abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_206995205
Velen vragen en twijfelen over mijn boot.
En velen vragen ook hoe het leven is op de boot.
En wat de kosten op jaar basis zal zijn.

We gaan beginnen met een paar foto van de boot zelf.

Betere foto's komen later die staan op de laptop en die heb ik niet hier op de boot liggen.

De boot zelf



De airco unit





De diesel kachel .

https://www.safire.nu/Marine-Kachels/Safire-23Di




De boot is een dolfijn- kruiser.
Ook wel een kustlijn -kruiser genoemd
Deze kruiser is deels zeewaardig.

De boot is.
Bouwjaar 1985
Motor is een CRAFTSMAN MARINE CM4.52
Meer info zie link
https://www.drinkwaard.co(...)m452-scheepsmotoren/

9.5m.lang en 3.30m breed.
Diepgang van de boot (onderwater ) is 1.4m
Je loopt dus niet zo maar vast op de bodem.
Deze boot bezit 3 kamer in de romp onder de water lijn

Dat houd in dat de motor kamer compleet eigen deel is .
En dan de neus en achterkant ook appart zijn.
Bij een lek van een van deze kamers zal er voor zorgen dat de boot niet zomaar zink.
Met waterpompen kan je dus aardige een stukje door varen.
De motor zelf ligt dus boven de water lijn.

De gewicht van deze boot is 13.000kilo
Geen lichte boot dus en zeker voor deze maat .
De boot is dus ook ge´soleerd van binnen zodat je minimaal warmte verlies heb in de winter .

De boot van binnen is ingedeeld als volgende.

En slaapkamer van 2m bij 3m en 1.6m hoog (je staat dus gebukt in de slaapkamer )


De woonkamer waar ook de binnen besturen zit is.
5m bij 2.8m hoogte is 1.9m .
De bankstel en kasten zijn ingebouwd in de boot en is nog steeds van 1985

De keuken en de eet hoek lopen in een punt dus die zit voor aan in de boot.
De keuken en de zit deel lopen in een soort L
De maten van de keuken is 3m in de punt tot aan de trap .
2m breed (3meter als je de w.c ruimte mee berekent (wc is 1x1m en 1.9m hoog)
De keuken zit dus samen met de w.c in de breedste gedeelte
De wc is dus een gesloten eigen ruimte.
De w.c buiten muur word ook de besturing van de boot tegen aangebouwd .
Dit is de dus de reden dat de wc voor in zit.
Als je de boot bestuurt van binnen uit kijk je over de w.c heen


De keuken is niks bezonders .
Keukenblok van 2 ,5 kastjes waar in een kant de koelkast in staat van 35l (word vervangen voor een 45l)
Wasbakje en daarnaast nog een gaspit wat vervangen gaat worden naar inductie 1 pit 800watt .
Koken doe je met kleine camping pannen van ijzer en kunnen dus op de inductie geplaats worden.
(Als nood is er een olie 2pits camping kookplaat aanwezig )


Wc kamer is 1m x1m en 1.9m hoog
Staan twee W.C in.
Een die de zooi het water dumpt (geen vuilwater tank aanwezig ?
Sinds kort mag deze wc niet meer gebruikt worden in de binnen vaart maar ook nooit niet geweest in de haven.(stank de bruine scheepjes hoef je niet in de haven zien te drijven)
Je moet of een vuilwater tank plaatsen of een anderen oplossing.
Bij mij staat er dus een Dixie er naast. (Jip dat is leeg maken en na geniet van de geuren )

De boot bezit als het klaar is 500watt aan zonnepanelen (er zijn er nu twee actieve) wat ruim genoeg is in de zomer voor dagelijks gebruikt.
Via walstroom word de accu ook bijgeladen als de zon niet toereikend is.

Meer info gaat komen.

Mog een moderator meer vragen hebben pm en dan zal het wel goed.komen.


Oke de kosten op zo boot?

Je lig plaats is eigenlijk het duurste per jaar .

Dan kan van 600 euro tot 1400 euro per jaar zijn.
Tot zelfs duurder.
Alles heeft mee te maken met de haven en de voorziening tot aan de lengte van je boot.

Mij zelf als voorbeeld nemen.
Ik betaal 1400 euro per jaar voor deze lig plaats.
Daar zit in .
Gratis internet
Gratis 100kwh stroom
De walstroom aansluiting.

De verzekering per boot is ook verschillende maar ga er van uit dat je vanaf 300 euro to 600 euro per jaar kwijt bent.
In mijn geval is deze boot al Risk verzekerd.
Kosten verzekering Nederland (je heb ook Europa en meer) 530euro per jaar.
Stroom verbruik ?
Deze is bepaald wat jij er op de boot doet .
Altijd op letten aangezien de stroom rekening per jaar word betaalt.
Dus zelf goed uit rekenen .
In de winter is dus het duurste kosten en kom ik uit op 3 maanden voor de kachel op 114euro per maand op 0.45cent per kWh .
Leg dit geld dus altijd weg.

Oke nu de leukste deel .
Een boot moet om de 5 jaar er uit gehaald word om de onderwaterlijn de verfen tegen de water en weer omstandigheden en ook de alg die graag op je boot willen zitten.
De antifouling zal dus vervangen moeten worden.
Dit gaat aardig op lopen .
Zelf doen is het goedkoopste , maar laten doen is het makkelijkst
Kosten laten doen is ongeveer 3000 euro tot 4000 euro per 5 jaar .
Dus deze kosten delen over 5 jaar en elke maand weg leggen.
Zelf doen ben je iets van 1000 tot 1500 euro kwijt.
Sommige havens willen bewijs zien dat je het op tijd vervangt.
Dan kan je doen met foto en de aankoop bonnen.

Verven boven de waterlijn.
Je houd dit gewoon bij .
Meeste wat je bij houd zijn slijtage plekken en schade die je maakt.
Boven de waterlijn doe je dus ook compleet om de 5 of 10 jaar .
Ligt er dus aan hoe het er uit ziet.
Kosten vallen mee het is normaal verf wel voor de boten geschikt.
Likje hier en likje daar tot dat je bij de grote onderhoud even mee gaan nemen.
Dat je alles even bij verf.

