In plaats van de SC vol spammen met m'n oude computers zal ik maar een topic maken.
Wellicht zijn er meer liefhebbers

Mijn 'trip down memory lane' begon vorige week pas echt door de toevallige vondst van een oude PC van ons gezin uit ca. 2001.
Het gaat om de
HP, rechts op de foto:
![CeP07cb.jpg]()
Een
HP Pavilion 7885, door mijn pa aangeschaft bij
Dixons via een PC-Prive-project op het werk. Was toen net geen 5000 gulden
Specs:
AMD Athlon 1,3GHz 'Thunderbird'
384MB RAM
ASUS AGP-V7100 /T 32MB (GeForce 2 MX 400)
Seagate U series 5 IDE HDD 40GB
1x DVD-Rom en 1x DVD-RW, die is er later bij gezet
PCI 56k6 modem
![AiHAzaK.jpg]()
Ik wacht nog op een IDE-SATA-adapter, dan komt er een 120GB SSD in die ik nog over heb.
Het valt me op dat het systeem (met een verse XP-installatie) behoorlijk snappy aanvoelt, zolang de HDD niets hoeft te doen. Ik was bijna vergeten hoe traag HDD's waren

De bedoeling is hier een dualboot Win98 SE en WinXP van te maken.
Origineel is 'ie geleverd met Windows ME, maar dat doen we maar niet

Dit ding heeft nog een 3,5" diskette-drive en dat komt goed uit. Vandaag bij m'n ouders deze
laptop opgegraven:
![zo9Fsy3.jpg]()
Een Victor V286P uit 1989 als ik het goed heb.
Specs:
Intel 286 12MHz
1024 KB mem incl. extended mem
30MB harddisk als ik het goed heb, kan ook 20MB zijn
10" oranje monochroom plasma scherm
Verder niets

Geen accu zelfs, er gaat gewoon netstroom in aan de achterkant.
Wel een handvat trouwens, dat hebben de nieuwerwetsche machines dan weer niet

Oh, en een ISA-expansiepoort.
Het is voor zover ik kan vinden een kopie van de
Toshiba T3100e. Daar is gelukkig wel het een en ander over te vinden online, over de Victor is bijna niets bewaard gebleven lijkt het.
Deze heeft een lege CMOS-batterij (joh..). Die vervangen is te doen, maar het is geen simpel knoopcelletje.
Daarbij zoals op de foto te zien een 601 - Diskette error.
Een korte zoekronde leert me dat het waarschijnlijk een hardware-error van de FDD is. Dat moet dus gefixt worden.
Ik denk dat het een complete recap wordt, want bij een power cycle net kwam er een plop-geluid uit..
De
laptop viel niet uit en ik rook niets, maar toch.. Die gaat voorlopig niet meer aan tot dat gefixt is.
De komende tijd zal ik hier nog wel mee zoet zijn. De wens is om ook nog iets van een 486 of een vroege Pentium er bij te hebben, maar daar moet ik maar net tegenaan lopen. De prijzen van bepaalde retro-hardware slaan soms echt helemaal nergens op.
Dan moet ik nog ergens 1 of 2 CRT-monitoren vandaan zien te halen. XP kan nog, maar zeker al het oudere kan gewoon echt niet op een LCD

Gelijkgezinden hier die wellicht wat tips/websites/adresjes hebben voor spul van zeg 1990 tot 2000?