Maar aangezien we niet meer een enclave op onszelf zijn, is dat wel de eerste connotatie die mensen van buiten hebben, net zoals mensen een swastika associëren met nazisme. Niemand gaat met een swastika op een t-shirt rondlopen en als hij aangesproken wordt in discussie over het Germaanse zonnewiel en de relevantie van het symbool in het hindoeïsme. Je weet gewoon dat dat symbool als buitengewoon kwetsend wordt gezien en dan is het klaar.quote:Op zondag 20 november 2022 20:47 schreef beantherio het volgende:
[..]
Het is niet een kwestie van 'vinden'. Blackface is een Amerikaans fenomeen uit het theater en heeft verder geen verband met Zwarte Piet: https://en.wikipedia.org/wiki/Blackface
Goed. goed. dat gezegd hebbende, kijk dan nog eens naar alle jaren dat dat tuig de anti-pieten actie hebben gevoerd. telkens weer ging dat mis. Met groeps-arrestaties tot gevolg.quote:Op zondag 20 november 2022 20:46 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Wordt geen ene moer gekaapt. Aanvraag wordt ingediend, burgemeester keurt op basis van een aantal gronden goed of af. Indien goedkeuring moeten zij rustig, zonder inbreuk kunnen demonstreren. Is dat niet het geval dan moet je de ellende niet bij de demonstranten neerleggen, want het enige dat gekaapt wordt is een grondrecht goedgekeurd op democratische gronden.
Waarom? Dat zegt niemand. Jij lulde uit je nek dat er vrijwel geen zwarte piet meer is en dat bleek gewoon keiharde onzinquote:Op zondag 20 november 2022 21:04 schreef Caland het volgende:
[..]
Graag cijfers waaruit blijkt dat er bij het merendeel van de intochten nog zwarte pieten te zien zijn dan.
Je weet ook dat het symbool niet als kwetsend wordt ervaren.quote:Op zondag 20 november 2022 21:25 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Maar aangezien we niet meer een enclave op onszelf zijn, is dat wel de eerste connotatie die mensen van buiten hebben, net zoals mensen een swastika associëren met nazisme. Niemand gaat met een swastika op een t-shirt rondlopen en als hij aangesproken wordt in discussie over het Germaanse zonnewiel en de relevantie van het symbool in het hindoeïsme. Je weet gewoon dat dat symbool als buitengewoon kwetsend wordt gezien en dan is het klaar.
Deze snap ik niet?quote:Op zondag 20 november 2022 21:28 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Je weet ook dat het symbool niet als kwetsend wordt ervaren.
1) Natuurlijk wel. Ik schaamde me kapot als Nederlander toen die beelden uit bijvoorbeeld Eindhoven naar buiten kwamen. Dit is op geen enkele manier meer te verkopen aan buitenstaanders en dat zou iets mogen zeggen.quote:Wat mensen buiten Nederland er van vinden is niet relevant.
Spanje is dan uiteraard ook geen enclavequote:Op zondag 20 november 2022 21:25 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Maar aangezien we niet meer een enclave op onszelf zijn, is dat wel de eerste connotatie die mensen van buiten hebben, net zoals mensen een swastika associëren met nazisme. Niemand gaat met een swastika op een t-shirt rondlopen en als hij aangesproken wordt in discussie over het Germaanse zonnewiel en de relevantie van het symbool in het hindoeïsme. Je weet gewoon dat dat symbool als buitengewoon kwetsend wordt gezien en dan is het klaar.
Iranquote:Op zondag 20 november 2022 21:49 schreef Montagui het volgende:
[..]
Spanje is dan uiteraard ook geen enclave
[ afbeelding ]
Die puntmutsen zijn net zo 'besmet' als de Swastika.
Onwaar.quote:
Betaalde knecht zelfs!quote:Op zondag 20 november 2022 21:57 schreef spectrumanalyser het volgende:
Zwarte Piet is in Nederland en België de hulp van Sinterklaas.
Ik vond dat eigenlijk ook altijd, maar juist de reacties door allerlei walgelijk tuig op het simpelweg aanpassen van zwarte piet hebben me toch doen beseffen dat er altijd wel wat onderhuids racisme in aanwezig was.quote:
Zonder KOZP geen rellende tokkies, en ik had even de hoop na alle intochten vorige week dat het eindelijk zo ver was, maar helaas.quote:Op zondag 20 november 2022 22:01 schreef Caland het volgende:
Nu nog die extremisten van KOZP en de rellende tokkies ervan weg kunnen houden en het is perfect.
Nouja op Urk was gisteravond toch geen KOZP?quote:Op zondag 20 november 2022 22:13 schreef Scrummie het volgende:
[..]
Zonder KOZP geen rellende tokkies, en ik had even de hoop na alle intochten vorige week dat het eindelijk zo ver was, maar helaas.
Historisch feitje: de originele KKK liet zich qua kostuum inderdaad inspireren door deze Spaanse uitdossing.quote:Op zondag 20 november 2022 21:49 schreef Montagui het volgende:
[..]
Spanje is dan uiteraard ook geen enclave
[ afbeelding ]
Die puntmutsen zijn net zo 'besmet' als de Swastika.
Oh er is ook iets op Urk geweest?quote:Op zondag 20 november 2022 22:14 schreef Caland het volgende:
[..]
Nouja op Urk was gisteravond toch geen KOZP?
https://www.omroepflevola(...)te-herstellen-op-urkquote:Op zondag 20 november 2022 22:34 schreef Scrummie het volgende:
[..]
Oh er is ook iets op Urk geweest?
Tokkies gonna tokkie.quote:Op zondag 20 november 2022 21:17 schreef Montagui het volgende:
Geen zwarte Zwarte Pieten meer? Bijna niet te tellen in Duindorp!![]()
[ twitter ]
"gevoelige content"![]()
![]()
Het is ook geen blackface, je hoofd zwart schilderen/schminken gebeurde al ver voor de middeleeuwen , het is shamanistische traditie , bracht/brengt geluk.quote:Op zondag 20 november 2022 20:44 schreef Caland het volgende:
[..]
Dat mag je vinden. Blijft staan dat het niet zo vreemd is dat amnesty bij wat voor demonstratie dan ook aanwezig is, goed zelfs.
De overgrote meerderheid van de mensen vindt de figuur niet kwetsend.quote:
Dat is jouw probleem. Buitenstaanders mogen vinden wat ze willen, hoeven we niets mee te doen. Helemaal niet omdat vrijwel alle kritiek berust op een misinterpretatie. Meestal ingegeven door hun eigen bias.quote:1) Natuurlijk wel. Ik schaamde me kapot als Nederlander toen die beelden uit bijvoorbeeld Eindhoven naar buiten kwamen. Dit is op geen enkele manier meer te verkopen aan buitenstaanders en dat zou iets mogen zeggen.
Klopt. En de meeste mensen vinden het niet kwetsend, de mensen die dat wel vinden hebben er geen goede argumenten voor. Dat het toch zo voelt voor sommigen is iets waar je rekening mee moet houden, door de argumenten aan te horen en af te wegen. Uiteindelijk moeten we het één en ander van elkaar tolereren.quote:2) Maar dan ben je het eens dat wat mensen binnen Nederland, waaronder mensen van kleur, ervan vinden wel relevant is?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |