quote:
Op zaterdag 24 december 2022 09:23 schreef loveli het volgende:Het verschil tussen een corrigerende tik en een impulsieve uithaal is voor veel mensen lastig te maken. Een ongecontroleerde actie uit boosheid is niet ok, met een zuiver corrigerende tik heb ik weinig problemen.
Dit dus...
quote:
Is inderdaad een grijs gebied en in de aard, inschattingsvermogen over de aard van het kind en ook de positie van de uitdeler. Ikzelf kom uit een ouderwets gezin en ben de jongste van 6 kinderen. We zijn allemaal opgevoed in een klein huis met 3 slaapkamers. Dus dat was 8 personen huizen met stapelbedden..

Grote keuken met lange tafel en peipklein woonkamertje. Om daar dagelijks de orde te handhaven was zo nu en dan een tik of een pets aan de orde van de dag. Bv. aan tafel en je klep niet kunnen houden, gevolgd door 2 waarschuwingen 'Klep dicht en eten!' Wou je graag het laatste woord dan was dit soliciteren voor een subtile pets met de potlepel. En er heeft nog nooit iemand striemen, bulten of blauwe plekken rondgelopen.
Ook van mijn broers en mijn broers onder elkaar werden er regelmatig petsen uitgedeeld wanneer we elkaar waren aan het etteren. Ik heb zelfs een keer een pak rammel van mijn moeder gekregen met de slipper. Achteraf er aan terugdenkende hoe en waarom had ik het nog verdiend ook en er beslist iets positiefs van geleerd. En ook hier geen striemen of blauwe plekken bij opgelopen.
Dat waren meer, correcties met schrikeffect om even wakker te schudden, dan dat het pijn deed. En daar was onze moeder heel erg goed in en wist perfect die grens te bepalen. En de liefste vrouw van de wereld en elke pest die ik van haar heb gekregen heb ik dan ook om gevraagt met mijn dwarsliggerij.
Ik kan alleen voor mezelf spreken en voor zover ik het kan inschatten is er niemand van de 6 kinderen traumatisch uit de opvoeding gekomen. We praten allemaal vol lof over onze ouders. En kunnen we allemaal achteraf hartelijk lachen om de petsen die we verdiend hebben gekregen. En die petsen kwamen niet voort uit onmacht maar uit duidelijke ordehandhaving. Woorden kun je fout opvatten en (met kinder/tienerlogica) met van alles op antwoorden en een tik voor je harses is wat duidelijker to the point dat het genoeg is.
Maar begrijpelijk voor de buitenstaander die ziet alleen het slaan, niet hoe het aankomt en waarom het wordt uitgedeelt. Kent de gezinssituatie niet, kent eigenlijk helemaal niks en niemand en ziet alleen maar de tik die wordt uitgedeeld en kan daar alles wat maar beliefd aan ophangen. En dan nog het leifst het meest negatieve dat je er uit kunt filteren. En maken meteen het vergelijk met ouders die hier geen maat weten te houden en inderdaad mishandelen i.p.v. corrigeren. En daarmee wordt helaas alles over dezelfde kam geschoren.
Ik ben het er dus mee eens, slaan in een opvoeding is geen optie. Maar waar ligt de grens? Een pijnloze corrigerende tik uitdelen is nog lang geen slaan. Enkel waneer je het ziet gebeuren is het verschil tussen beide soms moeilijk te bepalen.
Een maat van mij is maatschappelijk werker, hij leeft ook volgens de overtuiging dat je geen tikken hoeft uit te delen in de opvoeding. Onlangs liepen we samen hij met zijn gezin en ik door de stad. De dochter van 16 beetje nors en dwars en wordt toegesproken door haar moeder. Antwoord van de dochter was luidkeels en venijnig 'JIJ MOET JE BEK HOUDEN!' Gezien vanuit mijn opvoeding was op dat moment een tik voor haar kop de juiste reactie geweest. Maar nee, de maatschappelijk werker zegt slechts 'foei' gaat die avond voordat dochterlief naar bed gaat een uurtje met haar praten over het voorval. Helpt het? Vooralsnog niet, 2 dagen later scheld ze haar vader voor klootzak uit omdat ze haar zin niet krijgt.
En dit is wat me in het algemeen opvalt in de huidige 'Geen tikken uitdelen' generatie. Heel veel jeugd heeft hierdoor minder respect voor ouderlijk gezag gekregen. Ze zijn hondsbrutaal en denken het beter te weten wat ze dan ook uiten met een grote bek in plaats van eens te luisteren. Op zich een nobel streven om je dan in te kunnen houden en dit alsnog met de zachte hand en een discussie proberen te corrigeren. Soms of misschien zelfs steeds meer lijkt op de weg van de meeste weerstand die het langste duurt.
[ Bericht 0% gewijzigd door Watuntrik op 26-12-2022 11:33:49 ]