https://www.nu.nl/voetbal(...)5-be6b5b3258ae#nujijquote:Orkun KokcuFeyenoord-aanvoerder Kökçü weigert vanwege religie regenboogband te dragen
Orkun Kökçü draagt zondagmiddag niet de aanvoerdersband van Feyenoord in de uitwedstrijd tegen AZ. De Turkse international doet dat uit religieuze overwegingen. Vanwege Coming Out Week dragen alle captains in de Eredivisie een band in de kleuren van de regenboog.
Door onze sportredactie
Gernot Trauner vervangt Kökçü als captain tegen de Alkmaarders, die de Eredivisie-ranglijst aanvoeren.
"Ik vind het wel belangrijk om te benadrukken dat ik respect heb voor iedereen ongeacht religie, achtergrond of voorkeur. Ik vind dat iedereen vrij is om te doen wat diegene wil of voelt", zegt Kökçü in een verklaring die Feyenoord deelt op de clubsite.
"Ik snap heel goed wat het belang is van deze actie, alleen voel ik mij door mijn geloofsovertuiging niet de aangewezen persoon om dit te supporten. Daarom voel ik me er niet comfortabel bij om deze aanvoerdersband te dragen."
Kökçü snapt naar eigen zeggen "heel goed" dat sommige mensen teleurgesteld zijn door zijn besluit. "Dat is absoluut niet mijn bedoeling, al besef ik dat ik dat gevoel met deze woorden wellicht niet direct weg zal kunnen nemen. Maar ik hoop dat m'n keuze uit religieuze overwegingen ook wordt gerespecteerd."
In het kader van Coming Out Week zijn ook de cornervlaggen in de kleuren van de regenboog. Zendgemachtigde ESPN werkt met microfoons in die kleuren.
De wedstrijd tussen AZ en Feyenoord begint zondag om 16.45 uur.
Kashia nam in 2017 ondanks kritiek wel deel aan actie
In 2017 kreeg toenmalig Vitesse-captain Guram Kashia vanuit zijn vaderland Georgië veel kritiek nadat hij een regenboog aanvoerdersband had gedragen.
De verdediger kreeg een jaar later de EqualGame Award van de UEFA omdat hij meermaals duidelijk had gemaakt geen spijt te hebben van zijn deelname, alle negatieve commentaren in zijn vaderland ten spijt.
"Guram speelde een belangrijke rol door de lhbt-gemeenschap te ondersteunen. Ondanks de bedreigingen aan zijn adres predikte hij tolerantie en acceptatie", zei UEFA-voorzitter Aleksander Ceferin toen.
Het zou fijn zijn als de maatschappij inderdaad op dit punt komt.quote:Op maandag 17 oktober 2022 08:26 schreef Elan het volgende:
[..]
Een deel van de samenleving is tegen homofilie. Laat die mensen dan ook met rust zolang ze je er verder niet mee lastig vallen of zich haatdragend uiten.
Ow nee. We laten mensen met andere normen en waarden binnen en we zijn verbaasd dat ze de onze niet accepteren.quote:Op maandag 17 oktober 2022 09:01 schreef Tomatenboer het volgende:
Maar dat is toch totaal irrationeel? Hoe kun je nou tegen homofilie zijn? Alsof je tegen heteroseksualiteit zou zijn? Of tegen blauwe ogen?
Bovendien is het in de waarde laten van dergelijke conservatieve non-standpunten een grond voor het laten sluimeren van problemen waarmee homo's anno 2022 nog altijd tegenaan lopen (zoals niet normaal over straat kunnen op sommige plekken).
Sowieso; tolerantie voor intolerantie. Het is een vergelijkbare non-argumentatie als dat mensen alles moeten kunnen zeggen; want vrijheid van meningsuiting. Maar dat is ook bullshit als die bepaalde mening oproept tot haat, intolerantie of discriminatie.
Dat vind ik juist een vrij lastige. Nu zegt Kökçü respect voor iedereen te hebben, maar weigert hij een acceptatie-armband te dragen.quote:Op maandag 17 oktober 2022 09:33 schreef Irritatie100 het volgende:
Ik snap niet zo goed waarom je direct een homohater zou zijn als je zo'n bandje niet draagt. Homo's respecteren maar die band niet omdoen kan toch prima hand in hand (pun not intended ) gaan met elkaar?
In het voorbeeld dat ik noemde respecteer EN accepteer ik dat iemand gelovig is. Ik kies er alleen voor dat niet zelf uit te dragen door niet mee te doen aan hun gebed, omdat ikzelf niet gelovig ben en het dus niet bij mij als persoon past om het wel uit te dragen. Maar nogmaals, dat ik het niet uitdraag betekent niet dat ik het niet respecteer/accepteer als iemand anders wel gelovig is.quote:Op maandag 17 oktober 2022 10:26 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Dat vind ik juist een vrij lastige. Nu zegt Kökçü respect voor iedereen te hebben, maar weigert hij een acceptatie-armband te dragen.
Dus Kökçü respecteert homo's (transgenders etc.) wel, maar accepteert ze niet? Dat valt moeilijk met elkaar te rijmen.
En als Kökçü nu een sterk argument wat betreft deze campagne had, dan had hij wellicht een punt. Maar nu wijst hij als argument naar zijn (islamitische) religie. Iets dat op zijn best vaag is (de islam bevat zoveel ideeën en regels), en op zijn slechtst misdadig is (kijk maar hoe ze met homo's omgaan in menig islamitisch land).
Dit vind ik geen sterk voorbeeld, bidden is iets dat gelovigen doen, en bidden is een onderdeel van de islam.quote:Op maandag 17 oktober 2022 10:42 schreef Irritatie100 het volgende:
In het voorbeeld dat ik noemde respecteer EN accepteer ik dat iemand gelovig is. Ik kies er alleen voor dat niet zelf uit te dragen door niet mee te doen aan hun gebed, omdat ikzelf niet gelovig ben en het dus niet bij mij als persoon past om het wel uit te dragen. Maar nogmaals, dat ik het niet uitdraag betekent niet dat ik het niet respecteer/accepteer als iemand anders wel gelovig is.
Precies, en dan gaan die falende politici die verzaakt hebben en weggekeken van wat de ellende heeft veroorzaakt nog even anderen wienst taak het niet is hun mening waar ze niks voor gedaan hebben laten uiten. Het gore lef...quote:Op zondag 16 oktober 2022 23:12 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
En ironisch genoeg waren het de Amerikanen, die niet eens veel met voetbal op hebben, die de kar trokken bij het corruptieonderzoek naar de FIFA (neem althans aan dat je FIFA bedoelt). Europa zat er maar een beetje lafjes bij
Dat valt prima met elkaar te rijmen. Leven en laten leven, tolerantie, vrijheid, verdraagzaamheid, Nederland is gebouwd op dat principe. Mijn vrijheid om het juiste te geloven is dezelfde als jouw vrijheid om het verkeerde te geloven. Zover was men hier in 1579 al alleen modieus links claimt het absolute gelijk weer en wil niet snappen of accepteren dat niet iedereen hetzelfde denkt, want dat krijg je als mensen zelf nadenken en dat is niet de bedoeling.quote:Op maandag 17 oktober 2022 10:26 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Dat vind ik juist een vrij lastige. Nu zegt Kökçü respect voor iedereen te hebben, maar weigert hij een acceptatie-armband te dragen.
Dus Kökçü respecteert homo's (transgenders etc.) wel, maar accepteert ze niet? Dat valt moeilijk met elkaar te rijmen.
Zijn religie is helemaal niet vaag hoor. Je bent hem nu je eigen hypocriete wensdenkfabeltjes aan het tegenwerpen. Jij wil er de komende tien jaar nog een miljoen moslims met hun Middeleeuwse woestijngeloof bij maar durft de realiteit er niet van onder ogen te zien, dus doe je maar alsof die islam eigenlijk helemaal niet aartsconservatief en dus homo-onvriendelijk is. En dan geschrokken reageren en met zijn alleen één moslim aanvallen alsof hij bijzonder homo-onvriendelijk is omdat hij je niet lekker ongestoord laat wentelen in je eigen gelijk en je eigen wensdenken. Het is van een stuitende hypocrisie.quote:En als Kökçü nu een sterk argument wat betreft deze campagne had, dan had hij wellicht een punt. Maar nu wijst hij als argument naar zijn (islamitische) religie. Iets dat op zijn best vaag is (de islam bevat zoveel ideeën en regels), en op zijn slechtst misdadig is (kijk maar hoe ze met homo's omgaan in menig islamitisch land).
