abonnement Unibet Coolblue
pi_206825592
Toen limburg uiteindelijk toegevoegd werd aan het huidige NL was slavernij al afgeschaft. Nee dus.

Daarbij hoef ik sowieso geen daden van anderen te verantwoorden. Helaas gaat er wel gemeenschapsgeld (waar toekomstige generaties hoogstwaarschijnlijk opnieuw om gaan vragen) betaald worden na jaren lobbyen.
Waarheid is datgene dat, als je er niet meer in gelooft, tòch blijft bestaan.
pi_206825604
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 november 2022 07:54 schreef Document1 het volgende:
Er zal een select groepje beter worden van deze ‘excuses’. Lees afbetaling. Daarom ben ik er tegen, eigenlijk niet zoveel anders hoe het altijd ging. De elite zal ervan profiteren, alleen is het nu een gekleurde elite die gecompenseerd wordt door de blanke elite. De gewone man, blank en zwart, heeft en zal hier nooit van profiteren.
Excuses is niet hetzelfde als afbetaling dus ik snap niet zo goed waarom je principieel tegen excuses bent puur omdat je tegen financiële compensatie bent.

Dat je van mening bent dat er niet automatisch financiële compensatie moet volgen na excuses, prima. Maar stellen dat de 2 identiek zijn is gewoon onjuist en maakt de discussie troebel aangezien je over 2 verschillende dingen spreekt alsof het 1 is.
Krekker is de bom!
  zaterdag 26 november 2022 @ 08:37:17 #53
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_206825616
Waarom zou je excuses maken voor iets wat in die tijd wereld wijd gebruikelijk was en dat al millennia lang? En dat nog wel terwijl je zelf degene bent geweest die het afgeschaft heeft? Het is potsierlijk.
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
pi_206825651
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 november 2022 00:16 schreef Viezig het volgende:

[..]
Je haalt nu lekker makkelijk excuses maken en afstand nemen door elkaar.

Zowel de Nederlandse staat als bijna alle Nederlands nemen echt wel afstand van de mensen die slaven dreven. Dat is wat er door sommigen aan Moslims gevraagd wordt na een aanslag. Ik zie nooit mensen om excuses vragen van Moslims voor een aanslag.

Maar in principe zeg je dus dat het terecht is als wij Moslims vragen om hun excuses aan te bieden voor aanslagen van andere Moslims? En dat moeten ze dan gewoon slikken, morgen een nieuwe dag zonder dat hun leven veranderd is.
Wat profiteren of profiteerden die moslims er van dan? War is hun connectie met de dader?

We hebben een bijzonder grote bek als de ander iets moet doen maar naar onszelf kijken vinden we moeilijk. Zie je ook aan jouw post en hoe dit mensen raakt.

Oja wij vragen moslims niet om excuses zeg je? Ik zal jou de volgende keer in het nws topic taggen want er zijn behoorlijk wat fokkertjes die hier over beginnen _O-
pi_206825656
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 november 2022 08:37 schreef nixxx het volgende:
Waarom zou je excuses maken voor iets wat in die tijd wereld wijd gebruikelijk was en dat al millennia lang? En dat nog wel terwijl je zelf degene bent geweest die het afgeschaft heeft? Het is potsierlijk.
Omdat wij geld hebben en meegaan in deze onzin.

De meeste slaven waar ze hier naar verwijzen komen uit Afrika en waren het resultaat van de lokale oorlogen naar.

We deden voornamelijk het transport & explotatie. De verkoop werd door de afrikaanse stammen zelf gedaan, we pikten ze alleen op in de haven.

Dus hun eigen voorouders deden net zo hard mee. Das het hypocriete aan dit hele verhaal.
pi_206825668
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 november 2022 08:32 schreef KreKkeR het volgende:

[..]
Excuses is niet hetzelfde als afbetaling dus ik snap niet zo goed waarom je principieel tegen excuses bent puur omdat je tegen financiële compensatie bent.

Dat je van mening bent dat er niet automatisch financiële compensatie moet volgen na excuses, prima. Maar stellen dat de 2 identiek zijn is gewoon onjuist en maakt de discussie troebel aangezien je over 2 verschillende dingen spreekt alsof het 1 is.
Excuses hebben (juridische) consequenties, dat weet jij ook wel. Excuses in combinatie met een wet die reparaties verbiedt zullen niet geaccepteerd gaan worden door de lobby. Daar hoef je geen politicoloog voor te zijn. Het grote punt wat al jaren wordt ingezet is dat blanke NLers al die tijd over de rug van slaven rijk zijn geworden en nazaten blijkbaar nog steeds achtergesteld worden hierdoor. Daar is de commotie om te doen, of dat nou waar is of niet. Dat dat bedrag aan inflatie onderhevig is en verdere nazaten zich bekocht zullen voelen valt ook wel te voorspellen als die richting gekozen gaat worden.
Waarheid is datgene dat, als je er niet meer in gelooft, tòch blijft bestaan.
pi_206825710
Nee.

Totaal niet.
Sta er ook totaal niet achter dat ze gegeven gaan worden.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_206825718
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2022 08:54 schreef Akkerdjie het volgende:

[..]
Excuses hebben (juridische) consequenties, dat weet jij ook wel. Excuses in combinatie met een wet die reparaties verbiedt zullen niet geaccepteerd gaan worden door de lobby.
Je zou toch verwachten dat de regering wat geleerd zou hebben van het stikstof dossier en lobby groepjes die rechtszaken gaan aanspannen. Dit gezeur en gezeik is nog lang niet over zoals je aangeeft.

quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2022 08:54 schreef Akkerdjie het volgende:

[..]
Het grote punt wat al jaren wordt ingezet is dat blanke NLers al die tijd over de rug van slaven rijk zijn geworden en nazaten blijkbaar nog steeds achtergesteld worden hierdoor. Daar is de commotie om te doen, of dat nou waar is of niet. Dat dat bedrag aan inflatie onderhevig is en verdere nazaten zich bekocht zullen voelen valt ook wel te voorspellen als die richting gekozen gaat worden.
Grootste gedeelte van de huidige rijkdom is van de laatste 75 jaar en is gekomen door de industriële revolutie.

Wat is het verhaal van de mensen met een kleurtje dat ze nog steeds worden achter gesteld in NL?

In de USA kan ik me nog iets bij voorstellen maar de meeste mensen met een kleurtje in NL zijn hier in de laatste 50 jaar uit zich zelf heen gekomen.
  zaterdag 26 november 2022 @ 09:09:15 #59
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_206825719
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 november 2022 21:21 schreef KreKkeR het volgende:

[..]
De Nederlandse staat is niet hetzelfde als de Nederlandse burger.
Nee, maar een abstractum leidt natuurlijk geen zelfstandig bestaan. De Nederlandse staat wordt "gemaakt" door de Nederlandse burger. De Nederlandse staat belichaamt de belangen van de Nederlandse burger, de vertegenwoordigers worden gekozen door de Nederlandse burgers, en de middelen waarover de staat beschikt worden onttrokken aan het vermogen van de Nederlandse burgers. Die twee zijn dus wel degelijk met elkaar verweven. Dat gaat over de huidige Nederlandse staat. De staat van 1863 had een ander systeem waarin het algemeen kiesrecht (nog) niet bestond. Toch worden nu door vertegenwoordigers van de regering van de huidige staat, die op allerlei manieren met ons burgerschap verweven is, namens die staat van 1863 excuses aangeboden, uit hoofde van het feit dat ze "dezelfde" staat zouden vertegenwoordigen.

Ik snap dat "doei" zeggen tegen de klagers en lachend weglopen weer een ander uiterste is, maar ik vind de huidige onderbouwing ook wel moeizaam.
pi_206825721
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2022 08:54 schreef Akkerdjie het volgende:

[..]
Excuses hebben (juridische) consequenties, dat weet jij ook wel. Excuses in combinatie met een wet die reparaties verbiedt zullen niet geaccepteerd gaan worden door de lobby. Daar hoef je geen politicoloog voor te zijn. Het grote punt wat al jaren wordt ingezet is dat blanke NLers al die tijd over de rug van slaven rijk zijn geworden en nazaten blijkbaar nog steeds achtergesteld worden hierdoor. Daar is de commotie om te doen, of dat nou waar is of niet. Dat dat bedrag aan inflatie onderhevig is en verdere nazaten zich bekocht zullen voelen valt ook wel te voorspellen als die richting gekozen gaat worden.
Hier is het ook om te doen. Geld voor de lobbygroep over de dode ruggen van hun voorouders die er voor hebben moeten werken. Lekker profiteren van een zorgeloos levendje.

'Toevallig' ook dezelfde lobbygroep die achter kozp zit.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_206825723
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2022 09:09 schreef descon het volgende:

[..]
Je zou toch verwachten dat de regering wat geleerd zou hebben van het stikstof dossier en lobby groepjes die rechtszaken gaan aanspannen. Dit gezeur en gezeik is nog lang niet over zoals je aangeeft.
[..]
Grootste gedeelte van de huidige rijkdom is van de laatste 75 jaar en is gekomen door de industriële revolutie.

Wat is het verhaal van de mensen met een kleurtje dat ze nog steeds worden achter gesteld in NL?

In de USA kan ik me nog iets bij voorstellen maar de meeste mensen met een kleurtje in NL zijn hier in de laatste 50 jaar uit zich zelf heen gekomen.
Maar kaag wil het zo graag met die policor genderpolitiek waar zij ook deel van uit maken ...
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  zaterdag 26 november 2022 @ 09:17:29 #62
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_206825750
Ik wil eerst wat van die slavernijmiljoenen zien voordat ze namens mij kunnen spreken.
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
pi_206825764
Het is logisch om excuses te maken voor slecht beleid. Dat is niet namens mij of het volk, want dat is geen instituut.

Herstelbetalingen zie ik dan ook niet zitten omdat je het dan feitelijk verhaalt op het Nederlandse volk.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
pi_206825774
Nee.

Ik wacht ook nog altijd op excuses.
Heb namelijk nog altijd last van dat Napoleon Nederland kwam bezetten en mijn voorouders tot last was.
Oh en vergeet de Romeinen niet.
You have to stop the Q-tip when there's resistance!
pi_206825828
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 november 2022 21:21 schreef KreKkeR het volgende:

[..]
De Nederlandse staat is niet hetzelfde als de Nederlandse burger.

Of ben jij ook schuldig aan, ik noem maar iets, het recentelijke belastingdienst schandaal?
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2022 21:05 schreef Sym0n het volgende:
Spreekt het kabinet wat jou betreft daarmee ook namens jou?

pi_206825970
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 november 2022 08:32 schreef KreKkeR het volgende:

[..]
Excuses is niet hetzelfde als afbetaling dus ik snap niet zo goed waarom je principieel tegen excuses bent puur omdat je tegen financiële compensatie bent.

Dat je van mening bent dat er niet automatisch financiële compensatie moet volgen na excuses, prima. Maar stellen dat de 2 identiek zijn is gewoon onjuist en maakt de discussie troebel aangezien je over 2 verschillende dingen spreekt alsof het 1 is.
Het een zal het gevolg van het ander zijn. Dat het vreselijk is wat er met slaven gebeurd en gebeurd is lijkt mij buiten kijf staan. Waar ik tegen ben is excuses, liever zie ik daadwerkelijke actie, van alle partijen, om hedendaagse slavernij echt uit te bannen.

Dat zal beteken dat bepaalde consumptiegoederen heel duur gaan worden en Ria niet meer iedere week naar de primark kan maar soit.
  zaterdag 26 november 2022 @ 10:06:02 #67
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_206826058
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 november 2022 08:32 schreef KreKkeR het volgende:

[..]
Excuses is niet hetzelfde als afbetaling dus ik snap niet zo goed waarom je principieel tegen excuses bent puur omdat je tegen financiële compensatie bent.

Dat je van mening bent dat er niet automatisch financiële compensatie moet volgen na excuses, prima. Maar stellen dat de 2 identiek zijn is gewoon onjuist en maakt de discussie troebel aangezien je over 2 verschillende dingen spreekt alsof het 1 is.
Excuses maken is toch een erkenning van verantwoordelijkheid c.q. schuld? Je geeft daarmee aan bij een ander in het krijt te staan. Dan heeft de ander logischerwijs het recht om daarvoor een (redelijke) compensatie te eisen. Misschien is hij bereid met de hand over het hart te strijken, maar je levert je in zekere zin wel aan hem over en dat is onverstandig. Juridisch ben je nergens toe verplicht, moreel leg je je wel vast.
pi_206827314
Excuses door de regering zijn prima maar daar moet het dan ook bij blijven, dus geen financiële middelen spenderen aan een museum, voorlichting en al helemaal niet aan compensatie aan mensen met voorouders die slaven waren. Wat betreft dat laatste is het anders met slachtoffers van de politionele acties in Indonesië, daar zijn immers nog mensen in leven die dat meegemaakt hebben. Overigens zou Indonesië dan ook geld moeten betalen aan Nederlandse slachtoffers.
  zaterdag 26 november 2022 @ 12:32:12 #69
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_206827337
Ik voel me er niet schuldig over of enige verantwoordelijkheid. Maar als mensen die er niet onder geleden hebben blij worden van wat woorden van de regering dan doen ze maar.

Een museum is wel prima. Hoe meer musea hoe beter.
  zaterdag 26 november 2022 @ 12:48:11 #70
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_206827472
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2022 12:29 schreef TargaFlorio het volgende:
Excuses door de regering zijn prima maar daar moet het dan ook bij blijven, dus geen financiële middelen spenderen aan een museum, voorlichting en al helemaal niet aan compensatie aan mensen met voorouders die slaven waren. Wat betreft dat laatste is het anders met slachtoffers van de politionele acties in Indonesië, daar zijn immers nog mensen in leven die dat meegemaakt hebben. Overigens zou Indonesië dan ook geld moeten betalen aan Nederlandse slachtoffers.
Zo’n museum is bedoeld voor schoolreisjes. Om al jong in te prenten hoe verschrikkelijk de mensen hier zijn.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
  zaterdag 26 november 2022 @ 13:04:09 #71
431030 BlackEyedAngel
Allergic to morons and idiots.
pi_206827580
Zouden sommige mensen die ja hebben gestemd misschien ook toe kunnen lichten waarom? Ik kan er echt met m'n verstand niet bij, maar een ander perspectief voor begrip is altijd welkom..
It is possible to commit no mistakes and still lose. That is not a weakness, that is life.
pi_206827598
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2022 12:48 schreef thedeedster het volgende:

[..]
Zo’n museum is bedoeld voor schoolreisjes. Om al jong in te prenten hoe verschrikkelijk de mensen hier zijn.
Inderdaad, lekker dagje verwijten aanhoren. Te beginnen met schoolkinderen.
pi_206827620
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2022 13:08 schreef Wirelessmouse het volgende:

[..]
Inderdaad, lekker dagje verwijten aanhoren. Te beginnen met schoolkinderen.
Je zou het ook kunnen omdraaien. Een museum om te laten zien hoe fijn het is dat we überhaupt de slavernij hebben afgeschaft.

En dan laten zien hoe nakomelingen van tot-slaaf-gemaakten momenteel in NL leven, ten opzichte van hoe ze nu ook in Afrika hadden kunnen leven.

[ Bericht 5% gewijzigd door capricia op 26-11-2022 13:23:17 ]
Definitely not CIA
  zaterdag 26 november 2022 @ 13:26:16 #74
8369 speknek
Another day another slay
pi_206827688
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 november 2022 13:04 schreef BlackEyedAngel het volgende:
Zouden sommige mensen die ja hebben gestemd misschien ook toe kunnen lichten waarom? Ik kan er echt met m'n verstand niet bij, maar een ander perspectief voor begrip is altijd welkom..
Ik voel me wel verbonden met Nederland.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_206827784
quote:
12s.gif Op zaterdag 26 november 2022 13:14 schreef capricia het volgende:

[..]
Je zou het ook kunnen omdraaien. Een museum om te laten zien hoe fijn het is dat we überhaupt de slavernij hebben afgeschaft.

En dan laten zien hoe nakomelingen van tot-slaaf-gemaakten momenteel in NL leven, ten opzichte van hoe ze nu ook in Afrika hadden kunnen leven.
Mooie invalshoek, maar ik denk dat als je dat doet de wereld te klein is.

Suggereren dat dankzij blanken de nakomelingen het beter hebben dan de mensen in het land waar hun voorouders vandaan komen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')