orienteren om binnen de EU te gaan verhuizen.
Voor mij is dat makkelijk, maar mijn partner heeft geen nederlands paspoort, maar een permanente verblijfsvergunning.

Dat betekend dat hij in principe maar een X aantal maanden buiten nederland mag wonen.
Maar wat als je samen wil verhuizen naar een EU land?

Ik zou met zekerheid al werk en woonplek hebben (dat aanbod is langdurig, ik heb de tijd om uit te zoeken en na te denken eerst), hij nog geen werk. We zitten nog maar in de eerste verkenningsfase en moeten eerst weten wat mogelijk is voordat hij ook opzoek gaat naar werk voordat we gaan verhuizen.

Zijn er mensen hier die hier wat over weten of me kunnen wijzen op info waar we wat mee kunnen?
  dinsdag 31 januari 2023 @ 11:58:53 #2
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_207790482
Waarom wordt er geen NL paspoort aangevraagd? Ben je van al het gezeik af?

Of is het een land dat duaal niet toestaat (en dan, waarom die andere dan niet 'opzeggen').
Dum de dum
  dinsdag 31 januari 2023 @ 12:04:55 #3
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_207790545
https://www.rijksoverheid(...)ing-door-vreemdeling

quote:
Uw verblijfsdocument is eigendom van de Nederlandse overheid. U moet uw verblijfsdocument inleveren voordat u vertrekt uit Nederland. U kunt uw verblijfsdocument inleveren bij een IND loket. Hiervoor moet u een afspraak voor maken. U kunt uw document ook naar de IND opsturen. Wilt u meer informatie over een vertrek uit Nederland? Kijk dan op de website van de IND.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_207790559
Als het een verblijfsvergunning langdurig ingezetene is kan je vrij makkelijk je elders vestigen in de EU. In feite verschuif je de verblijfsvergunning naar een ander EU-land. Moet je wel aanvragen in dat land.

Heb je dat vergunning nog niet:

quote:
Voor wie is de aanvraag EU-langdurige ingezetene

U hebt niet de nationaliteit van een land van de EU, EER of Zwitserland. Lees welke landen bij de EU en de EER horen. U hebt een verblijfsvergunning voor onbepaalde tijd. Of u hebt een verblijfsvergunning voor bepaalde tijd met een niet-tijdelijk doel. Een niet-tijdelijk doel betekent dat u deze verblijfsvergunning altijd kunt blijven verlengen. U wilt een verblijfsvergunning waarmee u makkelijker een verblijfsvergunning aanvraagt in één van de andere landen van de Europese Unie die een verblijfsvergunning EU-langdurig ingezetene hebben.
https://ind.nl/nl/verblij(...)langdurig-ingezetene

Je kan het dus 'omzetten' voordat je verkast.

Mijn vrouw had ook zo'n verblijfsvergunning, nu een Nederlands paspoort. Maar mochten we op den duur willen verkassen was die EU ingezetene vergunning voldoende geweest in de meeste EU-landen.

[ Bericht 25% gewijzigd door Ericr op 31-01-2023 12:13:32 ]
pi_207790622
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2023 11:58 schreef Fe2O3 het volgende:
Waarom wordt er geen NL paspoort aangevraagd? Ben je van al het gezeik af?

Of is het een land dat duaal niet toestaat (en dan, waarom die andere dan niet 'opzeggen').
Dat is, helaas, niet echt een mogelijkheid op dit moment.

De vraag is of het mogelijk is vanuit een permanente verblijfsvergunning. En het liefste zonder die (snel) te verliezen.

Trouwen doen we liever niet, die optie willen we nu dus ook nog niet meenemen.
pi_207790628
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2023 12:06 schreef Ericr het volgende:
Als het een verblijfsvergunning langdurig ingezetene is kan je vrij makkelijk je elders vestigen in de EU. In feite verschuif je de verblijfsvergunning naar een ander EU-land. Moet je wel aanvragen in dat land.
Dit, met als kanttekening dat er EU landen zijn waar verblijfsvergunning langdurig ingezetene niet bestaat en dat leidt dus tot een ander statuut daar (Ierland en Denemarken denk ik zo).
In de meeste gevallen is het dan verhuizen en daar een verblijfsvergunning aanvragen obv de Nederlandse verblijfsvergunning.
2017: RGN BKK FCO LHR NRT LHR TLL LHR MIA BOG MIA JFK LHR LHR
2018: BCN SOF MLA IST ZAG DBV SPU ZAG SOF BOJ IST CGK JOG LOP DPS LBJ DPS SIN IST KBP BKK LPQ UTH KBP
2019: BCN LCY AGP SBZ KBP LPP SVL DOH JNB CPT DOH TFS
2020: ALC BIO LCY
pi_207790650
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2023 12:12 schreef miro86 het volgende:

[..]
Dit, met als kanttekening dat er EU landen zijn waar verblijfsvergunning langdurig ingezetene niet bestaat en dat leidt dus tot een ander statuut daar (Ierland en Denemarken denk ik zo).
In de meeste gevallen is het dan verhuizen en daar een verblijfsvergunning aanvragen obv de Nederlandse verblijfsvergunning.
https://ind.nl/nl/verblij(...)-in-andere-eu-landen
pi_207790657
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2023 12:06 schreef Ericr het volgende:
Als het een verblijfsvergunning langdurig ingezetene is kan je vrij makkelijk je elders vestigen in de EU. In feite verschuif je de verblijfsvergunning naar een ander EU-land. Moet je wel aanvragen in dat land.