In mijn geval is alles in 2020 gedaan .
Pas in 2026 hoef het op nieuwe gedaan te worden (boot heeft 1 jaar uit het water gestaan wegens corona en de nieuwe motor in bouw)


Bewijs dat ik 8kwh via de split-airco gebruikt (2 dagen en 2 uur staat er op)




Een leuke foto er bij .
De bankstel en mijn hondje.




https://www.rijksoverheid(...)n-vast-woonadres-heb

Stukje uit de bron

Lukt het u niet om een briefadresgever te vinden? Dan moet uw gemeente u sinds 1 januari 2022 verplicht inschrijven op een briefadres. Bijvoorbeeld het adres van het gemeentehuis.

Probleem is dat ze je proberen te sturen naar het leger des Heils.
Dat is leuk maar de regels van leger des Heils is.
Dat je slaap adressen heb.
En heb je dat niet (aangezien waar je slaapt moet teken op de dagen dat je daar slaapt)
Zal de gemeente toch jouw moeten inschrijven.
Probleem is het is een briefadres en kan je auto nog boot niet verzekeren.
Nu is het wel zo dat een boot niet verzekerd plichtige is.

[ Bericht 14% gewijzigd door suijkerbuijk op 09-12-2022 22:12:54 ]
pi_206995222
Gereserveerd:
pi_206995968
Eindelijk SuijkerBuijk!
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
  donderdag 8 december 2022 @ 17:35:45 #4
472044 Ghost_Buster
I aint 'fraid of no ghost
pi_206996118
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2022 17:20 schreef AQuila360 het volgende:
Eindelijk SuijkerBuijk!
Eens. Cool dat we hem nu eens te zien krijgen. Top! Mooi ding! ^O^
Gevaccineerd.
pi_206996240
Hij bestaat dus echt..
pi_206997101
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2022 17:46 schreef Grimi het volgende:
Hij bestaat dus echt..
The one and only!
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_207007497
quote:
1s.gif Op donderdag 8 december 2022 17:35 schreef Ghost_Buster het volgende:

[..]
Eens. Cool dat we hem nu eens te zien krijgen. Top! Mooi ding! ^O^
Ja bedankt.
Ik heb foto's liggen waar de boot helemaal te zien is.
Van binnen als van buiten.
Zal deze binnen kort plaatsen .
Nadat de pc in de boot gaat draaien.

Dat is een
Gigabyte nuc met een amd Ryzen basis
Met een een 15" hdr scherm .
De hele boel draait op usb-c .
En ja een auto usb-c lader van 45watt.
pi_207010226
Leuk scheepje, is het de bedoeling dat je vast aan boord gaat verblijven?

Denk aan de bestemming van de haven waar je gaat liggen:
Indien deze recreatie is, dan mag je er niet vast verblijven (deze moet dus wonen zijn)!

Een GBA inschrijving kan niet zomaar indien er geen vaste ligplaats is. Dan zou je een briefadres kunnen aanvragen.

Heeft de haven een was /toilet ruimte die ook in de winter open is?
Een wasmachine en droogruimte is ook geen overbodige luxe, anders krijg je het wasgoed nooit droog!

Is de boot goed ge´soleerd en hoe ga je deze verwarmen (Gas/Electra..)?
In de herfst / winter zal je veel last hebben van condens, zorg dat je de boot droog kan stoken!
Denk erbij na dat je permanent stroom nodig hebt (in sommige havens gaat die in de winter er af).
Hoe ga je voorkomen dat je afsluiters vast/ dicht of erger nog kapot gaan vriezen?

Daarnaast bedenk:
quote:
Wil je werken tot je dood; Koop dan een boot!
Mocht het enkel voor een weekendje weg zijn, kan je het meeste van mijn reactie wel weggooien !
pi_207010682
Leuk bootje om op te leven
Die kosten herken ik wel , altijd nog goedkoper dan n huis iig
Ga dit wel even volgen nog. Leuk
pi_207015407
quote:
12s.gif Op vrijdag 9 december 2022 18:23 schreef DIGIT_ het volgende:
Leuk scheepje, is het de bedoeling dat je vast aan boord gaat verblijven?

Denk aan de bestemming van de haven waar je gaat liggen:
Indien deze recreatie is, dan mag je er niet vast verblijven (deze moet dus wonen zijn)!

Een GBA inschrijving kan niet zomaar indien er geen vaste ligplaats is. Dan zou je een briefadres kunnen aanvragen.

Heeft de haven een was /toilet ruimte die ook in de winter open is?
Een wasmachine en droogruimte is ook geen overbodige luxe, anders krijg je het wasgoed nooit droog!

Is de boot goed ge´soleerd en hoe ga je deze verwarmen (Gas/Electra..)?
In de herfst / winter zal je veel last hebben van condens, zorg dat je de boot droog kan stoken!
Denk erbij na dat je permanent stroom nodig hebt (in sommige havens gaat die in de winter er af).
Hoe ga je voorkomen dat je afsluiters vast/ dicht of erger nog kapot gaan vriezen?

Daarnaast bedenk:
[..]
Mocht het enkel voor een weekendje weg zijn, kan je het meeste van mijn reactie wel weggooien !
De haven meester bepaald.
Gelukkige is deze man heel erg makkelijk.
Houd aan de regels die hij heeft gezet en dat is oke.
Tenslotte je huurt de ligplek dus hoevaak en wanneer is helemaal aan de huurder.
Verkloot je het schop hij je ook rustige er af en zoek dan maar eens een nieuwe plek op.
Anderen kant er zijn genoeg nature havens onderweg waar je enkele dagen kan verblijven (leuk als je op pensioen bent)
Ja alles blijft ook hier in de winter gewoon toegankelijk op 3 weken na.
Namelijk kerst tot aan 10jan.
Maar dat is alleen voor de cafe die hun ook hebben.
Ben hier al 2 jaar dus dat zit wel goed.

