Herkenbaar. Gebrek aan ventilatie. Zet een raampje open ergens in de buurt, op een kiertje. Kan dit niet, of wil je dit niet: Lucht in de ochtend (na het douchen) en avond (na het eten bijvoorbeeld) elk 15 minuten, door de woning.quote:Op donderdag 5 januari 2023 21:35 schreef bad-sector het volgende:
Hallo, we hebben een huis gekocht met nieuwe kunststof kozijnen van schuco allemaal leuk en wel. Geen tocht maar wel vocht.
Het huis is van 1907 en de kozijnen zijn afgelopen jaar vervangen. Wij wonen er nu een maand maar het is vochtig. De deur en het kozijn in de gang is nat, even voor de duidelijkheid er zit geen verwarming en geen ventilatie in de gang. Verder in huis vochtigheidsgraad tussen de 50 en 65% als de cv uit is. Met cv daalt het wel wat en met de pellet kachel daalt het ales een malle. Wat kan ik hier aan doen? Ik heb meer vragen maar eerst dit maar even.
Woon hier ook in een doortochtwoning, maar dan uit 1920. Alle kieren en naden in je woning zorgden vroeger voor voldoende natuurlijke ventilatie, en mogelijk is deze ventilatie nu belemmerd door de nieuwe kunstof kozijnen.quote:Op donderdag 5 januari 2023 21:35 schreef bad-sector het volgende:
Hallo, we hebben een huis gekocht met nieuwe kunststof kozijnen van schuco allemaal leuk en wel. Geen tocht maar wel vocht.
Het huis is van 1907 en de kozijnen zijn afgelopen jaar vervangen. Wij wonen er nu een maand maar het is vochtig. De deur en het kozijn in de gang is nat, even voor de duidelijkheid er zit geen verwarming en geen ventilatie in de gang. Verder in huis vochtigheidsgraad tussen de 50 en 65% als de cv uit is. Met cv daalt het wel wat en met de pellet kachel daalt het ales een malle. Wat kan ik hier aan doen? Ik heb meer vragen maar eerst dit maar even.
Raam in de gang laten vervangen door één met een roosterquote:
Correct, maar dan wel in combinatie met stoken.quote:
Dank je wel, nou de kachel zit er niet in( in de gang dan) maar ook geen brievenbus. Is idd begane grond en een wnkelsteens muur grenzend aan de steeg tussen 2 huizen. Dus zoeken naar een definitieve oplossing.quote:Op donderdag 5 januari 2023 22:39 schreef iWan71 het volgende:
[..]
Woon hier ook in een doortochtwoning, maar dan uit 1920. Alle kieren en naden in je woning zorgden vroeger voor voldoende natuurlijke ventilatie, en mogelijk is deze ventilatie nu belemmerd door de nieuwe kunstof kozijnen.
Zelf krijg ik binnenkort ook deels nieuwe HR++ kozijnen ter vervanging van enkel glas, ben benieuwd of het vochtigheidspercentage in huis (nu 45%) ook bij mij omhooggaat. Heb wel gevraagd om ventilatieroosters in de nieuwe kozijnen, hoop dat dit voldoende is..
Woon je op de begane grond als het bij jou in de gang vochtig en nat is?
De vocht komt waarschijnlijk door condensatie (je gang is kouder dan de omgevingslucht). Misschien een idee om juist in de gang de verwarming aan te zetten en in de keuken een raampje open, dan trekt de vocht misschien naar buiten.
Bij een woning op de begane grond zou je ook kunnen denken aan optrekkend vocht en isolatie van de kruipruimte kunnen overwegen maar daar heb ik geen verstand van als etagebewoner ;-)
In ieder geval blijven ventileren! Groetjes en hoop dat je het kan oplossen.
Ontvochtiger is wel een optie idd.quote:Op vrijdag 6 januari 2023 02:15 schreef Queller het volgende:
[..]
Raam in de gang laten vervangen door één met een rooster
Brievenbus in de deur openzetten
Ontvochtiger kopen
Klopt wat je zegt het is een onverwarmde gang met een ongeïsoleerde wand naar buiten . Onderste deel enigzins geïsoleerd het bovenste deel verdwijnt later boven een verlaagd plafond.quote:Op vrijdag 6 januari 2023 09:12 schreef Ivo1985 het volgende:
De enige oplossing is ventilatie.
Je produceert in huis elke dag een paar liter waterdamp. Als dat niet weg geventileerd wordt, gaat die waterdamp uiteindelijk neerslaan op de koudste oppervlakken in huis. Kennelijk is jouw voordeur in de (onverwarmde?) één van de koudste oppervlakken in huis.
