abonnement Unibet Coolblue
pi_206877198
Prima, gebruiken we nu even een jaartje verzetsmensen.
En dan doen we daarna weer aan verzetshelden. Onder het mom van 'het kan dus we doen het' en 'verzetsmensen is écht niet meer van deze tijd' moet dat helemaal goedkomen!
I'll give you something to do
pi_206877223
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 november 2022 21:01 schreef PS. het volgende:
Tegenwoordig ben je voor de jeugd een held als je een politieagent uitscheld voor kankerhomo. Snap wel dat er niet onbeperkt helden kunnen zijn, dus dan moeten er maar wat oude weg.
Agenten zijn voor veel mensen ook helden, terwijl het gros gewoon machtsmisbruikend, agressief en onbetrouwbaar is.
#freeWillemM
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2682522/1/25#p209511850" target="_blank" >woensdag 14 juni 2023 19:05</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/221644" target="_blank" >timmmmm</a> het volgende:[/b]
Ik heb in ieder geval liever huidkanker dan dit topic lezen
  woensdag 30 november 2022 @ 07:41:47 #53
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_206877231
quote:
1s.gif Op woensdag 30 november 2022 07:39 schreef NaarMensje het volgende:

[..]
Agenten zijn voor veel mensen ook helden, terwijl het gros gewoon machtsmisbruikend, agressief en onbetrouwbaar is.
Ik zou ook nooit agent kunnen worden, dat gaat fout.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  woensdag 30 november 2022 @ 08:14:07 #54
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_206877338
Ach, Karlien heeft nu gewoon met haar nietszeggende museumpje ff 15min of fame geclaimd. Fijn voor haar :') .

Maak je er toch niet zo druk om allemaal. Als je nu vrijwilliger van dat museum was. A la. Maar voor de rest.
pi_206877371
Bekende Nederlander mag ook al niet meer lijkt wel. Dat is nu Bekende Burger geworden
  woensdag 30 november 2022 @ 08:32:32 #56
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_206877420
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 november 2022 21:32 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Die kant gaan we dan ondanks alle diversiteitgeroep ook op: een kleurloze, smaakloze, grijze brij van eenvormigheid en taalkunstgrepen om 100% neutraal over te komen, ook al is dat inherent onmogelijk.

Mijn grootvader blijft een held. Heilig hebben we hem nooit genoemd, overigens, en daar maakt die historicus ook een goed punt: held is niet automatisch heilig, onfeilbaar... dat wordt er dan weer van gemaakt door een roedel wokisten die zoals altijd weer 'een voorschot nemen' op hoe mensen woorden gebruiken en over dingen denken. En waarschijnlijk om satanische zaken als patriottisme en vaderlandsliefde nog wat verder in te dammen: een natie zonder helden, enkel 'mensen'.
En daarna.. geen natie meer..
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
pi_206877453
quote:
1s.gif Op woensdag 30 november 2022 00:09 schreef Gehrman het volgende:
De zelfhaat zit diep bij de woke progressiefjes. Net zo gestoord als de complotwappies.
Wat mij betreft laatje "progressief" weg, mij dunkt zit hier weinig progressiefs aan.
pi_206877574
quote:
10s.gif Op dinsdag 29 november 2022 23:10 schreef Akathisia het volgende:

[..]
Mweh, bijna het hele Nederlandse volk bewoog mee met de wensen van Nazi Duitsland.
Op welke manier is dat een weerlegging van mijn definitie?

Waren we met ze alle 'meebewegend'.
pi_206877644
Het waren ook geen mensen, het waren reptielen.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_206877947
Ik vind wel dat je iemand pas een held kunt noemen als hij of zij ook een heldendaad heeft verricht.
En natuurlijk liep iedereen in het verzet een risico dat het leven kon kosten maar dat doet iedereen die aan het verkeer deelneemt ook.

Maar buiten dat, het verzet pleegde ook aanslagen waarbij ze van te voren wisten dat de Nazi's uit wraak mensen zouden gaan oppakken en executeren die er niks mee te maken hadden. En ja, waar gehakt wordt vallen spaanders maar je kunt je wel degelijk afvragen hoe heldhaftig dat nou was.
Wie dit leest is gek
  Redactie Frontpage woensdag 30 november 2022 @ 10:08:09 #61
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_206877986
Het waren hoe dan ook helden. Dat je dat als conservator wilt degraderen zegt heel veel over het gevoel dat je bij de Nederlandse geschiedenis hebt. Iets zegt me dat deze meid bij het verkeerde museum werkt.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
  woensdag 30 november 2022 @ 10:12:49 #62
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_206878039
Ik zie die vergadering daar al helemaal voor me. Zo van: ja moeten we daar ook niet eens mee, moeten wij ook niet met andere ogen naar onze geschiedenis kijken. ZIJN WIJ FOUT? En dan komt er zo'n debiel compromis uit dat slaat als een lul op een drumstel, maar de PR-meneer persoon roept dan: ja is goed voor een persberichtje en we zijn een Amsterdams museum, dus dat wordt gelijk landelijk nieuws, DOEN!!!
pi_206879519
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2022 09:05 schreef theunderdog het volgende:
Op welke manier is dat een weerlegging van mijn definitie?

Waren we met ze alle 'meebewegend'.
Omdat de collaborateur zich onderscheid met een actievere vorm van participatie.
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
pi_206879533
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2022 07:41 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Ik zou ook nooit agent kunnen worden, dat gaat fout.
Ik ook, ik zou binnen een uur een aangifte tegen mij krijgen van geweldspleging als ik een agent zou worden.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_206879593
quote:
99s.gif Op woensdag 30 november 2022 10:04 schreef Nieuwschierig het volgende:
Ik vind wel dat je iemand pas een held kunt noemen als hij of zij ook een heldendaad heeft verricht.
En natuurlijk liep iedereen in het verzet een risico dat het leven kon kosten maar dat doet iedereen die aan het verkeer deelneemt ook.

Maar buiten dat, het verzet pleegde ook aanslagen waarbij ze van te voren wisten dat de Nazi's uit wraak mensen zouden gaan oppakken en executeren die er niks mee te maken hadden. En ja, waar gehakt wordt vallen spaanders maar je kunt je wel degelijk afvragen hoe heldhaftig dat nou was.
Dezelfde discussie heeft eigenlijk ook plaatsgevonden met het uitdelen van de kruizen. Niet iedereen in het verzet werd vanzelfsprekend als een held of als 'waardig voor het verzetskruis' gezien. Uiteindelijk kreeg iedereen, door de resulterende verongelijktheid, een kruis, volgens mij. Ik vraag me nu eigenlijk af of volgens haar 'verzetsheld' voor ieder in het verzet werd toegepast of voor de enkelingen die daadwerkelijk heldhaftig hebben gehandeld. Op zich is dat wel een legitiem onderscheid maar om óók die laatste op voorhand te degraderen tot 'verzetsmens' is gewoon een klap in het gezicht.
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
  woensdag 30 november 2022 @ 12:45:44 #66
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_206879632
Dit heeft echt zo'n hoog "honger??? in AFRIKA HEBBEN ZE HONGER" gehalte.

Interessantdoenerij van de bovenste plank dus. Iemands met een hele specifieke persoonlijke mening over het correcte gebruik van het woord 'held' die toevallig op een positie terecht komt waar die persoon die mening lekker kan doordrukken en verspreiden. Een pedant.

Maar in de basis totale tijdverspilling voor iedereen.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
  woensdag 30 november 2022 @ 13:01:18 #67
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_206879769
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2022 12:41 schreef Akathisia het volgende:

[..]
Dezelfde discussie heeft eigenlijk ook plaatsgevonden met het uitdelen van de kruizen. Niet iedereen in het verzet werd vanzelfsprekend als een held of als 'waardig voor het verzetskruis' gezien. Uiteindelijk kreeg iedereen, door de resulterende verongelijktheid, een kruis, volgens mij. Ik vraag me nu eigenlijk af of volgens haar 'verzetsheld' voor ieder in het verzet werd toegepast of voor de enkelingen die daadwerkelijk heldhaftig hebben gehandeld. Op zich is dat wel een legitiem onderscheid maar om óók die laatste op voorhand te degraderen tot 'verzetsmens' is gewoon een klap in het gezicht.
Misschien hebben ze ook wel lafjes gewacht tot alle verzetshelden van ouderdom overleden zijn. Zo’n krasse knar maakt zelf op 98-jarige leeftijd nog gehakt van zo’n tutje.
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
  woensdag 30 november 2022 @ 13:07:12 #68
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_206879829
Ik zou de voorkeur geven aan verzetsstrijders. Wel neutraal, maar niet zo lafjes als 'mensen'.

Overigens was Nederland in de jaren van de koude oorlog heel snel vergeten dat veel leden van het verzet communistisch waren. 20 procent van de communisten zaten in het verzet, tegenover 1 procent van de rest van de bevolking. De communisten mochten na de oorlog niet als held gezien worden. In 1951 was het verboden om Hannie Schaft te herdenken. Dat is heel wat schoftiger dan nu te kiezen voor 'mensen'.

https://www.gld.nl/nieuws(...)nisten-in-het-verzet
I am a black hole shitting into the void
  woensdag 30 november 2022 @ 13:26:44 #69
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_206880023
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2022 12:36 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Ik ook, ik zou binnen een uur een aangifte tegen mij krijgen van geweldspleging als ik een agent zou worden.
Ik denk bij mij toch corruptie.
In beslag genomen geld stelen of in besag genomen coke snuiven of zo.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  woensdag 30 november 2022 @ 13:28:20 #70
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_206880038
quote:
1s.gif Op woensdag 30 november 2022 08:32 schreef nixxx het volgende:

[..]
En daarna.. geen natie meer..
Zou eigenlijk wel fijn zijn. Na twee wereldoorlogen is het welletjes geweest met dat vlagje zwaaien.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_206880042
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2022 13:26 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Ik denk bij mij toch corruptie.
In beslag genomen geld stelen of in besag genomen coke snuiven of zo.
Daar zou ik geen last van hebben. Ik sla iemand op zijn bek bij belediging, dus dan kan ik geen agent worden. Deescaleren doe ik ook nooit aan omdat ik dat niet wil.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  woensdag 30 november 2022 @ 13:31:12 #72
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_206880063
quote:
99s.gif Op woensdag 30 november 2022 10:04 schreef Nieuwschierig het volgende:
Ik vind wel dat je iemand pas een held kunt noemen als hij of zij ook een heldendaad heeft verricht.
En natuurlijk liep iedereen in het verzet een risico dat het leven kon kosten maar dat doet iedereen die aan het verkeer deelneemt ook.

Maar buiten dat, het verzet pleegde ook aanslagen waarbij ze van te voren wisten dat de Nazi's uit wraak mensen zouden gaan oppakken en executeren die er niks mee te maken hadden. En ja, waar gehakt wordt vallen spaanders maar je kunt je wel degelijk afvragen hoe heldhaftig dat nou was.
Eerste ben ik het mee eens, tweede niet.

Je moet nooit buigen voor tirannie van een schrikbewind. Maakt niet uit hoeveel onschuldigen ze afknallen, dat is gewoon bewijs dat die regering niet deugt en verworpen moet worden.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_206880119
De mensen in het verzet waren helden.
Daarom noemen we ze verzetshelden.
Klaar.

Pak de eer die een aantal van onze grootouders / overgrootouders toekomt niet af.
Met je woke smoelwerk.
  woensdag 30 november 2022 @ 13:41:52 #74
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_206880157
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2022 13:31 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Eerste ben ik het mee eens, tweede niet.

