abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_207748744
Het gaat om een Aygo uit 2010 en loopt op gas. Veel plezier van gehad ivm woon-werk kilometers en heeft zichzelf dik terug verdiend. Hij begint alleen wel steeds slechter te worden. Heeft ook het minimale aan onderhoud gehad.

Sinds een half jaar liep hij steeds slechter en ik kon er eigenlijk niet achterkomen waar het aan lag. Twee weken geleden viel hij een keer uit met motorlampje aan en heb ik hem naar de garage gebracht. Ze konden geen storingsmelding vinden en hadden het een en ander nagekeken. Conclusie was dat zij het ook niet wisten en dat ze het vermoeden hadden dat de motor aan zn eind was. 250k op de teller en op gas dus goed mogelijk natuurlijk.

Auto mee naar huis genomen om er zelf nog eens naar te kijken. Vandaag gedaan en na het schoonmaken van de bougies de luchtmassameter eruit gehaald om schoon te maken en moet je zien:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Schoongemaakt en terug gezet en het koekblik loopt werkelijk waar weer als een zonnetje.

Helemaal mooi natuurlijk, maar als de luchtmassameter zo vies is, dan zal dit vast niet het enige zijn.

- Welke onderdelen zou ik moeten uitwisselen om te controleren en schoon te maken?
- Hoe kan dit in de toekomst voorkomen worden? Kijk dat die dingen vies worden kan natuurlijk, maar dit is wel heel extreem.

Ik snap ook niet waar het vandaan komt, want er gaat in principe alleen lucht langs dat eerst door het luchtfilter heen gaat. Daarna komt volgens mij het gaskleppenhuis.

Iemand enig idee hoe of wat? Tips meer dan welkom

Bedankt
pi_207748885
Even chapeau voor dit topic. Erg leuk om te lezen en tof met de foto’s. Succes verder want inhoudelijk kan ik je helaas niet verder helpen.
pi_207748905
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 januari 2023 16:45 schreef Pizzakoppo het volgende:
Even chapeau voor dit topic. Erg leuk om te lezen en tof met de foto’s. Succes verder want inhoudelijk kan ik je helaas niet verder helpen.
Dankjewel!

Wie weet googled in de toekomst een pechvogel als ik naar dit probleem en komt hij of zij bij dit topic uit

Dan heeft ie met een half uurtje werk echt een fantastische dag ervoor terug!
pi_207749049
Ik ben enigszins verbaasd nu

Ik had zelf een keer een probleem met een hele vieze EGR klep en wilde via het kenteken even kijken of dit ook op dit soort auto’s zitten

Dus even op internet gezocht naar verkopers

Die prijzen OMG
16.000euro 2019 19.000km
6.595euro 2009 97.000km
7.500euro 2015 200.000km

Hoe dan! Wat bizar veel voor dat karretje wat destijds rond de 20k heeft gekost

Maargoed geen EGR dus geen tips
pi_207749116
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 januari 2023 17:01 schreef SnodeSnuiter het volgende:
Ik ben enigszins verbaasd nu

Ik had zelf een keer een probleem met een hele vieze EGR klep en wilde via het kenteken even kijken of dit ook op dit soort auto’s zitten

Dus even op internet gezocht naar verkopers

Die prijzen OMG
16.000euro 2019 19.000km
6.595euro 2009 97.000km
7.500euro 2015 200.000km

Hoe dan! Wat bizar veel voor dat karretje wat destijds rond de 20k heeft gekost

Maargoed geen EGR dus geen tips
Ja klopt inderdaad, bijzonder

Als ik me niet vergis door de energiecrisis een run op kleine autootjes. Zeker kleine autootjes die op gas lopen

Maar reken maar uit, een kleine auto is al zo ¤50,- per maand goedkoper in de wegenbelasting en het verschil tussen 1:15 en 1:10 bij een benzineprijs van ¤2,- en 2000km per maand is op jaarbasis al ¤1600,- (laat staan op gas)

Maw al betaal je nu voor een aygo ¤1500 boven de marktwaarde van 2 jaar terug, dan heb je het er binnen 1 jaar al weer uit

het is wel een opmerkelijke trend inderdaad
pi_207753970
Misschien nog even handig om te vermelden dat ik hem heb schoongemaakt met een satéprikker en een kwartiertje weken in met water verdunde aceton (nagellakremover trouwens)

Remreiniger durfde ik niet aan vond ik te agressief voor een gevoelige sensor als deze
pi_207754550
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 januari 2023 21:31 schreef Dusthor92 het volgende:
Misschien nog even handig om te vermelden dat ik hem heb schoongemaakt met een satéprikker en een kwartiertje weken in met water verdunde aceton (nagellakremover trouwens)

Remreiniger durfde ik niet aan vond ik te agressief voor een gevoelige sensor als deze
Gewoon sensor met remmen reiniger doen.
Als monteur doe ik dit al jaren .

