abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_206772042
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2022 08:07 schreef Koffieplanter het volgende:

[..]
Ah ja, in het liberale Nederland, waar egocentrisme en het eigen belang al jaren op plek #1, #2 en #3 staat, moet minder rekening gehouden worden met anderen. Hoe rammel je het uit je toetsenbord?
Leven en laten leven...heeft niks met egocentrisme te maken. Juist heel sociaal...maar verwacht dat ook van anderen.

Deze discussies over zwarte piet, BLM etc zorgen er juist voor dat er meer verdeeldheid onstaat.

Wat weer goed is voor een klein groepje die hun verdienmodel er van maakt.

Denk dat die KZOP gasten zich ooit verdiept hebben in de tradities/gebruiken van het platteland? Die komen er 1 keer om te zieken, ophef te veroorzaken en zie je nooit meer terug.

Gevolg, de sfeer met Sinterklaas is verziekt en opgefokt zonder een goede reden.....alleen een stel activisten die hun aandacht hebben gehad voor een probleem wat er daar niet was.
pi_206772063
Waarom zou zwarte piet racistisch zijn? Het zijn de racisme gillers die onderscheid in kleur maken.
Yo tengo, tú tienes, Él/Ella tiene
  dinsdag 22 november 2022 @ 08:53:39 #251
454292 Koffieplanter
Straight Cash Homie
pi_206772101
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 november 2022 08:45 schreef descon het volgende:

[..]
Leven en laten leven...heeft niks met egocentrisme te maken. Juist heel sociaal...maar verwacht dat ook van anderen.

Deze discussies over zwarte piet, BLM etc zorgen er juist voor dat er meer verdeeldheid onstaat.

Denk dat die KZOP gasten zich ooit verdiept hebben in de tradities/gebruiken van het platteland? Die komen er 1 keer om te zieken, ophef te veroorzaken en zie je nooit meer terug.

Gevolg, de sfeer met Sinterklaas is verziekt en opgefokt zonder een goede reden.....alleen een stel activisten die hun aandacht hebben gehad voor een probleem wat er daar niet was.
Los van het feit dat de hele Pieten discussie mij niet echt interesseert en beide kanten mijns inziens totaal krankjorum zijn, vind ik dit wel een leuke gedachtegang, eigenlijk. Het is traditie van het platteland en het moet vooral een kinderfeest blijven en nog van dat geratel, maar weet je welke groep het nu allemaal niets uitmaakt of Piet zwart of roetgeveegd is? De kinderen! Leer mij humor kennen. Als alle Pieten morgen felroze of pimpelpaars gekleurd zijn vinden ze het ook prima, want er staan cadeaus en snoepgoed tegenover. Maar veel plezier met je ''tradities''.
Put these foolish ambitions to rest.
pi_206772131
quote:

[..]

Die plattelands-slachtofferrol begint wat vermoeiend te worden.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_206772176
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2022 08:53 schreef Koffieplanter het volgende:

[..]
Los van het feit dat de hele Pieten discussie mij niet echt interesseert en beide kanten mijns inziens totaal krankjorum zijn, vind ik dit wel een leuke gedachtegang, eigenlijk. Het is traditie van het platteland en het moet vooral een kinderfeest blijven en nog van dat geratel, maar weet je welke groep het nu allemaal niets uitmaakt of Piet zwart of roetgeveegd is? De kinderen! Leer mij humor kennen. Als alle Pieten morgen felroze of pimpelpaars gekleurd zijn vinden ze het ook prima, want er staan cadeaus en snoepgoed tegenover. Maar veel plezier met je ''tradities''.
Precies dit, daarom lekker zwart laten en niet buigen voor een clubje beroepsgekwetsten.
  dinsdag 22 november 2022 @ 09:11:37 #254
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_206772195
quote:

[..]

Leven en laten leven. Behalve als je iets over zwarte piet zegt. Dan mag je in elkaar geslagen worden.
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_206772199
quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2022 15:57 schreef Qarrad het volgende:

[..]
Ik hoor dit argument vooral vanuit de pro-hoek eigenlijk.
[..]
Kun je mij uitleggen hoe die groep benadeeld wordt als deze zich niet meer zwart mag schminken? Wat is het nadeel van een andere schmink? Hoe groot is dit nadeel?
[..]
Dat vind ik nu juist zo'n overtrokken argument. Ja maar onze cultuur! Onze tradities! Als die zo onaantastbaar waren dan zaten we hier nog steeds in berenvellen een beetje plaggenhutten te bouwen want huuu bakstenen en dakpannen passen niet in onze traditie!

Er wordt altijd een beetje gedaan alsof er een nulpunt was in onze historie tot waar alles altijd hetzelfde is gedaan terwijl de realiteit is dat we juist in Nederland en diens voorlopers alle kanten op zijn gezwalkt en zelfs als het ging om religieuze tradities de boel regelmatig kort en klein sloegen omdat het nieuw en anders moest.
Nogmaals, het is wel iets breder dan een andere schmink. Volgens mij ben jij pienter genoeg om dat te begrijpen.

En dat zaken veranderen is prima. Punt is dat hier in Nederland veel verandert omdat men heel politiek correct en woke wil zijn en daarmee juist tweespalt creëert in de samenleving.
  dinsdag 22 november 2022 @ 09:17:06 #256
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_206772211
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2022 09:13 schreef ISVV het volgende:

[..]
Nogmaals, het is wel iets breder dan een andere schmink. Volgens mij ben jij pienter genoeg om dat te begrijpen.

En dat zaken veranderen is prima. Punt is dat hier in Nederland veel verandert omdat men heel politiek correct en woke wil zijn en daarmee juist tweespalt creëert in de samenleving.
Kleine nuancering; het gaat er vooral om dat het van bovenaf afgedwongen wordt.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
  dinsdag 22 november 2022 @ 10:10:40 #257
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_206772761
quote:
19s.gif Op maandag 21 november 2022 13:05 schreef manny het volgende:

[..]
Van beide kanten geldt wel dat als je of onderweg bent naar een kinderfeest in een bus vol boze mensen met zwarte capuchontruien, of dat je op een veldje staat te protesteren tussen lieden met een bomberjas en een vlaggetje... dat je dan even denkt. waar ben ik in hemelsnaam mee bezig en kan ik niet op een andere manier duidelijk maken waar ik voor sta.
Je bedoelt zoals Gerda Havertong o.a. in de jaren '80 al deed? Al die ervaringsverhalen die gewoon terzijde geschoven werden? Of zoals toen de regenboogpieten het licht zagen? Dat toen wat licht gemor van witte mensen weer eens belangrijker was dan de nog steeds beleefde signalen vanuit de hoek van onze gekleurde medeburgers?

Ik hoor hier steeds "Ja maar als het afgedwongen wordt op deze manier dan wil ik niet veranderen." en variaties erop. Dit is nu de directe consequentie van steeds de normale manier van vragen en signaleren negeren of dingen vanuit een dominant perspectief weg te redeneren.

Dan krijg je dus mensen die het wat minder vrijblijvend vragen en, ergerlijker nog, figuren zoals Insayno, Akwasi en zulks die een kans zien om hun ego op te pompen en waarbij je allemaal vragen kunt verbinden aan hun oprechtheid qua begaanheid met de zaak. En hop, dáár verbinden we de roep om verandering maar al te graag aan, alles om de terechte signalen maar niet serieus te hoeven nemen. Schreeuwers zijn het, zeikerds, drammers! Daartegen is alles geoorloofd. Snelwegen blokkeren, aanvallen, uitschelden. Ineens is het vrije woord er niet meer voor die mensen "want ze willen ons dingen opleggen".

Gerda Havertong heeft nooit staan rellen hoor, en met haar een heel volksdeel. Die mensen worden nu allemaal genegeerd door het pro-kamp "want dan hadden ze het maar netjes moeten vragen".
pi_206772833
Het gaat er om dat een kleine groep VINDT dat Zwarte Piet racistisch zou zijn.

De overgrote meerderheid vindt van niet.

Als dan iedereen elkaar in zijn waarde laat en dat iedereen mag vinden wat ie er van wil vinden dan zijn we er toch? En dan kan iedereen het feestje vieren zoals ze zelf willen met zwarte geschminkte Zwarte Pieten of met paarse Wuppies. Iedereen tevreden.

Maar nee, wat die kleine groep VINDT MOET opgelegd worden aan de grote meerderheid.

Ziek volk.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  dinsdag 22 november 2022 @ 10:22:19 #259
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_206772899
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2022 10:16 schreef Montagui het volgende:

Als dan iedereen elkaar in zijn waarde laat en dat iedereen mag vinden wat ie er van wil vinden dan zijn we er toch? En dan kan iedereen het feestje vieren zoals ze zelf willen met zwarte geschminkte Zwarte Pieten of met paarse Wuppies. Iedereen tevreden.

Maar nee, wat die kleine groep VINDT MOET opgelegd worden aan de grote meerderheid.

Ziek volk.
Als een grote groep VINDT dat iets niet racistisch is dat door een kleinere groep wel racistisch GEVONDEN wordt, dan kan het niet racistisch zijn bedoel je?

Want er is iets te zeggen voor een naar gevoel bij een traditioneel figuur met overdreven raciale kenmerken van die kleine groep.

Vroeger VOND men massaal dat de aarde plat was en dat zwarte mensen minderwaardig waren en katoen mochten plukken voor de meerderheid. Maakt dat die denkbeelden dan juist?
pi_206773140
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2022 10:16 schreef Montagui het volgende:

Ziek volk.
Mee eens, het moet allemaal zoals zij willen zonder compromis want anders vallen er dreigbrieven in de bus
  dinsdag 22 november 2022 @ 12:46:34 #261
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_206775125
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2022 07:34 schreef christmastsunami het volgende:

[..]
Ongeveer dezelfde tijd. En bij mij op de middelbare school hadden we een traditie. Dat met Sinterklaas, de laatste jaars, zich verkleedden en schminkten als zwarte piet, om de brugklassers te slaan met de roe. En dan was de roe, een dikke tak uit het bos of plantsoen, of een gummiknuppel. Om die bruggers even flink op te jagen.

Dat was de positieve piet op mijn middelbare school, wel humor natuurlijk. Maar wel een aggresieve gestoorde piet, om bang te maken.
Je bent mijns inziens wel een beetje aan het zoeken nu. Ik mag toch aannemen dat jij als brugklasser niet meer in Sinterklaas geloofde en dat er weinig 0- tot 7-jarigen aanwezig waren op je middelbare school tijdens deze traditie.
pi_206775433
quote:

[..]
Welk probleem los je nu op door te gaan etteren op plekken waar je als activist verder niks te maken mee hebt.

Voor de lokale bevolking los je niks op, enige wat ze doen is commotie en aandacht trekken om hun subsidie veilig te stellen.
  dinsdag 22 november 2022 @ 13:05:00 #263
3542 Gia
User under construction
pi_206775492
Er worden zoveel demonstraties verboden, als de veiligheid in het geding is. Nu is het een keer KOZP en co. die pech hebben.

En hoe meer instroom van vluchtelingen en geweld door zogenaamde vluchtelingen, hoe harder de tegenstand van de autochtone burger. En dat uit zich o.a. bij zaken als deze, waar een Nederlands cultureel kinderfeest gedemoniseerd wordt door een klein clubje met tere zieltjes. Ojee, ze zijn een keer zwarte piet genoemd door een klein kind. Godgruwelijk erg zeg!! Grow up!
  dinsdag 22 november 2022 @ 13:06:56 #264
3542 Gia
User under construction
pi_206775534
quote:

[..]
Maar, als het de kinderen niks uitmaakt, waarom zou het dan veranderd moeten worden?
Die vinden een zwarte Piet helemaal prima.
  dinsdag 22 november 2022 @ 13:14:07 #265
454292 Koffieplanter
Straight Cash Homie
pi_206775690
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2022 13:06 schreef Gia het volgende:

[..]
Maar, als het de kinderen niks uitmaakt, waarom zou het dan veranderd moeten worden?
Die vinden een zwarte Piet helemaal prima.
Als het kinderen niets uitmaakt, waarom zou het jou dan wel uitmaken? Dat is een beetje de samenvatting van dit verhaal: boze volwassenen die creperen van de pijn dat hén groot onrecht wordt aangedaan. Bij een kinderfeest.
pi_206775789
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2022 13:14 schreef Koffieplanter het volgende:

[..]
Als het kinderen niets uitmaakt, waarom zou het jou dan wel uitmaken? Dat is een beetje de samenvatting van dit verhaal: boze volwassenen die creperen van de pijn dat hén groot onrecht wordt aangedaan. Bij een kinderfeest.
Omdat volwassenen zelf goede herinneringen hebben als kind aan het Sinterklaas feest. Dat willen ze weer delen met hun kinderen.

Dan staat er ineens zo'n mafklapper te schreeuwen dat je een racist bent terwijl je zelf van geen kwaad bewust bent. Zelfs als je dan het gesprek aangaat blijft die persoon doordrammen en dan ook het feestje wat je met je kind wil vieren loopt te verstieren.

Jah...dan krijg je heibel.
  dinsdag 22 november 2022 @ 13:29:54 #267
454292 Koffieplanter
Straight Cash Homie
pi_206775905
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2022 13:21 schreef descon het volgende:

[..]
Omdat volwassenen zelf goede herinneringen hebben als kind aan het Sinterklaas feest. Dat willen ze weer delen met hun kinderen.
Dat kan toch? We hebben immers net geconstateerd dat het kinderen niet uitmaakt als ze groen zijn. :)
  dinsdag 22 november 2022 @ 13:33:58 #268
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_206775962
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2022 13:29 schreef Koffieplanter het volgende:

[..]
Dat kan toch? We hebben immers net geconstateerd dat het kinderen niet uitmaakt als ze groen zijn. :)
Het is die volwassenen helemaal niet te doen om de kinderen, er zijn gewoon teveel mensen in Nederland die in een doorlopende staat van boosheid zijn. Gok dat van die rellende lui bij Staphorst afgelopen weekend het merendeel niet eens kinderen heeft.
VBL SC influencer
Left, right, behind
  dinsdag 22 november 2022 @ 13:39:32 #269
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_206776029
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2022 13:05 schreef Gia het volgende:
Er worden zoveel demonstraties verboden, als de veiligheid in het geding is. Nu is het een keer KOZP en co. die pech hebben.

En hoe meer instroom van vluchtelingen en geweld door zogenaamde vluchtelingen, hoe harder de tegenstand van de autochtone burger. En dat uit zich o.a. bij zaken als deze, waar een Nederlands cultureel kinderfeest gedemoniseerd wordt door een klein clubje met tere zieltjes. Ojee, ze zijn een keer zwarte piet genoemd door een klein kind. Godgruwelijk erg zeg!! Grow up!
Nou ja, dit vat het eigenlijk wel samen waar het fout gaat: het weigeren zich te verplaatsen in een ander en het bagatelliseren van de impact van zo'n vergelijking.

Zolang mensen er niet aan willen dat een racistisch karikatuur een racistisch karikatuur is door eromheen te lullen ("Het is helemaal geen zwart persoon" "Maar het is niet naar bedoeld" "Maar het is een traditie" "Het is alleen maar een kleine clubje beroepsgekwetste tere zieltjes" "Ja maar anders herkent mijn Tiffany'tje haar peetoom en da's pas erg!") en er iets veel groters van te maken ("Ze vallen ons cultureel erfgoed aan" "Ja maar immigranten en draagvlak" "Beter gaan ze zich druk maken over echt racisme" "De autochtone burger zal opstaan") komen we echt nergens.

We hebben het over een figuur met overdreven stereotype raciale kenmerken.
  dinsdag 22 november 2022 @ 13:47:40 #270
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_206776116
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2022 13:21 schreef descon het volgende:

[..]

...
Ik heb hele fijne herinneringen aan het Sinterklaasfeest inclusief stereotype Zwarte Piet ja. Met enorme nepgouden oorbellen, een pruik, rode lippen en een accentje met incomplete werkwoorden en een dikke vette OE-ee's in plaats van W-s. ("Oe-aar is Sienterklaas?"). Hartstikke spannend en leuk toen.

Mijn kinderen waren jong en geloofden nog ten tijde van de regenboogpieten. Ik vond dat een mooie oplossing en dacht voor het eerst na over die Zwarte Pieten vroeger in mijn jeugd in mijn blanke enclave (nee, niet Staphorst maar wel randje Biblebelt) en zag mijn kinderen net zo genieten van Paarse en Groene Piet.

Kinderen zijn makkelijk met dit soort dingen: vaart die stoomboot door de regenboog en komen er nog pakjes, pieten en snoep? "Uhhh okay, waar moet ik mijn schoen zetten?"

Dan komt niemand iets tekort, toch?
pi_206776137
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2022 10:22 schreef Qarrad het volgende:

[..]
Als een grote groep VINDT dat iets niet racistisch is dat door een kleinere groep wel racistisch GEVONDEN wordt, dan kan het niet racistisch zijn bedoel je?

Want er is iets te zeggen voor een naar gevoel bij een traditioneel figuur met overdreven raciale kenmerken van die kleine groep.

Vroeger VOND men massaal dat de aarde plat was en dat zwarte mensen minderwaardig waren en katoen mochten plukken voor de meerderheid. Maakt dat die denkbeelden dan juist?
Daar gaat het alweer fout he.

Ik zeg dat beide groepen iets 'vinden', en of het dan zo 'is' is een tweede.

En zolang het bij 'vinden' blijft laat je je elkaar in je eigen waarde, en ga je niet de ander opleggen wat jij vind.

En dat geldt ook voor het vragen om begrip. Door de sintvierder voor degenen die het racistisch vinden, maar uiteraard net zo ook andersom.
  dinsdag 22 november 2022 @ 14:00:02 #272
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_206776295
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2022 13:48 schreef Montagui het volgende:

[..]
Daar gaat het alweer fout he.

Ik zeg dat beide groepen iets 'vinden', en of het dan zo 'is' is een tweede.

En zolang het bij 'vinden' blijft laat je je elkaar in je eigen waarde, en ga je niet de ander opleggen wat jij vind.

En dat geldt ook voor het vragen om begrip. Door de sintvierder voor degenen die het racistisch vinden, maar uiteraard net zo ook andersom.
Ja, dat is precies wat er mis gaat met een figuur met zwarte schmink, een afropruik, rode lippen etc.
pi_206776395
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2022 13:47 schreef Qarrad het volgende:

[..]
Ik heb hele fijne herinneringen aan het Sinterklaasfeest inclusief stereotype Zwarte Piet ja. Met enorme nepgouden oorbellen, een pruik, rode lippen en een accentje met incomplete werkwoorden en een dikke vette OE-ee's in plaats van W-s. ("Oe-aar is Sienterklaas?"). Hartstikke spannend en leuk toen.

Mijn kinderen waren jong en geloofden nog ten tijde van de regenboogpieten. Ik vond dat een mooie oplossing en dacht voor het eerst na over die Zwarte Pieten vroeger in mijn jeugd in mijn blanke enclave (nee, niet Staphorst maar wel randje Biblebelt) en zag mijn kinderen net zo genieten van Paarse en Groene Piet.

Kinderen zijn makkelijk met dit soort dingen: vaart die stoomboot door de regenboog en komen er nog pakjes, pieten en snoep? "Uhhh okay, waar moet ik mijn schoen zetten?"

Kinderen zijn makkelijk. Ouders minder als er een gefrusteerde persoon voor je neus staat te drammen dat je een racist bent.

Als daarna dezelfde persoon het feestje van je kind staat te verstoren is het heibel tussen de volwassenen.

Sommige veranderingen moet je tijd gunnen, niet opdringen want dan krijg je wrijving.

Maar zoals eerder gemeld, daar zitten die KOZP activisten op te wachten. Daar zit hun verdienmodel in. Hoe meer ophef hoe beter en kunnen ze weer cursussen of lespakketten slijte .
pi_206776415
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2022 13:47 schreef Qarrad het volgende:

[..]

Nou ja, die roetveegpieten zijn gewoon studenten met een pakje aan die nog steeds gewoon studenten zijn. Daar is niks magisch aan omdat ze ook niet in een rol zitten. De onherkenbaarheid doet ook iets met de volwassenen die het spelen.

Maar mijnwerkerzwart met een blonde pruik op mag ook niet van KOZP. Het gaat ze immers helemaal niet om Zwarte Piet maar om slachtoffer van Amerikaans racisme te kunnen spelen voor de internationale panafrikan brotherhood. Dat is het werkelijke probleem, die mensen zijn het probleem, want het zijn tribalistische racisten die elke verbinding met Nederlanders willen verbreken behalve de subsidietiet. Wat Nederlandse ongevoeligheid en lompheid tav Zwarte Piet is een veel kleiner probleem dat al lang opgelost had kunnen zijn zonder dat veel grotere probleem.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_206776572
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2022 14:00 schreef Qarrad het volgende:

[..]
Ja, dat is precies wat er mis gaat met een figuur met zwarte schmink, een afropruik, rode lippen etc.
Nee, dat gebeurd als je alleen vasthoudt aan je eigen vooroordelen en niet geïnteresseerd bent in de betekenis van bv de zwarte kleur.

Precies zoals ik aangeef, het begrip moet wel van 2 kanten komen.

En ook van jou uit bemerk ik dat het eisen van begrip alleen maar van 1 kant komt, de jouwe.

En DAT is precies wat er mis gaat.
  dinsdag 22 november 2022 @ 15:37:00 #276
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_206777352
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2022 14:25 schreef Montagui het volgende:

[..]
Nee, dat gebeurd als je alleen vasthoudt aan je eigen vooroordelen en niet geïnteresseerd bent in de betekenis van bv de zwarte kleur.

Precies zoals ik aangeef, het begrip moet wel van 2 kanten komen.
Iedereen weet dat het oorspronkelijk geen racistisch figuur was en waar het zwart oorspronkelijk vandaan kwam. Vervolgens is er iets belachelijks van gemaakt. Dat is dus het pijnpunt, niet dat er geen besef zou zijn van de oorsprong.
quote:
En ook van jou uit bemerk ik dat het eisen van begrip alleen maar van 1 kant komt, de jouwe.

En DAT is precies wat er mis gaat.
En jij eist niets? Je eist niet dat er doorgegaan mag worden met iets wat uitgegroeid is tot een karikatuur? Jij zit gewoon niet eisend zonder standpunt in deze discussie? Nee he?
  dinsdag 22 november 2022 @ 15:38:24 #277
3542 Gia
User under construction
pi_206777369
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2022 13:29 schreef Koffieplanter het volgende:

[..]
Dus groen met een krullenpruik, rode lippen en gouden oorbellen, is wel okay?
Het ging toch niet alleen om de huidskleur? De kleren verwezen toch ook naar Spaanse kindslaafjes? Maar daar hoor je verder niemand over. Als hij maar niet volledig bruin of zwart geschminkt is.

Waar gaat het over?
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2022 13:39 schreef Qarrad het volgende:

Nou ja, dit vat het eigenlijk wel samen waar het fout gaat: het weigeren zich te verplaatsen in een ander en het bagatelliseren van de impact van zo'n vergelijking.

We hebben het over een figuur met overdreven stereotype raciale kenmerken.
Ja en? Ik krijg, als Nederlander in het buitenland, vaak de vraag of ik wiet bij me heb, of waar mijn klompen zijn. Moet ik me dan beledigd voelen? Dat is hoe mensen andere mensen zien, en ook uitbeelden als het zo te pas komt. Als in een sketch in een ander land een Nederlander uitgebeeld moet worden, is dat een boer op klompen met een joint in z'n bakkes.

Zwarte Piet kan best een neger voorstellen, maar het was geen slaaf. En dat is wat de tere zieltjes er wel van maken. Net zo goed als niet iedere Nederlander wiet rookt, is niet iedere karikatuur van een neger een slaaf.
Verder is er, m.i. niets mis met het gebruiken van karikaturen voor diverse volkoren. Een karikatuur is om te beginnen grappig bedoeld. Je beledigd voelen vanwege een karikatuur is zielig!
  dinsdag 22 november 2022 @ 15:39:10 #278
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_206777376
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2022 14:09 schreef descon het volgende:

[..]
Kinderen zijn makkelijk. Ouders minder als er een gefrusteerde persoon voor je neus staat te drammen dat je een racist bent.

Als daarna dezelfde persoon het feestje van je kind staat te verstoren is het heibel tussen de volwassenen.

Sommige veranderingen moet je tijd gunnen, niet opdringen want dan krijg je wrijving.

Maar zoals eerder gemeld, daar zitten die KOZP activisten op te wachten. Daar zit hun verdienmodel in. Hoe meer ophef hoe beter en kunnen ze weer cursussen of lespakketten slijte .
Opnieuw: dit debat wordt al tientallen jaren gevoerd met een toenemende intensiteit. Dan kun je niet meer aankomen met "jeetje dit gaat me te snel" en "nu voel ik dat het me opgedrongen wordt" of dergelijke voorwaarden.

Het enige wat je daarmee bereikt is het (terechte) verwijt dat de doelpalen verzet worden.
pi_206777456
quote:
0s.gif Op zondag 20 november 2022 22:01 schreef Caland het volgende:

[..]
Ik vond dat eigenlijk ook altijd, maar juist de reacties door allerlei walgelijk tuig op het simpelweg aanpassen van zwarte piet hebben me toch doen beseffen dat er altijd wel wat onderhuids racisme in aanwezig was.

Alhoewel ik de beelden van die tokkies die met eieren en vis gooien waanzinnig grappig vind wil je daar toch ook niet mee geassocieerd worden. En zo denken eigenlijk best veel mensen in mijn omgeving erover.

Roetveegpiet is de norm geworden zoals elke traditie aan verandering onderhevig is in Nederland. De kinderen blij want die merken er letterlijk geen fuck van, het groepje donkere mensen dat zich buitengesloten voelde blij.

Nu nog die extremisten van KOZP en de rellende tokkies ervan weg kunnen houden en het is perfect.
Beide kanten zijn even ziek maar moeilijk doen omdat zwarte piet vervangen wordt door roetveegpiet en dan nog in staat zijn om de boel te terroriseren vind ik buitengewoon achterlijk, debiel en middeleeuws.

''Het is maar een kinderfeest...'' Ja het is een kinderfeest en dat hoort leuk te zijn voor kinderen, dat klopt maar die geven er echt geen flikker om of een gezicht nou volledig zwart is of roetvegen heeft. Eigenlijk maken ze juist misbruik van kinderen door ze als schild te gebruiken voor hun eigen extreem ideologische standpunten. ''Hollandse traditie en cultuur...'' wordt er geroepen door een blanke tokkie die zijn kinderen de namen Dylano, Jayden of Shirley geeft. Als je ze twee vragen over de Nederlandse geschiedenis stelt staan ze daar op hun hoofden te krabben. Met zo'n debiele massa hebben we dus te maken wat ons de verstandige hardwerkende Nederlanders alleen maar geld kost.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')