abonnement Unibet Coolblue
  Trouwste user 2022 vrijdag 6 januari 2023 @ 18:39:58 #1
7889 tong80
Spleenheup
pi_207445912
Hij is het geweten van Nederland, staat ruim een halve eeuw op de planken en sloot menig jaar af met een daverende oudejaarsconference. Op 8 januari wordt zijn voorstelling De Schreef uitgezonden op NPO2 om 22:10. Nouveau sprak de meester over de voorstelling en nog veel meer!



1 Waar staat je huidige programma De Schreef in je oeuvre?

‘Als ik het publiek, de recensies en mijn eigen gevoel mag geloven in de top vijf van mijn shows.’

2 Wat was in die vijftig jaar het belangrijkste thema in je werk?

‘Het verhaal van de verloren onschuld. Dat je niet kunt leven zonder in een positie te komen waarin je je schuldig voelt, of verantwoordelijk. Dat gegeven heeft mij altijd beziggehouden. Ik heb een geluk­kige relatie met Hella, ook al vijftig jaar, maar binnen die relatie zijn ook heftige en verdrietige dingen gebeurd. Toch probeer je positief te blijven en troos­tend en bemoedigend te zijn in je optre­dens.’

3 Is dat troost geven een verantwoor­delijkheid die je naar je publiek voelt?

‘Ja, ik ben de zoon van een dominee, het is er met de paplepel ingegoten. Ik troost zoals mijn vader, naar wie ik jarenlang heb geluisterd.’

4 Wordt troosten met de jaren moei­lijker?

‘Mensen zijn er in deze tijd gevoeliger voor. In die zin wordt het niet moeilijker, eerder vanzelfsprekender.’

5 Is troost en hoop geven uiteinde­lijk waarom je op de planken staat?

‘Ook, maar ik doe het in de eerste plaats omdat ik het leuk vind en ik vind het leuk omdat het bij me past. Op mijn dertiende wist ik al dat het mijn bestem­ming was en ik heb het niet voor niets vijftig jaar lang vol kunnen houden.’

6 Wordt de aansluiting met jongeren niet moeilijker?

‘Zeker. Mijn publiek is me dierbaar, maar er zit bijna niemand van onder de veertig bij. Terwijl ik een universeel verhaal vertel dat ook voor jongeren interessant is.’

7 Je hebt geen echte opvolger, hoe verklaar je dat?

‘Dat ligt voor een deel aan mijn jeugd. Wat belangrijk aan mijn vorming is geweest, was de naoorlogse periode waarin er nog sprake was van echte armoede, de wederop­bouw. Wij hebben die waanzinnige run naar die welvaart meegemaakt. Jongere collega’s kennen vooral die welvaart en hebben daardoor een totaal ander kader dan ik.’

8 Geloof je nog dat kunst bijdraagt aan een betere wereld?

‘Mijn voorstelling gaat deels over hoe belangrijk cultuur is voor de algemene conditie van de mens. Ik vind de ontwikkeling van sociale media pijn­lijk en zorgwekkend, het is een spiegel van wat er met de mens gebeurt als zijn geest niet goed gevoed wordt.’

9 Is er op wereldschaal iets waar je je zorgen om maakt?

‘Dat het uiteindelijk zal gaan tussen degenen die alles hebben en degenen die niets hebben. We zijn ruim bedeeld, maar de ruimte zal kleiner worden. We zullen in de komende vijftig jaar moeten inleveren. Onze kinderen en kleinkinderen moeten dat opvangen. Daar ben ik bezorgd om.’

10 Wat is voor een kunstenaar het voordeel van ouder worden?

‘Je wordt iets wijzer en genuanceerder. Maar dat het lichaam begint te protesteren en dingen gaat weigeren, vind ik wel moei­lijk.’

11 Je bent voorlopig niet van plan te stoppen, toch?

‘Nee, het moment komt heus vanzelf. De Schreef-tournee is net afgelopen, nu ga ik me wijden aan het schrijven van deel drie van mijn memoi­res. Daar verheug ik me op. Het wordt een spannend deel, over de periode tussen 1962 en 1969. De tijd van het latente verlangen naar dat toneel zonder te weten hoe dat te verwezenlijken, en de ontmoeting met Bram Vermeulen, die dat binnen een halfjaar had gerealiseerd. Het was het begin van een lange loopbaan.’

12 Wat is het geheim van je vakmanschap?

‘Vertrouwen, discipline en concentratie. Alleen in opperste concentratie kun je bij je talent komen. Talent alleen is niet genoeg, daar hebben we voorbeelden genoeg van gezien. Het gaat om veel meer: toewijding, hard werken...’

13 Waar ben je trots op?

‘Dat ik doe wat ik doe en kan wat ik kan, heeft voor mij eerder te maken met genade. Dat je bent voorbestemd of uitgekozen. Ik kan daar alleen maar dankbaar voor zijn.’

14 Is er, naast het schrijven van je boek, iets waar je je in 2023 op verheugt?

‘Hella heeft in de coronatijd haar schildertalent ontwikkeld en dat heeft mooie dingen opgeleverd. Ik verheug me zeer op meer van haar werk.’

15 Nog wijze woorden?

‘Geef de ruimte, neem de tijd.’

https://www.nouveau.nl/pe(...)F#Echobox=1672906572

:T
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_207446169
Er zijn weinig mensen die ik meer verafschuw dan Freek de Jonge
U MAD?
  Trouwste user 2022 vrijdag 6 januari 2023 @ 19:01:12 #3
7889 tong80
Spleenheup
pi_207446194
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2023 18:59 schreef de_boswachter het volgende:
Er zijn weinig mensen die ik meer verafschuw dan Freek de Jonge
Fijn om te lezen. Dat staaft mijn gevoel voor kwaliteit.

:T
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  vrijdag 6 januari 2023 @ 20:08:30 #4
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_207447089
We wachten het zondag wel af.
Tot die tijd hoeft Freek zelf hier niet besproken te worden…
  Trouwste user 2022 vrijdag 6 januari 2023 @ 20:31:10 #5
7889 tong80
Spleenheup
pi_207447408
quote:
7s.gif Op vrijdag 6 januari 2023 20:08 schreef MadMaster het volgende:
We wachten het zondag wel af.
Tot die tijd hoeft Freek zelf hier niet besproken te worden…
Pardon :? :D

:T
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  vrijdag 6 januari 2023 @ 22:45:28 #6
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_207449978
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2023 20:31 schreef tong80 het volgende:

[..]
Pardon :? :D

:T
Dit topic staat in het TV forum en gaat over een TV programma.
Daar kan iedereen het over hebben, het gaat hier echter niet over de persoon Freek zelf…
  Trouwste user 2022 vrijdag 6 januari 2023 @ 22:47:53 #7
7889 tong80
Spleenheup
pi_207450023
quote:
7s.gif Op vrijdag 6 januari 2023 22:45 schreef MadMaster het volgende:

[..]
Dit topic staat in het TV forum en gaat over een TV programma.
Daar kan iedereen het over hebben, het gaat hier echter niet over de persoon Freek zelf…
:D

:T
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  zondag 8 januari 2023 @ 11:58:06 #8
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_207467670
Tot nu toe alle 90 shows van hem gezien, dus deze ook maar geprogrammeerd voor vanavond.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  Trouwste user 2022 zondag 8 januari 2023 @ 21:03:40 #9
7889 tong80
Spleenheup
pi_207475284
Heb er zin in.

:T
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_207475529
Ik ga dit proberen te kijken....
Ik ben wel benieuwd hoe dit uitpakt...

POLL

Bert Visscher heb ik net 15 min volgehouden (op de achtergrond)

[ Bericht 17% gewijzigd door Het_Bokje op 08-01-2023 21:49:09 ]
M'n schoenen zijn gejat, maar ik hoef niet meer naar buiten, want er is nog wel wat.
pi_207475735
quote:
7s.gif Op vrijdag 6 januari 2023 22:45 schreef MadMaster het volgende:

[..]
Dit topic staat in het TV forum en gaat over een TV programma.
Daar kan iedereen het over hebben, het gaat hier echter niet over de persoon Freek zelf…
Moest echt hard lachen, sorry
  zondag 8 januari 2023 @ 21:42:16 #12
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_207475782
quote:
0s.gif Op zondag 8 januari 2023 21:38 schreef PotjeSambal het volgende:

[..]
Moest echt hard lachen, sorry
En dan is de show van Freek nog niet eens begonnen…
pi_207476253
Hahahaaatjes! 'achter de schermen' Gayniaal!

Edit: Ik ben het nu al zat.

NOPE! Ik heb Freek niet nodig om in te zien dat alles kut is. 5 minuten dus!
M'n schoenen zijn gejat, maar ik hoef niet meer naar buiten, want er is nog wel wat.
pi_207476972
De boer'n
Er viel een stoelpoot weg. Ik ben benieuwd wanneer hij weer gaat zitten.

[ Bericht 81% gewijzigd door -Sigaartje op 08-01-2023 23:13:11 ]
pi_207477196
Wie kan hier naar kijken zonder weg te willen zappen? 🥹
  Trouwste user 2022 maandag 9 januari 2023 @ 00:03:59 #16
7889 tong80
Spleenheup
pi_207477462
Genoten. Geweldig. De meester. _O_

Trusten. :)

:T
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_207477506
Ik vond het meesterlijk.
  maandag 9 januari 2023 @ 11:46:12 #18
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_207480441
Vanavond maar eens tijd voor vrij maken.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  maandag 9 januari 2023 @ 14:27:47 #19
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_207482554
Twee uur lang Freek leek een lange zit te gaan worden, maar het heeft geen moment verveeld.
Naadloos werden de actualiteiten van vorig jaar aan elkaar geregen, waarbij zelfs Freek's befaamde kreet 'Dat zullen we nog wel eens zien!' (ooit ontstaan na z'n tripje met de F-Side van Ajax naar PSV, waar ik bij aanwezig was...) kwam in een heel andere, actuele context terug.
En L'l'l'l'l Kleine... _O-
pi_207488525
ik heb me slap gelachen, hoe hij daar stond te blaffen, haha, en hoe hij dan voordeed hoe hij opkwam door die gordijntjes ['u zat toen nog daar']. maar, heel vervelend, de stream haperde, ik keek via NPO start, en ook na het 2 x opnieuw geprobeerd te hebben, bleef de onderbreking er in, precies nadat hij vroeg:'kom je uit Rotterdam ofzo?' aan het kind dat geen Lucky-Ajax-speldje wilde hebben.
Nu is mijn vraag: Wat zei dat kind?
laat maar, nou doet ie t wel.
het kind zei: 'dat kan ik met mijn geweten niet in overeenstemming brengen na alles wat zich rond Marc Overmars heeft afgepeeld'

[ Bericht 8% gewijzigd door eigendeegcookie op 09-01-2023 21:09:09 ]
uiteindelijk lukt altijd alles
  maandag 9 januari 2023 @ 22:30:06 #21
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_207490718
Wij kijken nu en ik heb mij nog geen moment verveeld.
Hij is ouderwets scherp en spitsvondig en geestig. ^O^
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_207491386
Ik vond zijn liedje Leven na de dood leuk, evenals een grap uit een show uit de jaren ‘80 waarin hij de clou van een grap bewust vooraf vertelt en daardoor het publiek laat lachen.
Verder word ik vooral moe van dat bevrijdingstheologische domineestoontje van hem.
pi_207491688
quote:
0s.gif Op maandag 9 januari 2023 22:57 schreef Magister_Artium het volgende:
Ik vond zijn liedje Leven na de dood leuk, evenals een grap uit een show uit de jaren ‘80 waarin hij de clou van een grap bewust vooraf vertelt en daardoor het publiek laat lachen.
Verder word ik vooral moe van dat bevrijdingstheologische domineestoontje van hem.
Beetje herkenbaar, ik vond daarnaast weer Freek als vanouds soms erg grappig, heb hardop gelachen. Bij het moraliserende bijbelgedoe kreeg ik stekels. Ook dat gezeik over hoog en laag cultuur. LulligKleine is ook cultuur, elitaire lullo.
  maandag 9 januari 2023 @ 23:31:26 #24
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_207491931
quote:
0s.gif Op maandag 9 januari 2023 22:57 schreef Magister_Artium het volgende:
Ik vond zijn liedje Leven na de dood leuk, evenals een grap uit een show uit de jaren ‘80 waarin hij de clou van een grap bewust vooraf vertelt en daardoor het publiek laat lachen.
Verder word ik vooral moe van dat bevrijdingstheologische domineestoontje van hem.
Je hebt gekeken?
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_207491996
Freek _O_
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')