abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 21 november 2022 @ 12:21:27 #193
38114 beantherio
4900 op de schaal van Richter
pi_206759208
quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2022 12:17 schreef Caland het volgende:

[..]
Mwah, de discussie duurt toch al minimaal een jaar of 10 en pas de laatste jaren is er duidelijke verandering zichtbaar. Dat lijkt me niet echt mes op de keel werk eigenlijk.
En MoreDakka post nog maar een paar seconden later e.a. dat het tegendeel bewijst. Vrijwel niemand is overtuigd van de noodzaak maar men is het gezeik zat.
pi_206759226
quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2022 12:16 schreef beantherio het volgende:

[..]
Er is een groot verschil tussen "natuurlijk veranderen" en "met het mes op de keel veranderen". Mensen accepteren dit omdat ze moeten. Maar als je het ze zou vragen garandeer ik je dat bijna iedereen zal toegeven dat het ook goed was geweest als Zwarte Piet nog steeds gangbaar was.
Voor de kinderen verandert er helemaal niets.
  maandag 21 november 2022 @ 12:24:20 #195
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_206759244
quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2022 12:21 schreef beantherio het volgende:

[..]
En MoreDakka post nog maar een paar seconden later e.a. dat het tegendeel bewijst. Vrijwel niemand is overtuigd van de noodzaak maar men is het gezeik zat.
Vrijwel iedereen ziet in dat het kinderen uiteindelijk geen reet uitmaakt en wil gewoon dat ze genieten van bijvoorbeeld de intocht, de wat minder logisch nadenkenden maken er nog een enorm probleem van getuige het volk dat doorgaans ageert tegen een ander kleurtje dan zwart op de wangen.
VBL SC influencer
Left, right, behind
  maandag 21 november 2022 @ 12:24:55 #196
38114 beantherio
4900 op de schaal van Richter
pi_206759249
quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2022 12:22 schreef christmastsunami het volgende:

[..]
Voor de kinderen verandert er helemaal niets.
Dat is niet waar. Je kunt wel leuterverhaaltjes gaan ophangen van "kinderen vinden het allemaal wel best" maar dan veranderd er nog steeds wel wat.

Trouwens ook wel fijn dat kinderen impliciet beschuldigd worden van "racisme" als ze fan zijn van Zwarte Piet. Dan ben je wel echt behoorlijk van het padje.
pi_206759265
quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2022 12:24 schreef Caland het volgende:

[..]
Vrijwel iedereen ziet in dat het kinderen uiteindelijk geen reet uitmaakt en wil gewoon dat ze genieten van bijvoorbeeld de intocht, de wat minder logisch nadenkenden maken er nog een enorm probleem van getuige het volk dat doorgaans ageert tegen een ander kleurtje dan zwart op de wangen.
En van wie hebben kinderen soms van die racistische gedachtes en uitspraken die ze zelf niet eens begrijpen. Juist van de opvoeders.
pi_206759282
quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2022 12:24 schreef beantherio het volgende:

[..]
Dat is niet waar. Je kunt wel leuterverhaaltjes gaan ophangen van "kinderen vinden het allemaal wel best" maar dan veranderd er nog steeds wel wat.

Trouwens ook wel fijn dat kinderen impliciet beschuldigd worden van "racisme" als ze fan zijn van Zwarte Piet. Dan ben je wel echt behoorlijk van het padje.
Dus jij denkt dat een kind van 8, ziet dat er verschillende rassen zijn? Zo van die is zwart, die is geel en die is bruin en die is groen en die is blauw en die is wit?
pi_206759286
Ik denk persoonlijk dat uiteindelijk de zwarte versie wel verdwijnt, voornamelijk omdat zoveel mensen het gezeik zat zijn. Vind ik verder prima, maar ik weet niet of KOZP en aanverwanten daar nou zo blij mee moeten zijn.
pi_206759305
Het doel van die terroristen van KOZP is duidelijk, blijven janken tot dat ze hun zin krijgen, maar dit is Nederland en ga geen feest verpesten maar goed gratis geld is meer waard dan principes, rot gewoon op hier, landen genoeg waar ze geen zwarte piet hebben
  maandag 21 november 2022 @ 12:33:19 #201
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_206759334
quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2022 12:24 schreef beantherio het volgende:

[..]

Kinderen vinden het nu juist verwarrend als ze een zwarte piet zien, daar deze niet te zien zijn op het sinterklaasjournaal. Wat mij betreft verreweg het beste argument om er helemaal mee te kappen.
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_206759353
quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2022 12:29 schreef Cupfighter het volgende:
Het doel van die terroristen van KOZP is duidelijk, blijven janken tot dat ze hun zin krijgen, maar dit is Nederland en ga geen feest verpesten maar goed gratis geld is meer waard dan principes, rot gewoon op hier, landen genoeg waar ze geen zwarte piet hebben
In rusland hebben ze geen zwarte piet.
pi_206759388
quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2022 12:33 schreef Caland het volgende:

[..]
Kinderen vinden het nu juist verwarrend als ze een zwarte piet zien, daar deze niet te zien zijn op het sinterklaasjournaal. Wat mij betreft verreweg het beste argument om er helemaal mee te kappen.
Ze doen het op gevoel, ze weten niet wat het allemaal betekent. Ze zijn niet achterlijk, ze voelen heus wel dat er een gekke lading op zit, Door bepaalde volwassenen, die hun eigen spelletje aan het spelen zijn.
pi_206759421
Het argument dat we klachten uit het buitenland serieus zouden moeten nemen gaat niet op, want dan zouden wij moeten klagen dat men bijvoorbeeld in Bali dit soort dingen weg zou moeten halen:

Want een hakenkruis staat voor ons Europeanen altijd voor Nazisme.
pi_206759440
quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2022 12:34 schreef christmastsunami het volgende:

[..]
In rusland hebben ze geen zwarte piet.
Bijvoorbeeld, en zo zijn er nog veel meer landen ook waar het beter vertoeven is dan in Rusland
pi_206759442
quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2022 12:41 schreef MoreDakka het volgende:
Het argument dat we klachten uit het buitenland serieus zouden moeten nemen gaat niet op, want dan zouden wij moeten klagen dat men bijvoorbeeld in Bali dit soort dingen weg zou moeten halen:
[ afbeelding ]

Want een hakenkruis staat voor ons Europeanen altijd voor Nazisme.
Je kan je kinderen leren dat, dat een swastika heet en als die de andere kant op draait het een hakenkruis heet.
  maandag 21 november 2022 @ 12:43:34 #207
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_206759454
quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2022 12:38 schreef christmastsunami het volgende:

[..]
Ze doen het op gevoel, ze weten niet wat het allemaal betekent. Ze zijn niet achterlijk, ze voelen heus wel dat er een gekke lading op zit, Door bepaalde volwassenen, die hun eigen spelletje aan het spelen zijn.
Mwah, ik was vorige week met mijn neefje bij de intocht en ben er wel redelijk zeker van dat niemand van die blagen het idee had dat er een gekke lading op zat.
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_206759466
quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2022 12:38 schreef christmastsunami het volgende:

[..]
Spelletjes waarvan de regels zijn gewijzigd door een stel terroristen, die organisatie verbieden en het land uit kegelen had veel ellende bespaard
pi_206759469
quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2022 12:43 schreef christmastsunami het volgende:

[..]
Je kan je kinderen leren dat, dat een swastika heet en als die de andere kant op draait het een hakenkruis heet.
Ze draaien allebei dezelfde kant op.
pi_206759495
quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2022 12:44 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Spelletjes waarvan de regels zijn gewijzigd door een stel terroristen, die organisatie verbieden en het land uit kegelen had veel ellende bespaard
Het gaat om een kinderfeest en niet over baudet en z'n makkers.
pi_206759581
quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2022 12:47 schreef christmastsunami het volgende:

[..]
Het gaat om een kinderfeest en niet over baudet en z'n makkers.
Oh de klassieker, ik ben voor Zwarte Piet dus stem FVD , helaas Sinterklaas dat is niet mijn partij ook niet de PVV mocht je daar nog aan denken.
Mensen die hier komen om alleen onrust te scheppen en hun handje op te houden mogen van mij wegblijven of wegwezen dat staat los van mijn politieke voorkeur.
Deze groep in dit geval de KOZP voegt niets toe en breekt alleen maar af en veroorzaakt onrust over de rug van een “ kinderfeest” waar ook volwassen plezier aan beleven, voor mij is dat plezier weg sinds die gasten begonnen te zeuren over zwarte piet, wij gaan ook niet elders zeuren over traditionele feesten
pi_206759623
quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2022 12:53 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Oh de klassieker, ik ben voor Zwarte Piet dus stem FVD , helaas Sinterklaas dat is niet mijn partij ook niet de PVV mocht je daar nog aan denken.
Mensen die hier komen om alleen onrust te scheppen en hun handje op te houden mogen van mij wegblijven of wegwezen dat staat los van mijn politieke voorkeur.
Deze groep in dit geval de KOZP voegt niets toe en breekt alleen maar af en veroorzaakt onrust over de rug van een “ kinderfeest” waar ook volwassen plezier aan beleven, voor mij is dat plezier weg sinds die gasten begonnen te zeuren over zwarte piet, wij gaan ook niet elders zeuren over traditionele feesten
Sinterklaas heeft nu een geschiedenis van racisme aan zijn jurk hangen. Waarom je er nog zin in hebt begrijp ik ook niet. Het is gewoon over.
Dag kinderfeest. Prima dat je toch sinterklaas wil blijven vieren, maar hou dan zelf ook op over zwarte piet en vertel de kinderen lekker iets anders. Ze geloven het toch.
pi_206759651
Ze waren hier tijdens de intocht nog zwarter gemaakt leek het wel.

En de 2 verdwaalde roetveegpieten die er wel waren werden direct herkend :')
pi_206759685
quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2022 12:56 schreef christmastsunami het volgende:

[..]
Sinterklaas heeft nu een geschiedenis van racisme aan zijn jurk hangen. Waarom je er nog zin in hebt begrijp ik ook niet. Het is gewoon over.
Dag kinderfeest. Prima dat je toch sinterklaas wil blijven vieren, maar hou dan zelf ook op over zwarte piet en vertel de kinderen lekker iets anders. Ze geloven het toch.
Leuk dat je dat vindt, maar laat de rest van Nederland erbuiten
  maandag 21 november 2022 @ 13:05:41 #215
80382 manny
30 is best veel
pi_206759719
quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2022 12:53 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Van beide kanten geldt wel dat als je of onderweg bent naar een kinderfeest in een bus vol boze mensen met zwarte capuchontruien, of dat je op een veldje staat te protesteren tussen lieden met een bomberjas en een vlaggetje... dat je dan even denkt. waar ben ik in hemelsnaam mee bezig en kan ik niet op een andere manier duidelijk maken waar ik voor sta.
proberen is de eerste stap naar falen
een cafe zonder Hazes, is geen kroeg
pi_206759723
quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2022 13:03 schreef OxygeneFRL het volgende:

[..]
Leuk dat je dat vindt, maar laat de rest van Nederland erbuiten
Ik ben ook een Nederlander. En niet de elite.
pi_206759761
quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2022 13:06 schreef christmastsunami het volgende:

[..]
Ik ben ook een Nederlander. En niet de elite.
Ik heb het niet over afkomst. Die kaart trek jij weer.
pi_206759786
quote:
19s.gif Op maandag 21 november 2022 13:05 schreef manny het volgende:

[..]
Van beide kanten geldt wel dat als je of onderweg bent naar een kinderfeest in een bus vol boze mensen met zwarte capuchontruien, of dat je op een veldje staat te protesteren tussen lieden met een bomberjas en een vlaggetje... dat je dan even denkt. waar ben ik in hemelsnaam mee bezig en kan ik niet op een andere manier duidelijk maken waar ik voor sta.
Het gaat ze ook niet om het plezier. Ze hebben alle twee het hele jaar de tijd, om te protesteren voor of tegen racisme. Maar hebben deze dag uitgekozen om te gaan vechten. Het gaat allang niet meer over gezelligheid en warmte, het gaat over hitler en martelen.
pi_206759824
Even drie argumenten die ik veel hoor maar niet heel sterk vind:

Het maakt de kinderen niet uit welke kleur Piet heeft ---> dat argument kan net zo goed door voorstanders gebruikt worden.

Veel donkere mensen vinden Zwarte Piet ongepast, dus het moet weg ---> dus de Nederlanders die voor Zwarte Piet zijn moeten dat dan gewoon slikken? Die groep wordt dan toch net zo goed benadeeld (of zelfs gediscrimineerd, aangezien mensen in het pro-kamp vaak over één kam geschoren worden als domrechts).

Het is een kinderfeestje ---> kom op, deze discussie is echt wel wat breder. Het gaat om een stuk cultuur dat men aanvalt. We hebben al niet zo'n sterke cultuur in Nederland, het is jammer dat hetgeen dat ons nog bindt (van Groningen tot aan Maastricht) moet verdwijnen of dusdanig aangepast moet worden. Ik vind het mooi om te zien dat mensen hiertegen strijden. Jammer is inderdaad dat het op een paar stereotype-tokkieplaatsen op de verkeerde manier gebeurt.
pi_206759860
quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2022 13:14 schreef ISVV het volgende:

