Ik heb ook alles zelf moeten betalen, maar een rijbewijs had toch fijn geweest en mijn inboedel van mijn woning.quote:Op woensdag 14 december 2022 19:28 schreef SQ het volgende:
Sowieso is "genoeg" een gek begrip. Genoeg waarvoor? Voor een studie? Een auto? Een huis?
Mijn ouders spaarden niet voor mij, ik heb altijd overal zelf voor gewerkt en ik heb altijd genoeg gehad.
Niks mis met werken voor je geld.quote:Op woensdag 14 december 2022 19:33 schreef britneycheers het volgende:
[..]
Ik heb ook alles zelf moeten betalen, maar een rijbewijs had toch fijn geweest en mijn inboedel van mijn woning.
Of een bedrag in een deposito stoppen.quote:Op woensdag 14 december 2022 19:26 schreef SQ het volgende:
Je kunt beter beleggen, dan stijgt de waarde met de tijd mee.
Alsof beleggen zonder risico isquote:Op woensdag 14 december 2022 19:26 schreef SQ het volgende:
Je kunt beter beleggen, dan stijgt de waarde met de tijd mee.
Geen spaardoel hier, onze kinderen hebben 3 gelijke portefeuilles en we leggen per kind 75 euro per maand in. En af en toe krijgen ze dan weer een nieuw aandeel
Nee, dat zeg ik niet, maar er zijn zelden mensen die met een laag risico profiel lange termijn beleggen geld inleveren. Als je al je geld op crypto gokt is het wellicht een ander verhaal ja.quote:
Zeker fijn. Noodzakelijk? Mwah.quote:Op woensdag 14 december 2022 19:33 schreef britneycheers het volgende:
[..]
Ik heb ook alles zelf moeten betalen, maar een rijbewijs had toch fijn geweest en mijn inboedel van mijn woning.
En je moeder.quote:Op woensdag 14 december 2022 19:46 schreef Geerd het volgende:
[..]
Jij doet zeker alleen je boterham beleggen![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Laat dat duivelsgebroed een krantenwijk nemen!quote:Op woensdag 14 december 2022 18:53 schreef britneycheers het volgende:
Goedenavond,
Ik heb twee jonge kinderen die ik alleen opvoed tot nu toe. Ik wil graag voor ze sparen om ze later te kunnen helpen met hun rijbewijs/studie of inboedel voor eerste woning.
Ik zat te denken aan 15.000 per kind. Ik heb tot nu toe voor ieder 2500 euro gespaard. Ik had eerst meer maar ivm met een grote reperatie van mijn auto moest ik er wat vanaf halen.
De laatste tijd merk ik dat sparen wat lastiger gaat door de inflatie en vraag ik mij af of 15.000 wel genoeg is met de stijgende prijzen.
Hoeveel sparen jullie per kind?
En wat zouden jullie willen sparen?
Hier sponseren grootouders en tante's ook nog wat. Wij doen zelf 25 euro.quote:Op donderdag 15 december 2022 09:32 schreef DjVero het volgende:
Wat een bedragen. Hier een tientje per maand.
Het is ook een beetje mijn back up. Ik spaar zelf ook wat voor bijvoorbeeld vakanties, maar in het geval van nood kan ik het altijd aanbreken.quote:Op donderdag 15 december 2022 09:32 schreef DjVero het volgende:
Het is ook maar net wat je kan missen toch?quote:Op donderdag 15 december 2022 09:32 schreef DjVero het volgende:
Ja maar toch, tijden veranderen, ik denk dat het tegenwoordig wel veel kan helpen als je jouw kind kan steunen rond hun studie en als starter; misschien zal dat in de toekomst nog wel meer het geval zijn.quote:Op woensdag 14 december 2022 19:28 schreef SQ het volgende:
Sowieso is "genoeg" een gek begrip. Genoeg waarvoor? Voor een studie? Een auto? Een huis?
Mijn ouders spaarden niet voor mij, ik heb altijd overal zelf voor gewerkt en ik heb altijd genoeg gehad.
Vroeger kon het ook helpen. Maakt het nog steeds niet noodzakelijk.quote:Op donderdag 15 december 2022 13:04 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Ja maar toch, tijden veranderen, ik denk dat het tegenwoordig wel veel kan helpen als je jouw kind kan steunen rond hun studie en als starter; misschien zal dat in de toekomst nog wel meer het geval zijn.
Vandaag staat in de krant, dat met 2 modale salarissen je geen woning kan kopen, ik denk niet dat ik moet uitleggen waarom dit problematisch is?quote:Op donderdag 15 december 2022 13:14 schreef SQ het volgende:
[..]
Vroeger kon het ook helpen. Maakt het nog steeds niet noodzakelijk.
Kijk ik ben ook begonnen in een karig huurstudiootje met tweedehands meubeltjes van familie en ik heb mijn rijbewijs ook pas gehaald toen ik mijn eerste echte baan had na mijn studie.
Waarom was dat "toen" normaal en is dat "tegenwoordig" zo problematisch
Als je 15k spaart voor je kinderen list dat vast dat probleem voor ze op ja.quote:Op donderdag 15 december 2022 13:15 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Vandaag staat in de krant, dat met 2 modale salarissen je geen woning kan kopen, ik denk niet dat ik moet uitleggen waarom dit problematisch is?
Rare reactie, het zal de leeftijd zijn.quote:Op donderdag 15 december 2022 13:17 schreef SQ het volgende:
[..]
Als je 15k spaart voor je kinderen list dat vast dat probleem voor ze op ja.
Dat zit toch totaal op een ander niveau.
En ik kon "toen" ook niet ff een huis kopen hoor.
Ik weet niet waarom mijn posts jou altijd zo triggeren, maar ik zal het maar als compliment zienquote:Op donderdag 15 december 2022 13:23 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Rare reactie, het zal de leeftijd zijn.
Nouja ik snap jouw reactie gewoon niet op mijn post, tenzij jij vroeger ook 2x modaal binnenharkte.quote:Op donderdag 15 december 2022 13:25 schreef SQ het volgende:
[..]
Ik weet niet waarom mijn posts jou altijd zo triggeren, maar ik zal het maar als compliment zien
Als je ff een linkje hebt naar dat krantenartikel, dan kan ik een wat meer onderbouwd antwoord gevenquote:Op donderdag 15 december 2022 13:31 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Nouja ik snap jouw reactie gewoon niet op mijn post, tenzij jij vroeger ook 2x modaal binnenharkte.
Dat is zo 2022 tegenwoordig vraag je dat aan de AI.quote:Op donderdag 15 december 2022 13:54 schreef SQ het volgende:
[..]
Als je ff een linkje hebt naar dat krantenartikel, dan kan ik een wat meer onderbouwd antwoord geven
Oh kijk maar dat is genuanceerder. De GEMIDDELDE verkoopprijs is hoger dan mensen met 2x modaal kunnen betalen. Dat wil niet zeggen dat je met 2x modaal niks meer kunt betalen. Er zullen goedkopere en duurdere woningen zijn. Het zal wél waar zijn dat je steeds minder huis koopt voor je geld. En dat het lastig is zal ik echt niet ontkennen. Maar er staat nergens "met 2 keer modaal kun je geen huis meer kopen"quote:Op donderdag 15 december 2022 13:55 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Dat is zo 2022 tegenwoordig vraag je dat aan de AI.
https://www.rtlnieuws.nl/(...)-hebben-er-niets-aan
Ah ja fair enough.quote:Op donderdag 15 december 2022 14:07 schreef SQ het volgende:
[..]
Oh kijk maar dat is genuanceerder. De GEMIDDELDE verkoopprijs is hoger dan mensen met 2x modaal kunnen betalen. Dat wil niet zeggen dat je met 2x modaal niks meer kunt betalen. Er zullen goedkopere en duurdere woningen zijn. Het zal wél waar zijn dat je steeds minder huis koopt voor je geld. En dat het lastig is zal ik echt niet ontkennen. Maar er staat nergens "met 2 keer modaal kun je geen huis meer kopen"
Mijn kind krijgt het rijbewijs van mij meteen op z’n 18e. Ik betaal alles op dat vlakquote:Op donderdag 15 december 2022 13:14 schreef SQ het volgende:
[..]
Kijk ik ben ook begonnen in een karig huurstudiootje met tweedehands meubeltjes van familie en ik heb mijn rijbewijs ook pas gehaald toen ik mijn eerste echte baan had na mijn studie.
Ik denk wel dat het handig is als je je kind af en toe een duwtje in de rug kan geven op de juiste momenten. Waardoor hij/zij wel die onbetaalde stage durft aan te nemen bijvoorbeeld, of toch een half jaar in het buitenland gaat studeren.quote:Op donderdag 15 december 2022 13:14 schreef SQ het volgende:
[..]
Hier ben ik het wel mee eens. Moest vroeger ook overal zelf voor werken, dan leer je de waarde van geld wel kennen. De tijden zijn echter alweer veranderd in de tussentijd en wij hebben het (nu) wel breder als mijn ouders destijds. Wat meer hulp zou misschien wel noodzakelijk zijn ten opzichte van vroeger.quote:Op donderdag 15 december 2022 15:20 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Ik denk wel dat het handig is als je je kind af en toe een duwtje in de rug kan geven op de juiste momenten. Waardoor hij/zij wel die onbetaalde stage durft aan te nemen bijvoorbeeld, of toch een half jaar in het buitenland gaat studeren.
Ik heb zelf tijdens mijn studie op kamers gezeten, deels bekostigd door stufi en werken, maar ook door een bijdrage van mijn ouders. Dat zou ik mijn kinderen ook best gunnen en is zonder ouderlijke bijdragen nauwelijks meer mogelijk tegenwoordig.
Tegelijkertijd wil je het ook geen verwende papzakjes maken. Dat lijkt me een lastig evenwicht tussen het ze enerzijds zelf uit te laten zoeken en anderszijds ze toch te ondersteunen. Maar dat is bij jonge kinderen ook al een lastig evenwicht
Vonden mijn ouders ook. Op onze 18e verjaardag stond de lesauto al klaar. Ik had er totaal geen zin in en vond het volslagen onzin, maar ik ben héél blij dat ze gepushed hebben. Had anders echt niet geweten wanneer (en waarvan!!) ik het anders had moeten doen. Een rijbewijs is gewoon onmisbaar. Tenzij je voor altijd in Amsterdam blijft wonen en werken misschien. Maar dan nog.quote:Op donderdag 15 december 2022 14:55 schreef _Lily_ het volgende:
[..]
Mijn kind krijgt het rijbewijs van mij meteen op z’n 18e. Ik betaal alles op dat vlak
Ik vind dat een voertuig besturen deel is van de algemene opvoeding is hahaha
Studie is vaak de grootste kostenpost dus als je die al (deels) kunt dekken dan mogen ze blij zijnquote:Op donderdag 15 december 2022 17:08 schreef Smart_ass het volgende:
Wij beleggen in een college fund voor beide kinderen. Hopelijk kunnen ze tegen die tijd een scholarship krijgen of gaan ze gewoon in Nederland studeren maargoed, dat is natuurlijk nog maar de vraag en studeren hier is niet goedkoop.
Verder hebben we geen aparte spaarrekening voor ze.
Zo doen wij het ook, alleen is het bij ons 75 per maand ipv 100.quote:Op donderdag 15 december 2022 15:10 schreef Heph844 het volgende:
Wij zetten de kinderbijslag opzij en daarbovenop 100 euro per kind.
Zit verder niet echt een doelbedrag aan vast en staat ook niet op hun naam of iets dergelijks. Als wij het in de komende 15 jaar harder nodig hebben gaat het ook gewoon op
Misschien worden ze wel vuilnisman.quote:Op donderdag 15 december 2022 17:08 schreef Smart_ass het volgende:
Wij beleggen in een college fund voor beide kinderen. Hopelijk kunnen ze tegen die tijd een scholarship krijgen of gaan ze gewoon in Nederland studeren maargoed, dat is natuurlijk nog maar de vraag en studeren hier is niet goedkoop.
Verder hebben we geen aparte spaarrekening voor ze.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |