Maar dit zijn absoluut geen WOZ waardes die de gemeente zal opleggen, die liggen in Amsterdam doorgaans ongeveer op 2/3e van de huidige verkoopprijs, we hebben het hier over WOZ waardes die veel en veel hoger liggen. En het is er ook niet 1, het zijn er vrij veel.quote:Op vrijdag 6 januari 2023 15:59 schreef Lienekien het volgende:
Je kan gewoon akkoord gaan met de WOZ-waarde die de gemeente voor je bepaalt. Je bent niet verplicht om het te laten aanpassen. Je betaalt natuurlijk ook hogere lasten door je hogere WOZ-waarde.
Volgens mij levert een hogere WOZ-waarde je alleen mogelijk een renteverlaging op als je een risico-opslag hebt. (Die heb je bijv. niet als je NHG hebt.)
Dan nog zal niet iedere bank genoegen nemen met alleen je WOZ-waarde, maar een taxatierapport eisen.
Wat is nu je vraag, want dat heb ik kennelijk verkeerd begrepen uit je OP.quote:Op vrijdag 6 januari 2023 16:09 schreef raptorix het volgende:
[..]
Maar dit zijn absoluut geen WOZ waardes die de gemeente zal opleggen, die liggen in Amsterdam doorgaans ongeveer op 2/3e van de huidige verkoopprijs, we hebben het hier over WOZ waardes die veel en veel hoger liggen. En het is er ook niet 1, het zijn er vrij veel.
In hoeverre mensen bewust een hele hoge WOZ waarde willen hebben, ik zou denken dat dit relatief ongunstig is omdat je dan meer Belasting betaald, en in Amsterdam ook nog eens veel meer Erfpacht. Het is dus niet dat de gemeente die hoge WOZ waarde bepaald heeft.quote:Op vrijdag 6 januari 2023 16:11 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Wat is nu je vraag, want dat heb ik kennelijk verkeerd begrepen uit je OP.
Dus het zijn huizen met een opvallend hoge WOZ in verhouding met vergelijkbare huizen in dezelfde straat en jij vraagt je af of dit door de eigenaren geïnitieerd is?quote:Op vrijdag 6 januari 2023 16:09 schreef raptorix het volgende:
[..]
Maar dit zijn absoluut geen WOZ waardes die de gemeente zal opleggen, die liggen in Amsterdam doorgaans ongeveer op 2/3e van de huidige verkoopprijs, we hebben het hier over WOZ waardes die veel en veel hoger liggen. En het is er ook niet 1, het zijn er vrij veel.
Jaquote:Op vrijdag 6 januari 2023 16:15 schreef sigme het volgende:
[..]
Dus het zijn huizen met een opvallend hoge WOZ in verhouding met vergelijkbare huizen in dezelfde straat en jij vraagt je af of dit door de eigenaren geïnitieerd is?
Maar zo werkt het dus niet bij WOZ prijzen in Amsterdam, men kijkt gewoon naar meters. Overigens heb ik voor de extreme gevallen wel een verklaring gevonden, deels zijn die begane grond dus meer waard, maar zit ook nog tuin/eigen grond bij. Ga vanavond nog eens spitten.quote:Op vrijdag 6 januari 2023 17:46 schreef Fe2O3 het volgende:
Dat is overal zo. Huizen die de laatste 2 a 3 jaar wel verkocht zijn tov huizen die dat niet zijn. Vrij simpel.
Hogere WOZ heeft alleen rente voordeel bij bepaalde hypotheekvormen en verstrekkers. Dat zou ik eerst even onderzoeken voor je opzettelijk een hogere WOZ vast laat zetten.
Bij een woz bepaling alleen naar vierkante meters? You sure? Want ook staat van de woning enz zijn van invloed.quote:Op vrijdag 6 januari 2023 17:54 schreef raptorix het volgende:
[..]
Maar zo werkt het dus niet bij WOZ prijzen in Amsterdam, men kijkt gewoon naar meters. Overigens heb ik voor de extreme gevallen wel een verklaring gevonden, deels zijn die begane grond dus meer waard, maar zit ook nog tuin/eigen grond bij. Ga vanavond nog eens spitten.
Nee zo werkt het niet, overigens waren die hele hoge prijzen ook gevolg dat ze begane grond waren met tuin, maar zal morgen wat voorbeelden posten.quote:Op vrijdag 6 januari 2023 18:49 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Bij een woz bepaling alleen naar vierkante meters? You sure? Want ook staat van de woning enz zijn van invloed.
Daarnaast is de laatste aankoopprijs meestal een directe reset van de woz dat jaar naar de aankoopprijs.
https://www.amsterdam.nl/(...)9271-33A8D9A3F1C4%7Dquote:Op vrijdag 6 januari 2023 20:05 schreef raptorix het volgende:
[..]
Nee zo werkt het niet, overigens waren die hele hoge prijzen ook gevolg dat ze begane grond waren met tuin, maar zal morgen wat voorbeelden posten.
Ja ik ken de werkwijze, volgens mij krijg ik dat tegenwoordig niet meer, maar vroeger kreeg ik altijd een rapport met wat wat verkochte huizen in mijn straat, volgens mij krijg ik dat de laatste jaren niet meer. Maar ik weet echt wel wat de huizen hier in de buurt doen en wat de WOZ prijzen zijn, de WOZ prijzen liggen doorgaans ongeveer een kwart tot een derde daar onder.quote:Op vrijdag 6 januari 2023 20:11 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
https://www.amsterdam.nl/(...)9271-33A8D9A3F1C4%7D
Helemaal eens, maar dat was dus mijn oorspronkelijke vraagquote:Op vrijdag 6 januari 2023 20:37 schreef snabbi het volgende:
Het lijkt mij eigenlijk uitgesloten dat mensen vragen om een hogere WOZ waarde. Je hebt het over een lagere rente, maar die lagere rente is gebaseerd op de zogenaamde Loan to Value (waarde van je lening ten opzichte van de waarde van het onderpand). Precies met wat Lienekien hierboven zegt, er zijn banken die bij een relatieve hoge lening ten opzichte van de waarde van het onderpand een hoger rentetarief doorberekenen. Dan is het dus gunstig om aan te tonen dat de waarde van je onderpand hoog is, zodat die extra renteopslag er af gaat.
Er zijn banken die de WOZ waarde accepteren voor die value, maar gewoon een taxatierapport wordt ook geaccepteerd.
Eigenlijk heeft de WOZ waarde alleen maar nadelen, omdat er diverse belastingen van afgeleid worden.
Nja dat gaat echt om tientjes meer per jaarquote:Op vrijdag 6 januari 2023 16:14 schreef raptorix het volgende:
[..]
In hoeverre mensen bewust een hele hoge WOZ waarde willen hebben, ik zou denken dat dit relatief ongunstig is omdat je dan meer Belasting betaald, en in Amsterdam ook nog eens veel meer Erfpacht. Het is dus niet dat de gemeente die hoge WOZ waarde bepaald heeft.
Er zijn ook aanbieders die calcasa accepteren. Die kost maar een paar tientjesquote:Op zondag 8 januari 2023 00:23 schreef bananen-plukker het volgende:
Hogere WOZ-waarde betekend ook hogere lasten voor gemeente en waterschapsbelasting. Ook komt dit je EWF niet ten goede. Daarnaast doet een bank vaak ook een afslag op de WOZ-waarde, dus nemen ze niet de gehele waarde mee, want dit is maar een getal uit de computer.
Kijk in de voorwaarden of je een taxatie kan indienen, deze zal vaak hoger uitkomen dan een WOZ-taxatie. Kost je 300-600 euro, en kijk hoe snel je dit hebt terugverdiend.
Maar erfpacht niet, als je dat zou afkopen zou dat zo om 10K extra gaan per ton WOZ waarde. Overigens heb ik een enorme bummer, ik heb inmiddels alle data maar geen goede manier om te achterhalen wat het pandtype is, die data is wel via een commercieele methode beschikbaar dus zal het zelf moeten doenquote:Op zondag 8 januari 2023 00:31 schreef 111210 het volgende:
[..]
Nja dat gaat echt om tientjes meer per jaar
kan https://data.amsterdam.nl je wellicht verder helpen?quote:Op zondag 8 januari 2023 06:14 schreef raptorix het volgende:
[..]
Maar erfpacht niet, als je dat zou afkopen zou dat zo om 10K extra gaan per ton WOZ waarde. Overigens heb ik een enorme bummer, ik heb inmiddels alle data maar geen goede manier om te achterhalen wat het pandtype is, die data is wel via een commercieele methode beschikbaar dus zal het zelf moeten doen
Daar liep ik idd mee te spelen, maar die is niet heel erg gedocumenteerd, dus het is een beetje gokken.quote:Op zondag 8 januari 2023 08:28 schreef spoilert het volgende:
[..]
kan https://data.amsterdam.nl je wellicht verder helpen?
Die taxatie is weer aftrekbaar bij de belasting aangifte.quote:Op zondag 8 januari 2023 00:23 schreef bananen-plukker het volgende:
Hogere WOZ-waarde betekend ook hogere lasten voor gemeente en waterschapsbelasting. Ook komt dit je EWF niet ten goede. Daarnaast doet een bank vaak ook een afslag op de WOZ-waarde, dus nemen ze niet de gehele waarde mee, want dit is maar een getal uit de computer.
Kijk in de voorwaarden of je een taxatie kan indienen, deze zal vaak hoger uitkomen dan een WOZ-taxatie. Kost je 300-600 euro, en kijk hoe snel je dit hebt terugverdiend.
Alleen voor een hypotheek. Niet voor uitsluitend de WOZ-waarde bepaling.quote:Op zondag 8 januari 2023 09:24 schreef TheWhiteCowboy het volgende:
[..]
Die taxatie is weer aftrekbaar bij de belasting aangifte.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |