abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_206813112
POLL

Ik ben heel benieuwd naar de meningen!

[ Bericht 26% gewijzigd door Za op 25-11-2022 11:34:38 ]
pi_206813175
Wat een stemmingsmakerij topic weer waar in de poll bewust de variant ontbreekt: nee, de varianten worden steeds milder
pi_206813236
Persoonlijk denk ik optie ja, medio maart (of misschien al eerder), en dat wil ik uitleggen.

Het virus is via diverse varianten gekomen tot Omicron, en daarbij gebleven een jaar nu bijna, we hebben heden te maken met Omicron subvarianten die weinig impact hebben.

Volgens Sanquin had een maand of 2 geleden 90% van de bevolking inmiddels covid gehad, en had antistoffen. In hoeverre gevaccineerden natuurlijke mucosale immuniteit ontwikkelen weet ik niet, maar ik denk gewoon als ieder ander.

Het virus krijgt dus steeds minder kans, grote uitbraken met grote impact behoren tot het verleden, en er is geen natuurlijk reservoir (Koopmans Wuhan lab gedoe) vanwaaruit wij telkens weer besmet worden met de Wuhan versie.

Evenmin blijken huisdieren tot uitbraken onder mensen te leiden of bv marterachtigen.

Het zal voor het virus steeds lastiger worden om een host te vinden waar het zich ongestoord kan aanhechten en repliceren, en zolang deze variant daar nog wel toe in staat is, zoals bv heden in Japan, zal het nog meer replicatie foutjes maken en verder afzwakken, tot een virus dat geen pad meer heeft en verdwijnt.

Omdat dat soort dingen vaak net zo snel gaan als ze komen denk ik dat maart de datum is, waarop we het einde van covid-19 gaan uitroepen. YOP

[ Bericht 0% gewijzigd door Za op 25-11-2022 11:39:53 ]
pi_206813255
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2022 11:25 schreef SnodeSnuiter het volgende:
Wat een stemmingsmakerij topic weer waar in de poll bewust de variant ontbreekt: nee, de varianten worden steeds milder
Maar dat is toch al zo?

Wat komt hierna?
pi_206813269
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2022 11:31 schreef Za het volgende:

[..]
Maar dat is toch al zo?

Wat komt hierna?
Combat Mosquitoes
pi_206813415
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2022 11:31 schreef Za het volgende:

[..]
Maar dat is toch al zo?

Wat komt hierna?
Helaas werkt dat niet zo, toch? Je weet niet wat hierna komt, niet zeker. Maar ervaring, onderzoek, andere virussen, etc., geven als logische optie dat het aanwezig blijft, maar niet tot heel grote problemen zal leiden. Een golfje besmettingen zo nu en dan, maar niet dusdanig dat de ziekenhuizen overlopen worden, dus is er verder weinig aan de hand.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_206813623
quote:
7s.gif Op vrijdag 25 november 2022 11:46 schreef miss_sly het volgende:

Helaas werkt dat niet zo, toch?
Waarom zou het zo niet werken, Sars 1 is ook verdwenen.

quote:
Je weet niet wat hierna komt, niet zeker. Maar ervaring, onderzoek, andere virussen, etc., geven als logische optie dat het aanwezig blijft, maar niet tot heel grote problemen zal leiden. Een golfje besmettingen zo nu en dan, maar niet dusdanig dat de ziekenhuizen overlopen worden, dus is er verder weinig aan de hand.
We hebben geen enkele ervaring gekend met iets als covid-19, en kunnen niet uit ervaring spreken.

Griep blijft idd terugkomen, telkens via dezelfde globale routes als seizoensvirus, omdat het een natuurlijk reservoir heeft.

Wanneer 90% van de bevolking mucosale immuniteit heeft, heeft het virus geen overlevingskansen meer, dat zie je ook in NL gebeuren.
Natuurlijk zijn er zwakkeren die ontvankelijk blijven, maar de besmettingsbanen die daaronder liggen zoals kinderen, werkenden, mensen met veel sociale contacten hebben allemaal antistoffen in hun luchtwegen nu, of iig in hun bloed, in hoeverre in hun luchtwegen misschien eender.

Zonder een natuurlijk reservoir zoals bij griep, waar zouden de golven dan vandaan moeten komen, en waarom zien we geen najaarsgolf ondanks de afgenomen interesse (werkzaamheid) voor vaccins bv.

Wellicht werkt het zo wel.
pi_206813711
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 november 2022 12:07 schreef Za het volgende:

[..]
Waarom zou het zo niet werken, Sars 1 is ook verdwenen.
[..]
We hebben geen enkele ervaring gekend met iets als covid-19, en kunnen niet uit ervaring spreken.

Griep blijft idd terugkomen, telkens via dezelfde globale routes als seizoensvirus, omdat het een natuurlijk reservoir heeft.

Wanneer 90% van de bevolking mucosale immuniteit heeft, heeft het virus geen overlevingskansen meer, dat zie je ook in NL gebeuren.
Natuurlijk zijn er zwakkeren die ontvankelijk blijven, maar de besmettingsbanen die daaronder liggen zoals kinderen, werkenden, mensen met veel sociale contacten hebben allemaal antistoffen in hun luchtwegen nu, of iig in hun bloed, in hoeverre in hun luchtwegen misschien eender.

Zonder een natuurlijk reservoir zoals bij griep, waar zouden de golven dan vandaan moeten komen, en waarom zien we geen najaarsgolf ondanks de afgenomen interesse (werkzaamheid) voor vaccins bv.

Wellicht werkt het zo wel.
dat is toch ook gewoon gemuteerd naar sars2 als ik het goed lees.

Het blijft muteren, mensen blijven het aan elkaar overgeven en daardoor zal het nooit weg gaan.

Wat verder niet boeit, zolang het maar milder en milder wordt en de gevolgen er niet zullen zijn dat het impact heeft op de samenleving.
  vrijdag 25 november 2022 @ 12:22:05 #9
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_206813780
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 november 2022 12:07 schreef Za het volgende:

[..]
Waarom zou het zo niet werken, Sars 1 is ook verdwenen.
[..]

Sars-CoV-1 =/= Sars-CoV-2
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_206813799
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2022 12:15 schreef Malavita het volgende:

dat is toch ook gewoon gemuteerd naar sars2 als ik het goed lees.
Nee dat is verdwenen in 2004.

quote:
Het blijft muteren, mensen blijven het aan elkaar overgeven en daardoor zal het nooit weg gaan.
Muteren naar nog zwakker waar het de kans nog heeft zich te verspreiden zoals in Japan nu, 90% van de mensen in Europa hebben het allemaal al eens gehad, het zal verdwijnen. IMO
pi_206813850
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2022 12:22 schreef Dven het volgende:

Sars-CoV-1 =/= Sars-CoV-2
The coronavirus SARS-CoV-2 at the origin of COVID-19 shares more than 70% genetic similarity with SARS-CoV-1 that was at the origin of 2003 SARS.
pi_206813870
Nee het zal muteren naar ergere varianten die net-niet dodelijk zijn voor vooral oudere mensen maar wel super besmettelijk.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_206813939
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2022 12:26 schreef Za het volgende:

[..]
The coronavirus SARS-CoV-2 at the origin of COVID-19 shares more than 70% genetic similarity with SARS-CoV-1 that was at the origin of 2003 SARS.
Joh, dat noem je nou muteren.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/SARS-coronavirus
pi_206814025
quote:
Covid-19 is geen doorgemuteerde Sars Cov 1.

Om te muteren moet het rondgaan en zich repliceren.
pi_206814067
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2022 12:44 schreef Za het volgende:

[..]
Covid-19 is geen doorgemuteerde Sars Cov 1.

Om te muteren moet het rondgaan en zich repliceren.
wat jij wilt.

Ik ga weer verder met mij niet druk maken om dingen die je niet in de hand hebt.
pi_206814076
Ik durf er deze keer echt niks zinnigs over te zeggen of te vinden. Ik heb echt geen flauw idee. -O-
pi_206814190
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2022 12:47 schreef christmastsunami het volgende:
Ik durf er deze keer echt niks zinnigs over te zeggen of te vinden. Ik heb echt geen flauw idee. -O-
Bij de vorige pandemie wel?
  vrijdag 25 november 2022 @ 13:20:08 #18
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_206814629
Het zal, net als de gewone griep-varianten, nooit meer helemaal uitsterven. Echter, doordat een steeds groter deel van de bevolking immuun is door vaccinaties en eerdere besmetting, zal het over een paar jaar niet langer als epidemie voorkomen.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
pi_206814724
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2022 13:20 schreef mvdejong het volgende:

Het zal, net als de gewone griep-varianten, nooit meer helemaal uitsterven.
Griep kent simultaan vele strains met subtypes en een natuurlijk reservoir onder dieren waardoor het blijft rondcirculeren.
Covid-19 daarintegen heeft beide niet.
pi_206814728
Er waren al Coronavarianten in omloop voor dat de pandemie überhaupt begon.
blablablabla
  vrijdag 25 november 2022 @ 13:35:34 #21
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_206814782
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2022 13:29 schreef Elan het volgende:
Er waren al Coronavarianten in omloop voor dat de pandemie überhaupt begon.
We zien covid ook constant muteren, dus helemaal verdwijnen, het ultieme middel om te overleven als virus.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
pi_206814828
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2022 13:29 schreef Elan het volgende:

Er waren al Coronavarianten in omloop voor dat de pandemie überhaupt begon.
Ja verkoudheid is ook een coronavirus, maar geen SARS.
pi_206814876
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2022 12:35 schreef Malavita het volgende:

[..]
Joh, dat noem je nou muteren.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/SARS-coronavirus
Covid 2019 is geen gemuteerde sars 1, dit was een lab variant.
pi_206814908
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2022 13:43 schreef Sjemmert het volgende:

[..]
Covid 2019 is geen gemuteerde sars 1, dit was een lab variant.
Correctie: jij denkt/gelooft dat dat een lab variant was.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_206815007
quote:
7s.gif Op vrijdag 25 november 2022 13:47 schreef miss_sly het volgende:

Correctie: jij denkt/gelooft dat dat een lab variant was.
Er is wat documentatie gepubliceerd. Men heeft stukken opgevraagd, zie BNW.

Er zit een hyatus van 30 jaar tussen de vleermuis variant en covid-19, daarbij is covid-19 niet overdraagbaar bij vleermuizen.
Plus de intermediate host (het diersoort tussen de vleermuis en de mens dat de mannen op de wetmarket in Wuhan zou hebben besmet) kennen we nog immer niet, noch is daar ooit een klopjacht op gemaakt, niet wereldwijd niet lokaal, of enige interesse in geweest cq discussie over.
Betreffende hostdier zou ons nog steeds moeten infecteren met de Wuhan variant waar een gehele soort dan zgn al 10 jaar mee rondloopt.

[ Bericht 17% gewijzigd door Za op 25-11-2022 14:03:34 ]
pi_206815008
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2022 13:39 schreef Za het volgende:

[..]
Ja verkoudheid is ook een coronavirus, maar geen SARS.
Correct en in die hoedanigheid zal Covid dus ook onder ons blijven. En daarbij constant blijven muteren.
blablablabla
pi_206815031
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2022 13:55 schreef Za het volgende:

[..]
Er is wat documentatie gepubliceerd. Men heeft stukken opgevraagd, zie BNW.
Het wordt nu onderzocht toch door de Amerikaanse overheid? Er zijn wel signalen dat het mogelijk door mensen zou kunnen zijn gemaakt, maar dit is nog niet onomstreden bewezen.
blablablabla
pi_206815038
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2022 13:55 schreef Za het volgende:

[..]
Er is wat documentatie gepubliceerd. Men heeft stukken opgevraagd, zie BNW.
Weet ik, maar ook daaruit is helemaal geen sluitend bewijs gekomen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_206815202
quote:
7s.gif Op vrijdag 25 november 2022 13:57 schreef miss_sly het volgende:

Weet ik, maar ook daaruit is helemaal geen sluitend bewijs gekomen.
Ik heb nog een aanvulling geschreven in mijn vorige post. Het is vrij aannemelijk iig. Ik ga die documentatie hier verder niet plaatsen.
pi_206815262
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2022 14:05 schreef Za het volgende:

[..]
Ik heb nog een aanvulling geschreven in mijn vorige post. Het is vrij aannemelijk iig. Ik ga die documentatie hier verder niet plaatsen.
Doe maar niet, inderdaad, want daar is dit niet het topic of subforum voor :)
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_206815514
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2022 13:55 schreef Elan het volgende:

Correct en in die hoedanigheid zal Covid dus ook onder ons blijven. En daarbij constant blijven muteren.
Dat is bij Sars Cov 1 ook niet het geval geweest.
pi_206815633
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 november 2022 11:18 schreef Za het volgende:
[poll=4683]

Ik ben heel benieuwd naar de meningen!
Alsof dit een kwestie van mening is... :')

De wetenschap is er al lang over eens dat het virus niet zal verdwijnen. Maar TS denkt van wel, wie o wie moet ik nou geloven. :') :') :')
pi_206815939
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2022 14:35 schreef AToontje87 het volgende:

Maar TS denkt van wel, wie o wie moet ik nou geloven. :') :') :')
TS zei vorig jaar december ook (temidden van de lockdown, nog voor de avondklok inging en met de hoogste aantallen besmettingen tot dan toe ooit, gevolgd door dreigementen per Rutte van 170.000 besmettingen per dag aanstaande) dat we op 20 maart onze vrijheid terug zouden hebben en alle beperkende covid maatregelen zouden komen te vervallen ( https://tinyurl.com/y2e4ra7q ), het werd 23 maart.

[ Bericht 2% gewijzigd door Za op 25-11-2022 15:02:13 ]
pi_206816361
quote:
7s.gif Op vrijdag 25 november 2022 13:47 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Correctie: jij denkt/gelooft dat dat een lab variant was.
Laat ik het zo zeggen, alle aanwijzingen dusver wijzen richting een lab leak. Voor een natuurlijke oorsprong is nog geen enkele aanwijzing. Blijf jij maar denken/geloven dat het niet uit een lab kwam, trust the science !
pi_206816566
Nee
  vrijdag 25 november 2022 @ 16:20:21 #36
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_206817127
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2022 12:26 schreef Za het volgende:

[..]
The coronavirus SARS-CoV-2 at the origin of COVID-19 shares more than 70% genetic similarity with SARS-CoV-1 that was at the origin of 2003 SARS.
Ja en een mens komt genetisch 60% overeen met een banaan. Ben jij nu ook de pisang?
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
  vrijdag 25 november 2022 @ 16:21:50 #37
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_206817146
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 november 2022 14:53 schreef Za het volgende:

[..]
TS zei vorig jaar december ook (temidden van de lockdown, nog voor de avondklok inging en met de hoogste aantallen besmettingen tot dan toe ooit, gevolgd door dreigementen per Rutte van 170.000 besmettingen per dag aanstaande) dat we op 20 maart onze vrijheid terug zouden hebben en alle beperkende covid maatregelen zouden komen te vervallen ( https://tinyurl.com/y2e4ra7q ), het werd 23 maart.
Als ik mij niet vergis heeft TS wel 100.000 dingen geroepen. Iets over een klok die stil staat enzulks.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_206817228
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2022 16:21 schreef Dven het volgende:

Als ik mij niet vergis heeft TS wel 100.000 dingen geroepen. Iets over een klok die stil staat enzulks.
Ik kan weinig met al je nutteloze O/T bijdragen en onwetendheid.
pi_206817362
Nee. Deze dreigtool zit nu in de gereedschapkistjes van WEF-leden. Houwe zo! :D
M'n schoenen zijn gejat, maar ik hoef niet meer naar buiten, want er is nog wel wat.
  vrijdag 25 november 2022 @ 17:44:29 #40
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_206818685
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2022 16:29 schreef Za het volgende:

[..]
Ik kan weinig met al je nutteloze O/T bijdragen en onwetendheid.
Onwetendheid? Offtopic? Ontken jij dat de genetische overeenkomst tussen een banaan en de mens even groot is als tussen Sars-CoV-1 en Sars-CoV-2?

Feiten negeren. Waarom verbaast het mij nu niet dat jij dit doet.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_206823555
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2022 14:27 schreef Za het volgende:

[..]
Dat is bij Sars Cov 1 ook niet het geval geweest.
Dat virus had ook hele andere eigenschappen, waardoor verspreiding een stuk lastiger is was.
Het was namelijk minder besmettelijke en veel dodelijker. Geen goede eigenschappen als je flink wil verspreiden als virus.
pi_206825391
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2022 21:36 schreef Rolfieo het volgende:

Dat virus had ook hele andere eigenschappen, waardoor verspreiding een stuk lastiger is was.
Het was namelijk minder besmettelijke en veel dodelijker. Geen goede eigenschappen als je flink wil verspreiden als virus.
Eens, toch had het door mutatiefoutjes zwakker en besmettelijker kunnen worden.
Covid-19 begon ook vrij heftig in de Wuhan versie ten tijde van de uitbraak in China en initieel in Europa.
pi_206854737
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2022 16:29 schreef Za het volgende:

[..]
Ik kan weinig met al je nutteloze O/T bijdragen en onwetendheid.
Dat uitgerekend jij andere mensen beticht van onwetendheid... _O-
pi_206854842
De hoofdvraag is of we ooit van deze idiote nederlandhatende regering afkomen.
pi_206854878
ja covid 19 zal verdwijnen nu wachten op covid23/24/25/26/27/28/29 etc

quote:
0s.gif Op maandag 28 november 2022 14:16 schreef matigeuser het volgende:
De hoofdvraag is of we ooit van deze idiote nederlandhatende regering afkomen.
dat word heel lastig
pi_206863090
quote:
0s.gif Op maandag 28 november 2022 14:16 schreef matigeuser het volgende:
De hoofdvraag is of we ooit van deze idiote nederlandhatende regering afkomen.
Gewoon op iets anders stemmen...
Groepsimmuniteit mag wel het resultaat zijn, maar niet het doel... - Vallon
pi_206863097
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2022 15:21 schreef Sjemmert het volgende:

[..]
Laat ik het zo zeggen, alle aanwijzingen dusver wijzen richting een lab leak. Voor een natuurlijke oorsprong is nog geen enkele aanwijzing. Blijf jij maar denken/geloven dat het niet uit een lab kwam, trust the science !
Denken dat het uit een lab kwam heeft niets met science te maken.
Groepsimmuniteit mag wel het resultaat zijn, maar niet het doel... - Vallon
pi_206863101
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2022 14:27 schreef Za het volgende:

[..]
Dat is bij Sars Cov 1 ook niet het geval geweest.
Die is niet gemuteerd naar een zeer besmettelijke variant die bij het overgrote deel van de bevolking nauwelijks symptomen veroorzaakt.
Daardoor was die eenvoudiger uit te doven.
Groepsimmuniteit mag wel het resultaat zijn, maar niet het doel... - Vallon
pi_206865574
Ik ga deze gewoon vast posten, het land waar Omicron begon en het land waar het daarna een ontzettende vaart nam:



pi_206867171
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 november 2022 07:26 schreef Wantie het volgende:

[..]
Denken dat het uit een lab kwam heeft niets met science te maken.
Denken dat het een natuurlijke oorsprong heeft evenmin. Voor beide theorieën is nog geen sluitend wetenschappelijk bewijs.

quote:
Anthony Fauci, the retiring top official in the United States response to the Covid-19 pandemic, said Sunday he has “a completely open mind” about the origins of the respiratory virus.

“I have a completely open mind about that, despite people saying that I don’t,” Fauci said, when asked on NBC’s “Meet the Press” about the theory that the virus may have leaked from a lab in China in 2019.

Fauci acknowledged that a group of international, respected virologists has written that strong evidence shows the virus jumped from animals to humans, but said it “hasn’t been definitively proven.”
https://www.politico.com/(...)leak-theory-00070867

Fauci refereert hier naar dit artikel in Nature; https://www.nature.com/articles/S41591-020-0820-9

Dit is het artikel dat altijd aangehaald wordt als bewijs tegen de lab leak theorie.

Uit FOI verzoeken en onderzoek van het senaat blijkt echter dat de auteurs van dit artikel achter de schermen minder zeker waren van de conclusies uit het artikel en dat de schrijvers op de hoogte waren van informatie die voor de lab leak theorie spreken maar deze info uit het artikel gelaten hebben.

quote:
Top scientists including Sir Patrick Vallance were warned that Covid-19 could have evolved in laboratory animals, but collaborated in a paper which shut down the lab leak theory, it has emerged.

The paper, “The proximal origin of SARS-CoV-2,” published in Nature Medicine in March 2020, argued that a natural spillover event caused the pandemic, and was hugely instrumental in stifling debate into the origins of the virus.

But newly released emails from early 2020 show that in the weeks before publication the authors held lengthy discussions with experts, including Sir Patrick and Sir Jeremy Farrar, the head of the Wellcome Trust.

In those discussions, experts were advised that the unusual features seen in Covid-19 could have evolved in animals in a lab, as well as in the wild.

They were also warned that the Wuhan Institute of Virology (WIV) had been carrying out research on bat-coronaviruses at worrying levels of biosecurity.

Yet by the time the paper was published, all reference to biosecurity problems in Wuhan had been removed, and the authors argued that lab evolution of the virus was unlikely.

Questions have arisen around the drafting and formulation of the paper since its publication.


The lead author of the paper, Prof Kristian Andersen, of the Scripps Research Institute in La Jolla, California, had earlier told colleagues that features of the virus looked as if they’d been engineered in a lab.

However, no mention of this was made in the paper.

'Important to stay open-minded'
Commenting on the new emails, which were released under Freedom of Information request, Dr Jeremy Farrar, the director of Wellcome, said: "It is important that we understand how all pathogens emerge so that we can prevent future pandemics.

“In my view, the scientific evidence continues to point to SARS-CoV-2 crossing from animals to humans as the most likely scenario.

“However, as the efforts to gather evidence continue, it is important to stay open-minded and work together internationally to understand the emergence of Covid and variant strains – to end this pandemic and reduce the risks of future events.”

A Government Office for Science spokesperson said: “The Government Chief Scientific Adviser ensures that policies and decisions are informed by the best scientific evidence.

“The GCSA promotes full transparency and an open exchange of ideas and scientific opinion as the email exchange reflects.”

The emails were released following an FOI request from James Tobias, a freelance journalist.

More reason to believe scientists were trying not to upset China
In March 2020, just days before Britain entered its first Covid lockdown, an influential scientific paper was published in the journal Nature Medicine.

The paper, entitled "The proximal origin of SARS-CoV-2" argued that the new deadly virus sweeping the globe was of natural origin, having jumped from animals to humans.

Covid had emerged just a few miles from the Wuhan Institute of Virology (WIV) where scientists had been collecting and manipulating bat coronaviruses, leading to widespread speculation that a deadly experiment could have leaked from a lab.

Yet after the research paper was published, serious probing into the lab theory effectively stopped.

Now new emails show that some of the authors had indeed suspected a laboratory leak, and had discussed it in the weeks before publication with leading scientists including Sir Patrick Vallance and Sir Jeremy.

In an email chain debating the original draft, one of the authors even admitted that the virus would look the same whether it had evolved naturally or in lab mice in a process known as "serial passaging".

In an email on February 8 2020, Dr Robert Garry, from Tulane University, pointed out that similar effects had been seen when bird flu had been passaged in laboratory chickens.

Yet by the time the paper was published the authors dismissed the possibility, concluding: “Our analyses clearly show that SARS-CoV-2 is not a laboratory construct or a purposefully manipulated virus”.

One of the reasons the authors gave in the paper for dropping the lab theory was that the Covid-19 contained sugars known as "o-glycans" which help the immune system.

In the Nature Medicine paper they said it showed that the virus could not have been a lab creation.

However they failed to point out that if the virus had evolved in lab animals it would also contain o-glycans, a fact they had discussed in the emails.

In fact, in the emails Sir Patrick said that the "glycan point" could be used in the paper as "further weight against a passage origin".

The original draft also pointed out that research to alter Sars-like bat coronaviruses had been taking place for many years in Wuhan at dangerous biosecurity levels - a fact that was later removed from the finished paper.

In one email exchange, Sir Jeremy even warned that research in Wuhan was like the "Wild West".

The email release will add more fuel to accusations that eminent scientists effectively publicly shut down investigations into a lab leak so as not to upset China, while believing privately it was possible.


In the newly released email chain, Prof Ron Fouchier, a Dutch virologist, warned that even investigating a lab leak could harm Chinese research.

“An accusation that (Covid-19) might have been engineered and released into the environment by humans (accidental or intentional) would need to be supported by strong data, beyond reasonable doubt,” he warned.

“It is good that this possibility was discussed in detail with a team of experts. However, further debate about such accusations would unnecessarily distract top researchers from active duties and do unnecessary harm to science in general and science in China in particular.”

Many scientists now agree that a lab leak is highly plausible, but most of the supporting evidence was found by hackers and rogue scientists who were branded conspiracy theorists for challenging the accepted narrative.

The latest email release shows that scientists who dismissed a lab leak accepted it was possible behind closed doors.

In an email on February 8 Prof Edward Holmes, one of the authors of the Nature Medicine paper, from the University of Sydney, acknowledged that many people believed the virus had leaked from the Wuhan lab.

He wrote: “Ever since this outbreak started there have been suggestions that the virus escaped from the Wuhan lab, if only because of the coincidence of where the outbreak occurred and the location of the lab.

“I do a lot of work in China and I can tell you a lot of people there believe this and believe they are being lied to.”

Another on the same date from Prof Kristian Andersen, of Scripps Research Institute in La Jolla, California, said it would be wrong to dismiss a lab leak "out of hand".

He wrote: “Passage of Sars-live coronaviruses have been going on for several years and more specifically in Wuhan under BSL-2 conditions.”

BSL-2 laboratories are used to study moderate-risk infectious agents or toxins such as salmonella. Serious diseases should be handled in BSL-3 or 4 labs.

Evidence has shown that the Wuhan Institute of Virology (WIV) was importing bat coronaviruses from areas of China which hold the closest viruses to Covid-19.

The institute had also applied for funding to manipulate viruses by inserting a furin cleavage site (FCS) which is what makes Covid-19 so infectious in humans.


A recent report by the US Senate Committee concluded that the Covid-19 pandemic was "more likely than not" the result of a laboratory accident, arguing that no candidate for an animal spillover had ever been found.

In the emails, Sir Jeremy said the purpose of discussions was to come to a consensus view and "lay down a respected statement to frame whatever debate goes on, before that debate gets out of hand with potentially hugely damaging ramifications."

The email chain also involved Anthony Fauci, the director of the National Institute of Allergy and Infectious Diseases (NIAID), an organisation which was funding research at the Wuhan lab.

To date the "Proximal origin" paper has been accessed more than 5.7 million times and cited in 2,627 subsequent papers.
https://www.telegraph.co.(...)ry-weeks-told-might/

[ Bericht 0% gewijzigd door Sjemmert op 30-11-2022 13:33:41 ]
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')