Veel donkere mensen vinden Zwarte Piet ongepast
Meer is het niet. En als dat niet anders kan, dan houd het toch op. De wereld verandert, vorig jaar dacht ik anders over rusland dan nu.
  maandag 21 november 2022 @ 15:52:32 #221
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_206762260
quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2022 12:05 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
We hadden het over buitenlanders met een mening, niet dingen door elkaar gaan halen. Daar doen we niets mee. Nederlanders die een mening hebben wel, ongeacht huidskleur. Zwarte Piet is een karakter uit folklore. Geen karikatuur van iemand die nu in Nederland leeft, of waar dan ook. Dat er mensen zijn die dat anders ervaren is goed om te weten en ik vind het prima dat mensen dat kenbaar maken. Het is ook prima als andere mensen op basis daarvan besluiten tot aanpassingen van het karakter.
[..]
Opnieuw: verklaar dan de pruiken, rode lippen en oorbellen. Wat is daar niet karikaturaal zwart aan?
quote:
Ten eerste is zwart piet geen karikatuur. Ten tweede is daar niets racistisch aan, maar dat is dan ook niet wat je zei. Je claim was dat de mening van iemand met een bepaalde huidskleur automatisch meer waarde heeft, ongeacht de daadwerkelijke argumenten. Dat is racisme in de puurste vorm.
[..]
Nee, het is niet racistisch om te luisteren naar de specifieke groep waar het over gaat en die mening relevanter te vinden dan die van de groep die een traditie wil behouden die die specifieke groep voor het hoofd stoot. :')
quote:
Het is dus wel een dreigement. Maar waarom zijn argumenten niet belangrijk?
Jij blijft maar iets herhalen wat ik niet gezegd heb alsof het een heel goed punt van jezelf is.
  maandag 21 november 2022 @ 15:57:41 #222
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_206762330
quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2022 13:14 schreef ISVV het volgende:
Even drie argumenten die ik veel hoor maar niet heel sterk vind:

Het maakt de kinderen niet uit welke kleur Piet heeft ---> dat argument kan net zo goed door voorstanders gebruikt worden.
Ik hoor dit argument vooral vanuit de pro-hoek eigenlijk.
quote:
Veel donkere mensen vinden Zwarte Piet ongepast, dus het moet weg ---> dus de Nederlanders die voor Zwarte Piet zijn moeten dat dan gewoon slikken? Die groep wordt dan toch net zo goed benadeeld (of zelfs gediscrimineerd, aangezien mensen in het pro-kamp vaak over één kam geschoren worden als domrechts).
Kun je mij uitleggen hoe die groep benadeeld wordt als deze zich niet meer zwart mag schminken? Wat is het nadeel van een andere schmink? Hoe groot is dit nadeel?
quote:
Het is een kinderfeestje ---> kom op, deze discussie is echt wel wat breder. Het gaat om een stuk cultuur dat men aanvalt. We hebben al niet zo'n sterke cultuur in Nederland, het is jammer dat hetgeen dat ons nog bindt (van Groningen tot aan Maastricht) moet verdwijnen of dusdanig aangepast moet worden. Ik vind het mooi om te zien dat mensen hiertegen strijden. Jammer is inderdaad dat het op een paar stereotype-tokkieplaatsen op de verkeerde manier gebeurt.
Dat vind ik nu juist zo'n overtrokken argument. Ja maar onze cultuur! Onze tradities! Als die zo onaantastbaar waren dan zaten we hier nog steeds in berenvellen een beetje plaggenhutten te bouwen want huuu bakstenen en dakpannen passen niet in onze traditie!

Er wordt altijd een beetje gedaan alsof er een nulpunt was in onze historie tot waar alles altijd hetzelfde is gedaan terwijl de realiteit is dat we juist in Nederland en diens voorlopers alle kanten op zijn gezwalkt en zelfs als het ging om religieuze tradities de boel regelmatig kort en klein sloegen omdat het nieuw en anders moest.
pi_206762734
quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2022 15:52 schreef Qarrad het volgende:

[..]
Opnieuw: verklaar dan de pruiken, rode lippen en oorbellen. Wat is daar niet karikaturaal zwart aan?
Zijn er zwarte mensen die zich zo kleden?
quote:
Nee, het is niet racistisch om te luisteren naar de specifieke groep waar het over gaat en die mening relevanter te vinden dan die van de groep die een traditie wil behouden die die specifieke groep voor het hoofd stoot. :')
Maar het gaat niet over die specifieke groep. Er zijn allerlei mensen die zwarte piet racistisch vinden, ook blanke mensen. Telt hun mening ook minder? Er zijn ook donkere mensen die zwarte piet juist niet kwetsend vinden. Hoe relevant is hun mening precies? Hoe kwantificeer je dat?

Meningen op waarde schatten op basis van huidskleur is puur racisme.

[ Bericht 0% gewijzigd door MoreDakka op 21-11-2022 16:28:32 ]
pi_206762879
quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2022 15:57 schreef Qarrad het volgende:

[..]

Er wordt altijd een beetje gedaan alsof er een nulpunt was in onze historie tot waar alles altijd hetzelfde is gedaan terwijl de realiteit is dat we juist in Nederland en diens voorlopers alle kanten op zijn gezwalkt en zelfs als het ging om religieuze tradities de boel regelmatig kort en klein sloegen omdat het nieuw en anders moest.
Wat een onzin. Er wordt een traditie aangevallen als zijnde racistisch. Dát is waar mensen fel op reageren.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')