abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 22 november 2022 @ 15:37:00 #276
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_206777352
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2022 14:25 schreef Montagui het volgende:

[..]
Nee, dat gebeurd als je alleen vasthoudt aan je eigen vooroordelen en niet geïnteresseerd bent in de betekenis van bv de zwarte kleur.

Precies zoals ik aangeef, het begrip moet wel van 2 kanten komen.
Iedereen weet dat het oorspronkelijk geen racistisch figuur was en waar het zwart oorspronkelijk vandaan kwam. Vervolgens is er iets belachelijks van gemaakt. Dat is dus het pijnpunt, niet dat er geen besef zou zijn van de oorsprong.
quote:
En ook van jou uit bemerk ik dat het eisen van begrip alleen maar van 1 kant komt, de jouwe.

En DAT is precies wat er mis gaat.
En jij eist niets? Je eist niet dat er doorgegaan mag worden met iets wat uitgegroeid is tot een karikatuur? Jij zit gewoon niet eisend zonder standpunt in deze discussie? Nee he?
  dinsdag 22 november 2022 @ 15:38:24 #277
3542 Gia
User under construction
pi_206777369
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2022 13:29 schreef Koffieplanter het volgende:

[..]
Dat kan toch? We hebben immers net geconstateerd dat het kinderen niet uitmaakt als ze groen zijn. :)
Dus groen met een krullenpruik, rode lippen en gouden oorbellen, is wel okay?
Het ging toch niet alleen om de huidskleur? De kleren verwezen toch ook naar Spaanse kindslaafjes? Maar daar hoor je verder niemand over. Als hij maar niet volledig bruin of zwart geschminkt is.

Waar gaat het over?
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2022 13:39 schreef Qarrad het volgende:

Nou ja, dit vat het eigenlijk wel samen waar het fout gaat: het weigeren zich te verplaatsen in een ander en het bagatelliseren van de impact van zo'n vergelijking.

We hebben het over een figuur met overdreven stereotype raciale kenmerken.
Ja en? Ik krijg, als Nederlander in het buitenland, vaak de vraag of ik wiet bij me heb, of waar mijn klompen zijn. Moet ik me dan beledigd voelen? Dat is hoe mensen andere mensen zien, en ook uitbeelden als het zo te pas komt. Als in een sketch in een ander land een Nederlander uitgebeeld moet worden, is dat een boer op klompen met een joint in z'n bakkes.

Zwarte Piet kan best een neger voorstellen, maar het was geen slaaf. En dat is wat de tere zieltjes er wel van maken. Net zo goed als niet iedere Nederlander wiet rookt, is niet iedere karikatuur van een neger een slaaf.
Verder is er, m.i. niets mis met het gebruiken van karikaturen voor diverse volkoren. Een karikatuur is om te beginnen grappig bedoeld. Je beledigd voelen vanwege een karikatuur is zielig!
  dinsdag 22 november 2022 @ 15:39:10 #278
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_206777376
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2022 14:09 schreef descon het volgende:

[..]
Kinderen zijn makkelijk. Ouders minder als er een gefrusteerde persoon voor je neus staat te drammen dat je een racist bent.

Als daarna dezelfde persoon het feestje van je kind staat te verstoren is het heibel tussen de volwassenen.

Sommige veranderingen moet je tijd gunnen, niet opdringen want dan krijg je wrijving.

Maar zoals eerder gemeld, daar zitten die KOZP activisten op te wachten. Daar zit hun verdienmodel in. Hoe meer ophef hoe beter en kunnen ze weer cursussen of lespakketten slijte .
Opnieuw: dit debat wordt al tientallen jaren gevoerd met een toenemende intensiteit. Dan kun je niet meer aankomen met "jeetje dit gaat me te snel" en "nu voel ik dat het me opgedrongen wordt" of dergelijke voorwaarden.

Het enige wat je daarmee bereikt is het (terechte) verwijt dat de doelpalen verzet worden.
pi_206777456
quote:
0s.gif Op zondag 20 november 2022 22:01 schreef Caland het volgende:

[..]
Ik vond dat eigenlijk ook altijd, maar juist de reacties door allerlei walgelijk tuig op het simpelweg aanpassen van zwarte piet hebben me toch doen beseffen dat er altijd wel wat onderhuids racisme in aanwezig was.

Alhoewel ik de beelden van die tokkies die met eieren en vis gooien waanzinnig grappig vind wil je daar toch ook niet mee geassocieerd worden. En zo denken eigenlijk best veel mensen in mijn omgeving erover.

Roetveegpiet is de norm geworden zoals elke traditie aan verandering onderhevig is in Nederland. De kinderen blij want die merken er letterlijk geen fuck van, het groepje donkere mensen dat zich buitengesloten voelde blij.

Nu nog die extremisten van KOZP en de rellende tokkies ervan weg kunnen houden en het is perfect.
Beide kanten zijn even ziek maar moeilijk doen omdat zwarte piet vervangen wordt door roetveegpiet en dan nog in staat zijn om de boel te terroriseren vind ik buitengewoon achterlijk, debiel en middeleeuws.

''Het is maar een kinderfeest...'' Ja het is een kinderfeest en dat hoort leuk te zijn voor kinderen, dat klopt maar die geven er echt geen flikker om of een gezicht nou volledig zwart is of roetvegen heeft. Eigenlijk maken ze juist misbruik van kinderen door ze als schild te gebruiken voor hun eigen extreem ideologische standpunten. ''Hollandse traditie en cultuur...'' wordt er geroepen door een blanke tokkie die zijn kinderen de namen Dylano, Jayden of Shirley geeft. Als je ze twee vragen over de Nederlandse geschiedenis stelt staan ze daar op hun hoofden te krabben. Met zo'n debiele massa hebben we dus te maken wat ons de verstandige hardwerkende Nederlanders alleen maar geld kost.
  dinsdag 22 november 2022 @ 15:45:59 #280
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_206777457
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2022 15:38 schreef Gia het volgende:

[..]
Dus groen met een krullenpruik, rode lippen en gouden oorbellen, is wel okay?
Het ging toch niet alleen om de huidskleur? De kleren verwezen toch ook naar Spaanse kindslaafjes? Maar daar hoor je verder niemand over. Als hij maar niet volledig bruin of zwart geschminkt is.

Waar gaat het over?
[..]
Ja en? Ik krijg, als Nederlander in het buitenland, vaak de vraag of ik wiet bij me heb, of waar mijn klompen zijn. Moet ik me dan beledigd voelen? Dat is hoe mensen andere mensen zien, en ook uitbeelden als het zo te pas komt. Als in een sketch in een ander land een Nederlander uitgebeeld moet worden, is dat een boer op klompen met een joint in z'n bakkes.
En groeien hordes kindjes in het buitenland op met een jaarlijk feest waarop domme boertjes met joints in hun hoofd op klompen hun dorp in marcheren? Nee, want dit stereotype is niet geïnstitutionaliseerd en geïncorporeerd in een traditie.
quote:
Zwarte Piet kan best een neger voorstellen,
Neger is ook niet een heel fijn woord, eigenlijk.
quote:
maar het was geen slaaf. En dat is wat de tere zieltjes er wel van maken.
Nee, dat is bekend dat het juist een vrije man was. Dus nee, dat wordt er niet van gemaakt door "tere zieltjes" of wat voor denigrerende term je ook wilt gebruiken.
quote:
Net zo goed als niet iedere Nederlander wiet rookt, is niet iedere karikatuur van een neger een slaaf.
Verder is er, m.i. niets mis met het gebruiken van karikaturen voor diverse volkoren. Een karikatuur is om te beginnen grappig bedoeld. Je beledigd voelen vanwege een karikatuur is zielig!
Ah, nou dan ga ik met carnaval met een grote haakneus, een baby in een soeppan, strooiend met geld, met marionetten van wereldleiders aan een touwtje, "mazzeltov!" krijsend de polonaise in. Grappig bedoeld!
pi_206777485
https://www.nieuwnieuws.n(...)pt-tweede-kamer-uit/

sylvanatje die een meltdown krijgt tijdens het vragenuurtje.
Schitterend.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  dinsdag 22 november 2022 @ 15:50:58 #282
499349 EinarBoe
Extreem mild
pi_206777544
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2022 15:47 schreef Red_85 het volgende:
https://www.nieuwnieuws.n(...)pt-tweede-kamer-uit/

sylvanatje die een meltdown krijgt tijdens het vragenuurtje.
Schitterend.
Ging ze met eieren en vuurwerk gooien of hield ze het beschaafd?
pi_206777590
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2022 15:45 schreef Qarrad het volgende:

[..]
En groeien hordes kindjes in het buitenland op met een jaarlijk feest waarop domme boertjes met joints in hun hoofd op klompen hun dorp in marcheren? Nee, want dit stereotype is niet geïnstitutionaliseerd en geïncorporeerd in een traditie.
[..]
Neger is ook niet een heel fijn woord, eigenlijk.

Waarom niet eigenlijk en sinds wanneer.
Ik weet nog dat het juist niet beleefd was om ze zwarte of bruine te noemen en dat lijkt tegenwoordig wel de aanspreekvorm te zijn. Ikzelf vind mensen aanspreken bij hun huisdkleur nog steeds apart.
quote:
[..]
Nee, dat is bekend dat het juist een vrije man was. Dus nee, dat wordt er niet van gemaakt door "tere zieltjes" of wat voor denigrerende term je ook wilt gebruiken.
[..]
Ah, nou dan ga ik met carnaval met een grote haakneus, een baby in een soeppan, strooiend met geld, met marionetten van wereldleiders aan een touwtje, "mazzeltov!" krijsend de polonaise in. Grappig bedoeld!
Dat interesseert echt niemand iets.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  dinsdag 22 november 2022 @ 15:57:39 #284
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_206777665
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2022 15:53 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Waarom niet eigenlijk en sinds wanneer.
Ik weet nog dat het juist niet beleefd was om ze zwarte of bruine te noemen en dat lijkt tegenwoordig wel de aanspreekvorm te zijn. Ikzelf vind mensen aanspreken bij hun huisdkleur nog steeds apart.
[..]
Ja dat herinner ik me ook nog, maar er is blijkbaar besloten dat neger niet meer kan. Nu kan ik dwars gaan doen en roepen dat ik het niet denigrerend bedoel of dat ik het zo gewend ben, maar ik zie niet in wat ik daarbij win. Ik heb namelijk de intentie om mensen niet voor het hoofd te stoten doorgaans.
quote:
Dat interesseert echt niemand iets.
https://jonet.nl/carnaval(...)joden-op-praalwagen/

Jawel hoor. Behoorlijke rel geweest. En terecht.
pi_206777704
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2022 15:37 schreef Qarrad het volgende:

[..]
Iedereen weet dat het oorspronkelijk geen racistisch figuur was en waar het zwart oorspronkelijk vandaan kwam. Vervolgens is er iets belachelijks van gemaakt. Dat is dus het pijnpunt, niet dat er geen besef zou zijn van de oorsprong.
[..]
En jij eist niets? Je eist niet dat er doorgegaan mag worden met iets wat uitgegroeid is tot een karikatuur? Jij zit gewoon niet eisend zonder standpunt in deze discussie? Nee he?
Ergens zijn we het eens, ik vind namelijk de huidige Zwarte Piet ook een karikatuur, maar dan van wat hij eens was. Maar ik vond en vind hem ook nog steeds niet racistisch.

Ik vind verder dat het zwart een essentieel onderdeel is van de Sintviering, en dat het veel duister, donker en magischer mag zijn dan de clown van nu. Het nagenoeg enige onderdeel wat nog aan de oorsprong herinnerd is de zwarte schmink, en die zou nu ook niet meer mogen. Zonder het zwart heeft de Sintviering niet de betekenis meer dat het hoort te zijn, en is het meer een olijk kinderfeestje geworden.

Dus, zo je wil, dan heb ik de eis dat het zwart blijft (maar dat hoeft niet per se in de huidige vorm).
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  dinsdag 22 november 2022 @ 16:01:32 #286
498282 Scrummie
Feyenoord kampioen 2023/2024
pi_206777721
Misschien kunnen we besluiten dat Zwarte Piet broers en zussen zijn van barbamama? Issue opgelost.

9 444 33 0 3 444 8 0 555 33 33 7777 8 0 444 7777 0 4 33 55 0 33 66 0 333 33 999 33 66 666 666 777 3 0 4 2 2 8 0 9 33 33 777 0 55 2 6 7 444 666 33 66 0 9 666 777 3 33 66
  dinsdag 22 november 2022 @ 16:13:30 #287
28167 matthijst
In a New York State of Mind
pi_206777841
Haters everywhere but I don't really care.
pi_206777938
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2022 15:47 schreef Red_85 het volgende:
https://www.nieuwnieuws.n(...)pt-tweede-kamer-uit/

sylvanatje die een meltdown krijgt tijdens het vragenuurtje.
Schitterend.
Is Sylvana nog niet vertrokken?
Zij is een van de grote onruststokers, racistisch mens
  dinsdag 22 november 2022 @ 16:37:06 #289
3542 Gia
User under construction
pi_206778072
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2022 15:45 schreef Qarrad het volgende:

[..]
En groeien hordes kindjes in het buitenland op met een jaarlijk feest waarop domme boertjes met joints in hun hoofd op klompen hun dorp in marcheren? Nee, want dit stereotype is niet geïnstitutionaliseerd en geïncorporeerd in een traditie.
[..]
Hoezo moet elke karikatuur in elk land op dezelfde wijze gebruikt worden om het te kunnen vergelijken?
quote:
Neger is ook niet een heel fijn woord, eigenlijk.
[..]
Niks mis mee. Is gewoon een aanduiding van een volk, geen scheldwoord.
quote:
Nee, dat is bekend dat het juist een vrije man was. Dus nee, dat wordt er niet van gemaakt door "tere zieltjes" of wat voor denigrerende term je ook wilt gebruiken.
[..]
Ah, nou dan ga ik met carnaval met een grote haakneus, een baby in een soeppan, strooiend met geld, met marionetten van wereldleiders aan een touwtje, "mazzeltov!" krijsend de polonaise in. Grappig bedoeld!
Nou ja, dat soort uitbeeldingen zijn er inderdaad geweest. Echter, nu mag niks meer. Je mag niet meer als arabier, niet als chinees, niet als kannibaal, maar gerust als boer, boerin, pater of non. Toch waanzin!
pi_206778074
quote:
Vraag me ook af wat voor een handschoenen ze aan heeft...
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  dinsdag 22 november 2022 @ 16:39:24 #291
3542 Gia
User under construction
pi_206778097
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2022 16:20 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Is Sylvana nog niet vertrokken?
Zij is een van de grote onruststokers, racistisch mens
Dilan Yeşilgöz, heldin!
pi_206778133
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2022 16:37 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Vraag me ook af wat voor een handschoenen ze aan heeft...
Ja en waarom, is het zo koud in het Binnenhof?
  dinsdag 22 november 2022 @ 16:51:32 #293
28167 matthijst
In a New York State of Mind
pi_206778237
quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2022 15:57 schreef Qarrad het volgende:
Kun je mij uitleggen hoe die groep benadeeld wordt als deze zich niet meer zwart mag schminken? Wat is het nadeel van een andere schmink? Hoe groot is dit nadeel?
Geen probleem, maar voor die zeikerds was dat niet genoeg. Daarna moest het pakje uit, de muts af, de lippen niet meer rood en de oorbellen uit :')

Mooi dat ze in Staphorst nog een beetje ouderwets zijn oO/ oO/
Haters everywhere but I don't really care.
pi_206778311
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2022 16:51 schreef matthijst het volgende:

[..]
Geen probleem, maar voor die zeikerds was dat niet genoeg. Daarna moest het pakje uit, de muts af, de lippen niet meer rood en de oorbellen uit :')

Mooi dat ze in Staphorst nog een beetje ouderwets zijn oO/ oO/
En andere schmink was ook niet goed (grijze Piet). Ze gaan maar door en door en door, want aan de subsidie-tiet van de overheid kan alleen gelurkt worden als ze zich als slachtoffer op blijven stellen. Het is zo doorzichtig, zo naar en ik vind ze daarnaast vaak nog veel haatdragender overkomen dan de voorstanders.
pi_206778328
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2022 15:45 schreef Qarrad het volgende:

[..]

Neger is ook niet een heel fijn woord, eigenlijk.
:')
pi_206778809
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2022 16:43 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Ja en waarom, is het zo koud in het Binnenhof?
Geen binnenhof 'tijdelijk' he. Oude BiZa gebouw dacht ik nu.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_206778860
quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2022 15:57 schreef Qarrad het volgende:
Kun je mij uitleggen hoe die groep benadeeld wordt als deze zich niet meer zwart mag schminken? Wat is het nadeel van een andere schmink? Hoe groot is dit nadeel?
Ander kleur is ook niet goed volgens kozp... Die zeuren over alles wat ook maar herinnerd aan piet.

Volgens kozp moet alles verdwijnen wat aan piet herinnerd, dan kan je wel voorstellen om de kleur te veranderen maar het is toch niet goed. Het wordt afgedaan als racistisch volgens kozp.

Dus ja... Wat wil je nu bereiken met zo'n vraag?
Beter is om die gasten te negeren en gewoon verder te gaan met dit feest.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_206778890
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2022 15:45 schreef Qarrad het volgende:
Neger is ook niet een heel fijn woord, eigenlijk.
Wat dan wel?
'mensen van kleur' heeft over 5 jaar ook weer een negatieve connotatie. Moet het weer veranderd worden van de wokeshow. Wat gaan we dan doen? Flibbidiflabbediefloeps noemen dan maar? En na 5 jaar zit ook weer aan Flibbidiflabbediefloeps een negatieve klank.

Laten we het gewoon bij negers houden. Iedereen weet wat het is en dat is prima.
De echte nare termen zijn al wel uitgedreven zoals
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
en dat is heel prima.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  dinsdag 22 november 2022 @ 17:53:27 #299
28167 matthijst
In a New York State of Mind
pi_206778908
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2022 17:48 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Beter is om die gasten te negeren
B-)
Haters everywhere but I don't really care.
pi_206778940
Sinterklaas en Zwarte piet.

Het is ook niet Bassie en Henk, maar Bassie en Adriaan. Er hoort nou eenmaal een acrobaat bij die clown.

Er is niets mis met zwarte schmink. Het werkt om kinderen even hun oom niet te laten herkennen. Dat lukt niet met groen, blauw, bruin of paarse schmink.

Snap niet waarom een vrouw uit Hoorn kan bepalen hoe heel Nederland een feestje viert. En dan Amnesty oproepen zodat er mediaheisa gemaakt kan worden van een tegenreactie. Kan iedereen zomaar waarnemer worden van Amnesty?
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')