Je vraag over de afsluiters .
Van de motor , wc en afvoer gootsteen.
De motor heeft ook nieuwe afsluiters gehad die niet zomaar kapot kunnen vriezen.
Maar voor zo afsluiter kapot gaat dan moet het water rond de boot ook vriezen.
Kans dat het gebeurt is minimaal.
In mijn geval totaal helemaal niks aan de hand.
Mog ik in de winter niet aanwezig zijn.
De kachel blijft draaien in antivries mode .
De motor luiken open zetten en de kachel zorgt er voor dat het in de boot lekker 6-8 graden blijft dus ook de motor ruimte (de motor zit naast de bank waar de hond slaapt .)(motor zit bij mij dus in de midde van de boot )
En verder je doet altijd de winter antivries gebruiken (geschikt voor de natuur )
Je laat de motor lopen en sluit je afsluiter van de inlaat van de koelwater.
Je open de wierpotje en gooi daar de antivries en de motor zuigt er het op.
Onder tussen zuigt het ook de water mee tot aan de afsluiter.
Motor uit en gooi de wierpot vol en loopt zo naar beneden naar de afsluiter.
Even de afsluiter open en dicht doen en water onder de afsluiter zal mengen met de antivries.
En daarna afsluiter weer dicht .
Op die manier is afsluiter boven in en onder vol met antivries.

Wc en wasbak zit ook afsluiting.
Maar deze zijn niet voor de winter in mijn geval
Alles is boven de waterlijn namelijk .
De afsluiters bij mij zijn voor als je zware golven tijden een storm.
Anders kan door het heen en weer bewegen van de boot juist de boel als een pomp gaan werken en loop je wc en wasbak over.
Normaal gesproken bij een anderen boot gooi de boel met antivries op de zelfde manier als de motor alleen heb je geen zuigende werking .
De wc pomp je droog zodat de pomp geen water bezit.
Eigen komt er op neer zo lang water de ruimte heeft om uit te zetten gaat een leiding niet zomaar kapot .

Dan de gba oplossing
Er is een nieuwe wet aangenomen.
Elke gemeente is verplicht bij wet een gba te geven ook al heb je geen huis.
Dan word de gemeenten huis je adres.
Deze wet is in 2023 actief geworden.

Anderen oplossing is ook simpel.
Ouder in schrijven of anderen familie leden.
Let op een briefadres is niet geldige voor verzekeraars.
Meeste weten dat niet maar je auto, boot en enz ben je niet verzekerd als er wat gebeurd .
Briefadres is dus niet alles.

Anderen manier is je als schipper / kermislui te registeren .
Dan krijg je ook een adres en ben je wel verzekerd.
Om schipper te worden moet je een vaarbewijs bezitten.

Anderen oplossing is een kamer huren .
Weg gegooit geld in mij ogen aangezien dat iets van 300 tot 400 euro per maand kost .
Maar goed als je een goed vriend zal hebben en die heeft een kamer .
Kan je op die manier goeie afspraken maken .
Hij heeft geld wat belasting vrij is.
En kan lekker op die manier zijn huis verbeteren.
En jij heb een adres waar je ingeschreven staat.

Ik kan dit mensen die een kamer over hebben en graag wat willen verdienen dit aan raden.
De mensen die op een boot leven zal jij als verhuurde van zo kamer geen last van hebben .
Trouwens je kan dan makkelijk je energie rekening ook betalen.
Maak het aantrekkelijk voor je zelf en maakt er 250 euro van.
Aangezien kamer huur vaak energie en internet bij zit.
Die kosten heb je niet.
De kamer zal wel een bed in gezet moet worden .
Maar goed op die manier heb je een slaapkamer voor je kennissenkring op te slapen.
Onthoud mensen die op een boot wonen willen niet in huis gaan zitten.
De vijheid die je heb is geweldige.

Ja de boot is ge´soleerd.
Wanneer de binnen foto worden geplaatst ga je gelijk snappen ook.
Meeste binnen vaart boten zijn het niet en hebben vaak een caravan indeling .
Deze boot heeft het niet dit is allemaal custom beult na de specs van de eerste koper.

De stroom is geen probleem.
Buiten om dat ik zelf stroom bezit via accu's.
Waar van 2x lood accu van 200ah (startmotor en nood binnen verlichtingen)
Bezit ik ook 2x150ah lifepo4 aan boord
De lifepo4 accu kunnen geladen worden door.
Motor , zonnepanelen en acculader .(ja de motor via dynamo zit een speciale laad regel kastje voor lifepo4 .
Heb je die regelkastje niet dan brand de dynamo door.

Verwarming heb ik op meerderen manier .
Waar nu op dit moment 2 er van werken.
1 is via een dieselkachel die ook in de marine schepen word gebruikt .
1 is via de split-airco.
1 is via een alles brander (van hout tot steenkool)(deze is nog niet geplaats )

Je condens vraag .
Ik heb hier een professionele water ontrekker staan.
Sommige gebruiken een vocht vreter .
Maar dat vind ik weg gegooid geld
De water ontrekker staat alleen aan als ik aanwezig bent.
De airco unit kan namelijk ook water ontrekken als deze in de winterstand staat .
Probleem is dat mensen en dieren aardige water uitademen.
Dit is de reden dat ik een active vocht ontrekker heb staan.
Deze machine verbruik 180watt .
Maar deze staat in nachtmode en dat is de laagste stand .
Aangezien de ruimte van de boot kleiner is dan waar deze machine geschikt voor is.
Ik haal dus 2 l water per dag weg uit de boot via de opslag tank .
Hoewel ik deze ook via een slang direct naar buiten kan gooien of een grote water opslag.
Dit in de combinatie van de split-airco heb geen vocht op de ramen staan .
De boot is dus droog van binnen .

Mog je nog wat willen weten ?
Geen probleem .

En koop een boot en werk je dood.
Hummm .
Kan je van een huis ook zeggen .
Zeker met de nieuwe verplichte veranderingen.
Denk dat veel mensen dat vergeten .
Pas als je huis is afbetaald of een huur huis .
Ben je aardige wat geld kwijt per maand.
Daar kan je ook een duurzame boot voor hebben die van polyester is gemaakt.
Waar bijna geen onderhoud bezit .
Je leeft alleen compact maar je heb wel vrijheid voor terug .

[ Bericht 2% gewijzigd door suijkerbuijk op 09-12-2022 21:35:04 ]
pi_207394224







Je ziet hier de stuurhuis wat ook de woonkamer is.
De punt van de boot zit de keuken , wc en de eethoek.

De deur naast de trap gaat naar de slaapkamer toe.
Wegens prive staat deze hier niet op.
De trap gaat naar boven toe en dat is de enigste weg om binnen te komen.
Ja er zitten dak luiken op die ook als nood exit worden gebruikt.

Dit zijn ouwe foto .
De keuken ligt op dit moment halve uit elkaar.
Dit wegens een grote moderne koelkast.
De wasbak is een drama.
En de gaskookplaat is er uit (geen gas aan boord )
De inductie singel pit moet nog geplaats worden.

Waarom een singel pit )
Goedkoop en werk ook op de omvormer.
Wegens beperkt ruimte kom ik op een omvormer uit die 1000watt constant kan leveren .

Koken op de boot neem je gewoon de tijd.
Je moet van de reis genieten en tot rust komen.
En koop gewoon dunne rvs pannen die werken het best op een lage inductie kookplaat.

[ Bericht 20% gewijzigd door suijkerbuijk op 02-01-2023 20:31:15 ]
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 maandag 2 januari 2023 @ 19:59:03 #12
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_207394360
Een huis wordt altijd meer waard. Een boot niet.
Een boot is geen investeringsobject
Vandaar de uitdrukking: koop een boot en werk je dood.
Dat gezegd hebbende: ik wil er ook een in de toekomst voor vakantie. :P
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_207394478
quote:
1s.gif Op donderdag 8 december 2022 15:50 schreef suijkerbuijk het volgende:
Bij mij staat er dus een Dixie er naast
Zo'n soort oranje van boels of een camping wc?

Wel interessant om je woon- en levensstijl te zien Suikerbuijck.
Wist niet dat je zo goedkoop op en boot kon wonen.

Heb je nu veel last van schommelingen in het water?
Of ligt de boot vrij stevig?
pi_207394633
quote:
0s.gif Op maandag 2 januari 2023 20:06 schreef stropdaz het volgende:

[..]
Zo'n soort oranje van boels of een camping wc?

Wel interessant om je woon- en levensstijl te zien Suikerbuijck.
Wist niet dat je zo goedkoop op en boot kon wonen.

Heb je nu veel last van schommelingen in het water?
Of ligt de boot vrij stevig?
Kern regel is.
Hoe breder de boot hoe stabiel.
Maar het heeft ook mee te maken hoe zo boot gebouwt .

We bestaan dus platbodem , rondbodem en v-bodem.

De v-bodem word voor al gebruikt bij boten die hogere snelheid varen .

De platbodem is een boot die ondiep en dus ook geschikt voor de binnen vaart.

Een rondbodem zijn boten die vaak langs de kust gaan waaronder een sleper.
De boot kan makkelijk terug draaien na een golf

Dan heb je nog hybride bodems.
Vaak is dat een combi die van een v-bodem naar rond toe gaan.

Laats was we storm ik had nergens geen last van.
Het ligt er ook aan hoe je in de haven ligt .
Mijn boot ligt met de achterkant tegen de kade aan.
De golven klappen dus op mijn punt .
En dat breekt de golf .

Ik heb zo Dixie wat je op de camping gebruikt.

Zie link voor het model.
https://www.4uboot.nl/porta-potti-qube-165.html

En nee we hebben gewoon een haven wc die gewoon open is ook in de winter.
Het is alleen als je moet pissen in de ochtend.
Wil je niet snel gaan rennen over de kade heen naar de wc toe.
Terwijl je hinkelt om je broek en schoenen aan te trekken

Lol.
pi_207394675
quote:
0s.gif Op maandag 2 januari 2023 20:17 schreef suijkerbuijk het volgende:

[..]
Kern regel is.
Hoe breder de boot hoe stabiel.
Maar het heeft ook mee te maken hoe zo boot gebouwt .

We bestaan dus platbodem , rondbodem en v-bodem.

De v-bodem word voor al gebruikt bij boten die hogere snelheid varen .

De platbodem is een boot die ondiep en dus ook geschikt voor de binnen vaart.

Een rondbodem zijn boten die vaak langs de kust gaan waaronder een sleper.
De boot kan makkelijk terug draaien na een golf

Dan heb je nog hybride bodems.
Vaak is dat een combi die van een v-bodem naar rond toe gaan.

Laats was we storm ik had nergens geen last van.
Het ligt er ook aan hoe je in de haven ligt .
Mijn boot ligt met de achterkant tegen de kade aan.
De golven klappen dus op mijn punt .
En dat breekt de golf .

Ik heb zo Dixie wat je op de camping gebruikt.

Zie link voor het model.
https://www.4uboot.nl/porta-potti-qube-165.html

En nee we hebben gewoon een haven wc die gewoon open is ook in de winter.
Het is alleen als je moet pissen in de ochtend.
Wil je niet snel gaan rennen over de kade heen naar de wc toe.
Terwijl je hinkelt om je broek en schoenen aan te trekken

Lol.
Mooi dat je niet veel last hebt van storm etc.
En qua dixi prima te doen denk ik. Als je nu zo'n dixi had die je bv bij festivals ziet had ik je geadviseerd om een bedrijf in te laten schakelen om te laten reinigen. Een vriend van mij heeft zo'n dixi-schoonmaak-bedrijf en die heeft ook enkele klanten op woonboten. Maar als je een haven wc hebt is het niet nodig.
pi_207394692
quote:
0s.gif Op maandag 2 januari 2023 19:59 schreef Netsplitter het volgende:
Een huis wordt altijd meer waard. Een boot niet.
Een boot is geen investeringsobject
Vandaar de uitdrukking: koop een boot en werk je dood.
Dat gezegd hebbende: ik wil er ook een in de toekomst voor vakantie. :P
Persoonlijk als je onderhoud vrij boot wilt.
Kan je best voor polyester gaan.
Hoef je niet te verven op de onder kant na.
Staal is vaak alles verven in 5 jaar tijd en de rest van het jaar bij verven.

Voordeel van polyester is dat ze vaak licht zijn en kan je met je eigen wagen mee nemen naar huis.
Nadeel is dat een polyester boot moet drogen en dat is vaak dat ze uit het water worden gehaald .
Anders kan je polyester rot gaan krijgen.

Als je een boot koopt om op vakantie te gaan en je gaat via binnenvaart.
Koop een lage boot en tot 10m .
Je zal niet de eerste zijn die ergens niet kan komen omdat je te hoog bent voor de brug.
En vaak hebben havens geen plek tijdens Season voor grote boten.
pi_207414385
Bedankt voor de nieuwe foto's!

* Je stuurhut dus woonkamer, is voorzien van enkel glas neem ik aan?
* Er mag niet gerookt worden :lijstje:
* Waarom heb je in vredesnaam je stootwillen overboord hangen op de kant,... om je ladder tegen te plaatsen (of stond dat beter voor de foto)?
* Naam van de scheepshond is ? Lag die te slapen (Wegens privÚ staat deze achter kajuit (?) hier niet op)?
* Polyester rot? Ik neem aan dat je osmose vorming bedoeld ? (Het water dat langzaam door de gelcoat en de lagen daarachter binnendringt. )
* Voor betere stabiliteit kan je natuurlijk ook een zeiljacht kopen met een flinke kiel om op te wonen (maar die hang je niet zo maar even achter je auto :N) voor de bruggen kan je de mast(en) strijken of een vaarroute kiezen met bediende bruggen. (/ Wateralmanak Deel 2)

quote:
Wil je niet snel gaan rennen over de kade heen naar de wc toe.
Terwijl je hinkelt om je broek en schoenen aan te trekken.
Lijkt me wel een grappig filmpje als je dixi net vol is in de morgen c_/

Stiekem een verkapte T.V.P :s)

[ Bericht 0% gewijzigd door DIGIT_ op 04-01-2023 00:41:05 (a.k toegevoegd.) ]
pi_207520774
quote:
0s.gif Op woensdag 4 januari 2023 00:37 schreef DIGIT_ het volgende:
Bedankt voor de nieuwe foto's!

* Je stuurhut dus woonkamer, is voorzien van enkel glas neem ik aan?
* Er mag niet gerookt worden :lijstje:
* Waarom heb je in vredesnaam je stootwillen overboord hangen op de kant,... om je ladder tegen te plaatsen (of stond dat beter voor de foto)?
* Naam van de scheepshond is ? Lag die te slapen (Wegens privÚ staat deze achter kajuit (?) hier niet op)?
* Polyester rot? Ik neem aan dat je osmose vorming bedoeld ? (Het water dat langzaam door de gelcoat en de lagen daarachter binnendringt. )
* Voor betere stabiliteit kan je natuurlijk ook een zeiljacht kopen met een flinke kiel om op te wonen (maar die hang je niet zo maar even achter je auto :N) voor de bruggen kan je de mast(en) strijken of een vaarroute kiezen met bediende bruggen. (/ Wateralmanak Deel 2)
[..]
Lijkt me wel een grappig filmpje als je dixi net vol is in de morgen c_/

Stiekem een verkapte T.V.P :s)
Laten reactie van mij .
Zag niet dat er gepost wast.

Om je vragen te beantwoorden.

De stootwillen hangen overboord
Maar dat is niet door mij zelf gedaan.
De boot was namelijk uit water en pas geverfd .
De ouwe eigenaar heeft dit gedaan
De foto zijn ook de verkoop foto voor dat ik de boot overnam.
De boot was net terug in de water geplaats.
En toen heb ik deze gekocht

De boot nu ligt van binnen een deel uit elkaar .
Wegens een anderen keuken blad en enzz.
De woonkamer staan nu twee koelkasten naast de stuur .
Omdat een gebruikt word en dat is ammoniak inbouw koelkast .
Kreng is erg oud en alleen op gas gedraaid.
Nu draait dat ding op 220volt.

De nieuwe koelkast is 12 volt only en is een compressor koelkast.
Deze is stiller maar ook stukken zuinige
Door een losse omschakel kast te kopen.
En tussen de accu en de koelkast te plaatsen kan ik deze 12volt koelkast ook op 220 volt draaien
Zie link voor zo kasje.

https://www.nauticgear.nl(...)elkast-omvormer.html

De achter kajuit staat er inderdaad niet op.
Dat is de slaapkamer waar de kleding en enz hangen maar ook de bedden.
Verder staan er veel spullen in als gereedschap.
De slaapkamer word ook verbouwt .
De 2 stabel bedden worden vervangen (1.8m lang)
Naar een hogere maar langer bed (die is voor mij)
Met daar onder extra kasten voor kleding.
De anderen kant waar de stabel bed staat word ook aangepast naar een hogere bed met kasten ( voor bezoek )
Maar er komt een deksel op te liggen wat de matras opbergt.
Op die manier kan ik de tv neer zetten en anderen spullen.

De hond haar naam is Lisa .
Een teef dus , die nu met een onderbroek rond loopt (loops)

Dan deze boot weegt 13.000 kilo .
Die gaat niet op aan aanhanger lol.
Puur ouwe staal van dik 8mm .

Verder de ruiten zijn vervangen van rubber naar aluminum kozijnen.
En de glas is niet dubbel maar wel erg dik .
Ze zijn zee bestendig namelijk .
Dit is een zee waardige boot.

Het is een warant 950 als type nummer.
Als je het wilt opzoeken
Een scheeps bouwer die deze model bouwde en werd gebruikt in de IJsselmeer. (Volgens de ouwe eigenaar )

Er werden 3 modellen gebouwd.
De 15m model
De 9.5 model (die ik bezit)
En de kleine 7.5 model met buitenboord motor.

