Wat zijn dit voor zomerse temperaturen manquote:Op zondag 4 december 2022 08:12 schreef Dementor het volgende:
[ afbeelding ]
Dit is het voor nu, ik probeer max 3 kuub gas per dag te verstoken.
Tijd voor infraroodpanelen.
Nee gewoon een tussenwoning. Nieuwe ketel, aanvoertemperatuur verlaagd, nieuwe radiatoren, radiator ventilatoren.quote:Op zondag 4 december 2022 09:46 schreef Centenbak het volgende:
[..]
Wat zijn dit voor zomerse temperaturen man
Hier 12 graden vanmorgen, nu verwarming op 13,5 gezet. Kan ik lekker tegen de radiator aan gaan zitten met mn rug![]()
En dat kost ongeveer 1,5 kuub dat verwarmen met 1,5 graad, dus ik snap niet hoe je met slechts 3 kuub/dag je huis naar 20 graden kunt verwarmen. Woon je dan in een mini-huisje ofzo.
Dat hebben wij ook allemaal gedaan. Maar dan begrijp ik nog steeds niet helemaal waarom je de temperatuur 's nachts ook op 18 graden hebt staan. Dat lijkt me wel erg hoog.quote:Op zondag 4 december 2022 11:08 schreef Dementor het volgende:
[..]
Nee gewoon een tussenwoning. Nieuwe ketel, aanvoertemperatuur verlaagd, nieuwe radiatoren, radiator ventilatoren.
Liever dat dan in 12 graden moeten zitten.
Ons huis houd de warmte goed vast. Ik kom niet eens onder de 18 graden.quote:Op zondag 4 december 2022 11:11 schreef livelink het volgende:
[..]
Dat hebben wij ook allemaal gedaan. Maar dan begrijp ik nog steeds niet helemaal waarom je de temperatuur 's nachts ook op 18 graden hebt staan. Dat lijkt me wel erg hoog.
Ja, dat dachten wij vroeger ook en daarom hielden we het 's nachts op 17 graden. Maar we hebben nu een slimme thermostaat en we zien nu dat dat dus voor ons niet duurder is. We hebben het getest. We zetten de thermostaat nu voor de kamers die gebruikt worden 's nachts op 15 graden en voor de weinig gebruikte kamers op vorstbeveiliging. En zelfs als we zo'n kamer af en toe verwarmen naar 18 graden is dat nog steeds goedkoper dan dat er continue bijgestookt moet worden naar 15. Nu is het op de kamers die op vorstbeveiliging staan dan wel rond de 12 graden. Maar ja, dat is dus voor onze situatie het geval. Het is wel handig dat we dat nu zo makkelijk uit kunnen testen.quote:Op zondag 4 december 2022 11:12 schreef Dementor het volgende:
[..]
Ons huis houd de warmte goed vast. Ik kom niet eens onder de 18 graden.
Daarnaast is van 16 graden (of lager) elke dag naar 19 graden moeten klimmen veel duurder.
Ik denk niets. Ik heb een slimme thermostaat en heb de gegevens goed bekeken. Dit is voor ons huis de meest rendabele optie.quote:Op zondag 4 december 2022 11:16 schreef livelink het volgende:
[..]
Ja, dat dachten wij vroeger ook en daarom hielden we het 's nachts op 17 graden. Maar we hebben nu een slimme thermostaat en we zien nu dat dat dus voor ons niet duurder is. We hebben het getest. We zetten de thermostaat nu voor de kamers die gebruikt worden 's nachts op 15 graden en voor de weinig gebruikte kamers op vorstbeveiliging. En zelfs als we zo'n kamer af en toe verwarmen naar 18 graden is dat nog steeds goedkoper dan dat er continue bijgestookt moet worden naar 15. Nu is het op de kamers die op vorstbeveiliging staan dan wel rond de 12 graden. Maar ja, dat is dus voor onze situatie het geval. Het is wel handig dat we dat nu zo makkelijk uit kunnen testen.
Ja, ik geef volgens mij ook vrij duidelijk aan dat dat in onze situatie zo is en dat wij dat voordat we een slimme thermostaat hadden verkeerd dachten. Het was alleen bedoeld als eventuele eye-opener naar anderen. Want wij hebben dat dus al die jaren verkeerd gedacht en daarom onnodig gestookt.quote:Op zondag 4 december 2022 11:19 schreef Dementor het volgende:
[..]
Ik denk niets. Ik heb een slimme thermostaat en heb de gegevens goed bekeken. Dit is voor ons huis de meest rendabele optie.
Kom je direct op het punt dat vrijwel iedereen in dit topic net in een ander huis woont.
Als je LTV (Lage Temperatuur Verwarming) verwarming hebt (vloerverwarming of radiatoren) dan is het niet handig om 's nachts heel veel te verlagen want dan krijg je het overdag niet meer binnen een acceptabele termijn warm genoeg.quote:Op zondag 4 december 2022 11:11 schreef livelink het volgende:
[..]
Dat hebben wij ook allemaal gedaan. Maar dan begrijp ik nog steeds niet helemaal waarom je de temperatuur 's nachts ook op 18 graden hebt staan. Dat lijkt me wel erg hoog.
Wij hebben LTV en snachts koelt het af naar 17C en sochtends zitten we binnen een half uur weer op 20,5Cquote:Op zondag 4 december 2022 11:32 schreef Leandra het volgende:
[..]
Als je LTV (Lage Temperatuur Verwarming) verwarming hebt (vloerverwarming of radiatoren) dan is het niet handig om 's nachts heel veel te verlagen want dan krijg je het overdag niet meer binnen een acceptabele termijn warm genoeg.
Dat geldt overigens vooral voor bestaande huizen, nieuwbouw met vloerverwarming en/of LTV radiatoren koelen 's nachts minder af en dan kun je wat makkelijker 's nachts verlagen.
Wij hebben een verschil van 2 graden tussen de nachttemperatuur en de dagtemperatuur; nieuw huis, goed geïsoleerd overal vloerverwarming, maar eerlijk gezegd weet ik niet eens of hij 's nachts ook nog verwarmt, dus of de temperatuur 's nachts überhaupt op de ingestelde nachttemperatuur komt.
Woon je in een tent ofzo ?quote:Op zondag 4 december 2022 09:46 schreef Centenbak het volgende:
[..]
Hier 12 graden vanmorgen, nu verwarming op 13,5 gezet. Kan ik lekker tegen de radiator aan gaan zitten met mn rug![]()
En dat kost ongeveer 1,5 kuub dat verwarmen met 1,5 graad, dus ik snap niet hoe je met slechts 3 kuub/dag je huis naar 20 graden kunt verwarmen. Woon je dan in een mini-huisje ofzo.
Dit is niet normaal hoor.quote:Op zondag 4 december 2022 09:46 schreef Centenbak het volgende:
[..]
Hier ben ik 1,5 kuub per 24 uur kwijt met overdag de thermostaat op 18, en als ik weg ben en 's nachts op 15.quote:Op zondag 4 december 2022 09:46 schreef Centenbak het volgende:
[..]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |