abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_210806788
Hoe ga je je op een boot warm houden in de winter @suijkerbuijk?

Mooi wonen zo!
  dinsdag 3 oktober 2023 @ 01:02:05 #27
396386 sturmpie
for night & nature
pi_210819048
en wat is 't totaalplaatje mbt kosten per jaar/maand ?
liggeld
energiekosten/verwarming/electra
onderhoud boot
vrede, voedsel, vrijheid, veiligheid, vooruitgang
pi_211482479
Even een kick met foto .
Ging de volgende keer fout ergens iets .



Dit is de zonnepanelen mppt en de zonnepanelen hoofdschakelaar.
Kan dus de zonnepanelen uitschakelen

En hier onder de stroom kast van de wall aansluiting.
Waar je een accu lader ziet zitten.
Deze staat aangesloten op de lipo4 accu in de winter omdat zonnepanelen niet genoeg leveren.

De boot draait op 12 volt.
Alles behalven de airco unit en de magnetron.
Die worden direct van de wall gevoed.

Je ziet twee zekering/aardlekschakelaar combo zitten
De linker is voor de wallstroom.
De rechter komt van de omvormer af .
De twee stekker dozen is simpel.
De bovenste zwarte waterdicht doos is de wall stroom .
De grijze waterdicht stekkerdoos komt van de omvormer af
De omvormers zijn niet aangesloten .

Er komt dadelijk een stekker met kabel die naar de keuken gaat .
En die kan ik handmatig wisselen tussen de omvormer of de wallstroom.

De automatische kast is er wel voor maar daar moet ik even voor sparen.
Die kosten aardige wat geld.
En dan kan die stekker dozen vervangen worden.





Hier zie je de lipo4 aangesloten.
Wel moet je ze appart zien.
Aangezien ze gescheiden zijn maar dat zie de app niet.
Verder een accu had een id crisis.
En is later terug geprogrammeerd naar 150Ah .
Een fabriek fout in de instellingen.
Ze waren de bms vergeten te programmeren



[ Bericht 15% gewijzigd door suijkerbuijk op 01-12-2023 02:07:33 ]
pi_211482496
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 oktober 2023 01:02 schreef sturmpie het volgende:
en wat is 't totaalplaatje mbt kosten per jaar/maand ?
liggeld
energiekosten/verwarming/electra
onderhoud boot
1600 euro per jaar lig geld.
1000 euro aan stroom kosten gehad.
(Stoken voor de winter is ongeveer 600 euro.met koelkast en water onttrekken via de airco unit.)
Onderhoud is ongeveer 1200 euro per jaar wat je weg moet zetten. (Boot moet om de 5 jaar onderwater lijn gedaan worden)
Maar onderhoud laten doen zoals ik kwa verven kost meer dan zelf doen.
Doe je het zelf kan je al met 2000 euro per 5 jaar klaar zijn.

Kort gezegt per maand ben je al snel 400 euro kwijt met geld weg leggen voor de toekomst.

Wat deze winter gaat worden geen idee
Verder ben ik ook pas dit jaar via zonnepanelen bezig .
En een ouwe 12volt 100 watt ammoniak koelkast vervangen voor een 12volt 45watt compressor koelkast .
Zeker in de aankomende zomer zal de compressor koelkast stukken zuinig zijn.
Dit omdat de ammoniak koelkast bijna 24uur 100watt per uur aan het draaien is door de warmte.
pi_211979608
Is het leven op / rondom de boot een beetje te doen met deze temperaturen @suijkerbuijk? Of loop je nog tegen onvoorziene dingen aan bij deze extreme?

Warm houden kun je je gelukkig met de airco('s) zo te zien.
pi_211981498
quote:
0s.gif Op woensdag 10 januari 2024 07:26 schreef Ponsai het volgende:
Is het leven op / rondom de boot een beetje te doen met deze temperaturen @:suijkerbuijk? Of loop je nog tegen onvoorziene dingen aan bij deze extreme?

Warm houden kun je je gelukkig met de airco('s) zo te zien.
Deze winter ben ik er niet .
Wegens helaas slecht gaan met mijn moeder .
Dus ben daar door omstandigheden.

Maar ik kan je wel mijn ervaring vertellen van het jaar 2023 .

De buiten zijde van de boot is koud.
Je voel altijd de temperatuur verschil bij de ramen maar ook van de staal af .
Ongeveer het zelfde als je voor een raam staat bij een huis zonder dat de kachel aan staat bij de raam .
Je voel de kou straling van de metaal

Je loop dus met dikke kleding en thermo onder kleding aan .
Ook gebruik je een deken.

Je kan de boot wel door stoken naar 20 graden maar dat is niet verstandig om twee dingenn.
De kosten die erg op lopen maar ook de temp verschil als je de deur open zet om naar buiten te gaan.
Een huis bezit een gang om je warmte vast te houden
Een boot zoals die van mij niet .
Deur open is gelijk de warmte weg.
Deur gaat dus gelijk naar de woonkamer deel toe .
Verder vocht .
De boot is klein dus je heb last van vocht .
Met een active vocht vreter haal je de vocht uit de boot .
Te veel vocht voel de lucht in de boot koud aan .
De vocht komt van je adem af maar ook van het koken tot koffie zetten.
De deur open en dicht helpt ook niet mee met vocht tegen te houden
Tenslotte je zit op water .
Slapen in de winter gebruikt ik de bank naar bed optie in de woonkamer.
De slaapkamer is namelijk niet verwarmd met de airco unit
Wel is er een diesel kachel aanwezig die de woonkamer als de slaapkamer kan verwarmen.
Alleen de kosten maar ook de geluid van deze kachel maakt gewoon veel geluid
Waaronder de pomp die tikt voor de diesel injectie systeem.

De boot is vergelijkbaar als een staanwagen op de camping met alleen een gas kachel in de woonkamer .
Koud , vocht en je wilt in de woonkamer blijven vlak bij de kachel.
Waar een gas kachel nog warmte straling afgeeft .
Wat een airco unit niet doet .

Dus nee wonen op een boot is voor mensen die doorzetters zijn of als je gewoon geen andere keus heb om te leven.

Tuurlijk kan je in een boot een CV systeem zetten met radiatoren.
Dat bestaat gewoon namelijk.
Alleen werkt je wel met diesel als alternatief voor de gas om te stoken .
Maar de kosten zijn hoog.
En als ik eerlijk moeten wezen.
Het kost je veel ruimte om een radiator te plaatsen.
Die ruimte gebruik je liever voor iets anders
pi_211981682
Helder en interessant verhaal. Blijkt inderdaad geen rozengeur en maneschijn te zijn om te wonen op een boot in de winter, maar wel weer avontuurlijk. Leuk om inzage te krijgen in hoe je daar leeft.

Balen van je moeder. Veel sterkte.
Heeft de boot nu nog wat extra's nodig met deze vorst (als hij onbewoonbaar is)?
pi_211988966
quote:
0s.gif Op woensdag 10 januari 2024 11:14 schreef Ponsai het volgende:
Helder en interessant verhaal. Blijkt inderdaad geen rozengeur en maneschijn te zijn om te wonen op een boot in de winter, maar wel weer avontuurlijk. Leuk om inzage te krijgen in hoe je daar leeft.

Balen van je moeder. Veel sterkte.
Heeft de boot nu nog wat extra's nodig met deze vorst (als hij onbewoonbaar is)?
Nee niet echt.
Je zorg er voor dat antivries in de water koeling leiding zit van de motor.
De wc en de keuken wasbak vol zit met antivries .
De antivries is basis op algen dus mag na gebruik geloost worden in de natuur
Verder de boot afsluiten en ontluchting open zetten.
Zodat de vocht weg kan via tocht maar geen water in de boot komt als het regen.

Soms vervang je de olie in de motor .
Om te voorkomen dat er water in zit .
Iets wat onzin is.
Een fabel van ouwe type olie van 50 jaar terug .
Een moderen motor en olie kan je gewoon laten staan.
Wel de olie vervangen na de winter .
Gaat gewoon 15/40 olie in.

Kussen omhoog klappen zodat het kan ademen
Deuren open zitten .
Zorgen dat er geen vuil of eten waar blijft liggen .

Stroom er af halen
Zonnepanelen uitschakelen mog je die hebben.
De boot moet spanings loos achtergelaten worden.

Hoewel sommige mensen besluiten om de diesel kachel in antivries mode te zetten
pi_211990537
quote:
0s.gif Op woensdag 10 januari 2024 11:00 schreef suijkerbuijk het volgende:

[..]
Deze winter ben ik er niet .
Wegens helaas slecht gaan met mijn moeder .
Dus ben daar door omstandigheden.

Maar ik kan je wel mijn ervaring vertellen van het jaar 2023 .

De buiten zijde van de boot is koud.
Je voel altijd de temperatuur verschil bij de ramen maar ook van de staal af .
Ongeveer het zelfde als je voor een raam staat bij een huis zonder dat de kachel aan staat bij de raam .
Je voel de kou straling van de metaal

Je loop dus met dikke kleding en thermo onder kleding aan .
Ook gebruik je een deken.

Je kan de boot wel door stoken naar 20 graden maar dat is niet verstandig om twee dingenn.
De kosten die erg op lopen maar ook de temp verschil als je de deur open zet om naar buiten te gaan.
Een huis bezit een gang om je warmte vast te houden
Een boot zoals die van mij niet .
Deur open is gelijk de warmte weg.
Deur gaat dus gelijk naar de woonkamer deel toe .
Verder vocht .
De boot is klein dus je heb last van vocht .
Met een active vocht vreter haal je de vocht uit de boot .
Te veel vocht voel de lucht in de boot koud aan .
De vocht komt van je adem af maar ook van het koken tot koffie zetten.
De deur open en dicht helpt ook niet mee met vocht tegen te houden
Tenslotte je zit op water .
Slapen in de winter gebruikt ik de bank naar bed optie in de woonkamer.
De slaapkamer is namelijk niet verwarmd met de airco unit
Wel is er een diesel kachel aanwezig die de woonkamer als de slaapkamer kan verwarmen.
Alleen de kosten maar ook de geluid van deze kachel maakt gewoon veel geluid
Waaronder de pomp die tikt voor de diesel injectie systeem.

De boot is vergelijkbaar als een staanwagen op de camping met alleen een gas kachel in de woonkamer .
Koud , vocht en je wilt in de woonkamer blijven vlak bij de kachel.
Waar een gas kachel nog warmte straling afgeeft .
Wat een airco unit niet doet .

Dus nee wonen op een boot is voor mensen die doorzetters zijn of als je gewoon geen andere keus heb om te leven.

Tuurlijk kan je in een boot een CV systeem zetten met radiatoren.
Dat bestaat gewoon namelijk.
Alleen werkt je wel met diesel als alternatief voor de gas om te stoken .
Maar de kosten zijn hoog.
En als ik eerlijk moeten wezen.
Het kost je veel ruimte om een radiator te plaatsen.
Die ruimte gebruik je liever voor iets anders
Dit doet me denken aan de 14 maanden dat ik in een stacaravan woonde tijdens de verbouwing van ons huis. De caravan was 30-40 jaar oud en nauwelijks geïsoleerd. We waren altijd met warmte, kou en vocht bezig.

Respect voor jou hoor. En sterkte met je moeder.
Spoilers!
pi_211994576
Sterkte er mee Suiker, en mooi hoe je over die boot kunt vertellen. Altijd interessant.
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
  dinsdag 2 april 2024 @ 22:08:56 #36
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_213066977
Drijft ie nog?
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  maandag 15 april 2024 @ 17:51:09 #37
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_213219141
Keer een update Suiker!
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_213245365
quote:
1s.gif Op donderdag 12 januari 2023 00:31 schreef suijkerbuijk het volgende:
Dan deze boot weegt 13.000 kilo .
Die gaat niet op aan aanhanger lol.
Puur ouwe staal van dik 8mm .
Mijn broer heeft ook zo'n prachtige camper op het water ietsje zwaarder en 2 meter langer. Zeewaardig maar vaart vooralsnog alleen binnenwateren. Één extra aandachtspuntje wat onderhoudskosten betreft die je eventueel moet bijrekenen als de boot de droogdok in moet. Is een haven met droge ligplaats ter beschikking hebben met een kraan die het gewicht van de boot kan tillen.

In zijn geval moet hij daarvoor eerst ongeveer 65km de rivier af varen. Als doe hetzelver wel een puntje, de ligplaatskosten bij de recreatieve haven dicht bij huis gaan door en de ligplaatskosten bij het droogdok daar bijtellen. En elke dag/weekend dat hij aan de boot wil/moet werken +/- 120km reiskosten. Dus de onderhoudsplanning uitstrijken over aantal weken of maanden om het zelf te doen kan behoorlijk extra kostenpostje zijn.

Dat zou je bij aanschaf snel kunnen vergeten om naar te kijken. Die klus heb je periodiek toch aan de broek hangen.

[ Bericht 4% gewijzigd door Watuntrik op 18-04-2024 08:43:46 ]
pi_213246101
quote:
0s.gif Op donderdag 18 april 2024 08:36 schreef Watuntrik het volgende:

[..]
Mijn broer heeft ook zo'n prachtige camper op het water ietsje zwaarder en 2 meter langer. Zeewaardig maar vaart vooralsnog alleen binnenwateren. Één extra aandachtspuntje wat onderhoudskosten betreft die je eventueel moet bijrekenen als de boot de droogdok in moet. Is een haven met droge ligplaats ter beschikking hebben met een kraan die het gewicht van de boot kan tillen.

In zijn geval moet hij daarvoor eerst ongeveer 65km de rivier af varen. Als doe hetzelver wel een puntje, de ligplaatskosten bij de recreatieve haven dicht bij huis gaan door en de ligplaatskosten bij het droogdok daar bijtellen. En elke dag/weekend dat hij aan de boot wil/moet werken +/- 120km reiskosten. Dus de onderhoudsplanning uitstrijken over aantal weken of maanden om het zelf te doen kan behoorlijk extra kostenpostje zijn.

Dat zou je bij aanschaf snel kunnen vergeten om naar te kijken. Die klus heb je periodiek toch aan de broek hangen.
Klopt
De haven waar ik lig zeg maar .
Heeft de kraan om er uit te tillen en ruimte binnen als buiten om de boot te doen.
Iets wat gaat komen in 2026 .
Ik doe het dan wel in de zomer aangezien de meest dan terug in de water liggen.
Huur dan een laser machine en brand de hele zooi in een keer er af .
Hoef ik ook niet te bukken , kracht zetten en te krabben .
Ook een voordeel is dat je letterlijk de roest weg brand .
Dus gelijk 100% roest vrij .
Beste onder grond om op nieuwe te beginnen
pi_213246289
quote:
0s.gif Op donderdag 18 april 2024 10:04 schreef suijkerbuijk het volgende:
Klopt
De haven waar ik lig zeg maar .
Heeft de kraan om er uit te tillen en ruimte binnen als buiten om de boot te doen.
Dat is mooi en wel bijna een must als je zo'n bootje wil bezitten en onderhouden.

M'n broer ligt met z'n boot in Eijsden achter Maastricht en de dichtstbijzijnde haven met kraan die hem tillen kan is ergens ter hoogte van Roermond. En hij zit nu tegen de deadline aan te hikken dat hij eruit moet voor een nieuw verfje. Dan is bootje verven een ander verhaal...

Toen ik de eerste keer met hem ging varen was ik ook meteen verliefd en dacht dat wil ik ook wel. Het leven op zo'n bootje zie ik ook wel zitten. Het meest rustgevende wat ik ooit heb ervaren, geen haast en lekker tuffen. Qua aanschaf viel het nog wel in mijn budget. Maar bij nader inzien en alles wat er bij komt kijken, helaas moeten afhaken.
pi_213246593
quote:
0s.gif Op donderdag 18 april 2024 10:30 schreef Watuntrik het volgende:

[..]
Dat is mooi en wel bijna een must als je zo'n bootje wil bezitten en onderhouden.

M'n broer ligt met z'n boot in Eijsden achter Maastricht en de dichtstbijzijnde haven met kraan die hem tillen kan is ergens ter hoogte van Roermond. En hij zit nu tegen de deadline aan te hikken dat hij eruit moet voor een nieuw verfje. Dan is bootje verven een ander verhaal...

Toen ik de eerste keer met hem ging varen was ik ook meteen verliefd en dacht dat wil ik ook wel. Het leven op zo'n bootje zie ik ook wel zitten. Het meest rustgevende wat ik ooit heb ervaren, geen haast en lekker tuffen. Qua aanschaf viel het nog wel in mijn budget. Maar bij nader inzien en alles wat er bij komt kijken, helaas moeten afhaken.
Valt mee.
Alles heeft mee te maken hoe de onderhoud was
En of je gewoon in een keer goed aanpakt.
Probleems is vaak dat mensen 1k verf gebruiken.
Dat is zwakker namelijk.
Gebruik je 2k verf blijft dat gewoon rustige 10 jaar zitten .
Verder onderbodem de antifouling vervangen kan tegenwoordig ook anders.
Gewoon epoxy met koper er in mengen dan ben je jaren tegen aan .
Dit kan met kunstof als met staal gedaan worden

Die van mij heeft een zink behandeling gehad onder de waterlijn.
Dus snel rotte gaat ook niet gebeuren.

Maar ja de kosten lopen op per jaar.
Buiten de stroom.
Is de ligplaats rustige 1500 euro per jaar voor een 10meter boot.
Anderen kant dat is het zelfde als bijna woz en gemeentelijke heffingen .
Dus dat compenseert als je geen woning bezit.

Nee het is kwestie van durven en zorgen dat je een budget opbouw voor onderhoud.
Met 100/150 euro per maand weg leggen kan je de onderhoud zelfs laten doen elke 5 jaar .

Kijk eens huis en een boot hebben gaat niet zo makkelijk.
Maar als je boot ook je woning is.
Wel een huurhuis kost gewoon tegen de 700 euro in de maand .
De boot is op eens gewoon veel goedkoper.
En je eigendom.
Wel even een Kadaster regelen en je kan zelf een hypotheek op een boot zetten.
En een voordeel .
Een boot is gebruiksvoorwerp en valt niet onder box 3 als vermogen .
Zelfde dus als je een auto bezit.
Dus hoef je over die waarde dus geen belastingen betalen .

Liggen hier dus genoeg boten van dik paar ton waar de mensen op wonen.

Het is anders leven en denken en je zelf aanpassen .
En als je werk heb wat je thuis kan doen.
Dan kan je dat ook op de boot doen.
  zondag 2 juni 2024 @ 19:01:51 #42
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_213768021
Toffe schuit ^O^
  zondag 2 juni 2024 @ 19:41:37 #43
25175 suijkerbuijk
suijkerbuijk
pi_213768704
quote:
0s.gif Op zondag 2 juni 2024 19:01 schreef the-eye het volgende:
Toffe schuit ^O^
Bedankt
En nog steeds in klein stapjes bezig.
Nu de keuken .
Maar wegens rug problemen klein stukje bij stukje .
Moet een nieuwe aanrechtblad op en inductie in gebouwt worden.
1 pit 800watt inductie.
Deze kan ook op de omvormer draaien.
Goed genoeg om wat spek en eieren te bakken.
Getest op een losse inductie en ingesteld op 600 watt en gaat makkelijker .
Je moet alleen geen soep maken :+
pi_214889657
Tijd voor een update
De epever mppt zijn vervangen door Victron mppt systeem.
En Victron venus os op een Raspberry Pi unit met display .

Ondertussen ook de zonnepanelen bij geplaats.
Van 3x100watt 22volts op de dak naar.
2x185watt 45volts
2x 100watts in serie gezet om op 45volt te komen.
En vervolgens deze allemaal parallel te plaatsen
Totaal vermogen dus aangezien de boel parallel is aangesloten (570watt op de dak)
En 250watt 22volt parallel voor aan op een losse mppt voor de anderen accu .

Raspberry Pi was een geklungel maar werkt zonder problemen.










Betere foto van de boot.



[ Bericht 6% gewijzigd door suijkerbuijk op 04-09-2024 14:37:14 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')