Volgens woke/progressief gedachtegoed is er geen middenweg. Je bent óf pro-LHBT, en dan doe je dus overal aan mee, en ben je een echte 'bondgenoot' voor mensen die je tot deze categorie kunt rekenen. Óf je bent gewoon een homofoob en hebt eigenlijk maar een hekel aan LHBT'ers. En door zo'n zwart-wit frame te creëren is er het idee dat ze meer mensen op de knieën kunnen krijgen voor het uitdragen van het eigen gedachtegoed.quote:Op maandag 17 oktober 2022 09:33 schreef Irritatie100 het volgende:
Ik snap niet zo goed waarom je direct een homohater zou zijn als je zo'n bandje niet draagt. Homo's respecteren maar die band niet omdoen kan toch prima hand in hand (pun not intended) gaan met elkaar?
Hier zit precies het hele knelpunt. Sporters en andere bekendheden worden verplicht om allerlei standpunten te omarmen, waarbij er dan een horde journalisten langs de zijlijn staan die dit toejuichen. Men legt zich er gewoon maar bij neer dat niet iedereen de wereld op die manier bekijkt. En hoe Kökçü het verwoord vind ik eigenlijk best nog wel netjes.quote:Op maandag 17 oktober 2022 08:53 schreef LXIV het volgende:
Ik vind ook dat mensen niet verplicht moeten worden politieke statements uit te dragen. Of dit nu om het dragen van een regenboogband gaat of het knielen voor BLM. Het is echt heel raar dat sporters verplicht worden partij te kiezen en een shitstorm over zich heen krijgen als ze dit niet willen.
Hij had wat mij betreft ook gewoon mogen zeggen dat hij geen zin heeft om zich voor het karretje van de LHBTI hysterie te laten spannen, daar is ook niks mis mee.quote:Op maandag 17 oktober 2022 10:58 schreef RamboDirk het volgende:
Hij heeft alle vrijheid om die band niet te dragen natuurlijk.
Maar wees een man en zeg gewoon dat er in je geloofsovertuiging geen ruimte is voor anders geaarden. Dit is laf en hypocoriet, aanvoerder onwaardig.
De ophef is er vooral omdat Kökçü een bekende voetballer is. Een bekende voetballer genereert natuurlijk meer media-aandacht dan een onbekend persoon.quote:Op maandag 17 oktober 2022 11:41 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Dit toont precies aan waarom zo'n band om je arm symboolpolitiek is.
Wat doet de beste man fout? Hij weigert een symbool te dragen waar hij niet achter staat.
Hij scheldt geen homos uit, hij rost geen tanden met een betonschaar uit iemands bek.
Er is meer ophef als iemand geen regenboogvlag op zijn arm draagt, dan wanneer iemand een homo in elkaar slaat. Bij dat laatste ben je vooral slachtoffer, maar o wee als je geen regenboogvlag op je arm draagt.
En jij denkt dat dit de woorden van Kökçü zijn? Dat het niet langs de persafdeling van Feyenoord gegaan is?quote:Op maandag 17 oktober 2022 11:42 schreef HowardRoark het volgende:
En hoe Kökçü het verwoord vind ik eigenlijk best nog wel netjes.
Ja, nou en?quote:Op maandag 17 oktober 2022 11:44 schreef luxerobots het volgende:
[..]
De ophef is er vooral omdat Kökçü een bekende voetballer is. Een bekende voetballer genereert natuurlijk meer media-aandacht dan een onbekend persoon.
Een jongen van 21 jaar ook.quote:Op maandag 17 oktober 2022 11:54 schreef Dr.Mikey het volgende:
Het is goed dat het er is dat regenboog gebeuren hoor maar de reacties als iemand een keer niet mee wil doen vindt ik wel heel heftig.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |