abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_207088351

Crowdfunding is hot! In 2020 is in Nederland 417 miljoen euro met crowdfunding opgehaald. In 2021 is de markt van financiering via crowdfunding sterk gegroeid naar 730 miljoen euro. Dat is een groei van plus 75% (bron).

Vormen van crowdfunding
Er zijn 4 vormen van crowdfunding:
• Lening crowdfunding
• Aandelen crowdfunding
• Schenking / Donatie crowdfunding
• Aanschaf (nog te ontwikkelen) product / reward crowdfunding

Dit topic gaat voornamelijk over crowdfunding op basis van een lening die wordt terugbetaald. We bespreken projecten van de volgende in Nederland gevestigde crowdfundingplatformen:

Crowdfundingplatformen leningen
Collin Crowdfund (CCF), leningen voor MKB met crowdfundcoach.
Geldvoorelkaar (GVE), leningen voor MKB en particulieren.
Samen In Geld (SIG), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Horeca Crowdfunding Nederland (HCN), leningen voor horeca.
Crowd Real Estate (CRE), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Waarde voor je Geld (WvjG), leningen met een christelijk normen- en waardenkader voor het MKB.
Kapitaal Op Maat (KOM), leningen voor MKB.
NLinvesteert (NLI), een platform voor zakelijke financiering waaronder crowdfunding.
Max crowdfund (MAX), investeren in vastgoed in NL en buitenland.
Duurzaam Investeren (DI), combinatie van maatschappelijk en financieel rendement.
Lenderspender (LS), peer-to-peer lending.
October (OCT), platform voor MKB-financieringen in continentaal Europa.
One Planet Crowd (OPC), groene investeringen, vorm: leningen, donaties, rewards, etc.
Voordegroei (VDG), leningen voor MKB.
Crowdpartners (CP), investeren in beroepsvaart.
Matching Capital (MC), investeren in vastgoed vanaf 5.000 euro.
All4funding (A4F), inspirerend investeren.
Crowd About Now (CAN), leningen voor food, horeca, retail.
Lendahand (LDH), investeren in opkomende economieën.

Risico
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Resultaten crowdfundingplatformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zekerheden
SPOILER
Webinars zekerheden
SPOILER
Exitstrategieën platformen
SPOILER
Informatie Kifid
SPOILER
Andere crowdfundingplatformen
SPOILER
Crowdfundingplatformen zonder nieuw aanbod:
SPOILER
Buitenlandse platformen
SPOILER
Statistieken
SPOILER
Effectieve rente
SPOILER
Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Kan ik wat aan het CF uitlenen overhouden?
SPOILER
Punt van orde:
We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.

Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
pi_207089230
Cosmo op CCF staat open. Leuk project. Die Holding die meetekent zou moeiteloos alle tegenvallers moeten kunnen opvangen. De eigen balans is niet best natuurlijk, normaliter een no-go, maar wel te verklaren door covid, en in combinatie met het meetekenen van de Holding lijkt me een geringe kans op inlegverlies en dan is 8% een heel mooi rendement n.m.m.
Pecunia non olet
pi_207089295
Ik geloof dat de nieuwe 5 jarige SiG hier nog niet besproken was:

https://investeren.sameningeld.nl/project/almelo-violierstraat-90

Let op: Indien het project voor 2 januari 2023 volledig gefund is zullen wij niet eerder dan 2 januari 2023 de gelden opvragen. Ook zal de passage pas vanaf midden januari 2023 ingepland worden.

Dit project heeft een looptijd van 5 jaar.
• Rentevergoeding schijf 1A 6,65%
• Rentevergoeding schijf 1B 7,00%
• Rentevergoeding schijf 2 7,20%
• Rentevergoeding schijf 3 7,95%

Deze gaat nu open.
pi_207089304
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2022 18:57 schreef Aster1X het volgende:

[..]
Deze kreeg ik vanmiddag:
[..]
.
Slikt het platform ze als zoete koek of doen wij als investeerders dat? 3 berichten op dezelfde dag van 3 verschillende leningnemers vind ik wel verdacht toevallig.
Goed punt.

Dat slikken de investeerders. Waarom zouden ze zich ook wat meer inspannen als die leningen toch wel snel worden volgeschreven?
pi_207089315
En weer een nieuwe 5 jarige SiG:

Klip 92 te Lelystad LIVE 17 december om 11.30 uur

Vandaag presenteren wij een nieuw project aan de Klip 92 te Lelystad. Je kunt vanaf 17 december 2022 om 11.30 uur investeren in dit project. Het betreft een hoekwoning met 3 slaapkamers een vrijstaande berging met een tuin en eigen parkeerplaats. Het object is gelegen in het stadsdeel Atolwijk aan een rustige weg. Er is voldoende parkeergelegenheid. De dagelijkse voorzieningen zijn in de directe nabijheid.

Let op: Indien het project voor 2 januari 2023 volledig gefund is zullen wij niet eerder dan 2 januari 2023 de gelden opvragen. Ook zal de passage pas vanaf midden januari 2023 ingepland worden.

https://investeren.sameningeld.nl/project/lelystad-klip-92
pi_207089366
quote:
14s.gif Op donderdag 15 december 2022 11:34 schreef Horsemen het volgende:
En weer een nieuwe 5 jarige SiG:

Klip 92 te Lelystad LIVE 17 december om 11.30 uur

Vandaag presenteren wij een nieuw project aan de Klip 92 te Lelystad. Je kunt vanaf 17 december 2022 om 11.30 uur investeren in dit project. Het betreft een hoekwoning met 3 slaapkamers een vrijstaande berging met een tuin en eigen parkeerplaats. Het object is gelegen in het stadsdeel Atolwijk aan een rustige weg. Er is voldoende parkeergelegenheid. De dagelijkse voorzieningen zijn in de directe nabijheid.

https://investeren.sameningeld.nl/project/lelystad-klip-92
Smaken verschillen natuurlijk. Maar wat een afschuwelijk lelijk huis is dit! Kan me voorstellen dat dit in wat slechtere tijden niet eens de helft van de taxatie waarde opbrengt.
pi_207089369
quote:
0s.gif Op donderdag 15 december 2022 11:31 schreef Halcon het volgende:

[..]
Goed punt.

Dat slikken de investeerders. Waarom zouden ze zich ook wat meer inspannen als die leningen toch wel snel worden volgeschreven?
eens. Ondanks alle -terechte- kritiek zitten de MAX projecten altijd relatief snel vol dus geen prikkel tot verbetering. Ben wel benieuwd wie die recente investeerders dan wel zijn, geen FOK-ers denk ik
pi_207089381
quote:
0s.gif Op donderdag 15 december 2022 11:41 schreef Slingervinger het volgende:

[..]
eens. Ondanks alle -terechte- kritiek zitten de MAX projecten altijd relatief snel vol dus geen prikkel tot verbetering. Ben wel benieuwd wie die recente investeerders dan wel zijn, geen FOK-ers denk ik
Idd.

Idem dito voor die gammele business cases. Vaak roepen ze allerlei vragen op, worden zekerheden overschat, maar als zo'n project toch wel snel vol zit, waarom zouden ze er dan veel energie in gaan steken.

Als het economisch wat minder gaat, box 3 anders belast wordt dan nu en de spaarrente stijgt, verwacht ik wel dat mensen kritischer gaan worden.
pi_207089783
quote:
0s.gif Op donderdag 15 december 2022 11:41 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]
Smaken verschillen natuurlijk. Maar wat een afschuwelijk lelijk huis is dit! Kan me voorstellen dat dit in wat slechtere tijden niet eens de helft van de taxatie waarde opbrengt.
Daar moet je doorheen kijken zegt de makelaar dan. :-)

Is in april al gekocht.

https://www.funda.nl/koop(...)is-42762626-klip-92/
pi_207090424
quote:
0s.gif Op donderdag 15 december 2022 12:23 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:

[..]
Daar moet je doorheen kijken zegt de makelaar dan. :-)

Is in april al gekocht.

https://www.funda.nl/koop(...)is-42762626-klip-92/
Ah nu zie ik het er zit een zwembad bij! :)
pi_207090533
quote:
0s.gif Op donderdag 15 december 2022 11:41 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]
Eens, maar kan een leuk project zijn als je handig bent. Vrij grote oppervlakte etc. voor een redelijke prijs.
Vind het alleen apart dat er een bouwdepot is van 25k en ze verder niets zeggen over verbouwing uit eigen middelen? Met 25k hebben ze één kamer netjes, terwijl het hele huis aan de beurt is. De twee bedrijfseconomen lijken me ook niet echt handig (wordt ook niet vermeld).
pi_207091579
quote:
0s.gif Op donderdag 15 december 2022 13:15 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]
Ah nu zie ik het er zit een zwembad bij! :)
Dat is zo te zien de beerput. (8>
pi_207091846
De centjes van 1Box (Helmond en Barendrecht) zijn binnen. Op zich wel jammer, dit zijn projecten die ik liever lekker had zien doorlopen. Maar ja. Beter dan wat er bij MCF gebeurt.

====

1Box gaat haar hele portefeuille in Nederland herfinancieren bij één debt fund. Tot nu toe was de financiering bij diverse partijen ondergebracht hetgeen als niet efficiënt is ervaren.

Voor het vervroegde aflossen brengen wij de afgesproken 3 maanden rente in rekening, deze zal met u verrekend worden.

Wij verwachten dat de aflossing half december plaatsvindt. Zodra de gelden zijn ontvangen, zal Stichting Beheer NLInvesteert deze doorboeken naar de investeerders.

1Box bedankt haar investeerders en NLInvesteert voor hun bijdrage aan de groei van 1Box Nederland en heeft NLInvesteert gevraagd toekomstige financieringsaanvragen in behandeling te nemen. Gezien de groei-ambitie van 1Box verwachten wij op korte termijn weer een financieringsaanvraag aan u te kunnen voorleggen.
Pecunia non olet
pi_207091922
Ta*nt*e Le**in:

SPOILER
Pecunia non olet
pi_207092268
Stemming CCF, hier kan ik geen problemen mee hebben.

SPOILER
pi_207092283
quote:
14s.gif Op donderdag 15 december 2022 16:28 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:

SPOILER
Sterkte aan heer De Bl*ck. Lijkt mij verder een acceptabel voorstel.
gr gr
pi_207092637
quote:
1s.gif Op donderdag 15 december 2022 16:31 schreef Quyxz_ het volgende:

[..]
Sterkte aan heer De Bl*ck. Lijkt mij verder een acceptabel voorstel.
Ik had bij dit voorstel van CCF graag ook een update gehad over het te transformeren pand, waarvoor wij de leensom bij elkaar hebben gebracht. De hypotheken op zijn woonadres worden opgeheven, en we krijgen er een tweede hypotheek voor terug op één van zijn beleggingspanden. Ik voel me comfortabeler bij het huidige recht van hypotheek, dan het nieuwe aanbod.

Uit de pitch:
SPOILER
In het voorstel van CCF wordt gesproken van een overwaarde van zo'n ¤100K, terwijl begin dit jaar de overwaarde op al zijn beleggingspanden bij elkaar slechts op ¤55K werd geschat (zie bovenstaand citaat uit pitch).

De openstaande lening op de verkochte woning bedroeg ¤479K. Op Funda was de vraagprijs ¤695K. Stel dat de overwaarde uiteindelijk ¤200K is, waarvan de helft voor dhr De Bl*ck is, kan hij dan niet meer aflossen op de CCF lening? Naast de nieuwe hypotheek op zijn beleggingspand. https://www.funda.nl/koop(...)2821695-dorpsweg-27/
pi_207092646
Bericht van Max. Ze gaan over tot executie van een paar pandjes van Omni Properties
Ben benieuwd!
En wat gaat er met al die andere achterstallige leningen?

Je ontvangt deze mail omdat je hebt geïnvesteerd in één of meerdere leningen van van Omni Properties, namelijk #744839 - Newport, NP19 8EN, United Kingdom of #627642 Newport NP19 8EN United Kingdom.

Wij hebben op 9/12/2022 een mail gestuurd met een update over de achterstallige betalingen van projectontwikkelaar Omni Properties. Wij hebben in deze mail laten weten dat wij nog geen betalingen hadden onvangen en dat wij ondanks meerdere pogingen geen contact met de projectontwikkelaar kunnen leggen. Ook hebben wij aangegeven dat als wij voor 12/12/2022 geen contact konden krijgen met de projectontwikkelaar of betalingen hadden ontvangen wij zullen moeten executeren. Helaas is de situatie niet veranderd en zullen we dus over moeten gaan tot executie voor beide panden waar hypotheekrecht op staat gevestigd.

Wanneer wij meer informatie hebben, ontvang je een mail.

Mochten er naar aanleiding van deze mail nog vragen zijn, dan kun je reageren op deze mail of bellen naar +31 10 307 0948.

Met vriendelijke groet,
Het Max Crowdfund team
pi_207092777
quote:
14s.gif Op donderdag 15 december 2022 16:28 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:

SPOILER
Enige dat we normaal 100k terugbetaald zouden krijgen. Nu 25k met een nieuwe hypothecaire dekking. Ik zou het ook niet erg gevonden hebben als de 100k zou zijn afgelost.
https://www.funda.nl/koop(...)2821695-dorpsweg-27/
pi_207092835
quote:
0s.gif Op donderdag 15 december 2022 17:17 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Enige dat we normaal 100k terugbetaald zouden krijgen. Nu 25k met een nieuwe hypothecaire dekking. Ik zou het ook niet erg gevonden hebben als de 100k zou zijn afgelost.
https://www.funda.nl/koop(...)2821695-dorpsweg-27/
Die 75k heeft hij misschien nodig om zijn vrouw uit te kopen.
Blijft zijn vrouw wel borg staan ?
pi_207092938
quote:
0s.gif Op donderdag 15 december 2022 17:21 schreef zeeland6 het volgende:

[..]
Die 75k heeft hij misschien nodig om zijn vrouw uit te kopen.
Blijft zijn vrouw wel borg staan ?
Verandering borgstelling staat niet in het voorstel, dus ik neem aan van wel
pi_207093000
quote:
0s.gif Op donderdag 15 december 2022 17:27 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Verandering borgstelling staat niet in het voorstel, dus ik neem aan van wel
heb het even nagevraagd. De updates van CCF roepen altijd weer andere vragen op.
pi_207093022
quote:
0s.gif Op donderdag 15 december 2022 17:06 schreef Slijker het volgende:
Bericht van Max. Ze gaan over tot executie van een paar pandjes van Omni Properties
Ben benieuwd!
En wat gaat er met al die andere achterstallige leningen?

Je ontvangt deze mail omdat je hebt geïnvesteerd in één of meerdere leningen van van Omni Properties, namelijk #744839 - Newport, NP19 8EN, United Kingdom of #627642 Newport NP19 8EN United Kingdom.

Wij hebben op 9/12/2022 een mail gestuurd met een update over de achterstallige betalingen van projectontwikkelaar Omni Properties. Wij hebben in deze mail laten weten dat wij nog geen betalingen hadden onvangen en dat wij ondanks meerdere pogingen geen contact met de projectontwikkelaar kunnen leggen. Ook hebben wij aangegeven dat als wij voor 12/12/2022 geen contact konden krijgen met de projectontwikkelaar of betalingen hadden ontvangen wij zullen moeten executeren. Helaas is de situatie niet veranderd en zullen we dus over moeten gaan tot executie voor beide panden waar hypotheekrecht op staat gevestigd.

Wanneer wij meer informatie hebben, ontvang je een mail.

Mochten er naar aanleiding van deze mail nog vragen zijn, dan kun je reageren op deze mail of bellen naar +31 10 307 0948.

Met vriendelijke groet,
Het Max Crowdfund team
Interessant want lijkt maatgevend voor de rest van de achterstallige VK-leningen, zo krijgen we een indruk van hoe lang het gaat duren en wat we uiteindelijk terugkrijgen. Voor de fiscus ben ik voornemens flink wat op default te zetten
  donderdag 15 december 2022 @ 18:07:23 #24
443453 InVestEerder
wie zaait zal oogsten
pi_207093408
quote:
0s.gif Op donderdag 15 december 2022 15:34 schreef obligataire het volgende:
De centjes van 1Box (Helmond en Barendrecht) zijn binnen. Op zich wel jammer, dit zijn projecten die ik liever lekker had zien doorlopen. Maar ja. Beter dan wat er bij MCF gebeurt.

NLI gaat hier voortvarend te werk in vergelijking tot CRE. Laatstgenoemde heeft op 7 dec een update geplaatst (3 appartementsgebouwen Kleinau) dat alle gelden inmiddels binnen zijn bij de notaris. Nou, die is niet erg snel dan met de afhandeling hiervan. Hij heeft gisteren overigens wel weer netjes de reguliere maandbetalingen van alle projecten overgemaakt.
pi_207093555
Ik vraag mij af waarom de tandarts Sediqi haar pandjes niet herfinanciert bij SIG voor 6,5% en bij Collin 8,5% moet betalen......
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')