Overigens is dit neerslaand vocht niet alleen vervelend. Het is ook een teken dat je in huis waarschijnlijk een ongezonde luchtkwaliteit hebt.
Zoals gezegd hebben oudere huizen vaak volop gaten en kieren. Vooral rondom de kozijnen. Waardoor je een (ongewenste) vorm van natuurlijke ventilatie hebt. Met nieuwe kozijnen die als het goed is luchtdicht geplaatst zijn, is een groot deel van die natuurlijke ventilatie weggenomen. Heel fijn. Maar je moet nog wel kunnen regelen dat je voldoende ventilatie hebt.
De makkelijkste oplossing is om in elke ruimte minimaal één ventilatierooster te laten plaatsen in een raam. Daarvoor moet wel het glas vervangen worden. Glas + rooster + arbeid zal zo'n 200-250 euro per raam gaan kosten schat ik.
De beste (energiezuinige) oplossing is om een ventilatiesystemen met warmte-terugwinning aan te leggen. Maar dan moeten er waarschijnlijk wel allerlei luchtkanalen worden aangelegd, waardoor dit niet echt een optie is in een bestaande woning die 'af' is.
Een tussenoplossing is een decentrale ventilatie met warmteterugwinning in bijvoorbeeld de keuken of woonkamer, en roosters in andere ruimtes.
zitten geen roosters in dus ventilatie moet via ramen achter in de keuken maar voor de gang heb ik een beter idee nodigquote:Op vrijdag 6 januari 2023 20:20 schreef Fer het volgende:
Zitten er wel ventilatieroosters in de nieuwe kozijnen? Of zijn ze bedoeld voor een woning met balansventilatie.
Ventilatie en verwarming aanbrengen in de gang.quote:Op donderdag 5 januari 2023 21:35 schreef bad-sector het volgende:
Het huis is van 1907 en de kozijnen zijn afgelopen jaar vervangen. Wij wonen er nu een maand maar het is vochtig. De deur en het kozijn in de gang is nat, even voor de duidelijkheid er zit geen verwarming en geen ventilatie in de gang. Wat kan ik hier aan doen?
Ventilatie in de gang kan ook door de muur naar buiten met een rooster in het verlaagd plafond? Verwarming kan wel via infrarood paneeltje denk ik?quote:Op zaterdag 7 januari 2023 23:07 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Ventilatie en verwarming aanbrengen in de gang.
Infrarood verwarming is toch juist zo gemaakt dat het een bepaalde plek verwarmd waar jij je bevindt? Dus IR heeft toch maar heel weinig effect op de luchtvochtigheid van de omgeving? Als je gang juist koud en vochtig is kun je beter een convector of kleine heater neerzetten... die warme lucht blazen en de vochtigheid veel sneller omlaag brengen. Ik gebruik voor mijn zolder (die ik nooit verwarm) een ontvochtiger. Die doet zijn werk goed en maakt ook de ruimte iets warmer (echt een heel klein beetje, maar ik voel er warmte lucht uit komen). Zo nu en dan moet ik een emmer water leeggooien in de toilet. Maar klinkt misschien een beetje overdreven voor in de hal.quote:Op zondag 8 januari 2023 22:21 schreef bad-sector het volgende:
[..]
Ventilatie in de gang kan ook door de muur naar buiten met een rooster in het verlaagd plafond? Verwarming kan wel via infrarood paneeltje denk ik?
Het is een gangetje van 1 bij 3 meter ongeveer zonder wc met alleen een kamerdeur en een voordeur. Open kasten doe ik nu maar zou fijner zijn als hij dicht kan zijn en ventileertquote:Op maandag 9 januari 2023 08:47 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Infrarood verwarming is toch juist zo gemaakt dat het een bepaalde plek verwarmd waar jij je bevindt? Dus IR heeft toch maar heel weinig effect op de luchtvochtigheid van de omgeving? Als je gang juist koud en vochtig is kun je beter een convector of kleine heater neerzetten... die warme lucht blazen en de vochtigheid veel sneller omlaag brengen. Ik gebruik voor mijn zolder (die ik nooit verwarm) een ontvochtiger. Die doet zijn werk goed en maakt ook de ruimte iets warmer (echt een heel klein beetje, maar ik voel er warmte lucht uit komen). Zo nu en dan moet ik een emmer water leeggooien in de toilet. Maar klinkt misschien een beetje overdreven voor in de hal.
Maar goed als je hele huis goede temperatuur en luchtvochtigheid is alleen de gang kun je beter gewoon de binnendeur open laten toch? En heb je geen toilet op gang met afzuiging of raampje?
Topics in K&W sluiten we per definitie niet wanneer de oplossing gegeven is, die zakken vanzelf wel wegquote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |