Je springt van de hak op de tak, waar ik niet in mee ga. Niet alle of alleen Europese/seculiere landen kennen welvaart en geluk. Dat wel stellen is kort door de bocht.quote:Op zondag 20 november 2022 18:43 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Serieus, Saudi-Arabie, UAE en Bahrain? Zal best dat men daar welvarend en gelukkig is. Zo lang je geen vrouw of homo bent, aangezien een bepaalde religieuze opvatting stelt dat je dan minder rechten hebt. In eerste twee genoemde gaat je kop er zelfs af (soms letterlijk) als je betrapt wordt op het seksueel genieten met iemand van hetzelfde geslacht. En isn Arabië mag men als vrouw dan eindelijk sinds een jaar auto rijden! Moeten we zeker met jaloezie naar kijken.
Je kunt lang of kort de euvelen van secularisme proberen te noemen, de feiten zijn nog altijd dat wat geluk voor ALLE BURGERS in een land betreft, de seculiere landen in de top staan.
Dat is namelijk iets wat we ook gewoon met histrorische data kunnen vaststellen: daar waar religie overheerste, volgde onherroepelijk inperking van vrijheden voor mensen die of niet aan de band liepen, of bij voorbaat op basis van onwetenschappelijke, niet empirisch verifieerbare dogma's opzij werden gezet: vrouwen en homo's bovenal, en waar het de VS betreft ook zwarten en Indianen.
Het leuke van secularisme is namelijk dat er geen enkele zuivere en onaantastbare WAARHEID is. Bij religie is 't precies dat concept van waarheid dat aantoonbaar leidt tot ellende wanneer men die waarheid gaat verheffen tot alomgeldend voor eenieder.
PS: In een hoop Arabische landen hébben vrouwen geeneens gelijke rechten, dus lijkt me sterk dat die duivelse Westerse seculiere landen het 'slechter doen'. Graag bronnen dat men - en dan dus ook de hele bevolking - in Arabische landen gelukkiger is dan in Westerse landen.
Het World Happiness Report van 2022 heeft in de top 20 enkel Westerse landen staan. Mag jij even uit gaan zoeken waar die Arabische landen staan. https://happiness-report.s3.amazonaws.com/2022/WHR+22.pdf Leuk ook: Saudi Arabië staat op 25, als een van de weinige naties op aarde waar vrouwen niet mogen stemmen. Zou dat van invloed zijn op de eindplaats van dit land op de lijst?
Jij hebt op het topic geklikt en reageert hier, maar wilt het zogenaamd "niet horen"? Een normale mens die iets niet wil horen of zien, die luistert en kijkt er niet naar. Jij doet precies het tegenovergestelde en zeurt vervolgens over dat je het "niet wil horen" en er "niet mee geconfronteerd wil worden", dat is toch gek? Er zijn tig topics en subforums waar ik niet mee geconfronteerd wil worden, die ik "niet wil horen", waar ik dan ook niet op klik, laat staan erin reageer. Jij wilt het wél horen en wilt je mening van de daken schreeuwen, net als de bekeerlingen die je verafschuwt.quote:Op zondag 20 november 2022 18:45 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ik word er toch mee geconfronteerd? Dan reageer ik daar op.
Kan mij het rotten wat Dries 'rust brengt'. Ik reageer dan ook eerder op de TS, die een bijzonder doorzichtige agena aan het hanteren is.
Wel herkenbaar.quote:Op zaterdag 19 november 2022 18:55 schreef roos94 het volgende:
Ik zou heel graag gelovig willen zijn, lijkt me heerlijk om daar rust in te vinden. Maar mijn brein kan er gewoon niet bij.
Ik zou inderdaad even onderaan kijken, want daar staat Frankrijk op 21 en Spanje op 27, terwijl de enige Arabische landen die erboven staan beide landen zijn waar het me enorm sterk lijkt dat vrouwen en homo's er uberhaupt zeggenschap hebben over wat dan ook, geluk incluis (SA en UAE).quote:Op maandag 21 november 2022 22:41 schreef KerelGozer het volgende:
[..]
Je springt van de hak op de tak, waar ik niet in mee ga. Niet alle of alleen Europese/seculiere landen kennen welvaart en geluk. Dat wel stellen is kort door de bocht.
In deze lijst/grafiek (onderaan) zie je dat landen die niet seculier zijn (Arabische landen nota bene) bovenaan staan met landen als Frankrijk (het land waar secularisme d.m.v. een revolutie en veel bloedvergieten tot stand kwam). Spanje en Italië (Europees en seculier) staan zelfs lager in de lijst dan de Arabische landen. Je hebt veel landen die Europees, seculier, welvarend en democratisch zijn die ver onder aan de lijst staan. Dus nogmaals: zo zwart/wit en simplistisch als jij het stelt is het niet.
Wat betreft je verhaal over indianen en zwarten, nogmaals: de VS is seculier.
Er is niks "leuks" aan secularisme, want als ik jouw redenering toepas, brengt secularisme alleen ellende met zich mee: eeuwen, tot de dag van vandaag, aan gruwelijke oorlogen (met honderden miljoenen doden), gevoerd niet in naam van een god/religie, maar in naam van eigenbelangen, economie, politiek, uitbreiden van invloedsferen, macht, wereldse ideologieën zoals kapitalisme, communisme, liberalisme, democratie, nationalisme, enz..
Secularisme kent zelf een eigen "WAARHEID", namelijk de overtuiging dat religie en geloof geen invloed mogen uitoefenen op de maatschappij. En seculiere landen 'dringen' deze staatsvorm/overtuiging dan ook op aan andere landen (die bijv. dat niet zijn), dmv oorlogen, coups, sancties, enz.
Beide zijn even goed in staat om gebruikt te worden als motivatie voor de persoon zelf, en de degenen die in die persoon geloven, om eigen belang en overtuiging met alle mogelijke middelen aan anderen op te leggen. Waar wel moet worden gezegd dat religie er nog wel eens een extra sausje van sadisme aan toe wil voegen.quote:Op zaterdag 19 november 2022 20:09 schreef Alexandrian het volgende:
[..]
Religie heeft allerlei stabiliserende werkingen voor zowel het individu als de maatschappij. Hedonisme heeft op lange termijn letterlijk geen enkel positief aspect.
Jij hoort dus liever het riedeltje" dat de religies niet het gevaar of schadelijk zijn voor de mensen"?quote:Op zondag 20 november 2022 16:07 schreef KerelGozer het volgende:
Ik heb liever mensen die zich ontwikkelen en hun inzichten en ervaringen delen, dan mensen die geestelijk/spiritueel/intellectueel stagneren en constant hetzelfde riedeltje herhalen (zoals sommigen hier op het forum doen).
Want Islam staat gelijk aan extremismequote:Op zondag 20 november 2022 00:12 schreef ReplaR het volgende:
Ik krijg een deja vu met deze TS.
Begint mild, post steeds meer over islam en eindigt als een extremist, ik hoop dat ik het verkeerd heb.
Met bekeerlingen moet je meestal wel uitkijken. Die zijn heel anders dan degenen die islamitisch zijn vanuit opvoeding.quote:Op woensdag 23 november 2022 10:52 schreef Alexandrian het volgende:
[..]
Want Islam staat gelijk aan extremisme?
Sorry hoor maar ik denk dat er niemand is hier die gelooft dat je atheist bent.quote:Op woensdag 23 november 2022 21:25 schreef Fokkiefokstra het volgende:
Ahhhh, de Islam, een woord wat bij veel mensen direct iets oproept.
Ik, atheïst, heb me een tijdje verdiept in de Islam en twee vertalingen van de Koran gelezen.
Teksten kun je op veel manieren interpreteren.
Het is ook een beetje in the eye of the beholder zeg maar..
Ik vind het jammer dat ik vaak negatieve reacties over de Islam lees. Als je je er inhoudelijk in verdiept, en ook nagaat waar bepaalde dingen vandaan komen en wat de oorsprong daar van is (hoofddoekjes, varken onrein), dan zul je zien dat deze religie ook heel vredelievende en mooie aspecten heeft. (Goed zijn voor je vijand, delen met je buren, etc.)
Mooi dat Dave met wat diepere shit bezig is ipv het oppervlakkige.
Misschien overschat ik jullie dan.quote:Op woensdag 23 november 2022 21:33 schreef ReplaR het volgende:
[..]
Sorry hoor maar ik denk dat er niemand is hier die gelooft dat je atheist bent.![]()
Linkje?quote:Op woensdag 23 november 2022 21:32 schreef Lospedrosa het volgende:
Hoorde op TV dat ie een debieltje was die alleen nog met Marokkanen omging
Hij was toch al bezig met diepe shit in z'n poeperd?quote:Op woensdag 23 november 2022 21:25 schreef Fokkiefokstra het volgende:
Mooi dat Dave met wat diepere shit bezig is ipv het oppervlakkige.
Ik zou zeggen per definitie niet. In essentie is atheïsme niets meer dan de ontkenning (door gebrek aan bewijs) van een positieve godsclaim.quote:Op donderdag 24 november 2022 15:17 schreef Fokkiefokstra het volgende:
[..]
Misschien overschat ik jullie dan.
Ik dacht dat zelfs de meest simpele ziel kan begrijpen dat atheisten niet per definitie negatief tegenover religie hoeven te staan.
Exact. Dank voor je aanvulling.quote:Op donderdag 24 november 2022 16:48 schreef stalybridge het volgende:
[..]
Ik zou zeggen per definitie niet. In essentie is atheïsme niets meer dan de ontkenning (door gebrek aan bewijs) van een positieve godsclaim.
Wat er van religie en / of religieuzen wordt gevonden staat er helemaal buiten.
Typisch de arrogantie bij sommige tokkies.. Gadverdammequote:Op woensdag 23 november 2022 21:32 schreef Lospedrosa het volgende:
Hoorde op TV dat ie een debieltje was die alleen nog met Marokkanen omging
De religieuzen dringen zich op aan mensen, waardoor die mensen niet zichzelf kunnen zijn. Er is op dat gebied weinig tot geen diversiteit, dat is dus een verarmingquote:Op donderdag 24 november 2022 15:17 schreef Fokkiefokstra het volgende:
[..]
Misschien overschat ik jullie dan.
Ik dacht dat zelfs de meest simpele ziel kan begrijpen dat atheisten niet per definitie negatief tegenover religie hoeven te staan.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |