quote:
Op vrijdag 9 december 2022 18:23 schreef DIGIT_ het volgende:Leuk scheepje, is het de bedoeling dat je vast aan boord gaat verblijven?
Denk aan de bestemming van de haven waar je gaat liggen:
Indien deze recreatie is, dan mag je er niet vast verblijven (deze moet dus wonen zijn)!
Een GBA inschrijving kan niet zomaar indien er geen vaste ligplaats is. Dan zou je een briefadres kunnen aanvragen.
Heeft de haven een was /toilet ruimte die ook in de winter open is?
Een wasmachine en droogruimte is ook geen overbodige luxe, anders krijg je het wasgoed nooit droog!
Is de boot goed geïsoleerd en hoe ga je deze verwarmen (Gas/Electra..)?
In de herfst / winter zal je veel last hebben van condens, zorg dat je de boot droog kan stoken!
Denk erbij na dat je permanent stroom nodig hebt (in sommige havens gaat die in de winter er af).
Hoe ga je voorkomen dat je afsluiters vast/ dicht of erger nog kapot gaan vriezen?
Daarnaast bedenk:
[..]
Mocht het enkel voor een weekendje weg zijn, kan je het meeste van mijn reactie wel weggooien !
De haven meester bepaald.
Gelukkige is deze man heel erg makkelijk.
Houd aan de regels die hij heeft gezet en dat is oke.
Tenslotte je huurt de ligplek dus hoevaak en wanneer is helemaal aan de huurder.
Verkloot je het schop hij je ook rustige er af en zoek dan maar eens een nieuwe plek op.
Anderen kant er zijn genoeg nature havens onderweg waar je enkele dagen kan verblijven (leuk als je op pensioen bent)
Ja alles blijft ook hier in de winter gewoon toegankelijk op 3 weken na.
Namelijk kerst tot aan 10jan.
Maar dat is alleen voor de cafe die hun ook hebben.
Ben hier al 2 jaar dus dat zit wel goed.
Je vraag over de afsluiters .
Van de motor , wc en afvoer gootsteen.
De motor heeft ook nieuwe afsluiters gehad die niet zomaar kapot kunnen vriezen.
Maar voor zo afsluiter kapot gaat dan moet het water rond de boot ook vriezen.
Kans dat het gebeurt is minimaal.
In mijn geval totaal helemaal niks aan de hand.
Mog ik in de winter niet aanwezig zijn.
De kachel blijft draaien in antivries mode .
De motor luiken open zetten en de kachel zorgt er voor dat het in de boot lekker 6-8 graden blijft dus ook de motor ruimte (de motor zit naast de bank waar de hond slaapt .)(motor zit bij mij dus in de midde van de boot )
En verder je doet altijd de winter antivries gebruiken (geschikt voor de natuur )
Je laat de motor lopen en sluit je afsluiter van de inlaat van de koelwater.
Je open de wierpotje en gooi daar de antivries en de motor zuigt er het op.
Onder tussen zuigt het ook de water mee tot aan de afsluiter.
Motor uit en gooi de wierpot vol en loopt zo naar beneden naar de afsluiter.
Even de afsluiter open en dicht doen en water onder de afsluiter zal mengen met de antivries.
En daarna afsluiter weer dicht .
Op die manier is afsluiter boven in en onder vol met antivries.
Wc en wasbak zit ook afsluiting.
Maar deze zijn niet voor de winter in mijn geval
Alles is boven de waterlijn namelijk .
De afsluiters bij mij zijn voor als je zware golven tijden een storm.
Anders kan door het heen en weer bewegen van de boot juist de boel als een pomp gaan werken en loop je wc en wasbak over.
Normaal gesproken bij een anderen boot gooi de boel met antivries op de zelfde manier als de motor alleen heb je geen zuigende werking .
De wc pomp je droog zodat de pomp geen water bezit.
Eigen komt er op neer zo lang water de ruimte heeft om uit te zetten gaat een leiding niet zomaar kapot .
Dan de gba oplossing
Er is een nieuwe wet aangenomen.
Elke gemeente is verplicht bij wet een gba te geven ook al heb je geen huis.
Dan word de gemeenten huis je adres.
Deze wet is in 2023 actief geworden.
Anderen oplossing is ook simpel.
Ouder in schrijven of anderen familie leden.
Let op een briefadres is niet geldige voor verzekeraars.
Meeste weten dat niet maar je auto, boot en enz ben je niet verzekerd als er wat gebeurd .
Briefadres is dus niet alles.
Anderen manier is je als schipper / kermislui te registeren .
Dan krijg je ook een adres en ben je wel verzekerd.
Om schipper te worden moet je een vaarbewijs bezitten.
Anderen oplossing is een kamer huren .
Weg gegooit geld in mij ogen aangezien dat iets van 300 tot 400 euro per maand kost .
Maar goed als je een goed vriend zal hebben en die heeft een kamer .
Kan je op die manier goeie afspraken maken .
Hij heeft geld wat belasting vrij is.
En kan lekker op die manier zijn huis verbeteren.
En jij heb een adres waar je ingeschreven staat.
Ik kan dit mensen die een kamer over hebben en graag wat willen verdienen dit aan raden.
De mensen die op een boot leven zal jij als verhuurde van zo kamer geen last van hebben .
Trouwens je kan dan makkelijk je energie rekening ook betalen.
Maak het aantrekkelijk voor je zelf en maakt er 250 euro van.
Aangezien kamer huur vaak energie en internet bij zit.
Die kosten heb je niet.
De kamer zal wel een bed in gezet moet worden .
Maar goed op die manier heb je een slaapkamer voor je kennissenkring op te slapen.
Onthoud mensen die op een boot wonen willen niet in huis gaan zitten.
De vijheid die je heb is geweldige.
Ja de boot is geïsoleerd.
Wanneer de binnen foto worden geplaatst ga je gelijk snappen ook.
Meeste binnen vaart boten zijn het niet en hebben vaak een caravan indeling .
Deze boot heeft het niet dit is allemaal custom beult na de specs van de eerste koper.
De stroom is geen probleem.
Buiten om dat ik zelf stroom bezit via accu's.
Waar van 2x lood accu van 200ah (startmotor en nood binnen verlichtingen)
Bezit ik ook 2x150ah lifepo4 aan boord
De lifepo4 accu kunnen geladen worden door.
Motor , zonnepanelen en acculader .(ja de motor via dynamo zit een speciale laad regel kastje voor lifepo4 .
Heb je die regelkastje niet dan brand de dynamo door.
Verwarming heb ik op meerderen manier .
Waar nu op dit moment 2 er van werken.
1 is via een dieselkachel die ook in de marine schepen word gebruikt .
1 is via de split-airco.
1 is via een alles brander (van hout tot steenkool)(deze is nog niet geplaats )
Je condens vraag .
Ik heb hier een professionele water ontrekker staan.
Sommige gebruiken een vocht vreter .
Maar dat vind ik weg gegooid geld
De water ontrekker staat alleen aan als ik aanwezig bent.
De airco unit kan namelijk ook water ontrekken als deze in de winterstand staat .
Probleem is dat mensen en dieren aardige water uitademen.
Dit is de reden dat ik een active vocht ontrekker heb staan.
Deze machine verbruik 180watt .
Maar deze staat in nachtmode en dat is de laagste stand .
Aangezien de ruimte van de boot kleiner is dan waar deze machine geschikt voor is.
Ik haal dus 2 l water per dag weg uit de boot via de opslag tank .
Hoewel ik deze ook via een slang direct naar buiten kan gooien of een grote water opslag.
Dit in de combinatie van de split-airco heb geen vocht op de ramen staan .
De boot is dus droog van binnen .
Mog je nog wat willen weten ?
Geen probleem .
En koop een boot en werk je dood.
Hummm .
Kan je van een huis ook zeggen .
Zeker met de nieuwe verplichte veranderingen.
Denk dat veel mensen dat vergeten .
Pas als je huis is afbetaald of een huur huis .
Ben je aardige wat geld kwijt per maand.
Daar kan je ook een duurzame boot voor hebben die van polyester is gemaakt.
Waar bijna geen onderhoud bezit .
Je leeft alleen compact maar je heb wel vrijheid voor terug .
[ Bericht 2% gewijzigd door suijkerbuijk op 09-12-2022 21:35:04 ]