Voor de rest .
Met storm nergens geen last van in de haven.
Ik zie hier de boten heen en weer bewegen .
Maar deze ligt zo goed als stil in het water.
Zelfs de storm lamp die nu aanstaat beweegt niet eens aan de ketting .
( Er is geen stroom de kabel is gebroken in de haven helaas )
En ben te lui om de generator te gaan starten.
En de koelkast is toch leeg op dit moment. ( Ben net aan boord was een week bij moeders en broertje geweest voor oud en nieuw)

Binnen in de boot op dit moment is 10 graden in de avond
Valt dus allemaal wel mee.
Pijn in mijn donder heb ik toch al dus ik voel het toch niet .
Ik kan de diesel kachel wel starten maar de accu gaan dat niet lang volhouden .
De diesel kachel is ook bedoelt om te gebruiken tijdens het varen.

Ja klopt de ouwe eigenaar en zijn familie.
Hebben nooit niet gerookt in deze boot.
Lekker frisse boot dus van binnen.
Ook vandaag de dag mag er niet gerookt worden.
Ga maar buiten op de dek staan als je wilt stomen.
Er staat een stoel buiten en een tafel

Ben nu ook bezig om een zonnescherm achter op de dek te zetten
Dan staat de airco unit in de schaduw en ik zelf ook als ik op achter dek zit.
Voordeel is dat ook de slaapkamer koeler blijft in de zomer.


Een motorsailer is ook een optie.
Dan heb je geen grote kiel er onder zitten
Maar wegens mijn lichamelijke gebreken.
Was dit geen optie voor mij.
Ik zal de zeilen niet kunnen bedienen.
Ben dus beter af met de huidige boot.

[ Bericht 1% gewijzigd door suijkerbuijk op 12-01-2023 00:40:38 ]
  vrijdag 13 januari 2023 @ 04:23:22 #19
469979 Also-von-Oder
Last man standing.
pi_207535998
Hey Suijkerbuijk... mijn vraag was niet meer dan een oprechte vraag.. niets meer niets minder.
Ik moet er niet aan denken dat jij heel veel aan stookkosten kwijt ben (zelfs al zijn wij geen vrienden... ) maar we hebben wel een ding gezamenlijk... en dat is/ was wonen op het water. :Y
Ja dat schept toch tenminste iets van een band.

Ja jij op een cruiser, ik op een woonark in de jaren '90 en nog een dik half jaartje in 2.000.

Tot mijn toenmalige vriendin echt niet langer via de loopplank naar en vanaf de wal naar de boot wilde gaan.
Ja, was ik nog vrijgezel of tenminste niet alles voor mijn vriendin gedaan... dan had ik er nog wel langer gewoond.
Maar ja, met deze jonge vrouw had ik voor de rest van mijn leven verder willen gaan.
Maar door omstandigheden dacht zij er na verloop niet hetzelfde over.

En ja... ik zag het ook wel aankomen, en ik hield meer van haar dan van mijzelf. En dat was ook de reden, waarom ik haar liet gaan... met een zwaar gemoed.

Maar dat zij later niets meer met mij te maken wilde hebben... ik heb het maar geslikt! Als je echt enorm veel van iemand houdt, dan moet je heel veel slikken... wat jezelf fout gedaan hebt, maar ook wat een nieuwe vriend/ kennis ongegrond zegt.

Ik heb uiteindelijk daarvoor gekozen. En mijn ego laten varen. Zij en ik zullen nooit meer een paar worden... en ik zie geen enkele reden om haar terug te winnen.
Want alles wat tussen mij en haar in stond... is niet/ nauwelijks veranderd. Dus we zouden zelfs 20 jaar later nog steeds tegen dezelfde problemen aan lopen.

En ja dat heb ik haar meerdere malen voorgehouden nadat ze het met mij uitmaakte... en later wel weer bij mij terug wilde komen. Maar dat had geen enkele zin. Ja ze was mijn liefde van mijn leven... die kleine Indo...(qua postuur).
Maar ja, hoe enorm ik ook van haar hield met elke vezel van mijn lichaam... er was nog niets veranderd.
Ik zat helemaal vast in mijn toekomst, en zij kon wel verder gaan.
Dus op zich logisch dat ik haar los moest laten, zonder "vechtscheiding"/ dan wel haar dingen verwijten. En zo heb ik het dus ook maar gelaten! :{
pi_209573324
Eindelijk naar veel gepruts staat de Biminitop.
Deze was te smal om op de reling te zetten.
Dus moest de pijpen verbreden zodat het wel pas.
Budget oplossing maar het werkt.
Zeker nu er zo veel zon is kan de hond lekker op de achterdek zitten.




Je ziet ook twee zonnepanelen liggen alleen nog niet aangesloten.
De aansluiting gaat via de wc maar nog mee bezig.


Ook ben ik bezig met de wall stroom aansluitin .
Maar dat is nog niet klaar.



Zie link wat dat blauwe ding is voor meer info.

Scheidingstransformatoren zijn onmisbaar in professionele scheepsinstallaties. Een scheidingstransformator voorkomt elektrolytische corrosie en zorgt bovendien voor een veilig elektrisch systeem. Ringkerntransformatoren zorgen voor een 'stille' werking en hoge efficiŰntie

https://www.victronenergy(...)2000va-3600va-7000va

Kosten van zo ding lig ergens tussen de 700 en 800 euro in.
Niet goedkoop.
En velen plaatsen het er dus niet in
  zondag 16 juli 2023 @ 19:51:13 #21
25175 suijkerbuijk
suijkerbuijk
pi_209920622
Voor de mensen.

https://www.nu.nl/uit-and(...)ook-hard-werken.html

Heel stuk ervaring van anderen mensen die op een boot wonen.
Mog iemand van verhalen en ervaringen willen lezen.
  Jaap van Dissel-award 2022 zondag 16 juli 2023 @ 21:07:27 #22
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_209922014
Heb je ook wifi?
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_209931771
quote:
84s.gif Op zondag 16 juli 2023 21:07 schreef Starhopper het volgende:
Heb je ook wifi?
Ik heb gewoon internet .
Via mijn telefoon of via de haven.
De haven waar ik lig kan ik max 200Mbps halen (glasvezel)


Je kan 4g thuis van t-mobile pakken en monteren .
Er bestaat ook satelliet internet .
Meeste havens hebben gewoon gratis wifi.
pi_210805530
Kick

Shadow or birds

[ Bericht 40% gewijzigd door suijkerbuijk op 01-10-2023 15:40:15 ]
pi_210805640
wat een matige kick :')

volgende update vanuit de kelder graag :P
M'n schoenen zijn gejat, maar ik hoef niet meer naar buiten, want er is nog wel wat.
pi_210806788
Hoe ga je je op een boot warm houden in de winter @suijkerbuijk?

