Mee eens.quote:DNB: ‘Compenseer alleen energierekening van mensen die het écht nodig hebben.
President Klaas Knot van De Nederlandsche Bank vindt dat volgend jaar alleen nog de energierekening van mensen gecompenseerd moet worden die het ‘echt nodig hebben’.
Dit zegt de DNB-directeur zondag in tv-programma Buitenhof. De voorman van de Nederlandsche Bank is de afgelopen weken naar eigen zeggen met deze boodschap de hort op gegaan in Den Haag. Hij wil het kabinet ervan doordringen dat er zo snel mogelijk een einde komt aan huidige vorm van het compenseren van de energierekening. Probleem is volgens hem dat niet duidelijk is waar het geld vandaan moet komen om de compensatie van te betalen. Ook is het onduidelijk hoe hoog het bedrag is dat het kabinet daarvoor nodig heeft.
‘Astronomische bedragen’
In de Tweede Kamer is weliswaar genoeg steun voor het prijsplafond van het kabinet om de energiekosten voor huishoudens te drukken. Maar dat die maatregel in potentie maar liefst 40 miljard euro gaat kosten, baart de Kamer ook zorgen. Prille berekeningen wijzen uit dat dit het kabinet mogelijk 23,5 miljard gaat kosten. En als het tegenvalt, zelfs 40,1 miljard. Astronomische bedragen, zo sprak PvdA-Kamerlid Henk Nijboer hier eerder over.
Het is nog steeds onduidelijk hóe het prijsplafond precies betaald gaat worden. Het kabinet hoopt dat de winsten van energieproducenten, die momenteel immers hoog zijn, kunnen worden ‘afgeroomd’. Ongeveer ‘de helft’ van het prijsplafond, zei minister Sigrid Kaag eerder, zou zo betaald moeten kunnen worden. Maar dat was toen het prijsplafond nog de helft ‘goedkoper’ werd ingeschat.
Daarnaast was er al 5,4 miljard euro apart gezet voor verlaging van de energiebelasting, die niet doorgaat. En het kabinet rekent ook op meer inkomsten van belasting aan energiebedrijven én omdat het gas dat het zelf verkoopt een hogere prijs heeft. Komend jaar zou dat samen zeker 4,3 miljard extra moeten opleveren.
https://www.ad.nl/politie(...)dig-hebben~a0b73a5c/
Procestechnologie.quote:Op maandag 31 oktober 2022 14:14 schreef torentje het volgende:
[..]
Welke pretstudie heb jij dan gevolgd?
quote:Op maandag 31 oktober 2022 14:15 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Ik kan me herinneren dat ik de eerste maal de zorgtoeslag zelf heb moeten aanvragen.
Met de huidige technische mogelijkheden lijkt mij het niet zo lastig en dan nog. Het hoeft niet altijd makkelijk te zijn.
Ingeval van een appartementengebouw vraagt de gemeente het maar even op bij de vereniging van eigenaren, allemaal niet zo moeilijk.
Ja en dan moet de belastingdienst dus met alle energieleveranciers koppelingen maken.quote:Op maandag 31 oktober 2022 13:57 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Voor de huur/zorgtoeslag gebruikt men ook het inkomen van vorig jaar, zie het probleem niet.
Energiekosten kan men opvragen bij de energie leveranciers.
Zonnepanelen kan je vanuit de lucht zien. Gemeenten hebben meer gedetailleerde luchtfoto's dan op Googlemaps is te zien.
Doen ze met banken en werkgevers ook.quote:Op maandag 31 oktober 2022 14:18 schreef raptorix het volgende:
[..]
[..]
Ja en dan moet de belastingdienst dus met alle energieleveranciers koppelingen maken.
Daarnaast is energiecontract veel complexer dan huur. Ook zouden dan alle energiecontracten moeten worden voorzien van iemand zijn BSN. En ik kan je nog een hele rits complexe zaken opnoemen.
Dat klopt, maar een dergelijke integratie bouwen is een giga-klus (en die kost dus ook giga-geld) met alles wat daar bij komt kijken.quote:Op maandag 31 oktober 2022 14:20 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Doen ze met banken en werkgevers ook.
Waar een wil is , is een weg.
Volgens mij hebben ze daar tegenwoordig computers en software voor.
Dat zou meer kosten dan de armste mensen die 1300 te geven.quote:Op maandag 31 oktober 2022 14:20 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Het gaat niet alleen om die 1300 ¤, ook om de compensatie van 380¤ voor ieder huishouden en het energieplafond.quote:Op maandag 31 oktober 2022 14:33 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Dat zou meer kosten dan de armste mensen die 1300 te geven.
Dus die mensen moeten nog maar een paar jaar wachten tot een dergelijk systeem ontworpen, gebouwd, getest en gedeployed is?quote:Op maandag 31 oktober 2022 14:38 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Het gaat niet alleen om die 1300 ¤, ook om de compensatie van 380¤ voor ieder huishouden en het energieplafond.
Voor dit jaar en volgend jaar is er al een oplossing.quote:Op maandag 31 oktober 2022 14:39 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dus die mensen moeten nog maar een paar jaar wachten tot een dergelijk systeem ontworpen, gebouwd, getest en gedeployed is?
Een dergelijk systeem is _niet_ in een jaar en 2 maanden gerealiseerd.quote:Op maandag 31 oktober 2022 14:43 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Voor dit jaar en volgend jaar is er al een oplossing.
Ja laat ik nou net heel veel van dit soort systemen gebouwd hebben, en laat ik nou net weten dat alles wat je met DigID gekoppeld moet worden traag qua proces is. Daarnaast is een energierekening veel lastiger omdat die aan een woning gekoppeld is, en niet aan een persoon. En dan kom je met nog een leuke, je zult dus niet alleen moeten koppelen met de energiemaatschappij, maar ook met de netbeheerders. En je kunt niet zeggen: Oh joh, vervelend, nu hebben we weer een gek gevalletje, nou jammer joh. Ik ken bijvoorbeeld een leuk gevalletje, mensen hebben niet altijd 1 energieboer, maar bijvoorbeeld Gas bij Vattenfall, en Stroom bij een lokale cooperatie, en zo kan ik je nog tientallen usecases geven waarbij het lastig is.quote:Op maandag 31 oktober 2022 14:20 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Kan niet , wil niet.quote:Op maandag 31 oktober 2022 14:44 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Een dergelijk systeem is _niet_ in een jaar en 2 maanden gerealiseerd.
Echt een goeie vergelijking wel.quote:Op maandag 31 oktober 2022 14:53 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Kan niet , wil niet.
In China stampen ze een heel ziekenhuis uit de grond in een paar weken.
Andersom zou beter werkbaar zijn, Belastingdienst verstrekt inkomensgegevens per huishouden en de energiebedrijven verrekenen het direct in de energierekening. Dat was deze zomer ook het pleidooi van Eneco:quote:Op maandag 31 oktober 2022 14:18 schreef raptorix het volgende:
[..]
[..]
Ja en dan moet de belastingdienst dus met alle energieleveranciers koppelingen maken.
Daarnaast is energiecontract veel complexer dan huur. Ook zouden dan alle energiecontracten moeten worden voorzien van iemand zijn BSN. En ik kan je nog een hele rits complexe zaken opnoemen.
Alleen weet elke energiecowboy dan wel precies waar de laagste inkomens zitten, volgens mij is het er daarom toen niet doorgekomen.quote:Eneco stelt voor, op basis van de verkenning door CE Delft, om de jaarlijkse belastingkorting op de energierekening in 2023 inkomensafhankelijk te maken en tegelijkertijd fors te verhogen. Dit betekent een verhoging van ongeveer 1500 euro (bovenop de bestaande 560 euro belastingvermindering) voor de circa 800.000 huishoudens op een sociaal minimum (tot 120%) om de verwachte stijging van de energierekening met ca. 3000 euro te kunnen compenseren. Daarbij gaan wij ervan uit dat de deze stijging uiteindelijk ook beperkt wordt door energiebesparende (gedrags)maatregelen van de huishoudens zelf. Daarnaast denken wij dat het nodig is om ook de middeninkomens (tot bijvoorbeeld 50.000 euro) te compenseren met een lagere belastingkorting van bijvoorbeeld gemiddeld 750 euro bovenop de bestaande regelingen. Bovengenoemde voorstel sluit aan bij een recente oproep van EnergieNederland aan de overheid.
De inkomensafhankelijke compensatie door een belastingkorting op de energierekening van de minima kost de overheid 1,2 miljard euro per jaar en ca. 3,7 miljard euro indien ook de middeninkomens (ruim 3 miljoen huishoudens) worden gecompenseerd.
Uitvoerbaar met borging privacy
Om de uitvoeringsdruk bij de Belastingdienst te beperken kan een portaal worden gebruikt voor de inkomenstoets, zoals het bestaande Portaal voor Inkomensafhankelijke Huurverhoging,. Huishoudens kunnen via het portaal de extra belastingkorting aanvragen. Het portaal toetst vervolgens of aan de inkomenscriteria wordt voldaan en kan dan informatie aan de energieleverancier van een klant geven over de hoogte van de extra belastingkorting die vervolgens direct kan worden verwerkt via de energierekening
Mjah dat is natuurljk een groot ding, want hier zul je dus ook wetten voor moeten gaan aanpassen, daarnaast zul je dus de software van de energie maatschappij moeten laten auditen op een veel zwaarder niveau dan dat het nu het geval is. En ook daar zit je praktisch met een probleem dat de maatschappijen op korte termijn dit soort functionaliteit in hun administratieve software moeten implementeren. De grote jongens zoals Eneco en Vattenfall lukt dat denk ik wel binnen een paar maanden, maar je zit ook met veel virtuele leveranciers die hun tooling inkopen.quote:Op maandag 31 oktober 2022 14:57 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Andersom zou beter werkbaar zijn, Belastingdienst verstrekt inkomensgegevens per huishouden en de energiebedrijven verrekenen het direct in de energierekening. Dat was deze zomer ook het pleidooi van Eneco:
[..]
Alleen weet elke energiecowboy dan wel precies waar de laagste inkomens zitten, volgens mij is het er daarom toen niet doorgekomen.
Ach, het welbekende trucje van softwareontwikkelaars. Niet mogelijk, moeilijk, gaat lang duren. Je zou er bijna wat achter zoekenquote:Op maandag 31 oktober 2022 14:57 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Echt een goeie vergelijking wel.
Oftewel, je gooit een ideetje op, hebt geen idee waar je het over hebt en als je daar op gewezen wordt stop je je vingers in je oren en roep je hard lalala. Is prima, maar daarmee gaat nog steeds een dergelijk systeem er niet zijn.
Dat mag, maar die software ontwikkelaars hebben in ieder geval die 380 euro niet nodigquote:Op maandag 31 oktober 2022 15:05 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Ach, het welbekende trucje van softwareontwikkelaars. Niet mogelijk, moeilijk, gaat lang duren. Je zou er bijna wat achter zoeken
Software technisch valt het nog mee, maar als jij voor mij alvast even 2500 usecases uitwerkt vind ik het prima.quote:Op maandag 31 oktober 2022 15:05 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Ach, het welbekende trucje van softwareontwikkelaars. Niet mogelijk, moeilijk, gaat lang duren. Je zou er bijna wat achter zoeken
Ja goed punt, 9 van de 10 huishoudens zalquote:Op maandag 31 oktober 2022 15:04 schreef raptorix het volgende:
[..]
Mjah dat is natuurljk een groot ding, want hier zul je dus ook wetten voor moeten gaan aanpassen, daarnaast zul je dus de software van de energie maatschappij moeten laten auditen op een veel zwaarder niveau dan dat het nu het geval is. En ook daar zit je praktisch met een probleem dat de maatschappijen op korte termijn dit soort functionaliteit in hun administratieve software moeten implementeren. De grote jongens zoals Eneco en Vattenfall lukt dat denk ik wel binnen een paar maanden, maar je zit ook met veel virtuele leveranciers die hun tooling inkopen.
Maar het lastige is vooral het verschil tussen entiteiten, er zijn bijvoorbeeld ook mensen die hun energie "allin" bij de huur van de huurbaas hebben om maar wat te noemen, of mensen die een gezamenlijke energierekening hebben, maar voor de belasting geen gezamenlijke entiteit zijn. Wil je dit dus goed oplossen dan ben je denk ik 3 a 5 jaar verder.
Ik denk dat de list gaat zijn dat ze het willen afwachten, want als je nu begint aan een dergelijk systeem dat wellicht over X jaar niet meer nodig is, kunnen ze dat geld ook besparen en het spenderen zoals ze het nu doen, hopende op een prijsdaling qua energie.quote:Op maandag 31 oktober 2022 15:10 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Ja goed punt, 9 van de 10 huishoudens zal
wel redelijk standaard zijn, maar om het voor de rest goed te regelen is een drama natuurlijk.
Maar ja, in 2024 weer 20 tot 40 miljard er tegenaan gooien met een generiek prijsplafond gaat hem ook niet worden. Ik was er dit jaar een voorstander van, maar je kan zo niet jaren doorgaan. Er zal toch een list moeten worden verzonnen.
Daarom is de belasting verhogen op vermogen en midden/hoge inkomens veel eenvoudiger. Of de staatschuld laten oplopen, mij ook prima.quote:Op maandag 31 oktober 2022 15:08 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dat mag, maar die software ontwikkelaars hebben in ieder geval die 380 euro niet nodig![]()
Ik vind het linksom of rechtsom allemaal prima, maar dit ging om een idee wat niet zo makkelijk op gaat als jij graag wil denken.quote:Op maandag 31 oktober 2022 15:12 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Daarom is de belasting verhogen op vermogen en midden/hoge inkomens veel eenvoudiger. Of de staatschuld laten oplopen, mij ook prima.
Mjah ik zou wel een manier weten waarbij mensen "lokaal" hun berekening voor teruggave zouden kunnen maken en handmatig invullen in het belastingaangifte formulier, maar dit is natuurlijk wel fraude gevoelig. Daarnaast gaat dat niet meer voor de volgende belastingopgave lukken. Kortom ben je ook weer 1.5 jaar verder.quote:Op maandag 31 oktober 2022 15:10 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Ja goed punt, 9 van de 10 huishoudens zal
wel redelijk standaard zijn, maar om het voor de rest goed te regelen is een drama natuurlijk.
Maar ja, in 2024 weer 20 tot 40 miljard er tegenaan gooien met een generiek prijsplafond gaat hem ook niet worden. Ik was er dit jaar een voorstander van, maar je kan zo niet jaren doorgaan. Er zal toch een list moeten worden verzonnen.
Je zal het idd niet 100% waterdicht en eerlijk krijgen, maar uitzonderlijke gevallen kun je eventueel handmatig oplossen.quote:Op maandag 31 oktober 2022 15:15 schreef raptorix het volgende:
[..]
Mjah ik zou wel een manier weten waarbij mensen "lokaal" hun berekening voor teruggave zouden kunnen maken en handmatig invullen in het belastingaangifte formulier, maar dit is natuurlijk wel fraude gevoelig. Daarnaast gaat dat niet meer voor de volgende belastingopgave lukken. Kortom ben je ook weer 1.5 jaar verder.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |