abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_206717291
Pauperkabouter Lil' Kleine neukte mevrouw Vaes en in ruil kreeg zij van hem botoxbehandelingen, dure merkkleding en tassen, wat dure horloge en klappen op zn tijd, want het was ware liefde tussen die twee.

Nu zijn ze uit elkaar en loopt (of liep) er een rechtszaak om wat horloges en andere spulletjes. Gezien de rechtszaak en het paupergedrag van die kabouter waren dit klokjes van behoorlijke waarde.

Nou vraag ik me dus af , met dit koppel als voorbeeld, hoe het zit met schenkingsbelasting, want ondanks dat die twee een relatie hadden, waren ze niet getrouwd.

Stel, zo'n klokje had een waarde van 25k. Als ze 25k had gekregen, zou ze daar toch schenkingsbelasting over moeten betalen? Is dat met een klokje of wat anders niet zo dan?

Reden van vragen: vind dat iedereen zn vermogen elk moment belastingvrij zou moeten kunnen schenken en dat kan niet, want schenkbelasting. Maar als dat enkel betrekking heeft op geld, zijn daar leuke constructies mee te bedenken.
pi_206717355
Waarom denk je dat ze geen schenkbelasting betalen?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_206717388
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2022 10:14 schreef sjorsie1982 het volgende:
Waarom denk je dat ze geen schenkbelasting betalen?
Omdat dat totaal niet voor de hand ligt?

Die knakker strooit met geld. Dan zou je dus kunnen zeggen dar alles wat ie haar gaf belast zou moeten worden, want optelsommetje.

Vakanties, etentjes, klokjes, vliegtickets als hij dat betaalde, enz.. Het vertegebwoordigt immers allemaal een waarde en ze waren niet getrouwd.

Als er belasting over betaald zou zijn door haar zou mevrouw Vaes immers dat wel hebben aangevoerd als argument. Zij zou het dan op hebben moeten gegeven bij de fiscus, toch?

[ Bericht 10% gewijzigd door Inbox op 18-11-2022 10:24:54 ]
pi_206717478
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 november 2022 10:19 schreef Inbox het volgende:

[..]
Omdat dat totaal niet voor de hand ligt?

Die knakker strooit met geld. Dan zou je dus kunnen zeggen dar alles wat ie haar gaf belast zou moeten worden, want optelsommetje.

Vakanties, etentjes, klokjes, vliegtickets als hij dat betaalde, enz.. Het vertegebwoordigt immers allemaal een waarde en ze waren niet getrouwd.

Als er belasting over betaald zou zijn door haar zou mevrouw Vaes immers dat wel hebben aangevoerd als argument. Zij zou het dan op hebben moeten gegeven bij de fiscus, toch?
Aangezien het wel moet, tenzij er een relatie in gemeenschap van goederen was, ga ik ervanuit dat het gewoon gebeurd is. Anders kan de BD nu in boetes opleggen aan haar.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_206717522
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 november 2022 10:29 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Aangezien het wel moet, tenzij er een relatie in gemeenschap van goederen was, ga ik ervanuit dat het gewoon gebeurd is. Anders kan de BD nu in boetes opleggen aan haar.
Zou grappig zijn als dat gebeurt.
En tegelijkertijd belachelijk, want iemand met centen moet dan steeds met de billen bloot als ie wat wil geven aan iemand.
pi_206717548
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2022 10:34 schreef Inbox het volgende:

[..]
Zou grappig zijn als dat gebeurt.
En tegelijkertijd belachelijk, want iemand met centen moet dan steeds met de billen bloot als ie wat wil geven aan iemand.
Het kan ook zijn dat er constructies zijn opgetuigd met vennootschappen, bv, vofs of andere dingen om dit te omzeilen die voor het gewone voetvolk niet beschikbaar zijn.
Misschien is de geldstroom wel via de bahamas gestuurd.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_206717955
Over een cadeau betaal je geen schenkbelasting.
blablablabla
pi_206717984
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 november 2022 10:36 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Het kan ook zijn dat er constructies zijn opgetuigd met vennootschappen, bv, vofs of andere dingen om dit te omzeilen die voor het gewone voetvolk niet beschikbaar zijn.
Misschien is de geldstroom wel via de bahamas gestuurd.
Volgens mij zijn juist horloges een prima voorbeeld hoe je iemand wat van grote waarde kan geven zonder dat de belastingdienst om de hoek komt kijken.

Maar geen idee hoe dit zit, officieel zou je dit volgens mij moeten aangeven, ook als je een dure auto voor een familielid koopt.
pi_206718007
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2022 11:17 schreef Elan het volgende:
Over een cadeau betaal je geen schenkbelasting.
Dat zou heel gek zijn. Dan koop ik voor 20k een horloge, geef deze en de ander verkoopt hem weer of brengt hem terug naar de winkel.

Meerdere advocatenwebsites te vinden cia google, geven aan dat schenkbelasting ook geldt voor cadeaus.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_206718022
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2022 11:22 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Dat zou heel gek zijn. Dan koop ik voor 20k een horloge, geef deze en de ander verkoopt hem weer of brengt hem terug naar de winkel.

Meerdere advocatenwebsites te vinden cia google, geven aan dat schenkbelasting ook geldt voor cadeaus.
Eerste hit op Google:

https://www.doehetzelfnot(...)nking-en-een-cadeau/

quote:
is er een concrete aanleiding voor het cadeau (bijvoorbeeld verjaardag of huwelijk);
wat zijn de gebruiken uit het verleden;
wat is de welvaart van de gever en ontvanger.
Het komt er dus op neer dat een cadeau geen schenking is als het gebruikelijk is om iemand een duur cadeau te doen. Waarbij rijke mensen kennelijk duurdere cadeaus kunnen geven en ontvangen dan armere mensen.
blablablabla
pi_206718029
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2022 11:20 schreef 111210 het volgende:

[..]
Volgens mij zijn juist horloges een prima voorbeeld hoe je iemand wat van grote waarde kan geven zonder dat de belastingdienst om de hoek komt kijken.

Maar geen idee hoe dit zit, officieel zou je dit volgens mij moeten aangeven, ook als je een dure auto voor een familielid koopt.
Dat ze niet om de hoek komen kijken komt meer omdat ze het veelal niet kunnen achterhalen, maar dat betekent niet dat het niet moet.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_206718030
Fijn is dat, krijg je een horloge van 20k, maar heb je niet het geld om de schenkbelasting te betalen.
pi_206718050
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2022 11:24 schreef Elan het volgende:

[..]
Eerste hit op Google:

https://www.doehetzelfnot(...)nking-en-een-cadeau/
[..]

Allerlei tegenstrijdige informatie dus op internet, zoals gebruikelijk.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_206718083
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2022 11:25 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Allerlei tegenstrijdige informatie dus op internet, zoals gebruikelijk.
Denk dat je toch gelijk hebt en dat je wel degelijk moet lappen:

https://www.belastingdien(...)enkbelasting-betalen

Al is die manier van waardebepaling wel vaag en is het inderdaad nauwelijks te controleren, maar wel nu hun in het gerecht ruzie maken over die spullen.
blablablabla
pi_206718099
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2022 11:28 schreef Elan het volgende:

[..]
Denk dat je toch gelijk hebt en dat je wel degelijk moet lappen:

https://www.belastingdien(...)enkbelasting-betalen

Al is die manier van waardebepaling wel vaag en is het inderdaad nauwelijks te controleren, maar wel nu hun in het gerecht ruzie maken over die spullen.
Het blijft gek ivm handhaving en dus waardebepaling.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_206718226
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2022 11:24 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Dat ze niet om de hoek komen kijken komt meer omdat ze het veelal niet kunnen achterhalen, maar dat betekent niet dat het niet moet.
Ja dat zeg ik toch ook :)
pi_206718915
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2022 11:17 schreef Elan het volgende:
Over een cadeau betaal je geen schenkbelasting.
Dus als iemand mij een ton (of 10k of 1k) cadeau geeft, is dat anders dan als diezelfde persoon mij een ton (of 10k of 1k) schenkt?
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_206718976
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 november 2022 12:37 schreef baskick het volgende:

[..]
Dus als iemand mij een ton (of 10k of 1k) cadeau geeft, is dat anders dan als diezelfde persoon mij een ton (of 10k of 1k) schenkt?
Dat antwoord is al gegeven
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_206719035
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2022 12:41 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Dat antwoord is al gegeven
Kan zijn, maar ik lees van boven naar beneden.

Als een vermogende grootouder zijn kleinkinderen op zijn of hun verjaardag (of kerst of whatever symbolische datum) elk jaar 10k schenkt, is dat, gezien vermogenspositie van schenker en ontvanger en gezien de frequentie wellicht gebruikelijk, maar niet opeens vrij van schenkbelasting. Wie of wat is bepalend?

Elk gift (of de som per jaar) boven de vrijstelling is naar ik meen belast. Ook horloges, goudstaven, Flippo-collectie of Pokemon-plaatjes.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_206719096
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 november 2022 12:46 schreef baskick het volgende:

[..]
Kan zijn, maar ik lees van boven naar beneden.

Als een vermogende grootouder zijn kleinkinderen op zijn of hun verjaardag (of kerst of whatever symbolische datum) elk jaar 10k schenkt, is dat, gezien vermogenspositie van schenker en ontvanger en gezien de frequentie wellicht gebruikelijk, maar niet opeens vrij van schenkbelasting. Wie of wat is bepalend?

Elk gift (of de som per jaar) boven de vrijstelling is naar ik meen belast. Ook horloges, goudstaven, Flippo-collectie of Pokemon-plaatjes.
De website van de BD is daar heel duidelijk over.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_206719303
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 november 2022 12:46 schreef baskick het volgende:

[..]
Kan zijn, maar ik lees van boven naar beneden.

Als een vermogende grootouder zijn kleinkinderen op zijn of hun verjaardag (of kerst of whatever symbolische datum) elk jaar 10k schenkt, is dat, gezien vermogenspositie van schenker en ontvanger en gezien de frequentie wellicht gebruikelijk, maar niet opeens vrij van schenkbelasting. Wie of wat is bepalend?

Elk gift (of de som per jaar) boven de vrijstelling is naar ik meen belast. Ook horloges, goudstaven, Flippo-collectie of Pokemon-plaatjes.
Je moet de waarde zien vast zien te stellen en dan op basis daarvan belasting afdragen, althans zo lees ik het. In geval van horloges en goudstaven zal dat wat abstracter zijn dan in het geval van Pokemon of kunst.
blablablabla
  User die het meest klaagt 2022 vrijdag 18 november 2022 @ 13:28:38 #22
414785 sirdanilot
pi_206719532
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2022 11:24 schreef Elan het volgende:

[..]
Eerste hit op Google:

https://www.doehetzelfnot(...)nking-en-een-cadeau/
[..]

Wat een zieke oneerlijke wetgeving :r houdt de klassenmaatschappij in stand.

Maar wet is wet, wat wij er ook van mogen vinden. Het is niet anders.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_206721013
Ik heb mijn zoon een auto cadeau gedaan, en nu?
pi_206721064
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 november 2022 16:02 schreef etuiedelapiel het volgende:
Ik heb mijn zoon een auto cadeau gedaan, en nu?
Ligt er aan hoe je het hebt geregeld
pi_206721069
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 november 2022 16:02 schreef etuiedelapiel het volgende:
Ik heb mijn zoon een auto cadeau gedaan, en nu?
Gefeliciteerd met zijn verjaardag
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_206721636
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2022 10:14 schreef sjorsie1982 het volgende:
Waarom denk je dat ze geen schenkbelasting betalen?
Omdat de meeste mensen dat niet doen over ontvangen cadeautjes.
pi_206721694
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2022 17:01 schreef Halcon het volgende:

[..]
Omdat de meeste mensen dat niet doen over ontvangen cadeautjes.
de meeste mensen hoeven dat ook niet ivm de vrijstelling
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  vrijdag 18 november 2022 @ 18:51:04 #28
451005 Grems
Clown World
pi_206722790
Regels zijn enkel van toepassing op het plebs en mensen die ruzie krijgen met de verkeerde.
pi_206879386
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2022 11:22 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Dat zou heel gek zijn. Dan koop ik voor 20k een horloge, geef deze en de ander verkoopt hem weer of brengt hem terug naar de winkel.

Meerdere advocatenwebsites te vinden cia google, geven aan dat schenkbelasting ook geldt voor cadeaus.
Als het gebruikelijk is dat jij je vriendin jaarlijks een cadeau van circa 20K voor haar verjaardag geeft, valt dat in principe niet onder een schenking. Als een opa z'n kleinkind jaarlijks een verjaardagscadeau geeft van 20 euro en opeens eenmalig een verjaardagscadeau van 20K geeft terwijl dat zo'n beetje z'n gehele spaargeld is, dan is er wellicht wel sprake van een schenking. Het gaat dus ook zeker om de context.
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
  woensdag 30 november 2022 @ 15:51:01 #30
138876 Andromache
PJ/De KastAlter Bridge-fan
pi_206881451
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2022 11:28 schreef Elan het volgende:

[..]
Denk dat je toch gelijk hebt en dat je wel degelijk moet lappen:

https://www.belastingdien(...)enkbelasting-betalen

Al is die manier van waardebepaling wel vaag en is het inderdaad nauwelijks te controleren, maar wel nu hun in het gerecht ruzie maken over die spullen.
Kortom, slechte wet voor wat betreft de handhaafbaarheid.
== houdt van sterke anekdotes voor op feesten en partijen ==
--- Ga van dat gas af! - Laat Groningen niet zakken ---
Don't give up Andro: https://www.youtube.com/watch?v=VjEq-r2agqc O+
*O* ESF-gekkie: justice for Elvana en justice for Keiino :'( *O*
pi_206886457
quote:
6s.gif Op woensdag 30 november 2022 12:19 schreef Nielsch het volgende:

[..]
Als het gebruikelijk is dat jij je vriendin jaarlijks een cadeau van circa 20K voor haar verjaardag geeft, valt dat in principe niet onder een schenking. Als een opa z'n kleinkind jaarlijks een verjaardagscadeau geeft van 20 euro en opeens eenmalig een verjaardagscadeau van 20K geeft terwijl dat zo'n beetje z'n gehele spaargeld is, dan is er wellicht wel sprake van een schenking. Het gaat dus ook zeker om de context.
Ik kan nergens die regel omtrent 'als het een gebruikelijk bedrag is' vinden.

Op de website van de Belastingdienst staan gewoon harde bedragen waarboven je een schenking moet opgeven, enkele vrijstellingen omtrent aankoop koophuis daargelaten.
pi_206887109
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2022 21:14 schreef littlemindy het volgende:

[..]
Ik kan nergens die regel omtrent 'als het een gebruikelijk bedrag is' vinden.

Op de website van de Belastingdienst staan gewoon harde bedragen waarboven je een schenking moet opgeven, enkele vrijstellingen omtrent aankoop koophuis daargelaten.
Maar een verjaardagscadeau is geen schenking. Ook niet als een het cadeau van 20K is. Maar je mag een schenking niet vermommen als cadeau. Dus het cadeau van 20K moet wel regulier zijn en niet een eenmalige actie die eigenlijk een schenking is.
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
pi_206887281
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2022 21:41 schreef Nielsch het volgende:

[..]
Maar een verjaardagscadeau is geen schenking. Ook niet als een het cadeau van 20K is. Maar je mag een schenking niet vermommen als cadeau. Dus het cadeau van 20K moet wel regulier zijn en niet een eenmalige actie die eigenlijk een schenking is.
Waarom zou een verjaardagscadeau geen schenking zijn? Kun je even op de website van de Belastingdienst laten zien waar dat staat?
No bitch to me
  donderdag 1 december 2022 @ 17:27:18 #34
35189 Troel
scherp en bot
pi_206895501
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2022 21:41 schreef Nielsch het volgende:

[..]
Maar een verjaardagscadeau is geen schenking. Ook niet als een het cadeau van 20K is. Maar je mag een schenking niet vermommen als cadeau. Dus het cadeau van 20K moet wel regulier zijn en niet een eenmalige actie die eigenlijk een schenking is.
Klik even op de link en lees daar ;)

quote:
Bij een schenking gaat het niet alleen om geld
Naast geld kan het ook gaan om spullen van waarde. Bijvoorbeeld een kostbaar schilderij, gouden sieraden, een paard, een auto of een stuk grond.

Of u aangifte schenkbelasting moet doen, hangt af van de waarde van de schenking
Meestal gaat u uit van de marktwaarde. Dat is de prijs die iets had opgeleverd als het op de dag van de schenking was verkocht. We hebben wat tips op een rij gezet om u te helpen de (markt)waarde te bepalen.

Wat krijgt u? Welke waarde neemt u?
Een woning Neem de WOZ-waarde(opent nieuw venster).
Een auto Kijk naar de waarde volgens de ANWB koerslijst(opent nieuw venster).
Kunst of antiek Kijk naar de verzekerde waarde. Is het item niet verzekerd? Kijk dan in catalogussen van veilinghuizen.
Andere spullen Kijk naar de waarde op verkoopsites als marktplaats.nl of ebay.nl.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_206902828
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2022 21:41 schreef Nielsch het volgende:

[..]
Maar een verjaardagscadeau is geen schenking. Ook niet als een het cadeau van 20K is. Maar je mag een schenking niet vermommen als cadeau. Dus het cadeau van 20K moet wel regulier zijn en niet een eenmalige actie die eigenlijk een schenking is.
Sure, zo lang je iemand maar steevast ieder jaar 20k aan verjaardagscadeau geeft is dat geen schenking en is het vrijgesteld van belasting :+
pi_206904312
Een beetje slimme belastinginspecteur zal dit aanmerken als prostitutie. Alle inkomsten van haar vallen dan mooi in box1.
Condooms wel aftrekbaar ;)
Eerst denken, dan typen
pi_206907669
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2022 13:28 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
Wat een zieke oneerlijke wetgeving :r houdt de klassenmaatschappij in stand.

Maar wet is wet, wat wij er ook van mogen vinden. Het is niet anders.
Als je even verder leest en het linkje van de belastingdienst pakt, wordt het al een stuk duidelijker en 'eerlijker'. Die eerste hit op google is een verneukeratieve en het bewijs dat niet alles wat op internet staat waar is.
Jouw bloeddruk kan dus weer zakken, de wereld is nog niet zo slecht :)
pi_206962184
Er is neem ik aan al btw over betaald, wat natuurlijk gewoon belasting is.
pi_207038829
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 november 2022 10:06 schreef Inbox het volgende:
Pauperkabouter Lil' Kleine neukte mevrouw Vaes en in ruil kreeg zij van hem botoxbehandelingen, dure merkkleding en tassen, wat dure horloge en klappen op zn tijd, want het was ware liefde tussen die twee.

Nu zijn ze uit elkaar en loopt (of liep) er een rechtszaak om wat horloges en andere spulletjes. Gezien de rechtszaak en het paupergedrag van die kabouter waren dit klokjes van behoorlijke waarde.

Nou vraag ik me dus af , met dit koppel als voorbeeld, hoe het zit met schenkingsbelasting, want ondanks dat die twee een relatie hadden, waren ze niet getrouwd.

Stel, zo'n klokje had een waarde van 25k. Als ze 25k had gekregen, zou ze daar toch schenkingsbelasting over moeten betalen? Is dat met een klokje of wat anders niet zo dan?

Reden van vragen: vind dat iedereen zn vermogen elk moment belastingvrij zou moeten kunnen schenken en dat kan niet, want schenkbelasting. Maar als dat enkel betrekking heeft op geld, zijn daar leuke constructies mee te bedenken.
Rico schenkt ook
https://www.ad.nl/show/ri(...)met-donuts~ae17772e/
pi_207039256
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 november 2022 10:36 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Het kan ook zijn dat er constructies zijn opgetuigd met vennootschappen, bv, vofs of andere dingen om dit te omzeilen die voor het gewone voetvolk niet beschikbaar zijn.
Misschien is de geldstroom wel via de bahamas gestuurd.
Ook als je gewoon fiscaal partners bent kun je binnen de relatie rustig zo met elkaar omgaan.

Anders krijgt de fiscus het nogal druk met alle samenwonende stellen die een fors inkomensverschil hebben. Want de 'rijkste' zal in zulke relaties vrijwel altijd het grootste deel van de kosten voor onderdak en levensonderhoud betalen. Het bijna gratis onderdak in een duur huis is ook een schenking in natura, net als de gevulde koelkast.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')