abonnement bol.com Unibet Coolblue
  Jaap van Dissel-award 2022 maandag 12 december 2022 @ 14:37:35 #1
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_207054309
Alle misdaden van Bende van Nijvel

quote:
De Bende van Nijvel: thriller met eeuwige cliffhanger



Sinds dit weekend is er geen ontkomen aan de Bende van Nijvel. Ruim dertig jaar na de laatste overval van de Belgische bende, lijkt er een doorbraak te zijn in het onderzoek naar de daders. Een oud-agent bekende op zijn sterfbed dat hij een van de overvallers was die begin jaren 80 dood en verderf zaaiden.

Wat voor groep was de Bende van Nijvel? En waarom is België er na al die tijd nog zo van in de ban?

De Bende van Nijvel was in ieder geval een abnormale bende, zeggen de Belgische onderzoeksjournalist Douglas de Coninck en de Nederlandse journalist Frans Boogaard, die al tientallen jaren in België woont.

De Bende van Nijvel was meedogenloos. De definitie van een goede roofoverval is volgens De Coninck "zo min mogelijk slachtoffers en zoveel mogelijk buit". "Dat weet iedereen. Je verwondt niemand opzettelijk, en al helemaal geen kinderen", zegt de onderzoeksjournalist van De Morgen. "Het is een erecode onder criminelen. Maar deze bende zocht expliciet de confrontatie met de politie en kinderen."

Reebout en champagne
Het geweld dat de bende gebruikte was enorm, de buit relatief klein. Zo martelden ze bij een van hun eerste overvallen in 1982 de conciërge van een restaurant, om hem vervolgens met zeven kogels door het hoofd dood te schieten. In plaats van daarna de kassa leeg te roven, schoven de bendeleden aan tafel om taart en reebout te eten die ze met champagne wegdronken.

De grootste overval van de Bende van Nijvel is ook gelijk de laatste. In november 1985 worden bij een overval op de Delhaize-supermarkt van Aalst acht mensen doodgeschoten. De buit is ook dit keer mager: slechts 25.000 euro.



"Ik herinner het me nog heel goed", zegt de huidige burgemeester van Aalst, Christoph D'Haese. "Ik zat als 18-jarig jochie bij de wedstrijd Anderlecht tegen Brugge toen het nieuws werd omgeroepen in het stadion. De angst die je voelde was enorm."

België in angst
De bende heeft België begin jaren 80 in haar ban. "Mensen waren bang, ze vermeden de straten", vertelt D'Haese. De Coninck ziet parallellen met het heden. "Je kunt de dagen na zo'n aanslag vergelijken met de schok die er door België ging na de terreur in Brussel en Zaventem vorig jaar."

Belgen die in die jaren op vrijdagavond inkopen voor het weekend deden, zagen scherpschutters op het dak van supermarkten zitten. Mannen werden op straat staande gehouden en zonder reden gefouilleerd. "De politie vermoedde dat jongens van een jaar of 18 achter de daden zaten", herinnert De Coninck zich. "Dat was ik ook. Ik ben heel wat keren gecontroleerd, terwijl ik gewoon door het winkelcentrum liep."



De politie trad steeds harder op. "Er zijn heel wat onschuldige slachtoffers gevallen", zegt De Coninck. "Zo werden simpele winkeldieven neergeschoten omdat ze voor de bendeleden werden aangezien."

Vele aanwijzingen, geen daders
Tientallen rechercheurs, duizenden uren speurwerk, vele aanwijzingen, maar geen enkel bendelid dat gepakt werd. Hoe is dat mogelijk?

De Coninck doet als journalist al meer dan twintig jaar onderzoek naar de Bende van Nijvel. Na de ontmaskering van 'De Reus', afgelopen week, voelt hij zich eindelijk in zijn vermoedens bevestigd. "Het onderzoek naar de dadergroep werd gedaan door de daders zelf."

Ook Boogaard, die sinds 1987 in België woont, zegt het "onmiddellijk te geloven als blijkt dat mensen in dit onderzoek van begin af aan tegengewerkt zijn". Burgemeester D'Haese noemt het onderzoek zelfs "het grootste blunderboek van Belgische justitie".

