Hoi mijn medefokkers,
Normaalgesproken zie je mij in R&P, maar ik verwacht de komende jaren als FOK nog steeds bestaat, veel vaker topics te maken in WGR

.
Met deze topic wil ik vooral een jeugdvriend zo goed mogelijk helpen om zijn weg te vinden hier in Nederland als hij hier eenmaal komt wonen. Deze vriend ken ik al vanaf mijn vroege tienerjaren toen ik nog op Curaçao woonde en mezelf bezig hield met breakdance en de hiphopscene op het eiland waar ik ben geboren.
Inmiddels woont nog ik bijna 14 jaar onafgebroken in Nederland, vanaf 2009 tot heden. Ik heb een moeilijke HBo studie succesvol afgerond in die periode en best goede banen kunnen krijgen daarna, maar kon deze banen niet volhouden en een carrière maken in die beroepsvelden vanwege ernstige mentale ziektes en handicaps. Gelukkig heeft Nederland een goede sociale vangnet en de familie waar ik vandaan kom heeft ook een redelijk grote spaarrekening en reservepotje, waardoor ik rustig mijn tijd kan nemen om te herstellen en weer meedoen met deze dynamische en competitieve arbeidsmarkt

.
Ik heb geluk dat mijn moeders kant van de familie bij tot de Hoge middenklasse of zelfs upperclass van de samenleving hoort, zeker voor een rasechte Antilliaan zoals ik die geboren en getogen is op Curaçao 🇨🇼.
Heel veel mensen hebben zo’n geluk, zeker mensen van Antilliaanse afkomst hebben het heel moeilijk in de samenleving en weinig handige connecties en hulpmiddelen om te voorkomen dat ze in diepe armoede en wanhopige ellende komen te zitten als ze eventjes de hectische en meedogenloze tempo van de reguliere samenleving niet kunnen bijhouden.
Mijn jeugdvriend uit Curaçao die van plan is om volgende jaar ergens in Eindmaart hier naartoe wil verhuizen, heeft helaas niet dezelfde geluk en privileges die ik heb gehad in dit leven, verre van. Ondanks dat beschouw ik hem als een dierbare vriend nu nog steeds, ook al wonen we vooralsnog in verschillende werelddelen. Ik heb regelmatig gesprekken met hem via Facebook en whatsapp, hij ik videobellen ook heel vaak.
Mijn vriend leeft objectief gezien in armoede op het eiland daar, zelfs naar Curaçaose standaarden. Hij is wel heel slim en heeft redelijke karakter met een sterk ontwikkelde rationele denkvermogen en goed gevoel voor morele objectiviteit en juistheid. In zijn jeugd is er veel drama en ellende gebeurt mijn zijn ouders en vooral zijn moeder, waardoor hij en zijn broers die in armoede zijn vervallen en bij hun oma moest gaan wonen. Vanwege al de familie problemen die hij toen had, heeft hij nu alleen zijn MAVO diploma. Onder betere omstandigheden had ik hem makkelijk HBO en misschien zelfs WO niveau halen.
Ik probeer deze vriend zo veel mogelijk te helpen van waar ik nu ben in Utrecht, Nederland. Ik heb ervoor kunnen zorgen dat hij een goede ruime studio kan gaan intrekken als hij eenmaal hier aankomt in Eindmaart, deze studio is in Nieuwegein en op vijf minuten loopafstand van een tram-en bushalte 🚏. Voor dezestudio zal hij circa 600 euro 💶 aan huur moeten betalen elke maand zolang hij daar woont, maar dat is dan wel all inclusive. Hij heeft dan WiFi, energie, koud-en warmwater, gas, alles wat hij nodig heeft of zou willen voor circa 600 euro huur. Dat is toch een hele goede deal om te krijgen in omgeving Utrecht toch? De studio is ook heel ruim, met een eigen wc, badkamer en keuken en ruime plek om te wonen en slapen voor zichzelf. Plus een tuin.
Wat ik nu vooral ervoor wil zorgen is dat hij meteen na zijn de eerste week of tweede week met zekerheid een betaalde baan heeft om te starten. Hij heeft veel ervaring en affiniteit met arbeid als magazijnmedewerker, en ik wil heel graag ervoor zorgen dat hij kan gaan werker in één van de distributiecentrums van PicNic. Jullie kennen PicNic wel toch?
Hoe kan ik ervoor zorgen dat hij al vanaf nu of binnenkort al zekerheid heeft dat hij bij PicNic kan beginnen of vrijwel meteen een sollicitatiegesprek heeft bij PicNic distributiecentrum die goed bereikbaar is van zijn nieuwe woonstudio in Nieuwegein? Hoe moet ik dat aanpakken en hem helpen hiermee? Ik weet zeker dat als hij eenmaal bij PicNic kan gaan werken, hij ook een hele goede medewerker zal ik waar de leidinggevende van PicNic heel blij en tevreden mee zijn. Maar ik wil ervoor dat hij ook zeker weten kan gaan werken bij PicNic zodra hij hier woont in Maart 2023, of in ieder geval zoveel mogelijk geregeld is voor hem, zodat hij alleen nog een goede indruk moet maken tijdens een kennismakingsgesprek en daarna de baan krijgt.
Hoe moet ik dit aanpakken en wat kan ik het beste allemaal doen?
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."