abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_206779859
quote:
Na twee jaar komt de aap uit de mouw: Rotterdamse agenten verzonnen proces-verbaal

Twee Rotterdamse politiemensen hebben een grotendeels verzonnen proces-verbaal opgesteld over een aanhouding. Dat blijkt uit de strafzaak tegen de man die was gearresteerd. Uit camerabeelden blijkt dat niet de verdachte, maar de politie geweld heeft gebruikt.

Het incident deed zich voor op 19 juni 2020 in Rotterdam. De politie kwam bij een garagebedrijf aan de Persoonshaven, volgens eigen zeggen om een man op straat preventief te fouilleren. Daarbij zou de 41-jarige Rotterdammer zich hebben verzet door zich agressief te gedragen. Hij zou zich hebben losgerukt en een politieman hebben vastgepakt. Die zou daardoor genoodzaakt zijn geweest een kopstoot uit te delen.
De agent is voor de kopstoot al veroordeeld, maar uit de nieuwe strafzaak blijkt dat hij heeft gelogen over de precieze gebeurtenissen. De verdachte kwam op 9 september van dit jaar naar de rechter in Rotterdam en liet camerabeelden zien van zijn bedrijf. De officier van justitie vroeg zich af waarom hij die beelden niet eerder had overhandigd. Wat blijkt? De beelden waren destijds door de technische recherche opgehaald, voor onderzoek naar de kopstoot, maar niet aan dit dossier toegevoegd. In het dossier zat alleen het proces-verbaal van de agent en zijn collega.

De rechtszaak is toen aangehouden voor nader onderzoek naar de beelden. Daarop is te zien dat de verdachte één hand in het gips en een mitella heeft. De agent rukt aan de mitella, duwt de man tegen de muur, geeft hem een kopstoot en pakt hem later bij de nek beet, voordat de verdachte wordt geboeid. De rechter merkt op dat de verdachte juist degene lijkt te zijn die de boel wil sussen. Ook constateert hij dat de agent niet bezig is met een fouilleeractie.

Doelbewust gelogen

Volgens de rechter zijn de verschillen tussen de beelden en het proces-verbaal zo groot dat niet van een vergissing of andere interpretatie sprake kan zijn. "De enige conclusie die getrokken kan worden is dat de verbalisanten (delen van) dit proces-verbaal doelbewust in strijd met de waarheid hebben opgemaakt."
De rechter noemt dit een ernstige zaak. Rechters moeten voor de waarheidsvinding vertrouwen op de inhoud van een proces-verbaal, dat ambtsedig wordt opgemaakt. "Dat is het fundament waarop het Nederlandse strafproces is gebouwd. Het is slechts aan de beveiligingscamera’s van de verdachte te danken dat hij zijn onschuld heeft kunnen aantonen."
Het gevolg voor deze strafzaak is dat het Openbaar Ministerie niet-ontvankelijk wordt verklaard in de vervolging en dat de verdachte vrijuit gaat. "De rechten van de verdachte op een eerlijk proces zijn op grove wijze geschonden."

Aangifte tegen agenten

De verdachte die nu vrijuit gaat is Atik Samur, eigenaar van Aticars in Rotterdam. Hij gaat aangifte doen tegen de agenten voor het valse proces verbaal. "Weet u hoeveel klanten ik kwijt ben geraakt door deze actie? Dan kreeg ik mailtjes van klanten die hier al jaren komen en die schrijven 'ik voel me niet zo veilig bij jullie'. Die zijn ook nooit meer teruggekomen."
Samur zegt de arrestatie niet los te kunnen zien van zijn Turkse komaf. "Honderd procent. Waarom zou je de eigenaar van een autobedrijf nou fouilleren? Maar gelukkig hebben we rechters met gevoel. De rechter zei tegen mij dat hij met deze zaak in zijn maag had gezeten. Ik ben heel blij, hier heb ik twee jaar voor gevochten."
De Politie Eenheid Rotterdam geeft in een reactie een andere lezing van het verhaal. "Er was en is geen reden om te twijfelen aan de oprechtheid van de collega of daarin kwade opzet te vermoeden. "

'Geweld was proportioneel'

Volgens de politie is het al langer bekend dat er verschil zit tussen het proces-verbaal en de beelden. Dat kwam naar boven tijdens het onderzoek naar de kopstoot, die de agent zelf had gemeld. De politie heeft die kopstoot beoordeeld als "proportioneel maar niet professioneel."
De rechter heeft de kopstoot gekwalificeerd als mishandeling en in mei van dit jaar een boete opgelegd van 250 euro. Het Rotterdamse korps heeft daarna geen disciplinaire maatregelen getroffen tegen de agent en ook niet voor het verkeerd opmaken van het proces-verbaal.