De naam van Chris B., 'De Reus', was al meer dan twintig jaar bekend bij de politie. Een jeugdvriend zou de oud-agent herkend hebben op een compositietekening. Toch deed de politie niets met die tip.



Maar meer nog dan België wil weten wie de daders zijn, wil het land een antwoord op de waarom-vraag. "Daar wordt zo verschrikkelijk naar gesmacht", zegt D'Haese. "Slachtoffers en nabestaanden worstelen hier nog elke dag mee. Onze gemeenschap in Aalst heeft recht op de waarheid."

Doorbraak?
Er gaan de wildste theorieën over de motieven van de Bende van Nijvel. Er zijn complotdenkers die beweren dat de CIA achter de daden zit en zo het communisme in West-Europa wilde ontmoedigen, maar meer gangbaar is het idee dat de bende het land wilde destabiliseren. "De bendeleden zou uit extreem-rechtse militairen uit de rijkswacht bestaan en met de acties het land willen ontregelen", zegt Boogaard.

Kan er ruim dertig jaar na de eerste overval dan eindelijk gesproken worden over een doorbraak in het onderzoek naar een van de grootste mysteries van de Belgische geschiedenis? "Nee", zegt De Coninck resoluut. "Dit is decennia lang in de doofpot gestopt. De waarheid gaat er niet meer uitkomen. Waarom zou dat na al die jaren anders gaan?"

Boogaard is iets optimistischer. "Maar er moet over gedebatteerd worden tot in het parlement. Je weet niet tot op welk niveau dit onderzoek is tegengewerkt."

D'Haese is naast burgemeester ook lid van het Belgisch Parlement. "De eerste vragen zijn al gesteld in de Kamer", zegt hij. "We moeten de onderste steen boven krijgen. En dat lijkt mij het beste met nieuwe onderzoekers."

https://nos.nl/artikel/21(...)-eeuwige-cliffhanger
Podcast
De Volksjury - Aflevering 63A De Bende van Nijvel: de feiten
De Volksjury - Aflevering 63B De Bende van Nijvel: de pistes
De Volksjury - Aflevering 63C De Bende van Nijvel: het onderzoek na 2000
De Volksjury - Aflevering 63D De Bende van Nijvel: jullie verhalen

Boeken
Het Complot van de Stilte - Hilde Geens
Overlever van de Bende van Nijvel - David van de Steen & Annemie Bulté
Het Rattenkwartier: Een Blik in het Nest van de Bende van Nijvel - Charlie Hedo
De bendes achter de Bende - Jean-Pierre Adam
De bende van Nijvel, Het Dossier, Het Complot, De Leden - Guy Bouten

Videoarchief op Youtube: Bende van Nijvel
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  Jaap van Dissel-award 2022 maandag 12 december 2022 @ 14:37:54 #2
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_207054312
Als iemand nog aanvulling heeft voor de OP, roept u maar :D
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_207056023
Het boek: Overlever van de bende van Nijvel, David van de Steen.
  Jaap van Dissel-award 2022 dinsdag 13 december 2022 @ 08:19:31 #4
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_207062594
quote:
0s.gif Op maandag 12 december 2022 16:24 schreef ootjekatootje het volgende:
Het boek: Overlever van de bende van Nijvel, David van de Steen.
Die staat er al in :T
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_207062669
Ehhh, nee hoor. Die zet je er net bij..
pi_207064941
Superspannend en als je de meligheid van Laura en Silke van de Volksjury een beetje kan handelen hebben ze wel megagoed werk verricht met veel details en een goed overzicht _O_
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 dinsdag 13 december 2022 @ 16:13:20 #7
269689 crew  Viv
pi_207067440
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2022 08:33 schreef ootjekatootje het volgende:
Ehhh, nee hoor. Die zet je er net bij..
Deze OP heeft geen edit-geschiedenis, dus het heeft er toch echt al tussen gestaan. :)
pi_207067635
"A lie is a lie even if everyone believes it. The truth is the truth even if no one believes it."
pi_207068640
quote:
Das een uitgebreid forum over een zaak!
pi_207070745
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2022 18:08 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]
Das een uitgebreid forum over een zaak!
Is ook niet de eerste de beste zaak en een van de weinige zaken waarbij wel iets te zeggen valt voor allerlei duistere complotten.
pi_207120565
De Bende van Nijvel mag natuurlijk niet ontbreken in dit forum.

quote:
84s.gif Op maandag 12 december 2022 14:37 schreef Starhopper het volgende:
Als iemand nog aanvulling heeft voor de OP, roept u maar :D
Onderstaande boek, al weet ik niet of dit boek veel overlappingen heeft met haar boek Het Complot van de Stilte uit 2022:
Beetgenomen, Zestien manieren om de bende van Nijvel nooit te vinden - Hilde Geens
pi_207120597
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2022 20:24 schreef Halcon het volgende:

[..]
Is ook niet de eerste de beste zaak en een van de weinige zaken waarbij wel iets te zeggen valt voor allerlei duistere complotten.
Amerika heeft de moord op Kennedy, België de Bende van Nijvel.
  Jaap van Dissel-award 2022 zaterdag 14 januari 2023 @ 16:46:16 #13
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_207556133
quote:
‘De politie zocht, wij vonden’: visten magneetvissers Bende van Nijvel-wapen op uit Damse Vaart?



Een groep magneetvissers is stellig: zij vonden een Bende van Nijvel-wapen, waar de speurders eind november met man en macht naar zochten, in de Damse Vaart in Damme. Het federaal parket blijft voorzichtig. De speurders lijken vooral geïnteresseerd in de verklaring van de magneetvissers dat ze eerder al een uzi en vijf laders bovenhaalden.

https://www.demorgen.be/n(...)damse-vaart~bfba30df
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  Jaap van Dissel-award 2022 zaterdag 14 januari 2023 @ 16:48:05 #14
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_207556164
Hier het filmpje van het opvissen van het geweer (4:14)

Wel domme figuren. Maarja.

[ Bericht 1% gewijzigd door Starhopper op 14-01-2023 17:03:28 ]
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_207614027
Ex-rijkswachter Robert Beijer aangehouden in Thailand in zaak Bende van Nijvel

quote:
Ex-rijkswachter Robert Beijer is aangehouden in Thailand. In Pattaya vindt momenteel een huiszoeking plaats in de woonst van de voormalige Belgische rijkswachter. Daar wordt door het Belgische gerecht gezocht naar elementen die Beijer aan de Bende van Nijvel kunnen linken. Maar het zijn de Thaise autoriteiten die Beijer hebben gearresteerd omdat hij illegaal in het land verbleef.

“Er is een zogenaamde rogatoire commissie vertrokken naar Pattaya, waar Robert Beijer woont”, zegt VTM NIEUWS-gerechtsjournalist Faroek Özgünes aan HLN Live. “Die commissie bestaat uit de onderzoeksrechter, enkele bendespeurders en de federale procureur. Ze hebben gevraagd om Beijer te mogen ondervragen en er was ook een huiszoeking in de woning van Beijer. Bij die huiszoeking hebben de Thaise autoriteiten vastgesteld dat Beijer illegaal in het land verbleef. Verrassend, want hij woont daar al heel lang”, aldus Özgünes aan HLN Live. “Hij kan nu dus veroordeeld worden in Thailand voor dat strafbaar feit en zou het land kunnen worden uitgezet, wat goed nieuws zou zijn voor de Bendespeurders.”

De naam van Robert Beijer, alias ‘Bob’, duikt al langer op in de zaak van de Bende van Nijvel. Hij werd al meermaals verdacht en ondervraagd in het Bendedossier. Hij heeft zelfs al een leugendetectortest met succes doorstaan. Bij gebrek aan bewijs is Robert Beijer, nu 71, nooit aangeklaagd. Hij heeft altijd ontkend iets met de Bende te maken te hebben. Hij bekende wel andere criminele activiteiten. Zo gaf hij toe een bom te hebben geplaatst in de koffer van een auto van de Brusselse rijkswacht en dat hij een overste bij de rijkswacht neerschoot.

Beijer werkte als rijkswachter bij de bewakings- en opsporingsbrigade BOB, samen met collega-rijkswachter Madani Bouhouche. Met hem stapte Beijer in 1983 samen uit de rijkswacht en dook hij het criminele milieu in. Het duo Beijer-Bouhouche ontpopte zich in de jaren 80 als misdaadduo. Beijer werd in 1989 veroordeeld voor de moord op de Libanese diamantair Ali Suleiman in Antwerpen en vluchtte naar Pattaya. In 1991 levert Thailand hem uit aan België. Beijer en Bouhouche werden in februari 1995 veroordeeld door het hof van assisen van Brabant in een assisenproces dat meer dan vijf maanden duurde. Beijer kreeg veertien jaar cel, Bouhouche 20 jaar dwangarbeid. Na acht jaar in de gevangenis kwam Beijer vervroegd vrij en keerde hij terug naar Thailand.

Beijer en Bouhouche werden in de loop der jaren meermaals genoemd als leden van de Bende, maar ze zijn dat altijd blijven ontkennen. Sinds zijn vervroegde vrijlating in 1999 woont Beijer dus in Thailand, samen met zijn Thaise echtgenote en drie kinderen. Bouhouche overleed op 22 november 2005 in de tuin van zijn woning aan de Franse Pyreneeën. Hij werd verpletterd door een boom die hij wou omhakken.

De Bende van Nijvel maakte 28 doden en ruim 40 gewonden in 1982, 1983 en 1985 bij verschillende gewelddadige overvallen in supermarkten in Eigenbrakel, Overijse en Aalst.

In een reactie op Twitter schrijft minister van Justitie Vincent Van Quickenborne dat het federaal parket er alles aan doet om de “waarheid naar boven te brengen”. De minister herinnert eraan dat de verjaringsregels werden aangepast zodat dergelijke feiten niet meer kunnen verjaren.

https://www.hln.be/binnen(...)van-nijvel~acecfcf5/
  Moderator / FOK!Fotograaf woensdag 18 januari 2023 @ 17:19:15 #16
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_207614373
Blijft toch een mysterieuze zaak die elke keer weer terugkomt in de media. En terecht, mooi dat er kennelijk nog steeds gezocht wordt naar wat er indertijd gebeurd is.
pi_207615643
quote:
0s.gif Op woensdag 18 januari 2023 17:19 schreef qltel het volgende:
Blijft toch een mysterieuze zaak die elke keer weer terugkomt in de media. En terecht, mooi dat er kennelijk nog steeds gezocht wordt naar wat er indertijd gebeurd is.
Helaas gaat het nooit echt opgelost worden, er zullen altijd twijfels en mysterie blijven.

Volgens mij zijn veel journalisten die deze zaak goed kennen er van overtuigd dat het duo Beijer en Bouhouche betrokken zijn bij de bende.
pi_207620396
Ik volg deze zaak al heel wat jaren. Ik ben bang dat de zaak helaas nooit opgelost wordt.
pi_207634997
quote:
0s.gif Op woensdag 18 januari 2023 18:53 schreef TargaFlorio het volgende:

[..]
Helaas gaat het nooit echt opgelost worden, er zullen altijd twijfels en mysterie blijven.

Volgens mij zijn veel journalisten die deze zaak goed kennen er van overtuigd dat het duo Beijer en Bouhouche betrokken zijn bij de bende.
en Buslik
"A lie is a lie even if everyone believes it. The truth is the truth even if no one believes it."
pi_207678300
Aflevering 1 van de serie '1985' over de Bende van Nijvel is net afgelopen. Ik vond het interessant en tamelijk specifiek over een zaak gaan waarvan voor mij nog onduidelijk is of dat iets met les tueurs fous du Brabant te maken heeft.


Meer achtergrondh ier:
https://delagarde.nl/1985-het-verhaal-achter-de-vlaamse-serie

Edit:
Deze zaak komt dus in afl 1 aan bod. Het is eigenlijk wel een soort van spoiler: https://www.vrt.be/vrtnws(...)e-moordaanslag-door/
En Beijer en Bouhouche worden nadrukkelijk geïntroduceerd.

[ Bericht 13% gewijzigd door NoCigar op 22-01-2023 23:42:56 ]
anonieme razernist
pi_207678516
quote:
2s.gif Op zondag 22 januari 2023 23:13 schreef NoCigar het volgende:
Aflevering 1 van de serie '1985' over de Bende van Nijvel is net afgelopen. Ik vond het interessant en tamelijk specifiek over een zaak gaan waarvan voor mij nog onduidelijk is of dat iets met les tueurs fous du Brabant te maken heeft.

Meer achtergrondh ier:
https://delagarde.nl/1985-het-verhaal-achter-de-vlaamse-serie

Edit:
Deze zaak komt dus in afl 1 aan bod. Het is eigenlijk wel een soort van spoiler: https://www.vrt.be/vrtnws(...)e-moordaanslag-door/
1985 is vanaf 22 januari 2023 te zien op België Eén
"A lie is a lie even if everyone believes it. The truth is the truth even if no one believes it."
pi_207678576
quote:
0s.gif Op zondag 22 januari 2023 23:39 schreef StaceySinger het volgende:

[..]
1985 is vanaf 22 januari 2023 te zien op België Eén
Dit is wat informatiever ja. Gezien?
anonieme razernist
pi_207678677
Opgenomen.
Nog niet bekeken.
  FrontpagER /Mod / Grootste Vredestichter maandag 23 januari 2023 @ 19:47:50 #24
485843 crew  Jippie
pi_207688099
quote:
0s.gif Op zondag 22 januari 2023 23:39 schreef StaceySinger het volgende:

[..]
1985 is vanaf 22 januari 2023 te zien op België Eén
Shit net gemist -O-, misschien nog ergens terug te zien?
pi_207703315
quote:
2s.gif Op zondag 22 januari 2023 23:13 schreef NoCigar het volgende:
Aflevering 1 van de serie '1985' over de Bende van Nijvel is net afgelopen. Ik vond het interessant en tamelijk specifiek over een zaak gaan waarvan voor mij nog onduidelijk is of dat iets met les tueurs fous du Brabant te maken heeft.

Meer achtergrondh ier:
https://delagarde.nl/1985-het-verhaal-achter-de-vlaamse-serie

Edit:
Deze zaak komt dus in afl 1 aan bod. Het is eigenlijk wel een soort van spoiler: https://www.vrt.be/vrtnws(...)e-moordaanslag-door/
En Beijer en Bouhouche worden nadrukkelijk geïntroduceerd.
Beijer en Bouhouche werden anders genoemd. Dat waren die 2 gasten die de telefoon afluisterden.

De serie is niet helemaal op waarheid gebaseerd en dat is wel lastig als je de zaak (goed) kent maar ik vond het een veelbelovende 1e uitzending.
Je herkent ook wel gebeurtenissen; inderdaad de aanslag op Vernaillen en het confituurbad.
pi_207703763
Een wat barokke recensie uit de Humo: https://www.humo.be/tv/wi(...)iet-noemen~b13aedbe/

Artikel uit 2008 over het (opduiken van een filmpje van het) confituurbad: https://www.demorgen.be/t(...)F%2Fwww.google.nl%2F
anonieme razernist
pi_207799822
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 december 2022 19:40 schreef TargaFlorio het volgende:
De Bende van Nijvel mag natuurlijk niet ontbreken in dit forum.
[..]
Onderstaande boek, al weet ik niet of dit boek veel overlappingen heeft met haar boek Het Complot van de Stilte uit 2022:
Beetgenomen, Zestien manieren om de bende van Nijvel nooit te vinden - Hilde Geens
Heb je dat gelezen? En? Ik heb het vandaag bemachtigd en vraag me ook een beetje af of het niet te verouderd is. Een interview met Geens over haar laatste boek vond ik ook, wel de moeite waard: https://12ft.io/proxy?q=h(...)wereld%7Ebb49fd9a%2F
anonieme razernist
pi_207836951
1985 _O_
pi_207836996
quote:
1s.gif Op dinsdag 31 januari 2023 23:25 schreef NoCigar het volgende:

[..]
Heb je dat gelezen? En? Ik heb het vandaag bemachtigd en vraag me ook een beetje af of het niet te verouderd is. Een interview met Geens over haar laatste boek vond ik ook, wel de moeite waard: https://12ft.io/proxy?q=h(...)wereld%7Ebb49fd9a%2F
Is al jaren geleden dat ik het boek gelezen heb maar geloof niet dat het verouderd is. BvN komt nog regelmatig in het nieuws maar echt beweging zit er niet in de zaak.
pi_207840247
ik ben nog op zoek naar deze documentaire:

Op 4 oktober 2001 zond de zender France 3 een documentaire uit waarin journalist Patrick Pesnot hem (Claude Delperdange) zonder meer aanwees als de enige echte ‘reus’ van de Bende van Nijvel.

"A lie is a lie even if everyone believes it. The truth is the truth even if no one believes it."
pi_209063534
Aanstaande donderdag 11 mei, 20.25 uur, NPO 3 wordt aflevering 1 van de serie '1985' op de Nederlandse tv uitgezonden.
anonieme razernist
pi_209066576
quote:
2s.gif Op maandag 8 mei 2023 20:29 schreef NoCigar het volgende:
serie '1985
De Belgische dramaserie ‘1985’ volgt drie jongeren in Brussel die te maken krijgen met de Bende van Nijvel.

In fictie zijn weinig dingen zo lekker als een spannend boevenverhaal. Maar als die fictie waargebeurd blijkt, kleeft er toch altijd iets extra spannends (en soms: ongemakkelijks) aan. Dat is helemaal zo bij het onderwerp van de nieuwe Vlaams-Waalse dramaserie 1985. Deze achtdelige serie draait om het verhaal van de Bende van Nijvel, die in de jaren tachtig dood en verderf zaaide in België.

De Bende van Nijvel was verantwoordelijk voor een ongekende reeks moorden, inbraken, diefstallen en overvallen, waarbij 28 doden en ruim veertig gewonden vielen. Een dieptepunt vormden in 1985 twee extreme overvallen op Delhaize-supermarkten. Wat het allemaal extra wrang maakt, is er nooit iemand is opgepakt en dat de motieven nooit duidelijk werden. Het rommelige politieonderzoek werkte complottheorieën in de hand. Er is onder meer gespeculeerd over de betrokkenheid van oud-politiemannen van de Rijkswacht, de politieke motieven van de groep en er waren beweringen dat de bende bescherming kreeg ‘van hogerhand’. Die geruchten werden nooit bewezen.

De serie 1985 draait vooral om drie jonge vrienden, die op een of andere manier geraakt worden door de acties van de bende. Marc (Tijmen Govaerts) en Franky (Aimé Claeys) zijn jonge rekruten bij de Rijkswacht (de landelijke, op militaire leest geschoeide politie), terwijl Franky’s zus Vicky (Mona Mina Leon) rechten studeert en heel andere politieke opvattingen heeft dan haar vrienden. Regisseur Wouter Bovijn omschrijft de serie in PZC dan ook vooral als een ‘coming-of-age-verhaal’. ‘Het heeft een true crime-gevoel, maar we gaan geen dingen oplossen. Het is vooral het verhaal van drie jonge mensen die in deze donkere periode in Brussel terechtkomen.’

Scenarist Willem Wallyn kreeg bij het maken van de serie volledige vrijheid, stelt hij in hetzelfde artikel: ‘Ik heb een paar punten in de historie proberen aan te duiden, scharnierpunten waar je kunt zien dat onze geschiedenis een andere draai had kunnen krijgen. Maar je wil vooral een aantal cruciale maatschappelijke punten aanhalen, en hoe die invloed hebben op de jonge mensen in de serie.’ Geen true crime dus, maar een verhaal dat hooguit inspiratie haalde uit die realiteit. Misschien maar beter, want als er één ding duidelijk is over de Bende van Nijvel, is het vooral dat er nog heel veel ónduidelijk is.

https://www.vprogids.nl/c(...)geen-true-crime.html
"A lie is a lie even if everyone believes it. The truth is the truth even if no one believes it."
pi_209074217
Willem Wallyn bij NPO Radio 1.

Audio of video:
https://www.nporadio1.nl/(...)-de-bende-van-nijvel

quote:
In de jaren '80 werd België geterroriseerd door een golf van geweld. De daders? De ‘Bende van Nijvel’, die een reeks overvallen en diefstallen pleegde waarbij 29 mensen het leven lieten. Nooit werd een motief duidelijk, nooit werd iemand veroordeeld.

Toch lukte het Willem Wallyn een scenario voor een achtdelige tv-serie over deze tijd te schrijven. Het eindproduct, de serie 1985is vanaf deze week op NPO Plus te zien en vanaf 11 mei op NPO3. Wallyn, die deze roerige jaren zelf actief meemaakte, is te gast.
pi_209528062
quote:
0s.gif Op maandag 8 mei 2023 23:54 schreef StaceySinger het volgende:

[..]
De Belgische dramaserie ‘1985’ volgt drie jongeren in Brussel die te maken krijgen met de Bende van Nijvel.

In fictie zijn weinig dingen zo lekker als een spannend boevenverhaal. Maar als die fictie waargebeurd blijkt, kleeft er toch altijd iets extra spannends (en soms: ongemakkelijks) aan. Dat is helemaal zo bij het onderwerp van de nieuwe Vlaams-Waalse dramaserie 1985. Deze achtdelige serie draait om het verhaal van de Bende van Nijvel, die in de jaren tachtig dood en verderf zaaide in België.

De Bende van Nijvel was verantwoordelijk voor een ongekende reeks moorden, inbraken, diefstallen en overvallen, waarbij 28 doden en ruim veertig gewonden vielen. Een dieptepunt vormden in 1985 twee extreme overvallen op Delhaize-supermarkten. Wat het allemaal extra wrang maakt, is er nooit iemand is opgepakt en dat de motieven nooit duidelijk werden. Het rommelige politieonderzoek werkte complottheorieën in de hand. Er is onder meer gespeculeerd over de betrokkenheid van oud-politiemannen van de Rijkswacht, de politieke motieven van de groep en er waren beweringen dat de bende bescherming kreeg ‘van hogerhand’. Die geruchten werden nooit bewezen.

De serie 1985 draait vooral om drie jonge vrienden, die op een of andere manier geraakt worden door de acties van de bende. Marc (Tijmen Govaerts) en Franky (Aimé Claeys) zijn jonge rekruten bij de Rijkswacht (de landelijke, op militaire leest geschoeide politie), terwijl Franky’s zus Vicky (Mona Mina Leon) rechten studeert en heel andere politieke opvattingen heeft dan haar vrienden. Regisseur Wouter Bovijn omschrijft de serie in PZC dan ook vooral als een ‘coming-of-age-verhaal’. ‘Het heeft een true crime-gevoel, maar we gaan geen dingen oplossen. Het is vooral het verhaal van drie jonge mensen die in deze donkere periode in Brussel terechtkomen.’

Scenarist Willem Wallyn kreeg bij het maken van de serie volledige vrijheid, stelt hij in hetzelfde artikel: ‘Ik heb een paar punten in de historie proberen aan te duiden, scharnierpunten waar je kunt zien dat onze geschiedenis een andere draai had kunnen krijgen. Maar je wil vooral een aantal cruciale maatschappelijke punten aanhalen, en hoe die invloed hebben op de jonge mensen in de serie.’ Geen true crime dus, maar een verhaal dat hooguit inspiratie haalde uit die realiteit. Misschien maar beter, want als er één ding duidelijk is over de Bende van Nijvel, is het vooral dat er nog heel veel ónduidelijk is.

https://www.vprogids.nl/c(...)geen-true-crime.html
Jeetje, net aflevering 1 gekeken. Hebben die Belgen mooi gemaakt, gaat over de bende van Nijvel maar bij Dutroux en al die ander zaken uit 80/90 daar was het niet anders.
pi_209539607
Aflevering twee was ook weer bizar goed.

Alles achter elkaar kijken is wat heftig, imo.

Er is trouwens weer een mooie podcast van gerede twijfel, begint wat traag. Maar interessante zaak.
pi_209566790
Hele serie kun je bingen als je een NPOplus-abo neemt. Ik vond het, qua couleur locale, zeker een aardige serie. De centrale aanname c.q. theorie in deze serie over de bende van Nijvel lijkt me enigszins vergezocht toch. En hoe met de twee mannelijke hoofdpersonages werd "afgerekend" uiteindelijk wat al te melodramatisch.

[ Bericht 1% gewijzigd door Ryan3 op 19-06-2023 15:12:11 ]
I´m back.
pi_209814231
Afgelopen donderdag de laatste aflevering bekeken. Ik vind dat ze er goed in geslaagd zijn om via de twee fictieve hoofdpersonen de gebeurtenissen te vertellen. Het lastige is natuurlijk dat de zaak nooit opgelost is en een hoop speculatie bevat, al zijn diegenen die zich verdiept hebben het er volgens mij wel over eens dat aan Rijkswacht gelieerde personen achter de overvallen zitten.

In het Films & Series topic las ik dat voor diegene die niet bekend zijn met de gebeurtenissen rondom de Bende van Nijvel de serie lastig te volgens is.
  zondag 9 juli 2023 @ 02:22:10 #38
432335 ootjekatootje
ootjekatootje
pi_209818441
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juli 2023 18:49 schreef TargaFlorio het volgende:
Afgelopen donderdag de laatste aflevering bekeken. Ik vind dat ze er goed in geslaagd zijn om via de twee fictieve hoofdpersonen de gebeurtenissen te vertellen. Het lastige is natuurlijk dat de zaak nooit opgelost is en een hoop speculatie bevat, al zijn diegenen die zich verdiept hebben het er volgens mij wel over eens dat aan Rijkswacht gelieerde personen achter de overvallen zitten.

In het Films & Series topic las ik dat voor diegene die niet bekend zijn met de gebeurtenissen rondom de Bende van Nijvel de serie lastig te volgens is.
Daar kan men zich op diverse manieren over inlezen of inhoren via de podcasts. De volksjury heeft er vorig jaar een drieluik over gemaakt. Die is wel goed.
  zondag 9 juli 2023 @ 02:22:56 #39
432335 ootjekatootje
ootjekatootje
pi_209818442
quote:
0s.gif Op maandag 19 juni 2023 13:11 schreef Ryan3 het volgende:
Hele serie kun je bingen als je een NPOplus-abo neemt. Ik vond het, qua couleur locale, zeker een aardige serie. De centrale aanname c.q. theorie in deze serie over de bende van Nijvel lijkt me enigszins vergezocht toch. En hoe met de twee mannelijke hoofdpersonages werd "afgerekend" uiteindelijk wat al te melodramatisch.
Ik verwacht juist dat ze heel dicht bij de waarheid zitten.
pi_209823990
In de serie wordt een aantal keer (door Vernaillen) de term strategie van de spanning gebruikt en zelfs één of twee keer Gladio. Eerstgenoemde weet ik niet maar Gladio was volgens mij midden jaren '80 nog niet bekend.
pi_209836414
quote:
0s.gif Op zondag 9 juli 2023 02:22 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]
Ik verwacht juist dat ze heel dicht bij de waarheid zitten.
Lex parsimoniae.
Te ingewikkelde theorie.
I´m back.
pi_209851960
quote:
0s.gif Op maandag 10 juli 2023 11:09 schreef Ryan3 het volgende:

[..]
Lex parsimoniae.
Te ingewikkelde theorie.
Wat zit er dan achter?
pi_209864145
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juli 2023 14:03 schreef TargaFlorio het volgende:

[..]
Wat zit er dan achter?
Groep van extreemrechtse rijkswachters (Het middensegment. Zeg maar de spreekwoordelijke kolonels als in kolonelsregime Griekenland. In Suriname waren het sergeanten bij gebrek aan kolonels). Oogjes toeknijpen van de hooggeplaatsten. Eventueel dat laatste ook via chantage (Roze balletten). Doel: destabilisatie, installeren extreemrechtse regering, afschaffen democratie (om eventueel een scheuring van België te voorkomen?). Vooral een Wallonische aangelegenheid.

[ Bericht 5% gewijzigd door Ryan3 op 13-07-2023 18:48:11 ]
I´m back.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')