Mooi wonen zo!
  dinsdag 3 oktober 2023 @ 01:02:05 #27
396386 sturmpie
for night & nature
pi_210819048
en wat is 't totaalplaatje mbt kosten per jaar/maand ?
liggeld
energiekosten/verwarming/electra
onderhoud boot
vrede, voedsel, vrijheid, veiligheid, vooruitgang
pi_211482479
Even een kick met foto .
Ging de volgende keer fout ergens iets .



Dit is de zonnepanelen mppt en de zonnepanelen hoofdschakelaar.
Kan dus de zonnepanelen uitschakelen

En hier onder de stroom kast van de wall aansluiting.
Waar je een accu lader ziet zitten.
Deze staat aangesloten op de lipo4 accu in de winter omdat zonnepanelen niet genoeg leveren.

De boot draait op 12 volt.
Alles behalven de airco unit en de magnetron.
Die worden direct van de wall gevoed.

Je ziet twee zekering/aardlekschakelaar combo zitten
De linker is voor de wallstroom.
De rechter komt van de omvormer af .
De twee stekker dozen is simpel.
De bovenste zwarte waterdicht doos is de wall stroom .
De grijze waterdicht stekkerdoos komt van de omvormer af
De omvormers zijn niet aangesloten .

Er komt dadelijk een stekker met kabel die naar de keuken gaat .
En die kan ik handmatig wisselen tussen de omvormer of de wallstroom.

De automatische kast is er wel voor maar daar moet ik even voor sparen.
Die kosten aardige wat geld.
En dan kan die stekker dozen vervangen worden.





Hier zie je de lipo4 aangesloten.
Wel moet je ze appart zien.
Aangezien ze gescheiden zijn maar dat zie de app niet.
Verder een accu had een id crisis.
En is later terug geprogrammeerd naar 150Ah .
Een fabriek fout in de instellingen.
Ze waren de bms vergeten te programmeren



[ Bericht 15% gewijzigd door suijkerbuijk op 01-12-2023 02:07:33 ]
pi_211482496
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 oktober 2023 01:02 schreef sturmpie het volgende:
en wat is 't totaalplaatje mbt kosten per jaar/maand ?
liggeld
energiekosten/verwarming/electra
onderhoud boot
1600 euro per jaar lig geld.
1000 euro aan stroom kosten gehad.
(Stoken voor de winter is ongeveer 600 euro.met koelkast en water onttrekken via de airco unit.)
Onderhoud is ongeveer 1200 euro per jaar wat je weg moet zetten. (Boot moet om de 5 jaar onderwater lijn gedaan worden)
Maar onderhoud laten doen zoals ik kwa verven kost meer dan zelf doen.
Doe je het zelf kan je al met 2000 euro per 5 jaar klaar zijn.

Kort gezegt per maand ben je al snel 400 euro kwijt met geld weg leggen voor de toekomst.

Wat deze winter gaat worden geen idee
Verder ben ik ook pas dit jaar via zonnepanelen bezig .
En een ouwe 12volt 100 watt ammoniak koelkast vervangen voor een 12volt 45watt compressor koelkast .
Zeker in de aankomende zomer zal de compressor koelkast stukken zuinig zijn.
Dit omdat de ammoniak koelkast bijna 24uur 100watt per uur aan het draaien is door de warmte.
pi_211979608
Is het leven op / rondom de boot een beetje te doen met deze temperaturen @suijkerbuijk? Of loop je nog tegen onvoorziene dingen aan bij deze extreme?

Warm houden kun je je gelukkig met de airco('s) zo te zien.
pi_211981498
quote:
0s.gif Op woensdag 10 januari 2024 07:26 schreef Ponsai het volgende:
Is het leven op / rondom de boot een beetje te doen met deze temperaturen @:suijkerbuijk? Of loop je nog tegen onvoorziene dingen aan bij deze extreme?

Warm houden kun je je gelukkig met de airco('s) zo te zien.
Deze winter ben ik er niet .
Wegens helaas slecht gaan met mijn moeder .
Dus ben daar door omstandigheden.

Maar ik kan je wel mijn ervaring vertellen van het jaar 2023 .

De buiten zijde van de boot is koud.
Je voel altijd de temperatuur verschil bij de ramen maar ook van de staal af .
Ongeveer het zelfde als je voor een raam staat bij een huis zonder dat de kachel aan staat bij de raam .
Je voel de kou straling van de metaal

Je loop dus met dikke kleding en thermo onder kleding aan .
Ook gebruik je een deken.

Je kan de boot wel door stoken naar 20 graden maar dat is niet verstandig om twee dingenn.
De kosten die erg op lopen maar ook de temp verschil als je de deur open zet om naar buiten te gaan.
Een huis bezit een gang om je warmte vast te houden
Een boot zoals die van mij niet .
Deur open is gelijk de warmte weg.
Deur gaat dus gelijk naar de woonkamer deel toe .
Verder vocht .
De boot is klein dus je heb last van vocht .
Met een active vocht vreter haal je de vocht uit de boot .
Te veel vocht voel de lucht in de boot koud aan .
De vocht komt van je adem af maar ook van het koken tot koffie zetten.
De deur open en dicht helpt ook niet mee met vocht tegen te houden
Tenslotte je zit op water .
Slapen in de winter gebruikt ik de bank naar bed optie in de woonkamer.
De slaapkamer is namelijk niet verwarmd met de airco unit
Wel is er een diesel kachel aanwezig die de woonkamer als de slaapkamer kan verwarmen.
Alleen de kosten maar ook de geluid van deze kachel maakt gewoon veel geluid
Waaronder de pomp die tikt voor de diesel injectie systeem.

De boot is vergelijkbaar als een staanwagen op de camping met alleen een gas kachel in de woonkamer .
Koud , vocht en je wilt in de woonkamer blijven vlak bij de kachel.
Waar een gas kachel nog warmte straling afgeeft .
Wat een airco unit niet doet .

Dus nee wonen op een boot is voor mensen die doorzetters zijn of als je gewoon geen andere keus heb om te leven.

Tuurlijk kan je in een boot een CV systeem zetten met radiatoren.
Dat bestaat gewoon namelijk.
Alleen werkt je wel met diesel als alternatief voor de gas om te stoken .
Maar de kosten zijn hoog.
En als ik eerlijk moeten wezen.
Het kost je veel ruimte om een radiator te plaatsen.
Die ruimte gebruik je liever voor iets anders
pi_211981682
Helder en interessant verhaal. Blijkt inderdaad geen rozengeur en maneschijn te zijn om te wonen op een boot in de winter, maar wel weer avontuurlijk. Leuk om inzage te krijgen in hoe je daar leeft.

Balen van je moeder. Veel sterkte.
Heeft de boot nu nog wat extra's nodig met deze vorst (als hij onbewoonbaar is)?
pi_211988966
quote:
0s.gif Op woensdag 10 januari 2024 11:14 schreef Ponsai het volgende:
Helder en interessant verhaal. Blijkt inderdaad geen rozengeur en maneschijn te zijn om te wonen op een boot in de winter, maar wel weer avontuurlijk. Leuk om inzage te krijgen in hoe je daar leeft.

Balen van je moeder. Veel sterkte.
Heeft de boot nu nog wat extra's nodig met deze vorst (als hij onbewoonbaar is)?
Nee niet echt.
Je zorg er voor dat antivries in de water koeling leiding zit van de motor.
De wc en de keuken wasbak vol zit met antivries .
De antivries is basis op algen dus mag na gebruik geloost worden in de natuur
Verder de boot afsluiten en ontluchting open zetten.
Zodat de vocht weg kan via tocht maar geen water in de boot komt als het regen.

Soms vervang je de olie in de motor .
Om te voorkomen dat er water in zit .
Iets wat onzin is.
Een fabel van ouwe type olie van 50 jaar terug .
Een moderen motor en olie kan je gewoon laten staan.
Wel de olie vervangen na de winter .
Gaat gewoon 15/40 olie in.

Kussen omhoog klappen zodat het kan ademen
Deuren open zitten .
Zorgen dat er geen vuil of eten waar blijft liggen .

Stroom er af halen
Zonnepanelen uitschakelen mog je die hebben.
De boot moet spanings loos achtergelaten worden.

Hoewel sommige mensen besluiten om de diesel kachel in antivries mode te zetten
pi_211990537
quote:
0s.gif Op woensdag 10 januari 2024 11:00 schreef suijkerbuijk het volgende:

[..]
Deze winter ben ik er niet .
Wegens helaas slecht gaan met mijn moeder .
Dus ben daar door omstandigheden.

Maar ik kan je wel mijn ervaring vertellen van het jaar 2023 .

De buiten zijde van de boot is koud.
Je voel altijd de temperatuur verschil bij de ramen maar ook van de staal af .
Ongeveer het zelfde als je voor een raam staat bij een huis zonder dat de kachel aan staat bij de raam .
Je voel de kou straling van de metaal

Je loop dus met dikke kleding en thermo onder kleding aan .
Ook gebruik je een deken.

Je kan de boot wel door stoken naar 20 graden maar dat is niet verstandig om twee dingenn.
De kosten die erg op lopen maar ook de temp verschil als je de deur open zet om naar buiten te gaan.
Een huis bezit een gang om je warmte vast te houden
Een boot zoals die van mij niet .
Deur open is gelijk de warmte weg.
Deur gaat dus gelijk naar de woonkamer deel toe .
Verder vocht .
De boot is klein dus je heb last van vocht .
Met een active vocht vreter haal je de vocht uit de boot .
Te veel vocht voel de lucht in de boot koud aan .
De vocht komt van je adem af maar ook van het koken tot koffie zetten.
De deur open en dicht helpt ook niet mee met vocht tegen te houden
Tenslotte je zit op water .
Slapen in de winter gebruikt ik de bank naar bed optie in de woonkamer.
De slaapkamer is namelijk niet verwarmd met de airco unit
Wel is er een diesel kachel aanwezig die de woonkamer als de slaapkamer kan verwarmen.
Alleen de kosten maar ook de geluid van deze kachel maakt gewoon veel geluid
Waaronder de pomp die tikt voor de diesel injectie systeem.

De boot is vergelijkbaar als een staanwagen op de camping met alleen een gas kachel in de woonkamer .
Koud , vocht en je wilt in de woonkamer blijven vlak bij de kachel.
Waar een gas kachel nog warmte straling afgeeft .
Wat een airco unit niet doet .

Dus nee wonen op een boot is voor mensen die doorzetters zijn of als je gewoon geen andere keus heb om te leven.

Tuurlijk kan je in een boot een CV systeem zetten met radiatoren.
Dat bestaat gewoon namelijk.
Alleen werkt je wel met diesel als alternatief voor de gas om te stoken .
Maar de kosten zijn hoog.
En als ik eerlijk moeten wezen.
Het kost je veel ruimte om een radiator te plaatsen.
Die ruimte gebruik je liever voor iets anders
Dit doet me denken aan de 14 maanden dat ik in een stacaravan woonde tijdens de verbouwing van ons huis. De caravan was 30-40 jaar oud en nauwelijks ge´soleerd. We waren altijd met warmte, kou en vocht bezig.

Respect voor jou hoor. En sterkte met je moeder.
Spoilers!
pi_211994576
Sterkte er mee Suiker, en mooi hoe je over die boot kunt vertellen. Altijd interessant.
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')