abonnement Unibet Coolblue
pi_206784723
Hallo,

Ik ben geen ervaren stucadoor. Ik wil een plafond en klein stukje wand gaan stucen. Al met al zo'n 10m2.
Het plafond is eerder in de latex gezet en de naden van de gipsplaten zijn lelijk gepleisterd net namaak renoband.
De zijkanten zullen nieuw bekleed worden met gipsplaat.

Nu zag ik Knauf stucpasta? Is dat qua werken vergelijkbaar met rood and, het lijkt me handig omdat je geen gezeur heb met water en mixen en je denk ik veel schoner kunt werken. Kun je hier ook gewoon de naden van de gipsplaat mee doen, uiteraard met zo'n gaasje er op.
pi_206786419
Dat is andere pasta en werkt heel anders maar je kan hier de naden mee dichtsmeren. Ik heb dit welens iemand zien doen.
Ik heb het ook geprobeerd en mij lukte het niet
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_206786769
Ik gebruik eigenlijk altijd die stucpasta voor kleine stucklusjes die ik zelf wil doen. Naden dichtsmeren van gipsplaten i.c.m. een gaasje gaat prima. Eerste keer zo goed mogelijk dichtsmeren, glad schuren en dan nog een tweede keer de paar putten en strepen die er nog in zitten glad smeren en weer schuren.

Over bestaand stucwerk dat structuur heeft heen smeren gaat ook wel, maar is wel lastig volledig glad te krijgen.
pi_206787058
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2022 10:39 schreef archito het volgende:
Ik gebruik eigenlijk altijd die stucpasta voor kleine stucklusjes die ik zelf wil doen. Naden dichtsmeren van gipsplaten i.c.m. een gaasje gaat prima. Eerste keer zo goed mogelijk dichtsmeren, glad schuren en dan nog een tweede keer de paar putten en strepen die er nog in zitten glad smeren en weer schuren.

Over bestaand stucwerk dat structuur heeft heen smeren gaat ook wel, maar is wel lastig volledig glad te krijgen.
Dat is mijnog nooit gelukt. Bij elke strijk komen er weer nieuwe of meer oneffenheden die ik dan heb weggehaald.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_206787156
quote:
1s.gif Op woensdag 23 november 2022 11:04 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Dat is mijnog nooit gelukt. Bij elke strijk komen er weer nieuwe of meer oneffenheden die ik dan heb weggehaald.
Tja, ik ben zeker geen ervaren stucadoor maar naden van gipsplaten onzichtbaar afsmeren is me toch echt prima gelukt met die pasta. ;)
pi_206787651
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2022 11:10 schreef archito het volgende:

[..]
Tja, ik ben zeker geen ervaren stucadoor maar naden van gipsplaten onzichtbaar afsmeren is me toch echt prima gelukt met die pasta. ;)
Ik kreeg dat nooit netjes. Je moet die verzinkte platen gebruiken ander kan je geen netje gebruiken en ik kreeg dat nooit vlak.
De niet verzinkte platen heb ik weleens gebruikt. Dan past er geen netje en kreeg ik het wel strak maar dan krijg je na een tijdje scheuren.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_206789025
Stucpasta is in feite gewoon kant en klare fix'n finish. Inderdaad ideaal om een enkel wandje te pleisteren zonder dat je met speciekuip, menger en 25kg zakken in de weer moet.

Om hier voor de eerste keer netjes een hele wand mee te doen neem je een zo breed mogelijk spacmes en werk je meermaals af tijdens het drogen, liefst ook met een sponsbord zoals je dat bij echt stucen ook doet. In 1 keer strak is een utopie voor de eerste keer. Oneffenheden kun je later nog opvullen en schuren. Let wel: dit schuren geeft smerige stof. Heel, veel, stof.

Kijk ook eens naar alabastine muurglad. Heb ik geen ervaring mee maar hoor ik wel goede verhalen over.

[ Bericht 10% gewijzigd door Wiedanwel op 23-11-2022 14:46:44 ]
pi_206793817
Knauf heeft stucpasta en kant en klare fix and finish.

De bedoeling is dat de hele wand een laagje van een paar mm krijgt niet alleen de naden.

Met renoband had ik dat het heel erg krimpt, met als gevolg dat ook na 3 keer afsmeren van de verzinkte platen er nog een deuk zat.
pi_206796029
Ja voor een glade wand van gipsplaten wel leuk, maar 25kg is zo op, dus niet om een dikke laag aan te brengen.

De naden vullen en dan een dun laagje over de wand is het wel. 1-2mm maximaal.

Voor de naden kun je ook uniflot gebruiken.
.
pi_206798310
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2022 18:51 schreef Nico987 het volgende:
Knauf heeft stucpasta en kant en klare fix and finish.
Zelfde spul, ander emmertje om de prof en diy markt gescheiden te houden.
pi_206849072
Even een zijweggetje.

De zijwanden van de dakkapel zijn nu als volgt opgebouwd. Kunststof bekleding, dampopen folie, glaswol, spouwtje, dampdichte folie en dan mdf. mdf. Mdf is volgezogen met vocht door een oude lekkage, dus dat gaat weg, om de gipsplaten te kunnen bevestigen moeten er wat raggels geplaatst, de folie zal dus sneuvelen.
Nu zijn die rollen best prijzig en ook veel onnodige folie. Zou ik gewoon dampdichte ondervloer folie kunnen gebruiken?
https://www.praxis.nl/ver(...)mpdicht-18m2/5217892
  dinsdag 29 november 2022 @ 22:31:33 #12
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_206875774
quote:
0s.gif Op zondag 27 november 2022 21:55 schreef Nico987 het volgende:
Even een zijweggetje.

De zijwanden van de dakkapel zijn nu als volgt opgebouwd. Kunststof bekleding, dampopen folie, glaswol, spouwtje, dampdichte folie en dan mdf. mdf. Mdf is volgezogen met vocht door een oude lekkage, dus dat gaat weg, om de gipsplaten te kunnen bevestigen moeten er wat raggels geplaatst, de folie zal dus sneuvelen.
Nu zijn die rollen best prijzig en ook veel onnodige folie. Zou ik gewoon dampdichte ondervloer folie kunnen gebruiken?
https://www.praxis.nl/ver(...)mpdicht-18m2/5217892
Wat is de afmeting van die zijwanden? Misschien heb ik nog een passend reststuk liggen die ik je in een (grote)envelop toe kan sturen :) .
  dinsdag 29 november 2022 @ 23:14:55 #13
277627 Seven.
We are Borg.
pi_206876194
quote:
1s.gif Op woensdag 23 november 2022 13:16 schreef Wiedanwel het volgende:
Stucpasta is in feite gewoon kant en klare fix'n finish. Inderdaad ideaal om een enkel wandje te pleisteren zonder dat je met speciekuip, menger en 25kg zakken in de weer moet.

Om hier voor de eerste keer netjes een hele wand mee te doen neem je een zo breed mogelijk spacmes en werk je meermaals af tijdens het drogen, liefst ook met een sponsbord zoals je dat bij echt stucen ook doet. In 1 keer strak is een utopie voor de eerste keer. Oneffenheden kun je later nog opvullen en schuren. Let wel: dit schuren geeft smerige stof. Heel, veel, stof.

Kijk ook eens naar alabastine muurglad. Heb ik geen ervaring mee maar hoor ik wel goede verhalen over.
Muurglad ^O^ . M’n man heeft de hele benedenverdieping gedaan met muurglad en dat is echt goed gelukt.
Resistance is futile.
pi_206876240
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 november 2022 22:31 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Wat is de afmeting van die zijwanden? Misschien heb ik nog een passend reststuk liggen die ik je in een (grote)envelop toe kan sturen :) .
Dat zou heel tof zijn.

Het is driehoek van 1,30x130, maar door een stukje recht komt het neer op 1,50x150. Volgens mij zou ik beide zijkanten daarmee kunnen doen.

[ Bericht 11% gewijzigd door Nico987 op 29-11-2022 23:30:12 ]
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')