Met die 4321 val je toch nog steeds onder de voorwaarde voor de ISDE, als die, zoals jij zegt, uitgaat van 432xquote:Op maandag 9 januari 2023 09:41 schreef Gieliovd het volgende:
Ik wil mezelf binnenkort gaan inschrijven bij de KVK en ben mezelf aan het verdiepen in de SBI codes.
Wat met nu opviel, is dat de juiste keuze niet zo voor de hand liggend is. In mijn geval wil ik mezelf met 2 SBI codes inschrijven, waar er blijkbaar maximaal 3 toegestaan zijn.
1: installatiebedrijf
2: consultancybedrijf
Bij #1 loop ik een beetje vast. Mijn doelstelling is om zo breed mogelijk werkzaamheden aan te bieden, waaronder tenminste ook installatie van warmtepompen (i.v.m. aanvraag subsidie door klanten).
Als je feitelijk alleen met warmtepompen en andere verwarmingsinstallaties aan de slag gaat, is SBI code 43222 de meest geëigende keuze. Maar.... code 4322 is iets algemener, loodgieters- en installatiebedrijven. Echter, 432 is nog algemener - bouwinstallatiebedrijven.
Nu is mijn kernvraag: hoe werkt dat. Kies ik 432 dan zit onder die paraplu elektrotechnische installatie, loodgieters, installatie, verwarming etc. etc. Maar werkt dat wel zo, dat je een hoger nummer in de "boom" kiest en dan alles eronder van toepassing is?
Voor de ISDE subsidie schrijft de overheid voor dat de installateur te boek moet staan als "bouwinstallatiebedrijf" (432 dus) of soortgelijk, in die range van nummers (432xx) dus dat is het punt niet - maar hoe werkt dat nou precies?
Maak ik het mezelf te moeilijk en kies ik het beste gewoon 432 of kies ik beter 4322? Maar hoe zit het dan met 4321 (elektrotechnisch installatiebedrijf) als ik ook groepenkasten ga vervangen en algemene elektrotechnische installaties bij consumenten ga aanleggen/aanpassen?
Ik ben benieuwd naar jullie inzichten!
Ja, maar ben je dan een elektrotechnisch installatiebedrijf, of ben je (4322) een loodgiters- en installatiebedrijf? Zijn toch 2 heel andere takken van sport. Wat maakt het uit? Ik vraag het me af.quote:Op maandag 9 januari 2023 12:22 schreef Jeroboam het volgende:
[..]
Met die 4321 val je toch nog steeds onder de voorwaarde voor de ISDE, als die, zoals jij zegt, uitgaat van 432x
De waarde van een forum als dit is om ervaring met elkaar te delen, toch? Natuurlijk kan ik de KVK bellen en mijn vragen stellen. Uur of 2 in de wacht, hoop gedoe.... en is het dan hét antwoord? Wat zijn de ervaringen van "het collectief" op dit forum? Voor mij véél waardevoller!quote:Op maandag 9 januari 2023 13:50 schreef Farenji het volgende:
Je kan dit ook aan de consulent van de kvk vragen als je je gaat inschrijven.
Ja begrijp ik, maar wat ik bedoel: je moet hoe dan ook toch langs de kvk om je in te schrijven, persoonlijk. Toen ik me ging inschrijven heb ik het ook met de consulent daar over de juiste sbi code en ook de bedrijfsomschrijving gehad. Dus wat je hier ook hoort van de fokkertjes, ik zou het ook nog even bij hem/haar checken.quote:Op maandag 9 januari 2023 14:10 schreef Gieliovd het volgende:
[..]
De waarde van een forum als dit is om ervaring met elkaar te delen, toch? Natuurlijk kan ik de KVK bellen en mijn vragen stellen. Uur of 2 in de wacht, hoop gedoe.... en is het dan hét antwoord? Wat zijn de ervaringen van "het collectief" op dit forum? Voor mij véél waardevoller!
Wijzigen is inderdaad vrij simpel maar dat wordt dan wel aan afnemers van data (zoals banken en verzekeraars) doorgegeven. Vervolgens ligt het aan de bank wat ze daarmee gaan doen: je als nieuwe klant beschouwen en opnieuw doorlichten, aanvullende informatie vragen of het gewoon laten gebeuren. Het zal er vast ook wel mee te maken hebben tussen welke codes je switcht (van bouwbedrijf naar installatiebedrijf zal minder vragen oproepen dan van bouwbedrijf naar autosloperij.quote:Op maandag 9 januari 2023 14:37 schreef Lucky_Strike het volgende:
Je kunt kiezen wat je wilt. Meer dan 3 kan ook. Je kunt ze op elk moment online wijzigen met weinig moeite. Je kunt ook ergens je eigen omschrijving van je bedrijf kwijt in 1 of 2 zinnen geloof ik.
Hoe krijgt uw bedrijf een SBI-code?quote:Als u zich inschrijft bij KVK geeft u een omschrijving van uw bedrijfsactiviteiten op. Op basis van uw bedrijfsomschrijving kent KVK een of meerdere SBI-code(s) toe. U kunt ook zelf een voorstel doen voor een SBI-code. Met het zoekprogramma van het CBS zoekt u welke code bij uw activiteiten past. KVK beoordeelt daarna uw voorstel.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |