abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 13 januari 2023 @ 16:24:22 #1
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_207541876
Hallo allen,

ik heb een ASUS K73SV laptop uit 2011 twee jaar geleden nieuw leven ingeblazen met nieuw RAM en nieuwe SSDs omdat ik een oude desktop wilde uitfaseren en omdat het een fijne Core i7 processor heeft. Het ding draait fantastisch en zeer stabiel met Windows 10, de systeeminformatie meldt alleen dat de BIOS ook uit 2011 komt. Als ik op de website van ASUS kijk, voor dit type, lijken de BIOS-versies ook achtergebleven. Kan zo'n oude BIOS-versie dan toch kwaad of moet ik gewoon lekker doorgaan met mijn oude BIOS?
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
pi_207542041
quote:
5s.gif Op vrijdag 13 januari 2023 16:24 schreef SEMTEX het volgende:
omdat het een fijne Core i7 processor heeft.
Wat is er zo fijn aan deze antieke i7 dan? Zelfs een jong gebruikte i3 maakt gehakt van dat ding, in alle opzichten.
  Forum Admin vrijdag 13 januari 2023 @ 16:49:06 #3
240730 crew  Opa.Bakkebaard
Heeft een huisje.
pi_207542116
Als het ding verder prima werkt onder Windows 10 dan maakt die oude bios helemaal niets uit.
  vrijdag 13 januari 2023 @ 17:21:16 #4
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_207542431
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 januari 2023 16:39 schreef Centenbak het volgende:

[..]
Wat is er zo fijn aan deze antieke i7 dan? Zelfs een jong gebruikte i3 maakt gehakt van dat ding, in alle opzichten.
Het is een oude gaminglaptop en als ik er nog prima Adobe Photoshop 2022 op kan draaien, voldoet-ie voor mij.
Stabiliteit vind ik denk ik het belangrijkste en hij is retestabiel, dus prima.

quote:
14s.gif Op vrijdag 13 januari 2023 16:49 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:
Als het ding verder prima werkt onder Windows 10 dan maakt die oude bios helemaal niets uit.
Ok mooi. Dan verander ik er niks aan.
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
pi_207547626
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 januari 2023 16:39 schreef Centenbak het volgende:

[..]
Nou en?
Als je laptop alles doet wat je wilt, dan is dat prima.

quote:
5s.gif Op vrijdag 13 januari 2023 16:24 schreef SEMTEX het volgende:
...Kan zo'n oude BIOS-versie dan toch kwaad of moet ik gewoon lekker doorgaan met mijn oude BIOS?
Een Asus bios is makkelijk te flashen en op de Asus site kan je de laatst uitgebrachte bios downloaden. En je kan ook zo weer terug naar je oude versie.
Maar zoals Opa schrijft; als die het goed doet, waarom zou je dan + 'don't fix it, when it's not broken'.
pi_207547737
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 januari 2023 22:51 schreef gepromoveerT het volgende:

[..]
Nou en?
Als je laptop alles doet wat je wilt, dan is dat prima.
Klopt, maar het fijne van deze specifieke processor ontgaat me dan even. Behalve dat hij het nog doet.
pi_207548027
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 januari 2023 22:56 schreef Centenbak het volgende:

[..]
Klopt, maar het fijne van deze specifieke processor ontgaat me dan even. Behalve dat hij het nog doet.
Zelf had ik tot voor kort een Core i7 950 systeem.
Nu, na 12 jaar, geupdate naar een 12e gen. systeem, omdat het mobo veel kuren begon te vertonen.

Die Core i7 was verrekte soepel in gebruik en kon niet stuk ook al bakte die enige tijd op 100 graden C.
Overklokken als de beste; standaard 3.06 GHz. Had hem stabiel overgeklokt tot 4.5 GHz.
Een paar jaar geleden kon je daar niet aan tippen met de moderne shit. :P
Mja, 45 nanometer hè.
pi_207548375
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 januari 2023 22:56 schreef Centenbak het volgende:

[..]
Moet zeggen ik heb lang met mijn laptop gedaan die een tweede generatie i7 bezit.
Dat was 4/8 core versie met 1.6ghz base klok.
Voor normaal gebruik was deze zelfs vandaag de dag gewoon soepel in gebruik.

Als ik eerlijk moet zijn.
Merk ik niet eens verschil tussen die ouwe laptop en de huidige hp met Ryzen 4300 er in.

Een ssd maakt meer uit dan de cpu zelf
pi_207548455
If it ain't broke.... Dat is een beetje de filosofie wb BIOS-updates. Bij de meeste moederborden/laptops houden de nieuwe BIOS-releases ook wel zo goed als op na 1-2 jaar.
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_207566639
Lekker doorgaan, als je niet tegen beperkingen van je bios aanloopt is een update meestal niet nodig. Je kan natuurlijk even de release notes van je bios versie vergelijken met die van de nieuwste versies maar vaak zie je dat er weinig tot geen echt nuttige fixes zijn doorgevoerd.
The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
Like trump...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')