abonnement Unibet Coolblue
pi_206957573
Hallo iedereen,

Ik ben een student en als bijbaantje werk ik gemiddeld 1 of 2 dagen per week (en in vakanties fulltime) bij een bedrijf als uitzendkracht in fase A. Nou was ik me laatst aan het verdiepen in wat de verschillende fases precies inhouden (dit omdat fase A voor mij binnenkort afloopt). Voor fase B las ik dat uitzendkrachten een soort van urengarantie hebben? Ze krijgen doorbetaald als het werk wegvalt. Het bedrijf waar ik voor werk, werkt met het opgeven van beschikbaarheid. Dus ik geef een week van te voren op welke dag/dagen ik kan werken en afhankelijk van hoe druk het die week zal worden word ik wel of niet ingepland.
Hoe zit dit als ik in fase B zou zitten? Zou dit dan betekenen dat wanneer ik mij beschikbaar stel voor 1 dag in de week en niet word ingepland, ik dan gewoon recht heb op betaling van het aantal uren dat ik beschikbaar was die dag? En omgekeerd, verplicht fase B mij om een bepaald aantal uren/dagen per week beschikbaar te zijn?

Ik heb wel wat onderzoek gedaan op internet en de cao bekeken maar ik kom niet veel verder.

Weet iemand meer? Alvast bedankt!!
pi_206957924
Fase B hangt niet zozeer samen met urengarantie. Na 12 maanden heeft elke oproepkracht sowieso recht op een urenaanbod, ook als je in fase A zit. En ook in fase A kan je gewoon aanspraak maken op je rechtsvermoeden als je structureel meer werkt dan het aantal uren opgenomen in je arbeidsovereenkomst.

Als je urengarantie in je arbeidsovereenkomst dan heb je ook het recht om conform die uren te worden ingepland. Ongeacht fase A of fase B dus. Mocht er te weinig werk zijn, dan heb jij als uitzendkracht nog steeds recht op loondoorbetaling over die uren. Mocht er wel werk zijn maar ben jij zelf niet beschikbaar, dan wordt het natuurlijk een ander verhaal. Dan ligt de oorzaak van het niet kunnen werken immers bij jou en dan heb je dus ook geen recht op loon.