quote:
Op woensdag 28 december 2022 02:59 schreef Viv het volgende:Ik zal niet zeggen "dat het wel heel dichtbij kwam zo", want fucking cliché,
maar dit voelde wel beduidend meer als een aanslag op mijn soort mensen dan alle andere aanslagen daarvoor en daarna.
Ik herken dit enorm, precies mijn gevoel in die onwerkelijke laatste weken van november 2015. Geen terreuraanslag (ook niet 9/11) die persoonlijk meer indruk maakte dan 13/11/15, door de locatie en de voornaamste slachtoffers
Nog een anekdote: Die bewuste vrijdagavond was ik in de Melkweg voor een concert van CHVRCHES, een van mijn favoriete bands. Ze hadden net het podium verlaten en wij waren in afwachting van de toegift. Ik kijk even kort op m'n telefoon en precies op dat moment sijpelden de eerste onheilspellende pushberichten binnen. Meerdere aanslagen op hetzelfde moment in een bekende stad best dichtbij (voor je gevoel dan toch als je meerdere keren in Parijs bent geweest.) En dat er dus in andere vergelijkbare concertzaal tijdens een optreden iets verschrikkelijk aan de gang was.
Ik kreeg een heel naar unheimisch gevoel van binnen, dat zich het beste laat omschrijven als: "Kunnen we dan helemaal nergens meer veilig zijn?" Concertzalen voelden voor mij al die tijd als een bijzondere safe space, zeker als de show eenmaal aan de gang was. Een van de laatste plekken waar terroristen zouden kunnen/willen toeslaan. Tot voor die dag had ik me nooit iets anders kunnen voorstellen. Een vredelievend popconcert als doelwit? Onmogelijk.
Doodsbenauwd stapte ik de metro in om terug bij mijn auto te komen. Het gevoel dat je z.s.m. de grote stad wilt verlaten, bang dat er in Amsterdam ook iets ergs stond te gebeuren. Ik voelde me pas echt weer veilig toen ik eenmaal thuis was. In de uren daarna werd pas écht duidelijk hoe verschrikkelijk en barbaars het was, hoeveel medeconcertgangers (die dachten een geweldig avondje uit te gaan beleven) op brute wijze van hun leven waren beroofd.
CHVRCHES eindigde het concert met hun grootste hit
The Mother We Share. Vanwege het moment en bepaalde tekstregels kan ik dit nummer zelden meer luisteren zonder emotioneel te worden en terug te denken

Het was wel prachtig om te zien dat in de dagen en weken nadien popzalen van over de hele wereld hun solidariteit/medeleven met de Bataclan (en alle andere slachtoffers) toonden door hun gebouwen op te lichten in de Franse driekleur.
Het ging even door m'n hoofd om concerten voorlopig een tijdje te vermijden, maar mijn rationaliteit en het plezier dat de favoriete hobby geeft wonnen het meteen van de angst (al heeft het wel wat maanden geduurd toen m'n gedachten niet meer bij niet bij elk concert naar Bataclan gingen). Op zondag 15/11 speelde Death Cab for Cutie in Utrecht en dat werd ook een beladen avond. Ik hield het niet droog toen
Little Wanderer voorbij kwam:
quote:
You sent a photo out your window of Paris
Of what you wish that I could see
But someone's gotta be the lighthouse
And that someone's gotta be me
Amper 1 week later was ik terug in TivoliVredenburg voor Le Guess Who. Gewoon volle bak met allemaal blije muziekliefhebbers

Overal waar je kwam heerste het gevoel "we laten ons niet klein krijgen." Gelukkig lieten de mensen zich inderdaad niet regeren door de angst. En zijn aanslagen op concerten/festivals nog altijd een zeldzaamheid. Al mogen we Manchester (mei 2017) en Las Vegas (oktober 2017) zeker niet vergeten.