Heb je dat vergunning nog niet:
[..]
https://ind.nl/nl/verblij(...)langdurig-ingezetene

Je kan het dus 'omzetten' voordat je verkast.

Mijn vrouw had ook zo'n verblijfsvergunning, nu een Nederlands paspoort. Maar mochten we op den duur willen verkassen was die EU ingezetene vergunning voldoende geweest in de meeste EU-landen.
Dan is hij zijn verblijfsvergunning voor hier kwijt.
Dat hebben we liever niet, iig niet te snel.
Ik heb het vangnet dat ik zo terug kan. Wat iig voor het eerste jaar of iets ruimer wel zo prettig is.

Ik ga hier iig even naar kijken! Tnx
pi_207790674
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2023 12:16 schreef Cause-mayhem2 het volgende:

[..]
Dan is hij zijn verblijfsvergunning voor hier kwijt.
Dat hebben we liever niet, iig niet te snel.
Ik heb het vangnet dat ik zo terug kan. Wat iig voor het eerste jaar of iets ruimer wel zo prettig is.
Hij kan net zo goed met een verblijfsvergunning van daar een verblijfsvergunning aanvragen in Nederland als hij terug verhuist. (behalve als het om Denemarken of Ierland gaat)
2017: RGN BKK FCO LHR NRT LHR TLL LHR MIA BOG MIA JFK LHR LHR
2018: BCN SOF MLA IST ZAG DBV SPU ZAG SOF BOJ IST CGK JOG LOP DPS LBJ DPS SIN IST KBP BKK LPQ UTH KBP
2019: BCN LCY AGP SBZ KBP LPP SVL DOH JNB CPT DOH TFS
2020: ALC BIO LCY
pi_207790678
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2023 12:16 schreef Cause-mayhem2 het volgende:

[..]
Dan is hij zijn verblijfsvergunning voor hier kwijt.
Dat hebben we liever niet, iig niet te snel.
Ik heb het vangnet dat ik zo terug kan. Wat iig voor het eerste jaar of iets ruimer wel zo prettig is.
Niet helemaal. Zolang je EU-ingezetene bent kan je ook weer terug volgens mij. Je komt alleen meerdere malen in een verblijfsvergunningsproces. Maar daarvoor zou je met de IND moeten bellen. Ook al weten ze mede door hoog verloop amper wat hun eigen regels zijn.

En je kan 8 maanden testen, dan heb je nog steeds dat verblijfsvergunning in Nederland. Maar dat maakt het wel lastiger als je toch wil blijven.
pi_207790923
Waarom 8 maanden? Partner mag in principe maar 3 maanden verblijven in dat andere EU land obv zijn Nederlandse verblijfsvergunning. Ook zal zijn Nederlandse verblijfsvergunning hem niet in staat stellen om daar te werken bijvoorbeeld.
2017: RGN BKK FCO LHR NRT LHR TLL LHR MIA BOG MIA JFK LHR LHR
2018: BCN SOF MLA IST ZAG DBV SPU ZAG SOF BOJ IST CGK JOG LOP DPS LBJ DPS SIN IST KBP BKK LPQ UTH KBP
2019: BCN LCY AGP SBZ KBP LPP SVL DOH JNB CPT DOH TFS
2020: ALC BIO LCY
pi_207791137
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2023 12:43 schreef miro86 het volgende:
Waarom 8 maanden? Partner mag in principe maar 3 maanden verblijven in dat andere EU land obv zijn Nederlandse verblijfsvergunning. Ook zal zijn Nederlandse verblijfsvergunning hem niet in staat stellen om daar te werken bijvoorbeeld.
Daarom daar een verblijfsvergunning aanvragen. Maar er moeten dan wel zelfstandige inkomsten zijn.

Je hebt tot die tijd dat de andere verblijfsvergunning wordt verleend wel de Nederlandse verblijfsvergunning.

Hoe dan ook complex. Eigenlijk alleen interessant als je permanent wil verkassen.
pi_207798893
quote:
1s.gif Op dinsdag 31 januari 2023 12:16 schreef Cause-mayhem2 het volgende:

[..]
Dan is hij zijn verblijfsvergunning voor hier kwijt.
Dat hebben we liever niet, iig niet te snel.
Ik heb het vangnet dat ik zo terug kan. Wat iig voor het eerste jaar of iets ruimer wel zo prettig is.

Ik ga hier iig even naar kijken! Tnx
Het moet wel kunnen. Mijn partner had eerst een permanente Belgische verblijfsvergunning en daarna zijn we naar Nederland verhuisd. Partner heeft daardoor een iets andere verblijfsvergunning gekregen in Nederland (volgens mij iets met EU-burger of familielid van EU-burger), maar dat maakt verder niets uit voor het verblijfsrecht.
pi_207799421
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2023 13:00 schreef Ericr het volgende:

[..]
Daarom daar een verblijfsvergunning aanvragen. Maar er moeten dan wel zelfstandige inkomsten zijn.

Je hebt tot die tijd dat de andere verblijfsvergunning wordt verleend wel de Nederlandse verblijfsvergunning.

Hoe dan ook complex. Eigenlijk alleen interessant als je permanent wil verkassen.
Permanent is wel het idee, maar we zijn aan het orienteren. En de mogelijkheid om terug te kunnen draaien vind ik wel belangrijk.

Iig voor een jaar of twee.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')