abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_207517512
quote:
0s.gif Op woensdag 11 januari 2023 20:45 schreef No239SquadronRAF het volgende:

[..]
Ja, het is eigenlijk de schuld van het kind he, dat jij het slaat? 8)7
Er is wel een aanleiding natuurlijk. Ik geef geen tik omdat ik daar zin in heb of zo.
pi_207517797
quote:
10s.gif Op woensdag 11 januari 2023 20:20 schreef daNpy het volgende:

[..]
En complete onzin, want vroeger was een tik veel normaler als vandaag de dag. Volgens die "bekende statistiek" zou de jeugd permanent blauw rond moeten lopen anno nu.
Basisschool niet afgemaakt? Dat het bij de ene groep vaker voorkomt dan bij de andere groep, betekent niet dat het bij beide groepen niet af kan nemen.
pi_207518143
quote:
0s.gif Op woensdag 11 januari 2023 20:46 schreef Halcon het volgende:

[..]
Er is wel een aanleiding natuurlijk. Ik geef geen tik omdat ik daar zin in heb of zo.
blijkbaar wel
pi_207521563
quote:
0s.gif Op maandag 26 december 2022 11:22 schreef Watuntrik het volgende:
Een maat van mij is maatschappelijk werker, hij leeft ook volgens de overtuiging dat je geen tikken hoeft uit te delen in de opvoeding. Onlangs liepen we samen hij met zijn gezin en ik door de stad. De dochter van 16 beetje nors en dwars en wordt toegesproken door haar moeder. Antwoord van de dochter was luidkeels en venijnig 'JIJ MOET JE BEK HOUDEN!' Gezien vanuit mijn opvoeding was op dat moment een tik voor haar kop de juiste reactie geweest. Maar nee, de maatschappelijk werker zegt slechts 'foei' gaat die avond voordat dochterlief naar bed gaat een uurtje met haar praten over het voorval. Helpt het? Vooralsnog niet, 2 dagen later scheld ze haar vader voor klootzak uit omdat ze haar zin niet krijgt.
ik kreeg vroeger ook wel eens een oplawaai van mijn ouders maar dan kreeg je dat ook als je daar ook echt om gevraagd had.

Als ik tegen mijn moeder zou schreeuwen dat ik ze haar bek moest houden of ik schold haar uit voor "hoer" of "kutwijf" dan kreeg ik diezelfde dag de maat 45 schoenen van mijn vader in mijn reet en deed je het nooit weer.
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_207523654
quote:
0s.gif Op woensdag 11 januari 2023 20:41 schreef Halcon het volgende:

[..]
Ja, wat vergelijk je. Ik geef die tik niet zomaar. Dat heeft 'n reden. Als die er niet zou zijn dan zou ik die tik niet geven.
Maar als een volwassene jou slaat omdat je onbehoorlijk gedrag vertoont. Wat is dat dan? Gewoon geweld toch? Je kunt daar aangifte van doen, als een volwassene jou een tik geeft.

Waarom zou je een kind wel mogen slaan dan? Corrigeer je je partner ook met tikken?
pi_207523793
quote:
0s.gif Op woensdag 11 januari 2023 14:13 schreef Halcon het volgende:

[..]
Volgens mensen die waarschijnlijk geen kinderen hebben opgevoerd moet je ze alles rustig uitleggen. Maar die mensen weten niet dat je dat voor dat moment al 33 keer hebt gedaan.

En ja, ik geef mijn kinderen weleens een tik of een draai om de oren.
Met die redenatie kunnen we lijfstraffen op scholen ook wel weer invoeren.
Kinderen worden daar natuurlijk ook gewoon gecorrigeerd.
.
Iets zegt me dat je het daar dan weer niet mee eens bent.
pi_207524055
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 december 2022 17:03 schreef SootSprite het volgende:
Ik ben in dubio. Als kind veelvuldig corrigerende tikken gekregen voor van alles. Lage cijfers tot onbeleefd gedrag mijn ouders vonden een tik (of trap, of een riem) een goede oplossing. Ik was al een verlegen kind maar ik werd er een angstig kind door dat enorme faalangst had en geen dingen uit durfte te proberen. Maar ik zat wel.in een stramien, had geen.grote mond en deed het goed op school. Dus ergens heeft het wel gewerkt.

Als ik groepjes hangjongeren, en met name jongens, zie, vraag ik me soms af of zo'n tik ze niet zou helpen. Ik was van nature al braaf, maar het rellende criminele tuig pak je er meer mee dan met eeuwig in gesprek gaan...
Ik kreeg vroeger thuis ook tikken.Ook op school. Ik denk niet dat ik er veel van heb geleerd. Meer aan een goed gesprek of andere straf. Ik zou als ik kinderen zou hebben ook niet slaan.
pi_207524657
quote:
7s.gif Op donderdag 12 januari 2023 08:35 schreef HSG het volgende:

[..]
ik kreeg vroeger ook wel eens een oplawaai van mijn ouders maar dan kreeg je dat ook als je daar ook echt om gevraagd had.

Als ik tegen mijn moeder zou schreeuwen dat ik ze haar bek moest houden of ik schold haar uit voor "hoer" of "kutwijf" dan kreeg ik diezelfde dag de maat 45 schoenen van mijn vader in mijn reet en deed je het nooit weer.
Ik kom ook uit zo'n generatie waar dit normaal was en er nog niemand van opkeek. Flikte je iets wat niet door de beugel kan of grote bek of niet luisteren dan kreeg je een oplawaai of met een boek of een krant of een potlepel of met de hand of je kreeg een schoen naar je kop geflikkerd. Was je slecht of te laat met ontwijken dan deed het even pijn. :D Wat je pijn kunt noemen, allemaal maar akkefietjes waar het schelden en de boosheid meer indruk maakte dan de mep die ik kreeg. De rest van de dag op me kamertje zitten en naar buiten kijken was erger.

Ik denk dat veel neerkomt op het inschattingvermogen wanneer en bij wie dat niet te doen. Ik kon het wel hebben en er zullen beslist mensen zijn op wie zoiets blijvene negatieve indruk kan maken. Wij waren met 6 kinderen waarvan 4 opgeschoten potige knapen. Er was geen tijd voor lange gesprekken je moest je gewoon gedragen en luisteren, klaar...

Maar wanneer we er zin in hadden dan gingen m'n broer en ik wel eens potje stoeien op het gras. En dat ging er dan niet zachthandig aan toe en dat was lachen gieren brullen, dat deed ook wel eens goed pijn (achteraf, niet op het moment) en daar ook wel eens blauwe plekken aan overgehouden. De één Karate de ander Judo en dan ben je elkaar wat door de tuin aan het gooien en af aan het knijpen met de grootste lol. En dat kan dan wel omdat het voor de lol is. Maar een gelijkwaardige meestal nog mindere corrigerende opdonder omdat die uit (gevijnsde) boosheid komt is Not Done?

Ga je later boksen of zelfs alleen maar voetballen laat je je daar wat slaan en schoppen uit sportiviteit? Voetballers zijn nog gemener, die schoppen je onverwacht naar de kloten bij boksen zie je het nog aankomen. Nee mijn kinderen krijgen geen corrigerende tikken... Laten we ze elkaar op het voetbalveld maar mishandelen en de knieën kapot schoppen. ^O^ Worden ze hard van? :? :')

En dat vind ik maar een vreemd contrast... Tegenwoordig corrigeren de jongeren elkaar tijdens het kickboksen. 8)7

Mooiste voorbeeld was onze een hond die we vroeger hadden, kruising Rotweiler x Duitse Dog. Een peper/zout Rotweiler zo groot als een Duitse dog. Liever schoothondje hebben we nooit meer gehad maar wel en paard van een hond waar je bij de pinken moest blijven en goed in toom moest houden. Daar deed ik vroeger spelenderwijs ook wat pakwerk mee en dat vonden we allebei geweldig leuk. Tijdens dat stoeien gaf ik hem wel eens een schop, maar dan moest je sneller zijn dan hij om te raken. Raken, dat voelde hij niet eens en bleef enthousiast terugkomen. Maar wanneer hij gewoon zo terloops met manende toon werd gecorrigeerd en bij het nekvel werd genomen dan kon hij van de schrik piepen alsof hij dood ging en kroop hij onderdanig met de staart tussen de benen naar zijn plaats. En er gebeurde eigenlijk helemaal niks anders dan dat hij even niet wou luisteren en plots bij zijn nekvel werd gegrepen. Dat terwijl elke dreun of schop die hij ooit in zijn leven heeft gekregen was speelenderwijs met zijn goedkeuring, niks aan de hand. Maar de corrigerende nekvel reactie van de hond zou bij elke buitenstaander, vooral iemand minder bekend met honden, dit meteen de associatie met mishandeling hebben opgeroepen. En dan kun je boze blikken en commentaar verwachten.