"De collega heeft in alle gesprekken aangegeven dat hij naar eer en geweten het PV (proces-verbaal, red) van bevindingen heeft opgetekend. Hij erkent bij het terugkijken van de beelden dat er een verschil zit tussen wat hij heeft opgeschreven en wat er is te zien. Dat maakt zijn beleving van het incident en zijn beslissing dat een kopstoot op dat moment het juiste was, niet anders." Voor de Rotterdamse politiechef was daarmee de kous af.
Het OM in Rotterdam had zelf al vrijspraak gevraagd in de 'fouilleringszaak' en gaat dus niet in hoger beroep. Intern wordt bekeken waarom de beelden uit de 'kopstootzaak' niet in dat dossier zijn gekomen. Dan zal ook worden bekeken of de agenten worden vervolgd voor het valselijk opmaken van een proces-verbaal.

De volledige uitspraak is hier te lezen.

https://www.rijnmond.nl/n(...)onnen-proces-verbaal

Man man man, en natuurlijk ook het korps weer dat valsheid in geschriften en meineed wegveegt als niks anders dan een vergissing
  dinsdag 22 november 2022 @ 18:59:00 #2
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_206779977
Gelukkig hebben we de foto's nog.
-Harm Edens-

Verplichte bodycams zijn een goed idee.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  dinsdag 22 november 2022 @ 19:00:21 #3
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_206780006
Stuitend.
quote:
"De enige conclusie die getrokken kan worden is dat de verbalisanten (delen van) dit proces-verbaal doelbewust in strijd met de waarheid hebben opgemaakt."
Dit kan volgens mij niets anders worden dan oneervol ontslag.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
  Overall beste user 2022 dinsdag 22 november 2022 @ 19:01:52 #4
3928 Ulx
you aint no punk you punk
pi_206780038
Heeft dit nog op de FP gestaan? Ik ben wel benieuwd wat toen de reacties waren.
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
pi_206780054
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2022 19:00 schreef thedeedster het volgende:
Stuitend.
[..]
Dit kan volgens mij niets anders worden dan oneervol ontslag.
En vervolging graag. Dit doet zoveel schade aan je geloofwaardigheid als politie én rechtsstaat... :X
pi_206780058
Direct einde verhaal voor beide agenten.

De superieuren die vinden dat ze amper iets fout hebben gedaan moeten zo slim zijn de eer aan zichzelf te houden. Zo niet zeer hard eruit schoppen.
stupidity has become as common as common sense was before
  dinsdag 22 november 2022 @ 19:13:37 #7
22794 Enchanter
Right you are Ken!!!
pi_206780240
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2022 18:59 schreef Harvest89 het volgende:

Verplichte bodycams zijn een goed idee.
Lijkt me een puik plan , werkt in Amerika ook goed. (van beide kanten)
Ik ben inmiddels overleden
pi_206780483
Echt schandalig.
pi_206780499
voortaan ieder voor zich dus
M'n schoenen zijn gejat, maar ik hoef niet meer naar buiten, want er is nog wel wat.
pi_206780622
Weinig verrassend weer, dit lijkt zo'n beetje de modus operandi van heel het KLPD en het OM doet er vrolijk aan mee. Enige om dat incompetente malafide stelletje machtswellustelingen nog enigszins in toom te kunnen houden lijken mij inderdaad ook verplichte bodycams.
#freeWillemM
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2682522/1/25#p209511850" target="_blank" >woensdag 14 juni 2023 19:05</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/221644" target="_blank" >timmmmm</a> het volgende:[/b]
Ik heb in ieder geval liever huidkanker dan dit topic lezen
  dinsdag 22 november 2022 @ 20:22:38 #11
403820 Aberkullie
Sicker than your average.
pi_206781802
Zo hee ik ben helemaal in shock dit had ik niet verwacht.
pi_206781977
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 november 2022 19:33 schreef NaarMensje het volgende:
Weinig verrassend weer, dit lijkt zo'n beetje de modus operandi van heel het KLPD en het OM doet er vrolijk aan mee. Enige om dat incompetente malafide stelletje machtswellustelingen nog enigszins in toom te kunnen houden lijken mij inderdaad ook verplichte bodycams.
Er is bijna altijd wat met de video-opnames wanneer er aangifte tegen een agent is gedaan. Gewoon alle betrokkenen onder ede horen en altijd voor meineed vervolgen.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_206783392
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 november 2022 19:33 schreef NaarMensje het volgende:
KLPD? :?
  dinsdag 22 november 2022 @ 22:13:58 #14
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_206783559
Ben benieuwd waar de korpsleiding nu het hardste van baalt, dat het gebeurd is of dat het is uitgekomen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  dinsdag 22 november 2022 @ 22:29:23 #15
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
  dinsdag 22 november 2022 @ 22:40:42 #16
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_206783967
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2022 22:29 schreef slashdotter3 het volgende:

[..]
Waar zijn de foto's?
Ja dag. Misschien de volgende keer gewoon een eerlijk proces-verbaal opstellen.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_206784147
Ach, iedereen liegt weleens.
pi_206784197
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2022 22:03 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
KLPD? :?
Korps landelijke politiediensten
pi_206784203
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2022 19:13 schreef Enchanter het volgende:

[..]
Lijkt me een puik plan , werkt in Amerika ook goed. (van beide kanten)
Ik kan me die agent in Amerika herinneren die zijn bodycam was vergeten en meth in de kofferbak plaatste, die gast had iets van 40 levens verneukt.
  dinsdag 22 november 2022 @ 23:11:36 #20
488213 BMW1993
Het echte leven.
pi_206784276
Iedereen met een MBO diploma en een redelijke psychische gezondheid kan agent worden.

Natuurlijk zitten er rotte appels tussen, zo ben ik ook zomaar eens staande gehouden hier in Rotterdam Zuid, ze zochten iemand in een zwarte BMW, en ik kwam schijnbaar overeen met wat ze zochten.

Ze vroegen naar mijn rijbewijs of ID, alleen die had ik niet bij mij, want ik was alleen even naar de snackbar gereden om de hoek, en voor zo'n stukje heb ik alleen m'n pinpas bij me.

Kreeg toen mooi een bekeuring van 90 euro ofzoiets, en dat terwijl ze mij helemaal niet moesten hebben.

Let wel, dit incident is ergens in 2013 gebeurd, maar goed. Blij dat dit is opgehelderd, dan zijn camera's toch ergens goed voor. :)
pi_206784322
Mwoah ik snap beide partijen.
Ook de Corpschef. Je kunt niet elke agent ontslaan in deze stadsjungle vol agressieve lui.
Hij gaf op dat moment een kopstoot omdat de man zich verzette. En daarmee is de kous af.
Vakman pur sang
pi_206784332
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2022 23:11 schreef BMW1993 het volgende:
Iedereen met een MBO diploma en een redelijke psychische gezondheid kan agent worden.

Natuurlijk zitten er rotte appels tussen, zo ben ik ook zomaar eens staande gehouden hier in Rotterdam Zuid, ze zochten iemand in een zwarte BMW, en ik kwam schijnbaar overeen met wat ze zochten.

Ze vroegen naar mijn rijbewijs of ID, alleen die had ik niet bij mij, want ik was alleen even naar de snackbar gereden om de hoek, en voor zo'n stukje heb ik alleen m'n pinpas bij me.

Kreeg toen mooi een bekeuring van 90 euro ofzoiets, en dat terwijl ze mij helemaal niet moesten hebben.

Let wel, dit incident is ergens in 2013 gebeurd, maar goed. Blij dat dit is opgehelderd, dan zijn camera's toch ergens goed voor. :)
Dat heeft niks met rotte appels te maken. Je moet gewoon altijd een ID of rijbewijs bij je hebben.

Rijden zonder rijbewiis is gewoon strafbaar en dan krijg je een boete.
pi_206784375
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2022 23:18 schreef Solid-Snake het volgende:

[..]
Dat heeft niks met rotte appels te maken. Je moet gewoon altijd een ID of rijbewijs bij je hebben.

Rijden zonder rijbewiis is gewoon strafbaar en dan krijg je een boete.
Jankerd, dat zien ze zo in het systeem of je een rijbewijs hebt.
Puur pesten
Vakman pur sang
pi_206784383
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 november 2022 23:27 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Jankerd, dat zien ze zo in het systeem of je een rijbewijs hebt.
Puur pesten
Veel plezier met je boete.
pi_206784422
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2022 23:29 schreef Solid-Snake het volgende:

[..]
Veel plezier met je boete.
Bedankt
Vakman pur sang
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop: