HOB / Het enige neppe LEGO-topic: BlueBrixx, Mould King, etcNep Lego is heel iets anders dan blubrix.
Nep Lego is Lego dat een design van Lego steelt, en vervolgens gewoon precies datzelfde pakket verkoopt.
Blubrix, Pantasy, Funwhole en nog veel andere zijn geen nep Lego. Ze gebruiken hetzelfde systeem van blokjes met noppen die klikken.
In 1978 is namelijk het patent verlopen, dat blokjes die op elkaar klikken enkel nog gebruikt mag worden door Lego.
Blubrix blokjes zijn blubrix blokjes geen nep Lego. Te suggereren dat het nep Lego is, is eigenlijk een vorm van laster. Je beweerd namelijk dat het nep Lego is, iets wat niet waar is.
Blubrix of andere merken zouden daarmee zelfs kunnen claimen dat het bedrijfsschade lijdt door dit soort claims. Nu betwijfel ik ten zeerste dat men FOK! Gaat aanklagen voor laster.
Maar ik wil het toch gezegd hebben en dit misverstand uit de weg ruimen.
Nep Lego verkoopt identieke sets als Lego zelf op AliExpress of dergelijke.
Blokjes met noppen die in elkaar kunnen worden gezet, met originele designs, maken gewoonweg gebruik van een patent dat is komen te vervallen. Je mag ze geen Legoblokjes noemen van Lego, maar we spreken van van blokjes/stenen of blubrix blokjes etc.
Ik hoop dat er iets aan kan worden gedaan dat merken als Blubrix worden weggezet als nep.