abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_207211268
quote:
4s.gif Op zaterdag 24 december 2022 11:15 schreef Godshand het volgende:
Overigens goed huisdieren in de gaten houden.

Die geven wel eens een corrigerende tik. Je peuter die de soezende kat plaagt met steekjes in haar zij kan nog wel eens getracteerd worden op een uithaal van de kat met haar scherpe nagels...

Heb het zelf gehad met honden als kind, tijdje bang geweest voor honden :{
Dan moet je niet je huisdier in de gaten houden maar je koter.
pi_207211302
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 december 2022 11:35 schreef NoemHarry het volgende:

[..]
Dan moet je niet je huisdier in de gaten houden maar je koter.
Ik denk gewoon allebei
[b] Op zondag 14 november 2010 18:11 schreef liesje1979 het volgende:[/b]
Zo is daar Godshand, met zijn sarcastische toon,
Die regelmatig een topic voorziet van spot en hoon.
pi_207211500
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2022 17:16 schreef Cause-mayhem2 het volgende:

[..]

Denk je echt dat Roderick die hard studeert om open hart chirurg te worden met tikken is opgevoed?
Zijn dat toevallig die hard studerende mannen die vrouwen sperma emmers en hoeren noemen?
So pardon me while I burn and rise above the flame.
pi_207211508
Ik vraag me af hoeveel van de reagerende users hier zelf kinderen hebben opgevoed.
So pardon me while I burn and rise above the flame.
pi_207214691
Gewoon normaal opvoeden gaat om geen corrigerende tik, of met een uitzonderingstik. Een ouder heeft ook emotie, maar nooit zou tikken normaal moeten zijn, gepast moeten zijn.

Er bestaat geen opvoedkundige tik.
Er bestaat enkel een fucked up situatie waar je achteraf beter mee om had kunnen gaan.

En als dat geen werkelijke uitzondering is heb je een enorm probleem.
  zaterdag 24 december 2022 @ 18:14:31 #131
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_207214942
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 december 2022 12:07 schreef hoe-die-nie het volgende:
Ik vraag me af hoeveel van de reagerende users hier zelf kinderen hebben opgevoed.
Ik heb er twee op de middelbare school. Beide nooit geslagen, helaas weleens uit mijn plaat geschoten en geschreeuwd. Veel spijt van, want het is achteraf toch echt je eigen fout geweest. Onmacht van de situatie, het is ook accepteren dat een kind niet altijd zal doen wat je zou willen. Soms zit jezelf fout.
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
pi_207216450
Jawel, het helpt wel. Maar niet om elke scheet.
pi_207236721
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 december 2022 09:23 schreef loveli het volgende:
Het verschil tussen een corrigerende tik en een impulsieve uithaal is voor veel mensen lastig te maken. Een ongecontroleerde actie uit boosheid is niet ok, met een zuiver corrigerende tik heb ik weinig problemen.
Dit dus...

quote:
1s.gif Op zaterdag 24 december 2022 09:29 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Hoe werkt zo'n weloverwogen tik dan in de praktijk? Ik heb werkelijk geen idee, ben benieuwd.
Is inderdaad een grijs gebied en in de aard, inschattingsvermogen over de aard van het kind en ook de positie van de uitdeler. Ikzelf kom uit een ouderwets gezin en ben de jongste van 6 kinderen. We zijn allemaal opgevoed in een klein huis met 3 slaapkamers. Dus dat was 8 personen huizen met stapelbedden.. :) Grote keuken met lange tafel en peipklein woonkamertje. Om daar dagelijks de orde te handhaven was zo nu en dan een tik of een pets aan de orde van de dag. Bv. aan tafel en je klep niet kunnen houden, gevolgd door 2 waarschuwingen 'Klep dicht en eten!' Wou je graag het laatste woord dan was dit soliciteren voor een subtile pets met de potlepel. En er heeft nog nooit iemand striemen, bulten of blauwe plekken rondgelopen.

Ook van mijn broers en mijn broers onder elkaar werden er regelmatig petsen uitgedeeld wanneer we elkaar waren aan het etteren. Ik heb zelfs een keer een pak rammel van mijn moeder gekregen met de slipper. Achteraf er aan terugdenkende hoe en waarom had ik het nog verdiend ook en er beslist iets positiefs van geleerd. En ook hier geen striemen of blauwe plekken bij opgelopen.

Dat waren meer, correcties met schrikeffect om even wakker te schudden, dan dat het pijn deed. En daar was onze moeder heel erg goed in en wist perfect die grens te bepalen. En de liefste vrouw van de wereld en elke pest die ik van haar heb gekregen heb ik dan ook om gevraagt met mijn dwarsliggerij.

Ik kan alleen voor mezelf spreken en voor zover ik het kan inschatten is er niemand van de 6 kinderen traumatisch uit de opvoeding gekomen. We praten allemaal vol lof over onze ouders. En kunnen we allemaal achteraf hartelijk lachen om de petsen die we verdiend hebben gekregen. En die petsen kwamen niet voort uit onmacht maar uit duidelijke ordehandhaving. Woorden kun je fout opvatten en (met kinder/tienerlogica) met van alles op antwoorden en een tik voor je harses is wat duidelijker to the point dat het genoeg is.

Maar begrijpelijk voor de buitenstaander die ziet alleen het slaan, niet hoe het aankomt en waarom het wordt uitgedeelt. Kent de gezinssituatie niet, kent eigenlijk helemaal niks en niemand en ziet alleen maar de tik die wordt uitgedeeld en kan daar alles wat maar beliefd aan ophangen. En dan nog het leifst het meest negatieve dat je er uit kunt filteren. En maken meteen het vergelijk met ouders die hier geen maat weten te houden en inderdaad mishandelen i.p.v. corrigeren. En daarmee wordt helaas alles over dezelfde kam geschoren.

Ik ben het er dus mee eens, slaan in een opvoeding is geen optie. Maar waar ligt de grens? Een pijnloze corrigerende tik uitdelen is nog lang geen slaan. Enkel waneer je het ziet gebeuren is het verschil tussen beide soms moeilijk te bepalen.

Een maat van mij is maatschappelijk werker, hij leeft ook volgens de overtuiging dat je geen tikken hoeft uit te delen in de opvoeding. Onlangs liepen we samen hij met zijn gezin en ik door de stad. De dochter van 16 beetje nors en dwars en wordt toegesproken door haar moeder. Antwoord van de dochter was luidkeels en venijnig 'JIJ MOET JE BEK HOUDEN!' Gezien vanuit mijn opvoeding was op dat moment een tik voor haar kop de juiste reactie geweest. Maar nee, de maatschappelijk werker zegt slechts 'foei' gaat die avond voordat dochterlief naar bed gaat een uurtje met haar praten over het voorval. Helpt het? Vooralsnog niet, 2 dagen later scheld ze haar vader voor klootzak uit omdat ze haar zin niet krijgt.

En dit is wat me in het algemeen opvalt in de huidige 'Geen tikken uitdelen' generatie. Heel veel jeugd heeft hierdoor minder respect voor ouderlijk gezag gekregen. Ze zijn hondsbrutaal en denken het beter te weten wat ze dan ook uiten met een grote bek in plaats van eens te luisteren. Op zich een nobel streven om je dan in te kunnen houden en dit alsnog met de zachte hand en een discussie proberen te corrigeren. Soms of misschien zelfs steeds meer lijkt op de weg van de meeste weerstand die het langste duurt.

[ Bericht 0% gewijzigd door Watuntrik op 26-12-2022 11:33:49 ]
pi_207498058
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2022 17:09 schreef Cause-mayhem2 het volgende:
Veel hangjongeren en tuig van de richel komt uit gezinnen die niet vies zijn van een corrigerend tikje op zijn tijd.

Blijkt dus niet echt de oplossing te zijn.
Logisch. Buiten thuis om is er vrijwel niemand die ze een strobreed in de weg legt, dus dan vreten ze van alles uit waar ze thuis niet zomaar mee weg zouden komen.

Ik had eens een Marokkaan in de klas die er eigenlijk nooit was. Totdat ik zijn vader sprak. Drie maanden later had hij zijn diploma. Reken maar dat hij wat klappen heeft gekregen.

Zelfde als mijn vader: hij had een strontirritante Molukse jongen in de klas (was het leger). Totdat hij een keer zijn vader sprak, bont en blauw kwam hij op school de volgende dag, nooit meer een probleem geweest.

Blijkt dus in sommige gevallen wél een oplossing. Zelf zou ik het overigens nooit doen, simpelweg omdat ik het niet eens zou kunnen, maar bij sommigen zou het geen kwaad kunnen.
pi_207498263
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2022 17:15 schreef SootSprite het volgende:

[..]
Ze wisten niet hoe ze met een ongediagnosticeerde autist moesten omgaan. Ik heb een grotere wrok tegen de kinderpsycholoog eigenlijk.

Al zijn er wel situaties waarbij ik mijn nietbestaande kind zou klappen, bijvoorbeeld als hij een straatroof pleegt
En bij een winkelroof?
pi_207498414
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2022 17:18 schreef Herkauwer het volgende:

[..]
Dan heb je de GGZ nodig.
Werkt ontiegelijk goed hier in NL, FOK is daar een goede afspiegeling van
  dinsdag 10 januari 2023 @ 21:27:37 #137
335476 oppiedoppie
My mind is my small universe..
pi_207503851
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2022 17:32 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]
Vroegah had de leraar een lineaal klaarliggen voor kinderen die niet goed luisterden. Dan was het PATS op je vingers :P
Mijn moeder kreeg met de achterkant van de aanwijsstok, die was dikker dan de andere kant, tikken op dr hoofd. Dikke bulten gaf dat. Ook trokken ze zo hard aan dr oorlel dat die van dr hoofd afscheurde, kun je nog steeds duidelijk zien. Daarna moest ze in het donkere kolenhok waar ze de ratten hoorde lopen. Haar moeder, mijn oma dus, had er later spijt van dat ze dacht dat ze het wel verdiend zou hebben, ze had nog 10 kinderen. Mn ma was 6 jaar toen dat allemaal gebeurde omdat ze moeilijk stil kon zitten, ze mocht haar hoofd nog niet draaien om naar het kind naast haar te kijken. Was een nonnenschool en toen die ene non dood ging en dat in de krant stond zei mn ma dat daar niks verloren aan ging.

Geweld is niet de oplossing. Nooit. Teken van onmacht.

[ Bericht 0% gewijzigd door oppiedoppie op 10-01-2023 22:22:14 ]
To BG or not to BG!
pi_207504069
Ik werd toen ik klein was door mijn moeder nog wel eens geslagen.
Ook het hele mond met zeep spoelen gehad.
Ze hield op toen ik een jaar of 12 was, daarna was het alleen maar emotionele.

Laatst zat ik naast haar en ze wilde een haar van mijn wang weghalen en ik dook instinctief weg. Kan je na gaan hoe lang zo iets blijft hangen :P

Zelf zou ik nooit mijn kinderen slaan denk ik :P
Twiddel
pi_207511212
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2022 17:58 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]
Nu jij het over schreeuwen hebt, kom ik op het volgende.

Wat is dan beter? Schreeuwen naar je kind (wat iedere ouder weleens doet) of een tik en het is klaar?
Volgens mensen die waarschijnlijk geen kinderen hebben opgevoerd moet je ze alles rustig uitleggen. Maar die mensen weten niet dat je dat voor dat moment al 33 keer hebt gedaan.

En ja, ik geef mijn kinderen weleens een tik of een draai om de oren.
pi_207513197
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2022 17:11 schreef SootSprite het volgende:

[..]
Hm wat dan wel vraag ik me af, praten helpt ook niet
Slaan ook niet hoor. Daar krijg je gewelddadige mensen van die dat vervolgens weer bij hun kinderen/ partners en omgeving gaan doen. Het is een onmachtsmiddel. Dat het bij sommige mensen “werkt” houdt niet in dat het bij iedereen werkt.
pi_207516809
Mensen die als kind mishandeld zijn, mishandelen hun eigen kinderen 6 keer zo vaak als mensen die niet als kind mishandeld zijn. Een bekende statistiek, maar blijft toch raar hoe dat in een individueel geval gaat. TS beseft zelf de negatieve gevolgen die het heeft gehad dat ze als kind mishandeld is, en toch gaat ze haar eigen kinderen zelf ook mishandelen. :N

Blijkbaar doet je onderbewustzijn er alles aan om het het gedrag van je ouders goed te praten.. en als je jezelf er dan van overtuigt hebt dat het een prima opvoedingstechniek is, dan ga je het zelf ook doen..
pi_207516926
quote:
0s.gif Op woensdag 11 januari 2023 20:15 schreef No239SquadronRAF het volgende:
Mensen die als kind mishandeld zijn, mishandelen hun eigen kinderen 6 keer zo vaak als mensen die niet als kind mishandeld zijn. Een bekende statistiek, maar blijft toch raar hoe dat in een individueel geval gaat. TS beseft zelf de negatieve gevolgen die het heeft gehad dat ze als kind mishandeld is, en toch gaat ze haar eigen kinderen zelf ook mishandelen. :N
Mishandelen. Dat is wel erg zwaar uitgedrukt voor af en toe een corrigerende tik.

Nee, ik doe dat niet dagelijks. Het is de uiterste directe consequentie in geval van wangedrag dat meteen moet stoppen.

Maar ze worden dan niet als boksbal gebruikt of zo.
  woensdag 11 januari 2023 @ 20:20:58 #143
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_207516945
quote:
Mensen die als kind mishandeld zijn, mishandelen hun eigen kinderen 6 keer zo vaak als mensen die niet als kind mishandeld zijn. Een bekende statistiek,
En complete onzin, want vroeger was een tik veel normaler als vandaag de dag. Volgens die "bekende statistiek" zou de jeugd permanent blauw rond moeten lopen anno nu.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_207516983
quote:
10s.gif Op woensdag 11 januari 2023 20:20 schreef daNpy het volgende:

[..]
En complete onzin, want vroeger was een tik veel normaler als vandaag de dag. Volgens die "bekende statistiek" zou de jeugd permanent blauw rond moeten lopen anno nu.
Er wordt ook veel op een hoop gegooid.

Een corrigerende tik als een kind ernstig wangedrag vertoont wordt op een hoop gemikt met mishandelen, wat bv. is als iemand z'n kind van de trap gooit of zo. :{
pi_207517212
quote:
5s.gif Op vrijdag 23 december 2022 22:36 schreef Godshand het volgende:
Engeland in het Victoriaanse tijdperk waren lijfstraffen nog in geburgerd, ook bij kinderen. Zeker in de kost scholen waarbij de leraar een latje had liggen.

Maar om nu te zeggen dat mensen uit die tijd allemaal massaal depressief en/of agressief waren is ook niet aan te tonen. Genoeg mensen uit die tijd die het wel ver hebben geschopt.
Ja, die Engelsen in de victoriaanse tijd zijn echt een schoolvoorbeeld van hoe je met andere mensen moet omgaan, met hun vrouwen, met hun slaven, met hun koloniale onderdanen en met hun fabrieksarbeiders. En dat hebben ze allemaal met de paplepel ingegoten gekregen doordat hun ouders en hun leraren op de kostschool ook zo met hen omgingen. Daar kunnen wij onze lessen uit trekken!

[ Bericht 0% gewijzigd door No239SquadronRAF op 11-01-2023 20:43:52 ]
pi_207517225
quote:
0s.gif Op woensdag 11 januari 2023 20:19 schreef Halcon het volgende:

[..]
Mishandelen. Dat is wel erg zwaar uitgedrukt voor af en toe een corrigerende tik.

Nee, ik doe dat niet dagelijks. Het is de uiterste directe consequentie in geval van wangedrag dat meteen moet stoppen.

Maar ze worden dan niet als boksbal gebruikt of zo.
TS is met een riem geslagen en in elkaar getrapt. OP niet gelezen? Daarmee wil ik jou gedrag overigens niet goedpraten. Lees deze post nog eens.
pi_207517253
quote:
0s.gif Op woensdag 11 januari 2023 20:34 schreef No239SquadronRAF het volgende:

[..]
TS is met een riem geslagen en in elkaar getrapt. OP niet gelezen?
Ik heb het over corrigerende tikken. Echte corrigerende tikken. Da's niet in elkaar trappen of met een riem. Gewoon een pets en that's it. Vind dat geen mishandeling. Je lost met sommige kinderen nu eenmaal niet alles op met lief vragen.
pi_207517281
quote:
0s.gif Op woensdag 11 januari 2023 20:36 schreef Halcon het volgende:

[..]
Ik heb het over corrigerende tikken. Echte corrigerende tikken. Da's niet in elkaar trappen of met een riem. Gewoon een pets en that's it. Vind dat geen mishandeling. Je lost met sommige kinderen nu eenmaal niet alles op met lief vragen.
Lees deze post nog eens.
pi_207517381
quote:
Ja, wat vergelijk je. Ik geef die tik niet zomaar. Dat heeft 'n reden. Als die er niet zou zijn dan zou ik die tik niet geven.
pi_207517466
quote:
0s.gif Op woensdag 11 januari 2023 20:41 schreef Halcon het volgende:

[..]
Ja, wat vergelijk je. Ik geef die tik niet zomaar. Dat heeft 'n reden. Als die er niet zou zijn dan zou ik die tik niet geven.
Ja, het is eigenlijk de schuld van het kind he, dat jij het slaat? 8)7
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')