abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_207425007
Goedenavond!

Ik heb last van vochtvlekken in de - dit jaar gestucte - muur op de 1ste verdieping, vermoedelijk ontstaan door lekke/rotte kozijnen en/of matig voegwerk (beide wordt een dezer dagen aangepakt, helaas hadden de werklui wachttijden die achteraf net iets te lang waren om stront aan de knikker te krijgen).

Ik heb de ontstane vochtvlekken (rondom het deurkozijn, de deur leidt naar een klein balkon) nog niet aangepakt, want ja, zolang de oorzaak niet is opgelost, leek me dat toch nog niet zo veel zin hebben. Maar nu zag ik vandaag tot mijn schrik dat het lijkt alsof er salpeter op de vlekken is ontstaan, zie deze foto: https://ibb.co/g76mW1y

Internet staat vol met oplossingen voor van alles en nog wat, maar voor salpeter valt dat tegen, kwam ik achter... Het lijkt mij niet per se gezond, maar heeft het zin om het er nu alvast vanaf te schrapen (we gebruiken de kamer nog niet), of moet toch echt eerst de bron worden aangepakt? En hoe doe je dat dan, salpeter verwijderen? Uitleg op internet is vrij summier (zoals hier: https://www.vochtbestrijding-hulp.com/salpeter-verwijderen/).

Kortom: iemand ervaring met salpeter op binnenmuren? Ziet dat er zo uit als bij mij? En zo ja, hoe ga je daar nou het beste mee om?

Alvast bedankt voor de reacties!
  woensdag 4 januari 2023 @ 23:07:33 #2
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_207425323
Ziet er niet uit als een witte waas, eerlijk gezegd.
The love you take is equal to the love you make.
pi_207425734
Salpeter :Y Ziet er iig hetzelfde uit als de zout/salpeterbloei die ik onder mn verf/stucwerk had in mn vorige woning.

stappen plan uit je link volgen en wegblijven bij bouwmarktmiddeltejes, maar neem wel de bron Weg ander is het een pleister op de wonde

heb het zelf ook gehad in mn vorige huis. Heb de muren geïnjecteerd met waterglas. Vervolgens de binnenmuren op de beganegrond behandeld met volgens mij zoutsper. Daarna glasvlies er overheen.
pi_207425757
Als ik lees over salpeter in muren, zie ik dat het voornamelijk over optrekkend grondwater gaat. Dan komen chemische elementen uit het grondwater in aanraking met vocht in een muur en onder invloed van zuurstof vormt zich o.a. kaliumnitraat. Ik maak uit jouw post op dat het gaat om een muur op de eerste verdieping. In dat geval lijkt het me niet waarschijnlijk dat het om salpeter gaat. Maar ik zou er een expert bij halen. Niettemin lijkt het me wel goed om het vocht aan te pakken uiteraard. Bron.
  donderdag 5 januari 2023 @ 00:08:58 #5
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_207425814
quote:
0s.gif Op woensdag 4 januari 2023 23:57 schreef FranticDJ het volgende:
Salpeter :Y Ziet er iig hetzelfde uit als de zout/salpeterbloei die ik onder mn verf/stucwerk had in mn vorige woning.

stappen plan uit je link volgen en wegblijven bij bouwmarktmiddeltejes, maar neem wel de bron Weg ander is het een pleister op de wonde

heb het zelf ook gehad in mn vorige huis. Heb de muren geïnjecteerd met waterglas. Vervolgens de binnenmuren op de beganegrond behandeld met volgens mij zoutsper. Daarna glasvlies er overheen.
Het komt bij TS toch niet van optrekkend vocht maar van lekkage bij een kozijn op de eerste verdieping?
The love you take is equal to the love you make.
pi_207425825
quote:
1s.gif Op donderdag 5 januari 2023 00:08 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Het komt bij TS toch niet van optrekkend vocht maar van lekkage bij een kozijn op de eerste verdieping?
vochtschade en zoutbloei kan langs meerdere kanten komen. er zitten namelijk ook mineralen in veel pleister/mortel materialen die met vocht van buiten kunnen gaan reageren.

door optrekkend vocht is slechts de meest voorkomende oorzaak.
pi_207427782
Bedankt voor jullie reacties! Klopt inderdaad wat Lienekien en FranticDJ zeggen; het vocht komt vermoedelijk (hopelijk O-) ) via het kozijn naar binnen, of anders via het voegwerk.

quote:
0s.gif Op woensdag 4 januari 2023 23:57 schreef FranticDJ het volgende:

Ah, een ervaringsdeskundige! Ik ben dus bezig me die bron, maar dat kan toch nog wel een aantal weken duren, in het beste geval (want de voeger blijft maar op zich laten wachten met een datum, en daarna zal het ook tijd nodig hebben om te drogen - áls dat het probleem is).

Vraag me nu wel af: kan ik in de tussentijd toch alvast het beste het salpeter afsteken met een plamuurmesje, of komt het dan ook weer net zo snel terug?

En je schrijft: wegblijven bij bouwmarktmiddeltjes (zoals deze https://www.praxis.nl/bou(...)750ml/5351057#specs?), maar heb jij dan geen antisalpetermiddel gebruikt?
pi_207436075
Volgens mij doet al het stucwerk dit bij vocht. Ik had het bij m'n binnenmuren ook na een vochtprobleem uit het verleden. Je kan het afsteken maar als het probleem niet is opgelost komt het toch wel terug.
Facts don't care about your feelings
pi_207437815
als je zeker wil weten of t salpeter is:

schraap een stukje weg. staat er over een paar weken een soort 'pluis' op als bij schimmel op bv fruit, dan is het salpeterbloei.
pi_207447612
quote:
0s.gif Op donderdag 5 januari 2023 23:31 schreef FranticDJ het volgende:
als je zeker wil weten of t salpeter is:

schraap een stukje weg. staat er over een paar weken een soort 'pluis' op als bij schimmel op bv fruit, dan is het salpeterbloei.
Ik heb het in z'n geheel weggeschraapt, kon het niet meer aanzien, haha. Er zit vocht in de spouw en we lijken de bron te hebben gevonden, maar de muur moet daarna nog drogen en het gaat allemaal nog wel even duren, dus we gaan vanzelf zien of er 'pluis' ontstaat, vrees ik... }:|

Dank voor het meedenken allemaal!
  Moderator vrijdag 6 januari 2023 @ 21:32:15 #11
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_207448431
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2023 20:43 schreef VVVRRR het volgende:

[..]
Ik heb het in z'n geheel weggeschraapt, kon het niet meer aanzien, haha. Er zit vocht in de spouw en we lijken de bron te hebben gevonden, maar de muur moet daarna nog drogen en het gaat allemaal nog wel even duren, dus we gaan vanzelf zien of er 'pluis' ontstaat, vrees ik... }:|

Dank voor het meedenken allemaal!
Wat is de bron van het probleem ?
pi_207449174
Wij hadden dit op de badkamer (lang niet zo erg als bij jou) daar deed de radiator het niet dus 2maanden bad en douche gebruikt (wel ventileren) maar niet verwarmen, nadat de radiator was gefixt en er werd gestookt was het weg. Ik weet niet of je stookt in die ruimte maar dat in combinatie met goed ventileren heeft het bij ons verholpen.
pi_207451463
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2023 21:32 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]
Wat is de bron van het probleem ?
Waarschijnlijk kapot loodwerk bij de schoorsteen. Volgens de dakdekkers speelt dat dan al veel langer en niet van de ene op de andere dag, die hebben er weinig haast mee. Merkwaardig (en om zenuwachtig van te worden) wel, als je het mij vraagt. Dus mocht iemand nog de gouden tip hebben voor Utrecht en omgeving…
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')