Als het niet nodig is dan is het niet nodig... Onnoddig voor elke schijt losje handjes is mishandeling dat snap ik ook allemaal wel. Maar het wordt tegenwoordig allemaal heel erg snel overtrokken en heel snel verkeerd geinterpreteerd. Dat heet dan het goede moet met het kwade lijden.

Ik ben inmiddels meer dan 13 x oom, ravotten en stoeien met die kids was aan de orde van de dag. Daar was niets anders bij dan alleen maar lachen en werd verder niet bij nagedacht. Nooit iets negatiefs over gehoord. Tegenwoordig wanneer een kind vanuit een sprintje bovenop je springt dan moet je heel erg voorzichtig zijn met waar je grijpt. Pak je ze uit reflex bij de kont om ze niet te laten vallen en de verkeerde ziet het, dan ben je zonder het zelf te weten een pedofiel.
pi_207524686
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2023 12:00 schreef Weird- het volgende:

[..]
Met die redenatie kunnen we lijfstraffen op scholen ook wel weer invoeren.
Kinderen worden daar natuurlijk ook gewoon gecorrigeerd.
.
Iets zegt me dat je het daar dan weer niet mee eens bent.
Dat klopt. Ik vind het wel iets dat voorbehouden moeten zijn aan de ouders. Niet aan de lerares op school, de trainer van de voetbalclub of iemand uit de rij bij de supermarkt.

Ik vind wel dat die mensen van ouders mogen verwachten dat ze hun kinderen fatsoenlijk opvoeden en dat kinderen zich dus weten te gedragen.
pi_207524718
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2023 13:06 schreef Halcon het volgende:

[..]
Dat klopt. Ik vind het wel iets dat voorbehouden moeten zijn aan de ouders. Niet aan de lerares op school, de trainer van de voetbalclub of iemand uit de rij bij de supermarkt.

Ik vind wel dat die mensen van ouders mogen verwachten dat ze hun kinderen fatsoenlijk opvoeden en dat kinderen zich dus weten te gedragen.
Terwijl dat, een tik van de buurman, ook vaak prima hielp. Maar dat hele tikken of slaan heeft geen zin. Dan ben je blijkbaar al te machteloos.
pi_207524757
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2023 13:09 schreef Jaroon het volgende:

[..]
Terwijl dat, een tik van de buurman, ook vaak prima hielp. Maar dat hele tikken of slaan heeft geen zin. Dan ben je blijkbaar al te machteloos.
Mja, als je vroeger in de buurt ging kloten, dan waren er wel huizen die je oversloeg inderdaad. En huizen waar het altijd raak was.
pi_207524786
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2023 13:12 schreef Halcon het volgende:

[..]
Mja, als je vroeger in de buurt ging kloten, dan waren er wel huizen die je oversloeg inderdaad. En huizen waar het altijd raak was.
En op de markt iets jatten en een klap krijgen. Dat gebeurde enige tijd geleden op de Albert Cuyp een kraamhouder geeft een jattend kind een tik. Dat werd een heel drama.
pi_207524973
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2023 13:13 schreef Jaroon het volgende:

[..]
En op de markt iets jatten en een klap krijgen. Dat gebeurde enige tijd geleden op de Albert Cuyp een kraamhouder geeft een jattend kind een tik. Dat werd een heel drama.
Vind dat ook aan de ouders voorbehouden. Ouders moeten natuurlijk kinderen wel leren dat het niet mag. Mijn kinderen hebben ook weleens iets gepakt, dat niet gezegd en dan kom je daar achteraf pas achter. Dan leer je ze wel dat dat niet de bedoeling is.
pi_207525011
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2023 13:22 schreef Halcon het volgende:

[..]
Vind dat ook aan de ouders voorbehouden. Ouders moeten natuurlijk kinderen wel leren dat het niet mag. Mijn kinderen hebben ook weleens iets gepakt, dat niet gezegd en dan kom je daar achteraf pas achter. Dan leer je ze wel dat dat niet de bedoeling is.
Precies. Mijn vader heeft mij een keer mee teruggenomen naar de supermarkt om excuus aan te bieden. Dat hielp ook heel goed.
pi_207525065
Ik zou Mark Rutte maar wat graag een aantal corrigerende tikken willen uitdelen. Die heeft er in zijn jeugd volgens mij nooit eentje gehad.
Zonder het woord van God is er alleen duisternis.
pi_207525158
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2023 13:25 schreef Jaroon het volgende:

[..]
Precies. Mijn vader heeft mij een keer mee teruggenomen naar de supermarkt om excuus aan te bieden. Dat hielp ook heel goed.
Ja. Weleens een keer wat gesloopt bij een voetbalclub als kind. Dan nam 'ie me daar mee naar toe om excuses aan te bieden en te vragen wat het kost, zodat ik wist hoeveel tijd ik kon fluiten naar m'n zakgeld.

Dat is andere koek dan wat je tegenwoordig gevoelsmatig vaak ziet: het toch proberen goed te praten alsof het niet aan het kind ligt.
pi_207525190
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2023 13:33 schreef Halcon het volgende:

[..]
Ja. Weleens een keer wat gesloopt bij een voetbalclub als kind. Dan nam 'ie me daar mee naar toe om excuses aan te bieden en te vragen wat het kost, zodat ik wist hoeveel tijd ik kon fluiten naar m'n zakgeld.

Dat is andere koek dan wat je tegenwoordig gevoelsmatig vaak ziet: het toch proberen goed te praten alsof het niet aan het kind ligt.
Dat laatste valt idd op. Alsof je een kind (bijv. supermarkt) helemaal niet meer hoeft te corrigeren.
pi_207525768
quote:
0s.gif Op woensdag 11 januari 2023 14:13 schreef Halcon het volgende:

[..]
Volgens mensen die waarschijnlijk geen kinderen hebben opgevoerd moet je ze alles rustig uitleggen. Maar die mensen weten niet dat je dat voor dat moment al 33 keer hebt gedaan.

En ja, ik geef mijn kinderen weleens een tik of een draai om de oren.
Ik heb wel een kind opgevoed en ook met kinderen gewerkt.

Ben echt niet perfect en heb weleens een en nu heel snel gebrult.
Rustig uitleggen kwam het uiteindelijk altijd op neer, maar niet altijd gelijk.

Maar algemeen genomen rustig en consequent blijven werkte het beste. Ook bij de kinderen met autisme, ADHD en andere problematiek.
Op een extreme uitzondering na was een opgetrokken wenkbrouw of een 'pardon?' voldoende.
Maar wat ik zeg kom ik dan ook na, ik doe geen loze belofte en bedreig niet. Ik stel gewoon een consequential en die gebeurd ook.
pi_207525791
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2023 14:11 schreef Cause-mayhem2 het volgende:

[..]
Ik heb wel een kind opgevoed en ook met kinderen gewerkt.

Ben echt niet perfect en heb weleens een en nu heel snel gebrult.
Rustig uitleggen kwam het uiteindelijk altijd op neer, maar niet altijd gelijk.

Maar algemeen genomen rustig en consequent blijven werkte het beste. Ook bij de kinderen met autisme, ADHD en andere problematiek.
Op een extreme uitzondering na was een opgetrokken wenkbrouw of een 'pardon?' voldoende.
Maar wat ik zeg kom ik dan ook na, ik doe geen loze belofte en bedreig niet. Ik stel gewoon een consequential en die gebeurd ook.
Prceis. En dat werkt gewoon. Alleen al dat echt "NEE" geen discussie gaat worden.
pi_207525860
quote:
7s.gif Op donderdag 12 januari 2023 08:35 schreef HSG het volgende:

[..]

Ben je niet gewoon al wat stappen te ver als zoiets gebeurd?

Elkaar uitschelden is hier nooit gebeurd.
Wel wat demonstratief traplopen door de toen nog puber. Maar echt een grote scheur open trekken of zelfs schelden? Nee.

Ik vraag me soms af hoe het achter gesloten deuren gaat bij mensen waar dat wel bij gebeurd. Tegen de kinderen en als partners onder elkaar.
Want waar haalt dat kind vandaan dat het 'ok' is?
pi_207525882
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2023 14:19 schreef Cause-mayhem2 het volgende:

[..]
Ben je niet gewoon al wat stappen te ver als zoiets gebeurd?

Elkaar uitschelden is hier nooit gebeurd.
Wel wat demonstratief traplopen door de toen nog puber. Maar echt een grote scheur open trekken of zelfs schelden? Nee.

Ik vraag me soms af hoe het achter gesloten deuren gaat bij mensen waar dat wel bij gebeurd. Tegen de kinderen en als partners onder elkaar.
Want waar haalt dat kind vandaan dat het 'ok' is?
Er zijn gezinnen waar ouders elkaar op elke manier mishandelen en dat duidelijk doorgeven aan hun kinderen. Daar leert een kind van
pi_207526996
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 december 2022 17:03 schreef SootSprite het volgende:
Ik ben in dubio. Als kind veelvuldig corrigerende tikken gekregen voor van alles. Lage cijfers tot onbeleefd gedrag mijn ouders vonden een tik (of trap, of een riem) een goede oplossing. Ik was al een verlegen kind maar ik werd er een angstig kind door dat enorme faalangst had en geen dingen uit durfte te proberen. Maar ik zat wel.in een stramien, had geen.grote mond en deed het goed op school. Dus ergens heeft het wel gewerkt.

Als ik groepjes hangjongeren, en met name jongens, zie, vraag ik me soms af of zo'n tik ze niet zou helpen. Ik was van nature al braaf, maar het rellende criminele tuig pak je er meer mee dan met eeuwig in gesprek gaan...
Een verlegen kind slaan, nee dat werkt totaal niet. Het is überhaupt de vraag of een tik verkopen iets oplevert, maar dat bij een kwetsbaar kind veelvuldig doen is sowieso fout. Je ouders hadden waarschijnlijk beperkte leiderschapskwaliteiten (autoriteit) die je nodig hebt om een kind op te voeden en uit frustratie werden ze agressief.

Verbaast mij niets dat je angsten ontwikkelde.
  Moderator donderdag 12 januari 2023 @ 16:25:27 #173
441859 crew  Lenny77
pi_207527458
Wij hebben thuis als kind echt slaag gekregen. Niet eens gewoon tikken maar met de riem en stokken enz. En we waren gewoon echt brave kinderen dus eigenlijk niet eens met een goede reden (er is trouwens NOOIT een goede reden om een kind af te rammelen). Het resultaat? Angstige kinderen, angst voor de ouders ipv respect --> dunne lijn trouwens want een bang kind lijkt de ouder te respecteren maar dat is dus niet hetzelfde. Daar weer het gevolg van: een grote haat naar de ouders toe en toen 1 ervan is gestorven een complexe rouw want intense haat en verdriet werken niet goed samen.
Ik zal NOOIT een kind slaan.
De schaamte, de angst, de afschuw, het gevoel van verraden te worden... Dat wil je niemand aandoen.
Nee dus.. zelf een corrigerende tik is niet ok. Dan ben je gewoon met slecht ouderschap bezig.
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
pi_207527652
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2022 17:09 schreef Cause-mayhem2 het volgende:
Veel hangjongeren en tuig van de richel komt uit gezinnen die niet vies zijn van een corrigerend tikje op zijn tijd.

Blijkt dus niet echt de oplossing te zijn.
Dat is ook de enige vorm van aandacht die ze krijgen.
pi_207527707
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2022 17:32 schreef Selenophilia het volgende:
Wat voor loser ben je dan als je dat nodig hebt om een punt te maken :')
Zwakke persoonlijkheid, onvermogen en vooral niet kunnen communiceren. Dan maar uit frustratie slaan :')
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')