Je moet nooit buigen voor tirannie van een schrikbewind. Maakt niet uit hoeveel onschuldigen ze afknallen, dat is gewoon bewijs dat die regering niet deugt en verworpen moet worden.
Dat is toch het hele (kantiaanse) motief van De Aanslag (het boek)? Iedereen is schuldig aan zijn eigen acties: het verzet aan de moord, de buren aan het verplaatsen van het lichaam naar het huis van de buren en de Nazies aan de executie.
I am a black hole shitting into the void
  woensdag 30 november 2022 @ 14:03:34 #75
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_206880373
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2022 13:28 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Zou eigenlijk wel fijn zijn. Na twee wereldoorlogen is het welletjes geweest met dat vlagje zwaaien.
Ik denk eigenlijk dat des te groter de verbanden worden, des te meer kans op een grote en vernietigende oorlog. En natiestaten (met of zonder een dosis nationalisme) leiden denk ik ook niet automatisch tot oorlog.
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
pi_206881107
De verzetshelden zullen zich wel doodschamen als zij zien wat er zoal geschreven word door anonieme personen in het kader van vrijheid van meningsuiting.
pi_206881448
Het zijn en blijven verzetshelden. En wat een of andere nietszeggende linkse huppelkut wil, is totaal niet belangrijk
Op zaterdag 26 juli 2008 11:43 schreef Kali-Mist1 het volgende:
lucifer FTW!!!!
pi_206882548
Ze moeten eens in kaart brengen wie dit allemaal verzinnen dan kunnen artsen onderzoek doen en de juiste medicatie en behandeling geven.
  woensdag 30 november 2022 @ 17:12:45 #79
498282 Scrummie
Feyenoord kampioen 2023/2024
pi_206882837
Mensen die dit soort achterlijke zooi bedenken zijn verschrikkelijke walgelijke tering debielen.
9 444 33 0 3 444 8 0 555 33 33 7777 8 0 444 7777 0 4 33 55 0 33 66 0 333 33 999 33 66 666 666 777 3 0 4 2 2 8 0 9 33 33 777 0 55 2 6 7 444 666 33 66 0 9 666 777 3 33 66
  woensdag 30 november 2022 @ 18:33:52 #80
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_206883968
Lekker woke.
  Beste debater 2022 woensdag 30 november 2022 @ 19:52:13 #81
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_206884742
Is natuurlijk al langer vanuit bepaalde hoek een dingetje: alles bagatalliseren wat Nederland t.t.v. W.O. II heeft gedaan.

Altijd weer genieten wanneer wat onbelezen lieden roepen dat 'we' ons direct overgaven, de Duitsers gewoon binnen lieten wandelen, ja zelfs verwelkomden met bloemen. Dat terwijl uit de harde cijfers blijkt dat het Nederlandse leger een enorme tegenstand bood in de meidagen van 1940, dermate dat zelfs Duitse officieren moesten toegeven dat het allemaal niet zo vlot verliep als gehoopt.

9 Nederlandse divisies met ca. 280.000 man tegenover 22 Duitse divisies met ca. 750.000 man;
700 artilleriestukken tegenover 1.378;
1 (!) tank versus 759 tanks;
145 vliegtuigen versus 830...

Met 2,332 gesneuvelden aan Nederlandse zijde en 2,032 aan Duitse zijde.

http://www.waroverholland.nl/index.php?page=balance
https://en.wikipedia.org/wiki/German_invasion_of_the_Netherlands

Als leeuwen heeft het Nederlandse leger gevochten; enkel overmacht en de dreiging om Rotterdam te bombarderen - hetgeen alsnog gebeurde - leidde tot een capitulatie...

En dan is er een grabbelton van neo-nazi's, wat allochtonen met een afkeer van Nederland, linksdraaiende cultuur-relativerende hippies, nihilisten en nu ook woke globalisten die dat allemaal een beetje lacherig afdoen als net-niet collaboratie en lafheid.

Reden alleen al om tot in de lengte der dagen 4 en 5 mei te gedenken. En als het over bewustmaking gaat, leer deze cijfers dan eens op school aleer het riedeltje van het slappe Nederlandse leger weer eens van stal gehaald wordt. Met als verplichte literatuur:



Edit: Oh, en hang eens een FATSOENLIJKE Nederlandse vlag in de 2e kamer in plaats van dat verjaardagswimpeltje
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  woensdag 30 november 2022 @ 20:25:38 #82
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_206885307
Dit is weer zo'n voorbeeld van de trend die je mijns inziens vaker ziet onder jongere mensen die van alles willen aanpassen onder het mom van 'inclusiviteit': alles letterlijk nemen en geen enkele ruimte meer laten voor de overduidelijke intentie erachter of eigen interpretatie.

Cabaret, grapjes, sarcasme, satire, spot: "je zegt of doet dit, dus dan is dat ook je daadwerkelijke standpunt. En anders moet je dat expliciet uitleggen, als je dat niet serieus bedoelt."

Zo ook hier: ieder normaal mens weet waarom iemand een held wordt genoemd en weet ook dat dat geen onfeilbaar mens is die alles goed doet in zijn leven. Het gaat gewoon om bepaalde heldhaftige daden op een bepaald vlak waardoor ze met recht zo genoemd worden. Maar types als dat figuur uit de OP denkt dan: "wacht eens, volgens mijn interpretatie is een held iemand die alleen maar goede dingen doet! Maar dat is natuurlijk helemaal niet zo! We moeten die term dus aanpassen, want anders zijn er misschien wel mensen die niet begrijpen dat het ook maar gewoon mensen zijn en klopt het niet meer 100% met de term 'held'!"

Het is echt op het zwaar autistische af, dit soort denkwijzen. Alsof iedereen te stom is om te begrijpen waarom iemand als held wordt betiteld, maar dat dat niet hun volledige mens-zijn bepaalt in al zijn facetten. Alles moet volgens bepaalde figuren 'uitgelegd' en 'aangepast naar de huidige tijd' worden, omdat ze denken dat niemand meer voor zichzelf kan nadenken en hun bloedserieuze autistische kijk op de wereld delen.
pi_206885647
Dat woke het nu gemunt heeft op verzetshelden is niet zo verwonderlijk, zij hebben immers de fascistische samenleving waar woke zo'n fan van is effectief lopen dwarsbomen.
De uil van Minerva spreidt zijn vleugels bij 't vallen van de avond.
  donderdag 1 december 2022 @ 00:06:00 #84
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_206888681
Ik vind het een non-discussie en non-paniek. In nieuwsberichten/geschiedschrijving/Wikipedia (voor wat het waard is) wordt toch altijd al gesproken over verzetsstrijders of leden van het verzet. Dat zijn toch prima termen? In serieuze berichten wordt toch nooit voor verzetsheld gekozen als algemene term?
I am a black hole shitting into the void
  donderdag 1 december 2022 @ 00:19:19 #85
9362 Dubbelzuurrr
Humanistisch misantroop
pi_206888720
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 november 2022 19:29 schreef TLC het volgende:
Woke is echt n ziekte, ik zou er een afspraak voor maken bij de huisarts eigenlijk
Wat heeft dit met woke te maken? Als ik (als mens) verzet gepleegd had in WOII zou ik ook niet willen dat ik als een soort captain America gekarikaturiseerd werd. Iedere perspectiefwijziging wordt tegenwoordig simplistisch weggezet als woke, maar dit heeft daar vrij weinig mee van doen.
It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society..
  donderdag 1 december 2022 @ 00:36:23 #86
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_206888776
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2022 00:19 schreef Dubbelzuurrr het volgende:

[..]
Wat heeft dit met woke te maken? Als ik (als mens) verzet gepleegd had in WOII zou ik ook niet willen dat ik als een soort captain America gekarikaturiseerd werd. Iedere perspectiefwijziging wordt tegenwoordig simplistisch weggezet als woke, maar dit heeft daar vrij weinig mee van doen.
Hoe worden ze dan door de termen "held" of "verzetsheld" gekarikaturiseerd volgens jou?
  donderdag 1 december 2022 @ 01:42:13 #87
9362 Dubbelzuurrr
Humanistisch misantroop
pi_206888915
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2022 00:36 schreef Repentless het volgende:

[..]
Hoe worden ze dan door de termen "held" of "verzetsheld" gekarikaturiseerd volgens jou?
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2022 00:36 schreef Repentless het volgende:

[..]
Hoe worden ze dan door de termen "held" of "verzetsheld" gekarikaturiseerd volgens jou?
Niet zozeer 'volgens mij', meer in humanistische zin. Zou jij, als je in WOII voorkomen had dat je buren een gruwelijke dood zouden sterven door ze tijdelijk te verbergen in je kelder, erop zitten te wachten dat die daad achteraf onderwerp van roem werd doordat men je op TV steeds een boven iedere menselijke norm verheven superheldschap toedichtte, of zou je het zelf gewoon een vanzelfsprekende humane daad blijven vinden? Dat is hier het verschil, niet de abstracte containertem 'woke'.
It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society..
  donderdag 1 december 2022 @ 02:04:12 #88
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_206888932
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2022 01:42 schreef Dubbelzuurrr het volgende:

[..]
[..]
Niet zozeer 'volgens mij', meer in humanistische zin. Zou jij, als je in WOII voorkomen had dat je buren een gruwelijke dood zouden sterven door ze tijdelijk te verbergen in je kelder, erop zitten te wachten dat die daad achteraf onderwerp van roem werd doordat men je op TV steeds een boven iedere menselijke norm verheven superheldschap toedichtte, of zou je het zelf gewoon een vanzelfsprekende humane daad blijven vinden? Dat is hier het verschil, niet de abstracte containertem 'woke'.
Waar wordt die mensen dan steeds een boven iedere menselijke norm verheven superheldendom toegedicht?
  Beste debater 2022 donderdag 1 december 2022 @ 03:16:17 #89
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_206889007
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2022 01:42 schreef Dubbelzuurrr het volgende:

[..]
[..]
Niet zozeer 'volgens mij', meer in humanistische zin. Zou jij, als je in WOII voorkomen had dat je buren een gruwelijke dood zouden sterven door ze tijdelijk te verbergen in je kelder, erop zitten te wachten dat die daad achteraf onderwerp van roem werd doordat men je op TV steeds een boven iedere menselijke norm verheven superheldschap toedichtte, of zou je het zelf gewoon een vanzelfsprekende humane daad blijven vinden? Dat is hier het verschil, niet de abstracte containertem 'woke'.
Allereerst gaat het er niet om of die mensen zichzelf als helden zien; natuurlijk heeft het gros ervan zichzelf niet op de borst staan kloppen na de oorlog, laat staan dat ze zichzelf 'Captain America' waanden of gevoelens van heiligheid of superioriteit uitstraalden.

Het gaat erom dat de rest, de nazaten, hun geen 'helden' zouden mogen noemen om wat ze gedaan hebben om te voorkomen dat dit land een Nazi-staat werd. Uiteraard vult woke weer aan wat wij dan precies met 'held' bedoelen, en dan krijg je inderdaad die bizarre redenering dat we daarmee die mensen ophemelen als bovennatuurlijke superhelden met aureooltjes. Zo opereert woke. Invullen wat mensen bedoelen met woorden en daarom maar die woorden gaan aanpassen (zie blank-wit / vrouw-mens die menstrueert/ zwanger-mens die baart) zonder stil te staan bij het gegeven dat de overgrote meerderheid van dit land niet zit te wachten op het semantisch hobbyisme van die onuitstaanbaar arrogante groep betweters.

Oorlogs- en VerzetsHELDEN waren het, zijn het en blijven het.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  donderdag 1 december 2022 @ 03:36:45 #90
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_206889014
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 november 2022 20:38 schreef Weltschmerz het volgende:
Volgens mij heeft een held helemaal niet iets onfeilbaars, en heeft conservator iets bewaarderigs. Gewoon netjes op de spulletjes passen, zorgen voor behoud en verder je bek houden over dingen waar je geen verstand van hebt.

Waarom doet deze totconservatorgemaakte alsof ze verstand heeft van taal en de eigenaar daarvan en van het museum kan spelen? Wat is dat voor rare ziekte, wat is dat voor arrogantie, wie denk je godverdomme wel niet dat je bent?
Precies, daarnaast is het zeker op te voeren dat de klassieke helden wel degelijk iets feilbaars in zich hadden. Zie bijvoorbeeld de Achilleshiel van Achilles.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  donderdag 1 december 2022 @ 04:32:43 #91
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_206889018
"Wat is een held? Iemand die straffeloos onvoorzichtig is geweest"

Ik zie het probleem van deze verandering ook niet zo en snap niet wat dit met woke te maken zou hebben. 'held' heeft iets stripfiguurachtigs en kinderlijks, maar 'verzetsstrijders' was mooier geweest.

[ Bericht 30% gewijzigd door -XOR- op 01-12-2022 04:41:37 ]
We have always been at war with Eastasia.
  donderdag 1 december 2022 @ 09:57:45 #92
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_206890079
Ik vind het echt bizar hoe het na-oorlogsverzet op fok en social media het verzetsmuseum en de conservator die op Radio 1 was aanvallen. Wat is het doel van het verzetsmuseum? Zorgen dat er aandacht blijft voor de moedige daden die in die periode gedaan zijn. Die medewerkers zetten dus een belangrijk deel van hun werkzame leven in om dat verhaal te vertellen. En die medewerkers worden aangevallen en als woke weggezet? Wat hebben jullie precies gedaan om de herinnering aan de verzetsstrijders levend te houden? Een keer op fok of twitter roepen dat ze helden waren. En jullie gaan medewerkers van het verzetsmuseum de maat nemen? Nee, met jullie gaan we de oorlog winnen.

https://nos.nl/artikel/24(...)seum-nieuwe-accenten

quote:
Neem het verhaal van Jo Karelse. Als politieman hielp hij bij de deportatie van Joden. "Mevrouw Eisendrath was dermate overstuur dat zij in elkaar zakte en flauwviel", beschreef hij in een rapport een schrijnende tafereel dat hij meemaakte. Om twee dagen later opnieuw op pad te gaan.

"Je kan wel heel boos worden dat de politie daaraan meewerkte, maar zo simpel was het niet", zegt directeur Van der Horst. "Hij durfde niet te weigeren, want dan was hij zijn baan kwijt geweest - of erger. En veel agenten konden wat ritselen: mensen waarschuwen of het verzet wapens toespelen. Dus dan komen verzet en collaboratie samen in één persoon."

Karelse koos er in 1943 voor om bij het verzet te gaan, toen agenten een eed aan Hitler moesten afleggen.
Karelse heeft dus tot 1943 actief meegeholpen met de deportatie van Joden en is daarna naar het verzet gegaan. Moeten we Karelse werkelijk als held neerzetten?

quote:
Verschillende media meldden dat het museum de term 'verzetsheld' in de ban heeft gedaan, wat tot verbolgen reacties op sociale media leidde. Van der Horst bestrijdt dat er iets is veranderd. "Wij gebruikten dat woord al nooit." Ze kan zich goed vinden in een citaat uit 1985 van verzetsman Joop Wolff, de eerste directeur van het museum: "We hebben geen enkele behoefte aan heldenverering. Niet dat we aan heldhaftige daden iets willen afdoen, maar ons streven is in dit museum de gebeurtenissen uit de oorlog te ontmythologiseren."
Oprichter Joop Wolff was blijkbaar al woke before it was cool.
I am a black hole shitting into the void
pi_206890450
quote:
Als je te veel mensen typeert als held, houd je uiteindelijk geen echte helden meer over
2020

In oorlogstijd hebben we behoefte aan helden. Nu de hele wereld in oorlog is met een onzichtbare vijand die luistert naar de prozaïsche naam Sars-Cov-2, typeren de media medici en verpleegkundigen niet alleen als ‘frontsoldaten’ in de strijd tegen het virus, maar lauweren ze hen ook met de erenaam helden.

Held is een Germaans woord met de basisbetekenis ‘(gewapende) man’. Van oorsprong verwijst het woord naar een soldaat die aan het front uitblinkt in moed, maar sinds lang wordt het ook in ruimere zin gebruikt voor ­iemand die dapper is en grootse dingen verricht. Het is geheel in lijn met deze ruimere betekenis dat medici en verpleegkundigen ‘zorghelden’ worden genoemd.

Helaas blijkt de waarde van die erenaam aan in­flatie onderhevig te zijn, vooral doordat er erg kwistig mee wordt gestrooid. Natuurlijk misgunt niemand het leraren (‘onderwijshelden’) of agenten (‘politiehelden’) dat ze ook zo’n erenaam krijgen, maar als het woord held al te productief wordt, devalueert de betekenis ervan en wordt uiteindelijk iedereen een legendarische heros in de iconische strijd tegen het micro-organisme. Zo troffen we de woorden transporthelden (vrachtwagenchauffers), voedselhelden (boeren) en vuilnishelden aan, terwijl het wielerteam van een supermarktketen met de naam van een beroemde olifant, handig reclame voor zichzelf maakt door z’n vakkenvullers supermarkthelden te noemen. Dat u en ik lockdownhelden dan wel thuisblijfhelden heten (die woorden zijn écht te vinden op Twitter), completeert de kladderadatsch waaraan het woord held dezer dagen helaas ten prooi is gevallen.
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
pi_206891089
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2022 04:32 schreef -XOR- het volgende:
"Wat is een held? Iemand die straffeloos onvoorzichtig is geweest"

Ik zie het probleem van deze verandering ook niet zo en snap niet wat dit met woke te maken zou hebben. 'held' heeft iets stripfiguurachtigs en kinderlijks, maar 'verzetsstrijders' was mooier geweest.
Strijder is ook weer een raar woord voor iemand die op zijn zolderkamer voedselbonnen zat na te maken voor ondergedokenen. Moed en zelfopoffering maakt een held, niet 'het goede voorbeeld geven" inzake drugs.

Het probleem met deze verandering is dat iemand zonder enige deskundigheid terzake meent iets te moeten veranderen dat helemaal niet van haar is.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  donderdag 1 december 2022 @ 12:12:23 #95
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_206891428
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2022 11:45 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Strijder is ook weer een raar woord voor iemand die op zijn zolderkamer voedselbonnen zat na te maken voor ondergedokenen. Moed en zelfopoffering maakt een held, niet 'het goede voorbeeld geven" inzake drugs.

Het probleem met deze verandering is dat iemand zonder enige deskundigheid terzake meent iets te moeten veranderen dat helemaal niet van haar is.
• het is geen verandering. Het is gewoon een genuanceerd verhaal voor de heropening van het museum waarmee de anti-woke brigade aan de haal is gegaan.
• is Joop Wolff mening in deze wel van belang? Of ook too woke? "We hebben geen enkele behoefte aan heldenverering. Niet dat we aan heldhaftige daden iets willen afdoen, maar ons streven is in dit museum de gebeurtenissen uit de oorlog te ontmythologiseren."
I am a black hole shitting into the void
pi_206891904
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2022 12:12 schreef Gimmick het volgende:

[..]
• het is geen verandering. Het is gewoon een genuanceerd verhaal voor de heropening van het museum waarmee de anti-woke brigade aan de haal is gegaan.
• is Joop Wolff mening in deze wel van belang? Of ook too woke? "We hebben geen enkele behoefte aan heldenverering. Niet dat we aan heldhaftige daden iets willen afdoen, maar ons streven is in dit museum de gebeurtenissen uit de oorlog te ontmythologiseren."
Zij gaat niet over de taal, die is van ons allemaal, ze heeft daar ook helemaal geen verstand van zoals uit haar woorden blijkt.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_206892027
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2022 09:57 schreef Gimmick het volgende:
Oprichter Joop Wolff was blijkbaar al woke before it was cool.
Hoezo 'before'? Het gelijktrekkende woke-denken is geboren uit het communisme waar hij aanhanger van was.
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
  donderdag 1 december 2022 @ 13:30:56 #98
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_206892257
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2022 12:56 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Zij gaat niet over de taal, die is van ons allemaal, ze heeft daar ook helemaal geen verstand van zoals uit haar woorden blijkt.
Ik weet niet over wie je het hebt, maar de twee dames die in het nieuws zijn geweest zijn de directeur (Liesbeth van der Horst) en conservator (Karlien Metz) van het museum. Hoezo bepalen zij niet welke taal er gebruikt wordt in het museum waarin zij directeur en conservator zijn? De gebruikte terminologie is in lijn met de oprichter en verzetsstrijder Wolff en in overleg met nabestaanden van verzetslieden. Waar gaat dit over? Van der Horst en Metz doen zoveel meer om de verhalen van de verzetsstrijders levend te houden dan jullie internethelden. Toch staan zij aan de verkeerde kant?
I am a black hole shitting into the void
pi_206930822
Het verzetsmuseum heeft nooit zo nadrukkelijk veel het woord verzetsheld gebruikt.
Er is niks veranderd.
Verzetsstrijders willen zichzelf niet op een voetstuk zetten voor dat verzet. Ze deden wat ze dachten wat nodig was.
Zo begreep ik het altijd.
Wat nou.... zijn die verzetsmensen altijd al woke geweest? 80 jaar geleden al.
Ik zeg altijd liever verzetsstrijders, verzetslid.

Dit doet me denken aan een ander museum. Het mauritsmuseum haalde een beeld weg van Maurits die het huis bouwde .... Een beeldenstorm van anti-wokisten trok door het land.
pi_206931563
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2022 13:10 schreef Akathisia het volgende:

[..]
Hoezo 'before'? Het gelijktrekkende woke-denken is geboren uit het communisme waar hij aanhanger van was.
Je geeft de communisten veel te veel credits. Onderdrukte groepen streden vooral zelf voor hun eigen rechten en gelijktrekken . Daar werd het verzet geboren en gemaakt.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')