Verder nee je kan dit niet voorkomen.
Door de eu normen ook euro4/5 uit stoot.
Doet elke motor namelijk de olie dampen van de karter pan op zuigen via de luchtinlaat.
Op die manier kan de olie dampen van de karter pan opgezogen worden en mee verbrand worden.
Dit zorgt er voor dat dus deze luchtmassa filter verstopt raakt.

Via auto-doc kan je goedkoper dan in Nederland kopen.
Elke automaterialen zaak zijn smerige oplichters die de prijs rustige 3x hoger verkopen dan de werkelijkheid.
Zelfde met de overbetaalde dealers.


Nog een ding .
Een motor slijt .
Dat houd in dat er verbranden on onverbranden gassen langs de cylinder en zuigerveren ontsnapt .
Dat komt dus onder in bij de karter .
Daar om moet het ook afgevoerd worden.
Nieuwe motor minder dan een versleten motor.
Dit is dus een van de reden dat het afgezogen word.
Wat blijkbaar goed werkt aangezien de sensor vervuilt is.

Je kan je gasklep nog schoonmaken.
Daar komt natuurlijk ook de gassen van de karter .
pi_207754985
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 januari 2023 21:49 schreef suijkerbuijk het volgende:

[..]
Gewoon sensor met remmen reiniger doen.
Als monteur doe ik dit al jaren .

Verder nee je kan dit niet voorkomen.
Door de eu normen ook euro4/5 uit stoot.
Doet elke motor namelijk de olie dampen van de karter pan op zuigen via de luchtinlaat.
Op die manier kan de olie dampen van de karter pan opgezogen worden en mee verbrand worden.
Dit zorgt er voor dat dus deze luchtmassa filter verstopt raakt.

Via auto-doc kan je goedkoper dan in Nederland kopen.
Elke automaterialen zaak zijn smerige oplichters die de prijs rustige 3x hoger verkopen dan de werkelijkheid.
Zelfde met de overbetaalde dealers.


Nog een ding .
Een motor slijt .
Dat houd in dat er verbranden on onverbranden gassen langs de cylinder en zuigerveren ontsnapt .
Dat komt dus onder in bij de karter .
Daar om moet het ook afgevoerd worden.
Nieuwe motor minder dan een versleten motor.
Dit is dus een van de reden dat het afgezogen word.
Wat blijkbaar goed werkt aangezien de sensor vervuilt is.

Je kan je gasklep nog schoonmaken.
Daar komt natuurlijk ook de gassen van de karter .
Bedankt voor je reactie en je heldere uitleg. Als je het zo leest dan klinkt het ook best wel logisch eigenlijk. Ik had alleen geen idee dat het zó vies kon worden.

Aan de andere kant, met jouw verhaal in het achterhoofd nu: omdat deze auto op gas rijdt heb ik van die speciale kleppenvloeistof die ik regelmatig bij moet vullen. Het is een gelige olie die nu ik erover nadenk qua kleur lijkt op die zooi in de sensor

Misschien dat deze dan zo extreem vervuild is geraakt omdat deze auto op gas rijdt, met daarbij extra vervuiling van de kleppenvloeistof

Ik ga morgen of volgend weekend dan nog even naar de gasklep kijken. Hopelijk kan ze dan nog even een jaartje vooruit.

Nu ik er zo in rijd voelt de motor eigenlijk helemaal niet meer zo slecht aan. Genoeg compressie ook

Zal wel goed zijn dan



[ Bericht 2% gewijzigd door Dusthor92 op 28-01-2023 22:08:58 ]
pi_207755333
Ik heb een tijd een Hyundai Coupé gereden die ook aanzienlijk beter liep na het schoonmaken van het gasklephuis. Ding was zo vies en vet als bagger. Bleek na nadere inspectie de hele luchtaanvoer vol te zitten met zooi en bagger.... geen idee hoe het er kwam en aangezien de ECU ook naar de gallemiezen was en niet uitgelezen kon worden heb ik die auto ook nooit echt kunnen redden. Al met al was het gasklephuis schoonmaken wel een goede tijdelijke fix.
#freeWillemM
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2682522/1/25#p209511850" target="_blank" >woensdag 14 juni 2023 19:05</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/221644" target="_blank" >timmmmm</a> het volgende:[/b]
Ik heb in ieder geval liever huidkanker dan dit topic lezen
pi_207755610
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 januari 2023 22:15 schreef NaarMensje het volgende:
Ik heb een tijd een Hyundai Coupé gereden die ook aanzienlijk beter liep na het schoonmaken van het gasklephuis. Ding was zo vies en vet als bagger. Bleek na nadere inspectie de hele luchtaanvoer vol te zitten met zooi en bagger.... geen idee hoe het er kwam en aangezien de ECU ook naar de gallemiezen was en niet uitgelezen kon worden heb ik die auto ook nooit echt kunnen redden. Al met al was het gasklephuis schoonmaken wel een goede tijdelijke fix.
Het luchtfilter was bij mij stoffig maar verder gelukkig redelijk schoon. Ik ga hem volgend weekend wel even vervangen, evenals de bougies en oliefilter

Gasklep maar goed inspecteren dan als ik t zo lees. Kan haast niet anders dat die ook goed vies moet zijn

Wat daarachter in de motor allemaal zit maak ik me niet zo druk om. Dat verbrand wel.

Ik gooi bewust ook niet van die brandstofsysteem reiniger in mijn tank. Vuiltjes en vettigheden sluiten ook af in zekere zin, zonder dat het verder veel kwaad doet (in de motor dan)
pi_207756297
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 januari 2023 22:25 schreef Dusthor92 het volgende:

[..]
Het luchtfilter was bij mij stoffig maar verder gelukkig redelijk schoon. Ik ga hem volgend weekend wel even vervangen, evenals de bougies en oliefilter

Gasklep maar goed inspecteren dan als ik t zo lees. Kan haast niet anders dat die ook goed vies moet zijn

Wat daarachter in de motor allemaal zit maak ik me niet zo druk om. Dat verbrand wel.

Ik gooi bewust ook niet van die brandstofsysteem reiniger in mijn tank. Vuiltjes en vettigheden sluiten ook af in zekere zin, zonder dat het verder veel kwaad doet (in de motor dan)
Dat kleppen vloeistof saver zeg maar.
Zelf geen ervaring mee .
Maar waarschijnlijk zit deze boven de kleppen.
Dus ergens zal die vloeistof gespoten moeten worden.
Dat kan voor of na de gasklep huis zijn.
Als het voor de gasklep huis zit (mijn vermoeden van wel )
Dan kan het best zijn dat deze ook voor die sensor nog zit .
Zo ja kan het zijn dat de injectie sproei systeem van deze vloeistof lekt of slecht sproeit .
Je zal deze ook schoon kunnen maken namelijk.

Je kan een foto maken van je motor ruimte en hier neer zetten .
Dan kan ik zien waar het zit mog je zelf niet kunnen vinden.

Verder die tune-up busjes waar je het over heb .
Die gooi je in de benzine tank.
Kan wel gebruikt worden maar dan moet je op de benzine stand een tank leeg gaan rijden.

Maar normaal gesproken vervuilt een gas motor niet zo snel door de gas.
Dat is juist met benzine wagens waar de injectie systeem boven de kleppen spuit.
Dat spul Reinig de injectie en de kleppen op dat moment.

Nu moet ik wel zeggen dat de kleppen saver vloeistof ook door de jaren kan aankoeken .
Daarom wordt het ook aanbevolen om af en toe op benzine te rijden.
Op die manier maak de benzine de kleppen schoon als de injectie boven de kleppen zal zitten.

Heb je een injectie systeem dat direct de motor in gaat .
Dan moet de kleppen anders gereinigd gaan worden.
Dat houd in handmatige door de inlaat spruitstuk er af te gaan halen.
En dan schoon te gaan maken.
Door met remmen reiniger te gaan spuiten
Alleen als de kleppen zijn gesloten.
Dus je moet er in kijken .
En dan de kleppen schoonmaken die dicht staan .
Dan met de hand de motor draaien via de krukass met een ratel en dop set .
Wel de motor de juiste kan indraaien .
Persoonlijk zal ik dit niet doen als je er geen verstand van heeft.
En laten doen . (Zeker met een ketting motor )



Nog een waarschuwing.
Als je met remmenreiniger de boel schoon gaat maken.
Alles goed laten uit dampen.
Een motor vind namelijk remmenreiniger lekker.
En schiet gelijk in zijn toeren.

Waarschuwt nog een keer.
Goed laten uitdampen.
Door de gasklep open te laten (gebruik een tandenborstel of iets anders van plastic om de klep open te houden )
Laat even staan doe de motor kap half gesloten.
Leg een papiertje op de dashboard of aan de stuur plakken.
Dat je niet vergeet dat de gasklep huis nog open staat

[ Bericht 8% gewijzigd door suijkerbuijk op 28-01-2023 23:04:45 ]
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')