abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_206877994
Beste Fokkers,

3 weken geleden ben ik geopereerd en op de wond werden steristrips geplakt. De eerste dagen zat er een douchepleister overheen, die mocht er na 4 dagen af en de bedoeling was dat die strips er uit zichzelf af zouden vallen en dat binnen een dag of 10 na de operatie. Maar helaas is er helemaal niks afgevallen, gisteren de kliniek gebeld en die zeiden dat ik ze er zelf af mag halen en dat de huid nu wel dicht is, maar ze zitten best stevig vast en ik durf er niet zomaar aan te trekken. Iemand met medische kennis of zelf ervaring met deze strips die mij kan adviseren over wat te doen?

Bij voorbaat veel dank!
pi_206878031
Op wat voor plek van je lichaam zit het?

Eerst de randjes lospulken en dan voorzichtig trekken in principe. De wond eronder is al dicht verwacht ik, dus er kan weinig mis gaan.
  woensdag 30 november 2022 @ 10:12:34 #3
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_206878032
Gewoon heel rustig lospeuteren. Dus steeds een klein stukje losmaken. Je gaat echt de wond niet open trekken.
The love you take is equal to the love you make.
pi_206878044
Eerst nat maken, eventueel onder de douche voorzichtig eraf pulken.
pi_206878061
quote:
1s.gif Op woensdag 30 november 2022 10:12 schreef Meridiaan het volgende:
Op wat voor plek van je lichaam zit het?

Eerst de randjes lospulken en dan voorzichtig trekken in principe. De wond eronder is al dicht verwacht ik, dus er kan weinig mis gaan.
Op m’n rug, ik had een hernia. Mijn man zei gisteren dat het lijkt alsof de strips in de huid zijn vastgegroeid (sorry voor deze ranzigheid hoor) de zijkanten beginnen wel los te laten gelukkig.
  Redactie Frontpage woensdag 30 november 2022 @ 10:19:15 #6
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_206878082
Wat zei de arts van het ziekenhuis toen je hem/haar belde?
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_206878108
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2022 10:19 schreef JeMoeder het volgende:
Wat zei de arts van het ziekenhuis toen je hem/haar belde?
Ik ben niet in het ziekenhuis geweest maar bij Bergman kliniek en die zeiden dat ik ze er zelf af mag halen maar ik vind dat eng en ik mag m’n rug niet draaien dus het gaat niet gemakkelijk worden denk ik.
pi_206878110
Gewoon even langs de huisarts gaan, dat is toch niet zo lastig te bedenken?
  Redactie Frontpage woensdag 30 november 2022 @ 10:24:12 #9
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_206878137
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2022 10:21 schreef Smelfie het volgende:

[..]
Ik ben niet in het ziekenhuis geweest maar bij Bergman kliniek en die zeiden dat ik ze er zelf af mag halen maar ik vind dat eng en ik mag m’n rug niet draaien dus het gaat niet gemakkelijk worden denk ik.
Dit lijkt me dan een juist advies:
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2022 10:21 schreef GereDathan het volgende:
Gewoon even langs de huisarts gaan, dat is toch niet zo lastig te bedenken?
Ta mère
El Coño
ウイスキー
  woensdag 30 november 2022 @ 10:24:17 #10
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_206878138
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2022 10:15 schreef Smelfie het volgende:

[..]
Op m’n rug, ik had een hernia. Mijn man zei gisteren dat het lijkt alsof de strips in de huid zijn vastgegroeid (sorry voor deze ranzigheid hoor) de zijkanten beginnen wel los te laten gelukkig.
Hij kan ze er niet afpeuteren voor je?
The love you take is equal to the love you make.
pi_206878172
Het zijn geen hechtdraden he? Naar de huisarts voor een paar hechtpleisters? Pulk ze er gewoon af, je bent te voorzichtig.
pi_206878229
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2022 10:27 schreef Selenophilia het volgende:
Het zijn geen hechtdraden he? Naar de huisarts voor een paar hechtpleisters? Pulk ze er gewoon af, je bent te voorzichtig.
Kan ik ze ook gewoon nog laten zitten? Tot ik wat beter kan bewegen. Of is dat niet goed voor de genezing. Ik zou evt wel naar de huisarts kunnen maar ik heb nog steeds een loopschema en mag nu 10 minuten lopen en niet zitten.
  woensdag 30 november 2022 @ 10:35:12 #13
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_206878239
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2022 10:33 schreef Smelfie het volgende:

[..]
Kan ik ze ook gewoon nog laten zitten? Tot ik wat beter kan bewegen. Of is dat niet goed voor de genezing. Ik zou evt wel naar de huisarts kunnen maar ik heb nog steeds een loopschema en mag nu 10 minuten lopen en niet zitten.
Dat is dan weer een vraag voor de kliniek.

En waarom kan je man ze er niet afhalen?
The love you take is equal to the love you make.
pi_206878259
quote:
1s.gif Op woensdag 30 november 2022 10:35 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Dat is dan weer een vraag voor de kliniek.

En waarom kan je man ze er niet afhalen?
Dat vind hij eng. Ik ga ze dan toch maar even bellen of ik ze gewoon nog mag laten zitten
pi_206878268
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2022 10:33 schreef Smelfie het volgende:

[..]
Kan ik ze ook gewoon nog laten zitten? Tot ik wat beter kan bewegen. Of is dat niet goed voor de genezing. Ik zou evt wel naar de huisarts kunnen maar ik heb nog steeds een loopschema en mag nu 10 minuten lopen en niet zitten.
Zit waarschijnlijk wel bloedstolsels onder, niet zo hygiënisch. Ik heb ze altijd nat gemaakt of lekker na een stomende douche voorzichtig verwijderd.
  FrontpagER /Mod / Grootste Vredestichter woensdag 30 november 2022 @ 14:08:02 #16
485843 crew  Jippie
pi_206880406
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2022 10:36 schreef Smelfie het volgende:

[..]
Dat vind hij eng. Ik ga ze dan toch maar even bellen of ik ze gewoon nog mag laten zitten
Dat lijkt mij een goed plan, je zou gelijk kunnen vragen of het nat maken van de Steristrips met water of eventueel wat deppen met babyolie op een watje mag. We kennen de situatie, plek van de pleisters en de toestand van de operatiewond niet dus is het lastig om advies te geven. Misschien helpt het de kliniek als je fotootje opstuurt hoe het eruit ziet. Ook de huisarts zou middels e-consult foto opsturen en je vraag stellen advies kunnen geven.

Ik snap dat je man het eng vindt om aan die strips te peuteren, mijn man zou dat ook niet durven.
pi_206881459
quote:
2s.gif Op woensdag 30 november 2022 14:08 schreef Jippie het volgende:

[..]
Dat lijkt mij een goed plan, je zou gelijk kunnen vragen of het nat maken van de Steristrips met water of eventueel wat deppen met babyolie op een watje mag. We kennen de situatie, plek van de pleisters en de toestand van de operatiewond niet dus is het lastig om advies te geven. Misschien helpt het de kliniek als je fotootje opstuurt hoe het eruit ziet. Ook de huisarts zou middels e-consult foto opsturen en je vraag stellen advies kunnen geven.

Ik snap dat je man het eng vindt om aan die strips te peuteren, mijn man zou dat ook niet durven.
Nou de huisarts wil er niks mee doen, dus nu moet ik vrijdag terug naar de kliniek om ze eraf te laten halen.
pi_206881720
Medisch advies: na 3 weken is je wonde gewoon gesloten dus je kan ze er gewoon zelf vanaf halen (mag meestal al eerder rond dag 10).
Als je extreem veilig wil spelen dan maak je ze om en om los. Dus eentje weg, eentje laten zitten. Mocht je (of je man) dan merken dat de wonde toch nog openstaat dan kan je alsnog naar de arts maar kan de wonde niet verder 'openspringen'. Als de wonde gesloten is haal je de rest dan weg.
Wel vreemd dat die pleister er wel al na 4 dagen af mocht maar dat er dan geen vervangende wondzorg is aangeraden? Vaker is het OF wondzorg elke dag OF een chirurgische pleister die 10 dagen blijft zitten en verwijderd wordt door iemand die de wonde daarna vakkundig kan beoordelen. Die plek gaat dus inderdaad vol hangen met gedroogd bloed.
Beste wat je kan doen: ga douchen of maak een washandje nat met warm water en wat zachte zeep en houd dat er een tijdje tegen. Dan ga je sowieso het 'vuil' weg kunnen vegen en de steristips komen dan makkelijker los. Trek zo een strip er dan NIET in 1 keer er volledig van af maar van het uiteinde naar de snee toe (dus de twee kantjes van de strip naar het midden toe los maken). Daarna komt dat middenstukje makkelijk los.
Het is geen ramp als de wonde een klein beetje bloedt daarna, een drupje is normaal. Maar nogmaals: na 3 weken is een wonde normaalgezien gewoon gesloten en klaar.
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
pi_206881756
Ik moest een foto naar de kliniek mailen en toen vonden hun het zorgwekkend genoeg voor een afspraak dus vrijdag gaan ze er waarschijnlijk af
pi_206881820
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2022 16:07 schreef Smelfie het volgende:
Ik moest een foto naar de kliniek mailen en toen vonden hun het zorgwekkend genoeg voor een afspraak dus vrijdag gaan ze er waarschijnlijk af
Hm... waarom is er geen wondzorg geweest of opvolging?
Wat voor operatie was het?
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
pi_206881897
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2022 16:10 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Hm... waarom is er geen wondzorg geweest of opvolging?
Wat voor operatie was het?
Een hernia operatie, ik mocht na een dag al naar huis en kon gewoon bellen als er wat was. Ik dacht dat het allemaal goed ging want het doet ook niet echt pijn meer en het is ook niet warm maar om dat de strips in de wond lijken te zitten moet ik dus terug naar Breda zodat hun ze eraf kunnen halen en meteen kunnen zien hoe het eruit ziet.
pi_206882011
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2022 16:14 schreef Smelfie het volgende:

[..]
Een hernia operatie, ik mocht na een dag al naar huis en kon gewoon bellen als er wat was. Ik dacht dat het allemaal goed ging want het doet ook niet echt pijn meer en het is ook niet warm maar om dat de strips in de wond lijken te zitten moet ik dus terug naar Breda zodat hun ze eraf kunnen halen en meteen kunnen zien hoe het eruit ziet.
Dat is toch best wel al een flinke operatie. Bestaat er in NL geen wondzorg? Hier krijg je verpleegkundige thuiszorg daarvoor plus opvolging via de huisarts.
Ik vind het erg vreemd dat je zonder verdere uitleg dan: 'bel maar als er iets is' naar huis bent mogen gaan. Ik vind dat niet erg patiëntvriendelijk/veilig.
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
pi_206882094
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2022 16:20 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Dat is toch best wel al een flinke operatie. Bestaat er in NL geen wondzorg? Hier krijg je verpleegkundige thuiszorg daarvoor plus opvolging via de huisarts.
Ik vind het erg vreemd dat je zonder verdere uitleg dan: 'bel maar als er iets is' naar huis bent mogen gaan. Ik vind dat niet erg patiëntvriendelijk/veilig.
Waarschijnlijk omdat het geen ziekenhuis is maar gewoon een soort privékliniek.
pi_206882140
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2022 16:25 schreef Smelfie het volgende:

[..]
Waarschijnlijk omdat het geen ziekenhuis is maar gewoon een soort privékliniek.
Waar ze hernia operaties doen? :o

Enfin, met mijn gezeik ben je verder niets :P
Ik ben blij voor je dat je vrijdag kan gaan en ik hoop oprecht dat alles verder mooi in orde is en dat de pleisters gewoon vuil zijn en netjes loskomen. Die steristrips zien er na een tijd ook wel uit alsof er een andere levensvorm in gekropen is :P
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
pi_206882250
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2022 16:27 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Waar ze hernia operaties doen? :o

Enfin, met mijn gezeik ben je verder niets :P
Ik ben blij voor je dat je vrijdag kan gaan en ik hoop oprecht dat alles verder mooi in orde is en dat de pleisters gewoon vuil zijn en netjes loskomen. Die steristrips zien er na een tijd ook wel uit alsof er een andere levensvorm in gekropen is :P
https://www.bergmanclinic(...)QEAAYASAAEgKtLfD_BwE Hier ben ik geweest, hier wordt je blijkbaar niet naar het ziekenhuis gestuurd indien je iets aan je rug hebt. Want de mri is weer bij een andere privekliniek gemaakt.
pi_206882341
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2022 16:33 schreef Smelfie het volgende:

[..]
https://www.bergmanclinic(...)QEAAYASAAEgKtLfD_BwE Hier ben ik geweest, hier wordt je blijkbaar niet naar het ziekenhuis gestuurd indien je iets aan je rug hebt. Want de mri is weer bij een andere privekliniek gemaakt.
Dat soort dingen zie je hier niet (wel voor derma of plastische ingrepen). Maar rug is neurochirurgie in een groter ziekenhuis :X .
Nuja ik ga er vanuit dat het wel ok zal zijn en dat ze weten wat ze doen :D
Dit soort klinieken zullen mss ook hier de toekomst worden?
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
  zaterdag 10 december 2022 @ 08:37:14 #27
131066 scrub_nurse
ik denk dat ik denk, denk ik..
pi_207024312
en hoe ging het
pi_207025149
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 december 2022 08:37 schreef scrub_nurse het volgende:
en hoe ging het
Heel goed gegaan, wond zag er netjes uit!
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')