abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 2 december 2022 @ 18:54:13 #1
430543 Domnivoor
Ceterum censeo...
pi_206912781
(niet mijn OP, deel 3)

Als GroenLinks de baas is in je stad krijg je dit _O- _O-


quote:
Utrecht - Utrecht gaat als eerste stad van Nederland betaald parkeren invoeren in de hele gemeente. Hoewel de plannen al bekend werden bij de presentatie van het coalitieakkoord, roept een nieuwe raadsbrief veel vragen en reacties op.
"Dit is de opdracht die ik heb", zegt wethouder Lot van Hooijdonk. "En daar zitten belangrijke publieke belangen achter." In de loop van 2023 moeten de parkeerplannen vorm krijgen. Na instemming van de gemeenteraad moet in 2024 stap voor stap op steeds meer plekken betaald worden om te parkeren, tot er in de hele gemeente geen plek meer is om de auto gratis neer te zetten.
De parkeerkaart van Utrecht is een lappendeken met grillige randen. In Rivierenwijk is parkeren ten westen van de Rijnlaan gratis. Daardoor moet je op een deel van de Waalstraat wel betalen voor een parkeerplek, even verderop is het gratis.
Die betaalgrens loopt vaker dwars door wijken en dat zorgt voor parkeeroverlast voor bewoners die net voorbij de betaalgrens wonen. Want waarom zou je voor een dagje Utrecht niet gratis parkeren om met de bus het centrum in te gaan? En een parkeervergunning voor een tweede auto is een stuk duurder dan voor de eerste. Dan is het toch niet zo gek om een wijk verderop te parkeren voor niks. In Oog in Al leidde het gratis parkeren volgens een buurtbewoner zelfs al tot vakantiegangers die hun auto parkeren om via ov en Schiphol op reis te gaan.
"Soms moet je vier, vijf straten verderop parkeren of je bent een kwartier aan het rijden", vertelt Koen Warmink. Hij woont aan de Laan van Chartroise, vlak over de grens, en is betrokken bij de Verkeerswerkgroep Ondiep. Hij ziet dat veel Ondiepers parkeeroverlast ervaren. "Het deel van de mensen dat aan de randen woont wil het liefst dat betaald parkeren zo snel mogelijk wordt ingevoerd."
Ga je wat dieper de wijk in en de roep om betaald parkeren verdwijnt snel, ziet Warmink. "De mensen die wat verder weg wonen, zien de noodzaak niet zo." Maar als de betaalgrens verschuift, zullen ook zij uiteindelijk overlast ervaren.
Op plaatsen waar de parkeerdruk hoog is, zoals in Ondiep en Oog in Al, wordt betaald parkeren zo snel mogelijk ingevoerd. Van Hooijdonk: "Dat gaan we aan de raad voorleggen, maar ik kan me niet voorstellen dat ze daar tegen zijn."
Géén parkeerdruk
Hoe zit dat met de stukken Utrecht waar nauwelijks overlast is? In Overvecht bijvoorbeeld. "Wij vinden betaald parkeren natuurlijk onzin", zegt Els Wegdam van Wijkplatform Overvecht. "Wij hebben helemaal geen parkeerprobleem."
Wegdam denkt dat de gemeente het geld nodig heeft 'voor dure plannen die ze aan het ontwikkelen zijn'. Daarbij wordt niet gekeken naar de portemonnees van de bewoners. En dat is wel belangrijk, zegt Wegdam. "Zeker in een wijk als Overvecht waar mensen de eindjes aan elkaar moeten knopen."
Voor wethouder Van Hooijdonk zijn er meerdere redenen om het betaald parkeren in de hele gemeente in te voeren, dus ook in Overvecht en de rustigste delen van Leidsche Rijn. Ze wil overlast in de openbare ruimte voorkomen. "Op deze manier proberen we ruimte te maken voor andere doelen zoals vergroening, fiets-parkeren en verblijfsruimte."
De bereikbaarheid van Utrecht speelt ook een rol. Autoverkeer kost veel ruimte, op de weg en ernaast. "Het parkeerbeleid is een van de knoppen waar we aan kunnen draaien om de stad mobiel te kunnen houden", zegt Van Hooijdonk. Ze vindt het bovendien niet meer dan redelijk dat mensen ook betalen voor de ruimte die een auto inneemt.

Het klopt wat Wegdam van Wijkplatform Overvecht zegt: de gemeente kan het geld ook goed gebruiken voor andere projecten. Van Hooijdonk: "Dat zit nu al in onze begroting." Behalve de uitbreiding van het gebied, gaan de tarieven per 2023 ook stevig omhoog. "Dat levert meer inkomsten op en dat steken we in mobiliteitsmaatregelen, de openbare ruimte en groen."
De gemeente onderzoekt of het mogelijk is om bewoners met een kleine portemonnee tegemoet te komen. "Daar zijn nog geen concrete ideeën over. Juist omdat het om een belasting gaat, is het lastig. Je moet best wel creatief zijn om daar een oplossing voor te vinden. Ik kan wel zeggen dat we het heel graag willen en hard aan het werk zijn om die creativiteit ten volle te laten stromen."
Inspraak
Van Hooijdonk verwijst meermaals naar het coalitieakkoord als het gaat om de plannen. Wat haar betreft is de invoering van betaald parkeren in de hele stad al een voldongen feit. "Dat is de opdracht die ik heb."
In datzelfde coalitieakkoord staan ook afspraken over de inspraak van Utrechters. "De grote uitdagingen waar we in deze periode voor staan, willen we samen met de stad, met Utrechters aanpakken", schreven de coalitiepartijen. "Dit betekent dat Utrechters zeggenschap hebben over ontwikkelingen in hun stad, wijk, buurt en straat."
Het gevoel: we staan voor een voldongen feit
Koen Warming, Verkeerswerkgroep Ondiep
Koen Warmink van Verkeerswerkgroep Ondiep vraagt zich al langer af welke invloed de werkgroep daadwerkelijk heeft. Het is de reden dat hij de laatste tijd minder actief is. Onlangs was er een discussieavond, vertelt hij. "Dat was op zich wel een nuttige avond. Maar wel met het gevoel van: we staan voor een voldongen feit."
Ook in Overvecht vragen bewoners zich af wat de inspraak waard is. Els Wegdam: "Waar blijft de participatie in de stad? Waar hebben we nog wat over te vertellen?"
De wethouder is duidelijk: Utrechters krijgen geen inspraak over óf de maatregel wordt ingevoerd, alleen over de manier waarop dat gebeurt. Als het voorstel van de wethouder wordt aangenomen, komt ook de verplichte draagvlakmeting te vervallen.
Utrechters krijgen wel inspraak over randzaken. Dat gaat dan bijvoorbeeld over de venstertijden, de volgorde van invoeren en de communicatie met burgers. Over de tarieven hebben bewoners ook niks te zeggen. "Nee, helaas." Parkeergeld is wettelijk gezien een vorm van belasting. Het is niet gebruikelijk dat burgers daar inspraak over krijgen, aldus Van Hooijdonk.
Haar voorstel komt begin 2023 ter inzage en moet dan in de loop van het jaar worden aangenomen door de raad. "En dan hebben we nog voorbereidingstijd nodig: we moeten het aankondigen, organiseren, er moeten betaalpalen komen." Het duurt zeker tot 2024 voor heel Utrecht betaald parkeert.
https://www.rtvutrecht.nl(...)aat-betaald-parkeren
Op donderdag 4 april 2024 19:36 schreef Aoibhin het volgende:
Verrek ja, ik zie nu ook Jezus in de aardbeien :o
  vrijdag 2 december 2022 @ 19:00:25 #2
430543 Domnivoor
Ceterum censeo...
pi_206912860
Ik kreeg gisteren een brief van de gemeente over parkeren in 2023.
Alle parkeertarieven gaan omhoog, maar niet allemaal even veel.
Mensen met een bedrijfsvergunning worden ontzien. Gezinnen met een tweede auto worden genaaid.
Op donderdag 4 april 2024 19:36 schreef Aoibhin het volgende:
Verrek ja, ik zie nu ook Jezus in de aardbeien :o
pi_206912879
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2022 19:00 schreef Domnivoor het volgende:
Ik kreeg gisteren een brief van de gemeente over parkeren in 2023.
Alle parkeertarieven gaan omhoog, maar niet allemaal even veel.
Mensen met een bedrijfsvergunning worden ontzien.
Dat riekt naar vriendjespolitiek als mensen met een bedrijfsvergunning worden ontzien.
  vrijdag 2 december 2022 @ 19:05:50 #4
430543 Domnivoor
Ceterum censeo...
pi_206912923
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2022 19:02 schreef torentje het volgende:

[..]
Dat riekt naar vriendjespolitiek als mensen met een bedrijfsvergunning worden ontzien.
Ja, de wethouder heeft vriendjes… Dat was al langer duidelijk.
Op donderdag 4 april 2024 19:36 schreef Aoibhin het volgende:
Verrek ja, ik zie nu ook Jezus in de aardbeien :o
pi_206913198
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2022 19:05 schreef Domnivoor het volgende:

[..]
Ja, de wethouder heeft vriendjes… Dat was al langer duidelijk.
Trieste zaak als zo'n wethouder niet iedereen dezelfde behandeling geeft.
  vrijdag 2 december 2022 @ 22:26:44 #6
403337 Sodeknetters
Draaien in een bel
pi_206916657
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2022 19:05 schreef Domnivoor het volgende:

[..]
Ja, de wethouder heeft vriendjes… Dat was al langer duidelijk.
Ze is inderdaad niet vies van een belangenverstrengelingetje.
In 2019 huurde ze het fietskoeriersbedrijf van haar vriendin in om een bidbook te presenteren.

Incompetent en corrupt. En een arrogante draak weet ik uit ervaring.
Als de wolken aan staan blijf je gaan
pi_206919713
De inwoners van Utrecht krijgen waar ze op stemmen. Bij mij in de buurt nu ook allemaal mensen boos om dit voorstel, maar wel steevast GroenLinks of D66 stemmen bij de gemeenteraadsverkiezingen.

Ik vind het een onzinnig plan en zal die Lot van Hooijdonk voor altijd een ramp vinden maar kan die parkeervergunning voor bewoners makkelijk betalen. Ik hoop van harte dat er een goede regeling komt voor bijvoorbeeld leerkrachten, verpleegkundigen, thuiszorgverleners en mantelzorgers die buiten de stad wonen (Bunnik, Zeist, Maarssen, Houten, Nieuwegein etc) maar hier wel broodnodig werk verrichten.

[ Bericht 2% gewijzigd door Nielsch op 03-12-2022 09:23:40 ]
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
  zaterdag 3 december 2022 @ 11:14:18 #8
403337 Sodeknetters
Draaien in een bel
pi_206920742
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 december 2022 09:16 schreef Nielsch het volgende:
De inwoners van Utrecht krijgen waar ze op stemmen. Bij mij in de buurt nu ook allemaal mensen boos om dit voorstel, maar wel steevast GroenLinks of D66 stemmen bij de gemeenteraadsverkiezingen.

Ik vind het een onzinnig plan en zal die Lot van Hooijdonk voor altijd een ramp vinden maar kan die parkeervergunning voor bewoners makkelijk betalen. Ik hoop van harte dat er een goede regeling komt voor bijvoorbeeld leerkrachten, verpleegkundigen, thuiszorgverleners en mantelzorgers die buiten de stad wonen (Bunnik, Zeist, Maarssen, Houten, Nieuwegein etc) maar hier wel broodnodig werk verrichten.
En het ergste vind ik nog dat bij de laatste gemeenteraadsverkiezingen maar zo’n beetje de helft van de kiesgerechtigden kwamen stemmen. Ik heb zomaar het idee dat dat de mensen zijn die nu het hardst klagen.
Als de wolken aan staan blijf je gaan
pi_206920775
Mooi, dan weet ik zeker dat ik nooit meer daar hoef te komen
pi_206920898
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 december 2022 11:17 schreef TukkerJan het volgende:
Mooi, dan weet ik zeker dat ik nooit meer daar hoef te komen
We willen hier ook helemaal geen naar mest stinkende tukkers.
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
pi_206921107
Een tukker is een bukker, dus pas maar op jij😘
pi_206921680
Hoe denken ze dit in Kanaleneiland in te gaan voeren. Daar zal ongetwijfeld de pleuris uitbreken.
pi_206921972
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 december 2022 12:29 schreef Gehrman het volgende:
Hoe denken ze dit in Kanaleneiland in te gaan voeren. Daar zal ongetwijfeld de pleuris uitbreken.
Worden al die jongeren weer gediscrimineerd daar, en ze kunnen al zo moeilijk een stageplek vinden.
pi_206923360
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 december 2022 12:29 schreef Gehrman het volgende:
Hoe denken ze dit in Kanaleneiland in te gaan voeren. Daar zal ongetwijfeld de pleuris uitbreken.
Scanauto slopen tralalalala
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
  zaterdag 3 december 2022 @ 15:11:28 #15
403337 Sodeknetters
Draaien in een bel
pi_206923601
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 december 2022 12:29 schreef Gehrman het volgende:
Hoe denken ze dit in Kanaleneiland in te gaan voeren. Daar zal ongetwijfeld de pleuris uitbreken.
Ik zou inderdaad niet graag een van de monteurs zijn die daar die parkeerautomaten moeten plaatsen. Vrees dat die mensen wel wat te verduren gaan krijgen.
Als de wolken aan staan blijf je gaan
pi_206923750
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 december 2022 11:40 schreef TukkerJan het volgende:
Een tukker is een bukker, dus pas maar op jij😘
Een bukker... dat klinkt als de ontvangende partij in een homoseksuele relatie.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
  maandag 5 december 2022 @ 11:58:32 #17
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_206949527
Het doel is dus vooral minder auto's in de stad maar ze rekenen tegelijkertijd met meer parkeeropbrengsten. Volgens mij is dat zo'n beetje de definitie van een contradictio in terminis

Hoop dat iedereen die effectief wat bijdraagt aan die stad en een auto heeft verhuisd.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
  maandag 5 december 2022 @ 12:29:32 #18
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_206950094
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 december 2022 09:16 schreef Nielsch het volgende:
De inwoners van Utrecht krijgen waar ze op stemmen. Bij mij in de buurt nu ook allemaal mensen boos om dit voorstel, maar wel steevast GroenLinks of D66 stemmen bij de gemeenteraadsverkiezingen.

Ik vind het een onzinnig plan en zal die Lot van Hooijdonk voor altijd een ramp vinden maar kan die parkeervergunning voor bewoners makkelijk betalen. Ik hoop van harte dat er een goede regeling komt voor bijvoorbeeld leerkrachten, verpleegkundigen, thuiszorgverleners en mantelzorgers die buiten de stad wonen (Bunnik, Zeist, Maarssen, Houten, Nieuwegein etc) maar hier wel broodnodig werk verrichten.
Als die het niet meer kunnen betalen dan zoeken ze gewoon klanten of werk in andere steden. Kan Utrecht daarna weer janken dat er zo'n tekort is aan schoonmakers en leraren. Je weet wel, die mensen die het niet kunnen betalen om in Utrecht te wonen maar het straks ook niet meer kunnen betalen om erheen te rijden met de auto.
:') Echt dat idealistische wensdenken van groenlinks en d66 is echt om te janken. Niet alleen staan ze mijlenver van de realiteit af, ze hebben echt geen idee wat voor gevolgen hun beleid gaat krijgen.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')