abonnement bol.com Unibet Coolblue
  maandag 26 december 2022 @ 16:08:20 #1
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_207241050
quote:
Naar dit gedicht verwees de koning in zijn kersttoespraak

Koning Willem-Alexander sloot zijn kersttoespraak af met een paar regels uit het gedicht Alles bewoonbaar van de jonge dichter Marieke Lucas Rijneveld. De koning noemt het gedicht ‘een combinatie van inlevingsvermogen, hoop en geloof in onze toekomst samen’.

Willem-Alexander besteedde in zijn kerstspeech aandacht aan de felle discussie die de afgelopen maanden werd gevoerd over het aanbieden van excuses door Nederland voor het slavernijverleden. Premier Mark Rutte deed dat uiteindelijk afgelopen week. ,,De door de regering aangeboden excuses zijn het begin van een lange weg. Laten we elkaar blijven vasthouden, ook in heftige tijden met sterke emoties”, zei de koning erover.

Direct daarna verwees Willem-Alexander naar het gedicht Alles bewoonbaar. Rijneveld schreef dat gedicht nadat hij zelf in een controverse was beland. Rijneveld (31) zou het gedicht The hill we climb vertalen. Dat gedicht werd door de zwarte Amanda Gorman voorgedragen tijdens de inauguratie van president Joe Biden. Rijneveld zou het in het Nederlands vertalen, maar er ontstond ophef omdat er niet voor een zwarte vertaler was gekozen.

Rijneveld gaf daarop de opdracht terug en schreef een eigen gedicht. De koning citeerde de laatste regels ervan in zijn kersttoespraak. Hieronder staat het hele gedicht.

Marieke Lucas Rijneveld koos er begin dit jaar voor de voornaamwoorden hij en hem te gebruiken. De dichter gaf eerder al aan zich qua gender niet helemaal man of vrouw te voelen, maar een ‘tussenmens’. De schrijver won in 202 als eerste Nederlandse auteur de prestigieuze, internationale Booker Prize. Hij kreeg die voor zijn boek De avond is ongemak.

Alles bewoonbaar

Nooit het verzet kwijtgeraakt, het oergewoel in lief en leed, of toegegeven aan de kanselpreek, aan Het Woord over wat goed of fout, nooit te lui geweest om op te staan, om tegen alle bullebakken in te gaan en met geheven vuisten de hokjesgeest bevechten, tegen de rellen in je hoofd van het niet-weten, om de onmacht met het stierenrood in je ogen te temperen, of met rotsentrots altijd je eigen zin te verkondigen, toe te kijken hoe iemand tot moes en het laatste restje waardigheid te zien wegsijpelen, je bent tegen schedelmeten, tegen knechtschap, tegen alle hoekigheid van de mens.


Nooit het verzet kwijtgeraakt, de kiem van de ontworsteling, je afkomst draagt een rouwkleed, je afkomst had gelukkig een vluchtstrook, niet dat je over alles mee kunt praten, dat je altijd ziet hoe het gras aan de andere kant soms dor en minder groen – het gaat erom dat je je kunt verplaatsen, dat je de verdrietzee achter andermans ogen ziet liggen, de woekerwoede van heb-ik-jou-daar, je wilt zeggen dat je misschien niet alles begrijpt, dat je vast nooit helemaal de geraakte snaar vindt, maar dat je het wel voelt, ja, je voelt het, ook al is het verschil duimbreed.

Nooit het verzet kwijtgeraakt, en toch inzien wanneer het niet jouw plek is, wanneer je moet knielen voor een gedicht omdat een ander het beter bewoonbaar maakt, niet uit onwil, niet uit verslagenheid, maar omdat je weet dat er zoveel ongelijkheid, dat er nog steeds mensen achtergesteld, jij wilt juist verbroedering, je wilt één vuist, en wellicht is je hand nu nog niet krachtig genoeg, of moet je eerst die van de ander vastpakken om te verzoenen, moet je daadwerkelijk de hoop voelen dat je iets doet wat de wereld zal verbeteren, al moet je dit niet vergeten: kom na het knielen weer overeind en recht samen de rug.

https://www.ad.nl/binnenl(...)toespraak~a1583a595/
quote:
Tekst Kersttoespraak Koning Willem-Alexander over het slavernijverleden

Ik ben ervan overtuigd dat we ook heel ingewikkelde problemen tot een goed einde kunnen brengen en pijnlijke wonden kunnen helen, zodat we samen vérder kunnen. Ook als er heftige emoties in het spel zijn.

Een belangrijk voorbeeld daarvan is de erkenning van het leed dat mensen is aangedaan in de koloniale tijd.

Het afgelopen jaar hebben mijn vrouw en ik met mensen van alle leeftijden over dit onderwerp gesproken, onder wie nazaten van mensen die een aantal generaties terug leefden in slavernij. In het komende herdenkingsjaar zal dit onze aandacht houden. Wij blijven betrokken.

Voor wat er toen aan onmenselijks is aangericht in de levens van mannen, vrouwen en kinderen, draagt nu niemand de schuld. Maar door ons gezamenlijke verleden eerlijk onder ogen te zien en de misdaad tegen de menselijkheid die de slavernij was te erkennen, leggen we wél een fundament onder een gezamenlijke toekomst.

Een toekomst waarin we ons teweer stellen tegen alle hedendaagse vormen van discriminatie, uitbuiting en onrecht.

De door de regering aangeboden excuses zijn het begin van een lange weg. Laten we elkaar blijven vasthouden, ook in heftige tijden met sterke emoties.

Marieke Lucas Rijneveld schreef een eigen gedicht toen hij na ontstane ophef afzag van de vertaling van The Hill We Climb. Het heet Alles bewoonbaar. Een combinatie van inlevingsvermogen, hoop en geloof in onze toekomst samen.

Dit zijn de laatste regels:

Jij wil juist verbroedering, je wil één vuist, en wellicht is je hand
nu nog niet krachtig genoeg, of moet je eerst die van de ander
vastpakken om te verzoenen, moet je daadwerkelijk de hoop voelen
dat je iets doet wat de wereld zal verbeteren, al moet je dit niet
vergeten: kom na het knielen weer overeind en recht samen de rug.

Ik wens U allen - waar U zich ook bevindt en hoe Uw persoonlijke omstandigheden ook zijn - een gezegend Kerstfeest.
We leven inmiddels in de 'periode na de komma'. Mark Rutte heeft op 16 december excuses inzake de slavernij aangeboden en drie dagen daarna nam de koning de kersttoespraak op. En in die kersttoespraak refereerde de koning wederom naar de slavernij en de tijd die voor ons ligt om daarin samen stappen te maken.

Dat vraagt van de verschillende partijen ook een zekere houding van de wens om tot een oplossing te komen. Opvallend vond ik zelf het gedicht dat de koning aanhaalde, waarvan ik probeerde te begrijpen wat hij nou precies bedoelde. Bovenstaand artikel geeft dus weer waar die regels uit dat gedicht vandaan komen.

En hieronder de regel waar ik op 'aansloeg'.
quote:
Jij wilt juist verbroedering, je wilt één vuist, en wellicht is je hand nu nog niet krachtig genoeg, of moet je eerst die van de ander vastpakken om te verzoenen.
De koning zegt zelf dat de nazaten van de slavernij zich achtergesteld, beschadigd en soms zelfs getraumatiseerd voelen en dat we ons daartegen teweer moeten stelllen.

Maar als ik die regel in dat gedicht lees, dan staat er aan het eind van het zinnetje voor mij toch een redelijk duidelijke verwijzing dat er misschien sprake van is dat de betreffende nazaten daar nog niet competent, krachtig of geschikt voor zijn :@

Ik vind wel dat de kersttoespraak daar mogelijk gelijk in heeft, maar ik vind het ook, inzake dit gevoelige onderwerp wat onhandig om dat in deze toespraak zo te benoemen. Dit gevoelige punt blijkt in de praktijk wel behoorlijk bewaarheid te worden doordat bijvoorbeeld al de excuses zijn afgewezen. En om dat kenbaar te maken is er blijkbaar voor gekozen om dit punt via een gedicht duidelijk te maken.

Want als iets in een gedicht staat dan is het zo........

Ik heb eigenlijk niet zo'n behoefte om deze keuze verder te bekritiseren. Maar het is en wordt nog een heel lastig en delicaat proces naar 1 juli 2023 denk ik zo.




Maar het zou mooi zijn als mensen die de ander een verwijt willen maken in deze discussie, eerst even tot tien tellen en zich vooraf afvragen "Maar, in hoeverre gaat, wat ik nu wil gaan zeggen, eigenlijk niet gewoon over mezelf?" :@

En door elkaar over en weer verwijten te blijven maken kom je volgens mij ook nooit tot een oplossing maar blijf je in een (eindeloze) strijd.

Lao Tse: Vrede ontstaat met vrede

[ Bericht 1% gewijzigd door Tengano op 26-12-2022 17:46:40 ]
pi_207241167
Je kunt overal wel wat achterzoeken of bij verzinnen, punt is wel dat er helemaal geen excuses gemaakt hadden hoeven worden. Maar schijnbaar is de doelgroep nooit tevreden en voelen ze zich altijd het slachtoffer van iets van honderden jaren geleden, beetje zielig ook.
pi_207241975
quote:
Marieke Lucas Rijneveld koos er begin dit jaar voor de voornaamwoorden hij en hem te gebruiken. De dichter gaf eerder al aan zich qua gender niet helemaal man of vrouw te voelen, maar een ‘tussenmens’.
:')
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
  maandag 26 december 2022 @ 18:08:07 #4
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_207242616
twitter


Op omroep Zeeland hadden ze het ook de hele tijd over 'tot slaaf gemaakten' :? Ik heb eigenlijk geen idee wat het verschil is. Wat is er toch veel onbekend over die tijd. Ik had niet eens een idee dat het grootste Nederlandse handelscentrum van slaven nota bene in Middelburg zat.

[ Bericht 68% gewijzigd door Tengano op 26-12-2022 18:38:44 ]
pi_207297793
Nederlanders die in het buitenland wonen krijgen invloed op de samenstelling van de Eerste Kamer

Politieke partijen zijn belangrijk voor het functioneren van de Nederlandse democratie. Zij zijn een verbinding tussen burgers en de politiek.

Kiescollege niet-ingezetenen
Nederlanders die buiten Nederland wonen hebben al jaren kiesrecht bij verkiezingen voor de Tweede Kamer en het Europees Parlement.

quote:
De nieuwe wet geeft Nederlanders in het buitenland de mogelijkheid om ook invloed uit te oefenen op de samenstelling van de Eerste Kamer. Dat doen zij via de verkiezing van de leden van het kiescollege niet-ingezetenen. In maart 2023 kunnen zij voor het eerst stemmen voor deze nieuwe verkiezing. De gekozen leden van het kiescollege niet-ingezetenen kiezen samen met de leden van de provinciale staten en de leden van de kiescolleges van Caribisch Nederland, de leden van de Eerste Kamer.
https://www.rijksoverheid(...)n-per-1-januari-2023

He he de waarheid is boven tafel, excuses alleen om stemmen mee te kopen voor de coalitie voor de aankomende verkiezingen
Wat een stuk stront is Rutte toch ook :r :r
pi_207297923
Nederlandse kiezers in het buitenland nu ook invloed op samenstelling Eerste Kamer

Nederlanders die buiten Nederland wonen hebben al vele jaren kiesrecht bij verkiezingen voor de Tweede Kamer en het Europees Parlement. Vanaf 2023 komt daar een verkiezing bij: de verkiezing van de leden van het kiescollege niet-ingezetenen. Deze verkiezing geeft kiezers buiten Nederland (in het buitenland of in Aruba, Curaçao of Sint Maarten) invloed op de samenstelling van de Eerste Kamer.

Nadat op 5 juli jl. de grondwetswijziging in tweede lezing werd aangenomen, was al duidelijk dat het kiescollege niet-ingezetenen er zou komen. Dinsdag 18 oktober stemde de Eerste Kamer ook in met het wetsvoorstel dat regelt hoe het kiescollege eruit komt te zien en werkt. Daarmee is duidelijk dat Nederlanders in het buitenland in maart 2023 voor het eerst kunnen stemmen op kandidaten voor het kiescollege niet-ingezetenen. De leden van dit kiescollege stemmen vervolgens samen met de leden van de Provinciale Staten en de leden van de kiescolleges van Caribisch Nederland, op 30 mei 2023 voor de samenstelling van de Eerste Kamer.

quote:
Minister Hanke Bruins Slot: “Besluiten die genomen worden in ons parlement raken in veel gevallen ook Nederlanders in het buitenland direct. Deze groep mag al jaren stemmen voor de samenstelling van de Tweede Kamer, maar had tot nu toe nog geen invloed op de samenstelling van de Eerste Kamer. Het is goed dat met de oprichting van het kiescollege niet-ingezetenen nu een einde komt aan dat verschil.”
:') :')

Stemmen
De verkiezing voor de leden van het kiescollege niet-ingezetenen vindt plaats in maart 2023, tegelijk met de verkiezing voor de leden van de Provinciale Staten en de verkiezing voor de leden van de kiescolleges Caribisch Nederland. Kiezers kunnen hun stem per brief uitbrengen via de post of hun briefstem afgeven bij een Nederlandse ambassade in het buitenland. De organisatie van de kiescollegeverkiezing en de ondersteuning van de leden van het kiescollege wordt gedaan door de gemeente Den Haag.

Registratie om te kunnen stemmen
Om te kunnen stemmen voor het kiescollege moet een kiezer zich eenmalig bij de gemeente Den Haag registreren in de permanente registratie voor kiezers buiten Nederland (www.stemmenvanuithetbuitenland.nl). Kiezers die al staan geregistreerd als kiezer voor de Tweede Kamer- en Europees Parlementsverkiezingen hebben ondertussen een uitnodiging ontvangen van de gemeente Den Haag om een aanvraag te doen voor de registratie voor de kiescollegeverkiezing. Registreren kan tot en met 1 februari. Kiezers ontvangen daarna automatisch de benodigde stemdocumenten om bij de verkiezing te kunnen stemmen.

https://www.rijksoverheid(...)telling-eerste-kamer

Typische rattenstreek van Rutte weer :r
De grens opzoeken en eroverheen en als het dan nog niet kan dan de wet veranderen in zijn voordeel
Hoe lang nog dit stuk stront op deze positie :(
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')