Het vreugdevuur in Scheveningen, oliebollen, vuurwerk en de nieuwjaarsduik zijn voor ons heel normaal met oud en nieuw, maar hoe vieren ze het eigenlijk buiten Nederland?
Geluksdruiven in SpanjeIn Spanje haalt men geen vuurwerk met oud & nieuw, maar druiven.
Ze geloven dat het eten van twaalf druiven om middernacht, je twaalf maanden vol geluk brengt.
Eén belangrijke regel: je eet een druif bij elke slag van de kerkklok.
Eet dus de hele tros druiven precies om 0:00 uur middernacht op.
Het schijnt nog best een uitdaging te zijn met risico tot verslikken
Zout strooien in TurkijePrecies om middernacht stappen veel mensen in Turkije naar buiten. Niet om vuurwerk af te steken, maar om zout te strooien voor de deur. Ze geloven dat dit vrede en luxe brengt in het nieuwe jaar.
Heel veel eten in EstlandOp nieuwjaarsdag eet men in Estland niet "ontbijt, lunch, avondeten", maar 7, 9 of 12 maaltijden die dag!
Dit zijn namelijk geluksgetallen. Hoe meer maaltijden je kan eten, hoe meer geluk je tegemoetkomt.
Toekomst voorspellen in FinlandIn Finland voorspellen ze met oud & nieuw de toekomst voor het nieuwe jaar. Dit doen ze als volgt: ze nemen een stuk metaal en smelten dit om, waarna ze het in een kom water gooien. De vorm die het metaal vervolgens krijgt, vertelt iets over je toekomst. Dus wanneer het metaal bijvoorbeeld een hartje wordt, ontmoet je misschien wel een nieuwe liefde.
Oudejaarsduik in FrankrijkIn Frankrijk duiken ze een dagje eerder het koude water in. Zij doen het op Oudjaarsdag in plaats van Nieuwjaarsdag. De watertemperatuur is daar vergelijkbaar met die van ons, rond de 7 graden. Geen frisse duik tegen de kater dus?!
Beren in RoemeniëIn Roemenië vind je tijdens oud en nieuw allemaal beren op de weg. Ze gaan met nieuwjaarsdag gekleed in berenpakken en hopen zo boze geesten te verjagen.
Springen in DenemarkenIn Denemarken springen ze met zijn allen het nieuwe jaar in, precies om 0:00 uur springen mensen van hun stoel en gooien daarna servies stuk voor de deuren van vrienden.
Dat doen ze om elkaar geluk te wensen, hoe meer servies er voor je deur ligt, hoe meer geluk je krijgt in het nieuwe jaar.
Heb jij een bijzondere traditie? Of weet je nog een andere?
Ik weet dat de druiven in Spanje echt waar zijn, mijn moeder gaat dat vanavond doen. Lijkt mij ook wel grappig om eens te proberen.
Hele fijne jaarwisseling alvast!