abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator donderdag 12 januari 2023 @ 21:05:52 #226
382129 crew  Donna
pi_207532156
Heb je gecheckt op wormpjes? Op deze leeftijd kunnen ze vaak nog niet goed pin pointen wat echt zeer doet of waar het vandaan komt.
Verder geen ervaring, wel met pijn 'bij de plasser' en als het rood is smeer ik wat babyzalf of sudo, maar het is nooit erger geworden in een ontsteking of iets.
pi_207532201
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2023 21:05 schreef Donna het volgende:
Heb je gecheckt op wormpjes? Op deze leeftijd kunnen ze vaak nog niet goed pin pointen wat echt zeer doet of waar het vandaan komt.
Verder geen ervaring, wel met pijn 'bij de plasser' en als het rood is smeer ik wat babyzalf of sudo, maar het is nooit erger geworden in een ontsteking of iets.
Mijn dochter heeft dat gehad, maar had toen nooit pijn bij het plassen.

Geen buikpijn @Nolita? Of kleine beetjes plassen en vaak naar de wc moeten?
pi_207532239
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2023 21:03 schreef Nolita het volgende:
Iemand ervaring met een peuter met blaasontsteking?

Op de opvang hebben ze er niets over gezegd vandaag, maar hier thuis huilen en zeggen dat het pijn doet tijdens het plassen..
Verder geen klachten / symptomen?
Geen peuter, wel baby destijds. Huilen bij het plassen en onverklaarbare koorts. Duurde wel even voor de huisarts doorhad dat het blaasontsteking kon zijn. Kan hij/zij al op een potje plassen? Dan morgenochtend even wat urine opvangen en laten checken. Als hij/zij dat nog niet kan zijn er via de huisarts (maar vast ook wel zo te koop) bij de apotheek opvangzakjes te krijgen. Bij jongetjes gaat dat vrij gemakkelijk, bij meisjes geen ervaring mee.
Succes en sterkte, blaasontsteking is naar ;(
  Moderator donderdag 12 januari 2023 @ 21:09:54 #229
382129 crew  Donna
pi_207532247
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2023 21:07 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]
Mijn dochter heeft dat gehad, maar had toen nooit pijn bij het plassen.

Geen buikpijn @:Nolita? Of kleine beetjes plassen en vaak naar de wc moeten?
Mijn oudste heeft heel snel wormpjes (had ik vroeger ook) en toen ze kleiner was kwam ik er altijd achter op de wc als ze moest plassen. Dan deed er iets pijn zei ze en soms ook paniekerig huilen. Dat bleek dus jeuk.
Maarja dat verschil kende ze niet.
Vandaar dat ik het toch even noem. :)
pi_207532335
quote:
1s.gif Op donderdag 12 januari 2023 21:09 schreef Donna het volgende:

[..]
Mijn oudste heeft heel snel wormpjes (had ik vroeger ook) en toen ze kleiner was kwam ik er altijd achter op de wc als ze moest plassen. Dan deed er iets pijn zei ze en soms ook paniekerig huilen. Dat bleek dus jeuk.
Maarja dat verschil kende ze niet.
Vandaar dat ik het toch even noem. :)
Die wormpjes zijn trouwens hels ;( We wisten in eerste instantie niet wat het was. Het eigenaardige was dat ze er alleen laat in de avond last van had. Ze werd er huilend wakker van. Ze omschreef het als prikken. Ik ben regelmatig met een nat washandje in de weer geweest, bedoeld om wat verlichting te geven. Maar dat hielp vaak niet.

We hebben toen speciale pilletjes gekocht en daarna was het gelukkig over.
  Moderator donderdag 12 januari 2023 @ 21:15:57 #231
382129 crew  Donna
pi_207532389
Die pilletjes waren vorig jaar maandenlang niet verkrijgbaar, zelfs via het ziekenhuis niet. Bepaalde grondstoffen waren moeilijk tot niet te krijgen. Wat een hell was dat.

Als het lichaam in de rust komt, komen ze naar buiten idd. Vreselijk, ik haal het gevoel me nog zo voor de geest. :'(
pi_207532454
Heel herkenbaar!

Onze peuter heeft sinds een kleine week steeds 'pijn bij de billen', waarbij niet duidelijk is welke kant ze nu bedoelt... Continu ontlasting in de gaten gehouden op wormpjes, maar kunnen niks ontdekken, maar net als wat @Sunshine1982 zegt; alleen 's avonds. Ze is overdag poepievrolijk, maar 's avonds overvalt de pijn haar ineens en de nachten... pff. Ze slaapt nu maar tussen ons in, die troost heeft ze even nodig.

Vandaag urine opgevangen en laten testen; in elk geval geen blaasontsteking, dinsdag weer contact met huisarts hoe het dan is, maar vooralsnog een raadsel. En is fysiek niks te zien.
pi_207532520
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2023 21:19 schreef NicolasJoy het volgende:
Heel herkenbaar!

Onze peuter heeft sinds een kleine week steeds 'pijn bij de billen', waarbij niet duidelijk is welke kant ze nu bedoelt... Continu ontlasting in de gaten gehouden op wormpjes, maar kunnen niks ontdekken, maar net als wat @:Sunshine1982 zegt; alleen 's avonds. Ze is overdag poepievrolijk, maar 's avonds overvalt de pijn haar ineens en de nachten... pff. Ze slaapt nu maar tussen ons in, die troost heeft ze even nodig.

Vandaag urine opgevangen en laten testen; in elk geval geen blaasontsteking, dinsdag weer contact met huisarts hoe het dan is, maar vooralsnog een raadsel. En is fysiek niks te zien.
Google eens op mebendazol. Dat zijn de pilletjes tegen wormen.
  Moderator donderdag 12 januari 2023 @ 21:24:21 #234
382129 crew  Donna
pi_207532534
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2023 21:19 schreef NicolasJoy het volgende:
Heel herkenbaar!

Onze peuter heeft sinds een kleine week steeds 'pijn bij de billen', waarbij niet duidelijk is welke kant ze nu bedoelt... Continu ontlasting in de gaten gehouden op wormpjes, maar kunnen niks ontdekken, maar net als wat @:Sunshine1982 zegt; alleen 's avonds. Ze is overdag poepievrolijk, maar 's avonds overvalt de pijn haar ineens en de nachten... pff. Ze slaapt nu maar tussen ons in, die troost heeft ze even nodig.

Ook niet als je 's avonds de billen uit elkaar doet? Het is niet altijd heel opvallend.
pi_207532617
Ze klaagde gister wel over buikpijn en wilde zelfs slapen in de middag wat ze niet meer doet.

Ik heb haar vandaag maar 2 uurtjes gezien na het werk dus even zien hoe het morgenochtend gaat.
Ik zal iig even checken op wormpjes niet specifiek gedaan, maar bij een korte check niets bijzonders gezien, ook niet rood oid.

Ze plast op de wc, weigert het potje dus die staat alweer op zolder, dus dat wordt ook nog een uitdaging. Zijn er nog tips waarin ik het kan opvangen? Iets wat ik random in mijn kast heb? ...of moet ik eerst naar de huisarts een potje halen..(onze huisarts is 2 dorpen verderop namelijk)
Tot zover mijn gelukkig karige ervaring op medisch gebied.
pi_207532985
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2023 21:29 schreef Nolita het volgende:
Ze klaagde gister wel over buikpijn en wilde zelfs slapen in de middag wat ze niet meer doet.

Ik heb haar vandaag maar 2 uurtjes gezien na het werk dus even zien hoe het morgenochtend gaat.
Ik zal iig even checken op wormpjes niet specifiek gedaan, maar bij een korte check niets bijzonders gezien, ook niet rood oid.

Ze plast op de wc, weigert het potje dus die staat alweer op zolder, dus dat wordt ook nog een uitdaging. Zijn er nog tips waarin ik het kan opvangen? Iets wat ik random in mijn kast heb? ...of moet ik eerst naar de huisarts een potje halen..(onze huisarts is 2 dorpen verderop namelijk)
Het liefst zo'n urinepotje. Ik weet dat Etos die verkoopt. Apotheek zal het ook wel hebben denk ik.
pi_207533342
Ik mag mijn eigen plas altijd inleveren in een schone jampot hoor.

En hier ook heel vaak drama met avondeten. Ik word er niet goed van maar we zijn inmiddels wel klaar met alternatieven. Vooraf mag hij rauwkost en als hij echt iets niet lust, dan maak ik bij voorbaat al iets anders, maar hij krijgt echt geen crackers meer als hij slecht heeft gegeten :{w
  donderdag 12 januari 2023 @ 22:03:13 #238
346653 Ceviche
Human wreckage that you love
pi_207533374
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2023 21:29 schreef Nolita het volgende:

Moet wel een urinepotje zijn, maar die zijn inderdaad te koop bij apotheek/drogisterij. Bij de huisarts kan vaak ook wel maar dat is denk ik voor een peuter niet het handigst/snelst.
Kan nooit kwaad om na te laten kijken, zeker als ze zegt dat plassen pijn doet zou ik het lekker inleveren :)

Wormpjes komen vaak 's nachts naar buiten, als ze in bed liggen. Ze kunnen ook te zien zijn in de ontlasting, maar als mijn peuter 's avonds jeuk/pijn bij de billen had zou ik hem gewoon mebendazol geven, ook als ik nog geen worm had gezien.
Als het werkt heb je meteen een antwoord, en als het niet werkt is er ook geen man overboord na 1 tabletje en kan de huisarts ook weer verder speuren.
  donderdag 12 januari 2023 @ 22:11:57 #239
346653 Ceviche
Human wreckage that you love
pi_207533590
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2023 22:01 schreef B.ertha het volgende:
Ik mag mijn eigen plas altijd inleveren in een schone jampot hoor.

En hier ook heel vaak drama met avondeten. Ik word er niet goed van maar we zijn inmiddels wel klaar met alternatieven. Vooraf mag hij rauwkost en als hij echt iets niet lust, dan maak ik bij voorbaat al iets anders, maar hij krijgt echt geen crackers meer als hij slecht heeft gegeten :{w
Dat vind ik toch wel gek, dat is zo'n beetje de eerste les op het gebied van urinecontroles, dat een schoongemaakte jampot niet betrouwbaar genoeg is i.v.m. vals-positieve uitslagen. En andere schoongemaakte potjes ook niet, te grondig schoongemaakt kan weer een foutpositieve uitslag geven.
De ene praktijk zal daar wat strenger in zijn dan de andere, en het belangrijkste is dat er urine wordt ingeleverd (ook als dat dan in een jampot is) maar dat ze daar niks van zeggen/zeggen dat dat prima is in een jampotje, daar kijk ik wel van op :D
pi_207535334
Ai, ze werd net huilend wakker dat ze moest plassen. Heel klein beetje geplast, huilend met pijn.
Gaf me wel de mogelijkheid om een wormpjes check te doen, maar die heb ik niet gezien.
Ik ga het toch echt maar even laten checken morgen.
  vrijdag 13 januari 2023 @ 09:09:30 #241
208890 June.
Seriously?
pi_207536856
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2023 12:20 schreef Ceviche het volgende:
Gefeliciteerd Gogo!

Dat meisje bij de gastouder liep pas met 2 jaar geloof ik, Koert met 10 maanden. Dat hoor ik wel vaker, dat kinderen vaak een van beide relatief vroeg kunnen.
Maar dan denk ik weleens; als je kind later loopt maakt dat niet zoveel uit, want als hij eenmaal loopt loopt hij ook, maar als je moet wachten tot ze eindelijk gaan praten is dat nog een heel proces en kan dat nog een tijd duren.
Daarom hoop ik, als er hier een volgende komt, dat die vroeg gaat praten, want dat lijkt me toch praktischer :P
Mijnes liep pas echt met 2j3 maand maar kan je vertellen dat dat rete irritant is :D
Shine bright like a diamond.
  Moderator vrijdag 13 januari 2023 @ 09:21:10 #242
382129 crew  Donna
pi_207536934
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2023 23:47 schreef Nolita het volgende:
Ai, ze werd net huilend wakker dat ze moest plassen. Heel klein beetje geplast, huilend met pijn.
Gaf me wel de mogelijkheid om een wormpjes check te doen, maar die heb ik niet gezien.
Ja maar gauw doen. He wat sneu!
pi_207538776
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2023 23:47 schreef Nolita het volgende:
Wat is de uitslag?
  Moderator vrijdag 13 januari 2023 @ 14:34:03 #244
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_207540548
quote:
1s.gif Op donderdag 12 januari 2023 17:41 schreef SQ het volgende:
Misschien een andere vraag stellen @:MaJo: wat verwacht je dat hij minstens zou moeten eten op een dag?
Goede vraag! Ik zou zeggen wat fruit, 3 boterhammen, beetje groente (snacks), paar crackertjes en avondeten. Op dagen dat hij thuis is ook nog yoghurt met muesli en wat fruit. Dus niet zo gek veel denk ik?

Gisteren hebben we de tactiek "hem helemaal de moeder negeren" toegepast en na wat gemor en gehuil begon hij opeens uit zichzelf te eten :o Uiteindelijk iets van 6 happen pasta. Kan meer zijn maar ik ben heel tevreden *O* Eens kijken of dit de methode blijkt te zijn.

Het stomste vind ik het ook als hij het doet bij dingen die hij altijd heeft gegeten, zoals aardappelen, vlees en pasta. Sinds ik vegetarisch ben gaan eten lijkt hij ook geen vlees meer te lusten. Dat moet toch toeval zijn of zou hij dat ook kopiëren? Mijn man eet wel gewoon vlees.
26 oktober - 2 november Frankrijk | 3 feb - 6 feb Hong Kong/6 feb - 26 feb Vietnam
  vrijdag 13 januari 2023 @ 14:59:44 #245
149959 SQ
snelle trees
pi_207540851
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 januari 2023 14:34 schreef MaJo het volgende:

[..]
Goede vraag! Ik zou zeggen wat fruit, 3 boterhammen, beetje groente (snacks), paar crackertjes en avondeten. Op dagen dat hij thuis is ook nog yoghurt met muesli en wat fruit. Dus niet zo gek veel denk ik?
Nou ik vind dat eigenlijk best veel :D én 3 boterhammen, én yoghurt met fruit en muesli, én groenten, én crackers, én avondeten én nog een keer los fruit. Kind zal op een dag zo'n 15 uur slapen dus dat is best veel eten om in 9 uur te proppen :P
Mijn kinderen hebben in elk geval niet zo veel eetmomenten. Heb ik zelf ook niet eens en ik ben 16 uur wakker op een dag.

quote:
Gisteren hebben we de tactiek "hem helemaal de moeder negeren" toegepast en na wat gemor en gehuil begon hij opeens uit zichzelf te eten :o Uiteindelijk iets van 6 happen pasta. Kan meer zijn maar ik ben heel tevreden *O* Eens kijken of dit de methode blijkt te zijn.

Het stomste vind ik het ook als hij het doet bij dingen die hij altijd heeft gegeten, zoals aardappelen, vlees en pasta. Sinds ik vegetarisch ben gaan eten lijkt hij ook geen vlees meer te lusten. Dat moet toch toeval zijn of zou hij dat ook kopiëren? Mijn man eet wel gewoon vlees.
Kijk, wat goed dat het meteen vruchten afwerpt!
En verder: peuters zijn elke dag anders. Goud gaat de ene dag heel goed op spruitjes en de andere dag moet hij er niks van hebben. Momenteel mot ie geen fruit, maar een maand geleden at hij zo 4 mandarijnen achter elkaar.
Het lost zich meestal wel weer op, om weer plaats te maken voor iets anders dat ze weigeren :+
(En dan kunnen ze uiteindelijk toch beter vlees weigeren dan slaap, bijvoorbeeld :+ )
disclaimer
  Moderator vrijdag 13 januari 2023 @ 15:45:11 #246
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_207541419
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 januari 2023 14:59 schreef SQ het volgende:

[..]
Nou ik vind dat eigenlijk best veel :D én 3 boterhammen, én yoghurt met fruit en muesli, én groenten, én crackers, én avondeten én nog een keer los fruit. Kind zal op een dag zo'n 15 uur slapen dus dat is best veel eten om in 9 uur te proppen :P
Mijn kinderen hebben in elk geval niet zo veel eetmomenten. Heb ik zelf ook niet eens en ik ben 16 uur wakker op een dag.
[..]
Kijk, wat goed dat het meteen vruchten afwerpt!
En verder: peuters zijn elke dag anders. Goud gaat de ene dag heel goed op spruitjes en de andere dag moet hij er niks van hebben. Momenteel mot ie geen fruit, maar een maand geleden at hij zo 4 mandarijnen achter elkaar.
Het lost zich meestal wel weer op, om weer plaats te maken voor iets anders dat ze weigeren :+
(En dan kunnen ze uiteindelijk toch beter vlees weigeren dan slaap, bijvoorbeeld :+ )
Ik vind het ook lastig om in te schatten wat hij precies nodig heeft. Ik volg daarin maar een beetje het KDV waar ze een fruitmoment, broodmoment en snackmoment hebben. In principe gaat een dag waarop hij thuis is bij ons zo:

- Beker melk en 2 cracottes met niets als hij wakker wordt
- Bakje yoghurt met muesli en blauwe bessen voor het slapen
- 2 of 3 boterhammen bij het wakker worden
- Stuk fruit tussendoor: banaan/druifjes/mandarijn. Maar dit vergeet ik nog wel eens :@
- Avondeten
- Fles melk voordat hij naar bed gaat

Dan heb je dus in de ochtend/middag best veel maar na het brood gaat er niet veel meer in. Misschien heeft hij minder eetlust 's avonds maar een half jaar geleden ging er zo een heel bord eten in :D
26 oktober - 2 november Frankrijk | 3 feb - 6 feb Hong Kong/6 feb - 26 feb Vietnam
  vrijdag 13 januari 2023 @ 15:57:54 #247
149959 SQ
snelle trees
pi_207541555
Ja maar avondeten is bij veel kinderen lastig hoor. Sowieso worden ze heel dwars als ze moe zijn, ik merk dat bij goud ook. Als we vóór 18:00 eten gaat het vaak nog wel goed maar als het te laat wordt is het gewoon draaaama :')

Typische eetdag thuis:

Ontbijt: 2 boterhammen met chocopasta, koekjespasta of pindakaas. Ik heb andere dingen geprobeerd, eet ie niet. Beker ranja (krijg ik al de slechte moeder award? O+ )

Naar bed met flesje melk.

Dan bij wakker worden weer een dubbele boterham. Mind you, die gaan echt niet altijd helemaal op ;)

Als tussendoortje probeer ik altijd fruit maar hij zegt meestal nee.
En meestal krijgen broer en zus en snoepje in de middag, dus hij ook. :')

En dan avondeten variabel tussen 1 hap of bordje leeg. Meestal ergens er tussenin. Hij krijgt ongeveer 2 opscheplepels aan eten op zijn bord. Ze krijgen bij avondeten water aangeboden, needless to say dat hij dan niet drinkt tenzij het eten heel zout of pittig is :+

Als ik in een goede bui ben en een toetje heb, dan gaat dát als enige gegarandeerd op. Maar da's niet zo vaak.

En dan gaat ie weer slapen met een fles melk.

Kom er maar in :7 #badmom #derdekind /care
disclaimer
  Moderator vrijdag 13 januari 2023 @ 16:18:15 #248
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_207541802
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 januari 2023 15:57 schreef SQ het volgende:
Ja maar avondeten is bij veel kinderen lastig hoor. Sowieso worden ze heel dwars als ze moe zijn, ik merk dat bij goud ook. Als we vóór 18:00 eten gaat het vaak nog wel goed maar als het te laat wordt is het gewoon draaaama :')

Typische eetdag thuis:

Ontbijt: 2 boterhammen met chocopasta, koekjespasta of pindakaas. Ik heb andere dingen geprobeerd, eet ie niet. Beker ranja (krijg ik al de slechte moeder award? O+ )

Naar bed met flesje melk.

Dan bij wakker worden weer een dubbele boterham. Mind you, die gaan echt niet altijd helemaal op ;)

Als tussendoortje probeer ik altijd fruit maar hij zegt meestal nee.
En meestal krijgen broer en zus en snoepje in de middag, dus hij ook. :')

En dan avondeten variabel tussen 1 hap of bordje leeg. Meestal ergens er tussenin. Hij krijgt ongeveer 2 opscheplepels aan eten op zijn bord. Ze krijgen bij avondeten water aangeboden, needless to say dat hij dan niet drinkt tenzij het eten heel zout of pittig is :+

Als ik in een goede bui ben en een toetje heb, dan gaat dát als enige gegarandeerd op. Maar da's niet zo vaak.

En dan gaat ie weer slapen met een fles melk.

Kom er maar in :7 #badmom #derdekind /care
Dit komt wel aardig overeen met ons hoor :D Behalve dan ranja. Dat blieft Aapie dus niet :o Alleen water of melk. En water drinkt hij VEEL, hij kan zo een hele beker leegdrinken bij het eten. Daar hoef ik me dus geen zorgen om te maken :D

Op brood pindakaas, stroop of smeerkaas. Vlees op brood vindt hij niet meer lekker. En af en toe hagelslag, die bietst hij bij mij _O-

Snoep krijgt hij nog niet omdat er geen andere kinderen zijn die daar om zeuren. Zelf snoep ik als hij naar bed is O-) Hij krijgt wel eens een stukje taart maar dan is ie na 1 hap al klaar. Al at hij laatst wel weer een hele stroopwafel :? Het blijven gewoon rare wezens die kinderen _O-

Ergens wel een verademing om te lezen dat het bij anderen soortgelijke struggles geeft :@ :')
  Moderator vrijdag 13 januari 2023 @ 16:18:47 #249
382129 crew  Donna
pi_207541810
Hier ontbijten ze met wafels/eierkoeken en meestal melk, maar soms ook thee, water of limonade.
Brood gaat er niet in 's ochtends en kwark of cornflakes ofzo duurt een eeuwigheid en daar heb ik geen zin in.
Dan rond 10 uur fruit of een koekje.

Als lunch meestal bolletjes. Met hazelnootpasta of vlees. 1 of 2.
Slapen is voor apen dus dat doet ze niet.

Smiddags delen ze samen een bordje lekkers (monkey platter idee) met fruit, gepofte tarwe/volkoren, komkommer, een snoepje, wat ik ook maar in huis heb.
Soms daarna nog chips :7 .

Avondeten meestal ook 2 lepels van wat we ook maar hebben. Soms ook wel een bolletje hazelnootpasta als ze dwars is en ze de hele dag slecht gegeten heeft.

Voor het slapen gaan nog tuitfles warme melk.
  Moderator vrijdag 13 januari 2023 @ 16:28:58 #250
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_207541932
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 januari 2023 16:18 schreef Donna het volgende:
Hier ontbijten ze met wafels/eierkoeken en meestal melk, maar soms ook thee, water of limonade.
Brood gaat er niet in 's ochtends en kwark of cornflakes ofzo duurt een eeuwigheid en daar heb ik geen zin in.
Dan rond 10 uur fruit of een koekje.

Als lunch meestal bolletjes. Met hazelnootpasta of vlees. 1 of 2.
Slapen is voor apen dus dat doet ze niet.

Smiddags delen ze samen een bordje lekkers (monkey platter idee) met fruit, gepofte tarwe/volkoren, komkommer, een snoepje, wat ik ook maar in huis heb.
Soms daarna nog chips :7 .

Avondeten meestal ook 2 lepels van wat we ook maar hebben. Soms ook wel een bolletje hazelnootpasta als ze dwars is en ze de hele dag slecht gegeten heeft.

Voor het slapen gaan nog tuitfles warme melk.
Dat monkey platter vind ik zo'n geweldig iets! Maar dat vindt Aapie dus niks. Ik heb al diverse keren geprobeerd met kaas, tomaten, komkommer, augurk, paprika, worteltjes maar hij eet dan alleen de crackertjes op :')
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')