abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_206347527
quote:
Orkun KokcuFeyenoord-aanvoerder Kökçü weigert vanwege religie regenboogband te dragen

Orkun Kökçü draagt zondagmiddag niet de aanvoerdersband van Feyenoord in de uitwedstrijd tegen AZ. De Turkse international doet dat uit religieuze overwegingen. Vanwege Coming Out Week dragen alle captains in de Eredivisie een band in de kleuren van de regenboog.
Door onze sportredactie
Gernot Trauner vervangt Kökçü als captain tegen de Alkmaarders, die de Eredivisie-ranglijst aanvoeren.

"Ik vind het wel belangrijk om te benadrukken dat ik respect heb voor iedereen ongeacht religie, achtergrond of voorkeur. Ik vind dat iedereen vrij is om te doen wat diegene wil of voelt", zegt Kökçü in een verklaring die Feyenoord deelt op de clubsite.

"Ik snap heel goed wat het belang is van deze actie, alleen voel ik mij door mijn geloofsovertuiging niet de aangewezen persoon om dit te supporten. Daarom voel ik me er niet comfortabel bij om deze aanvoerdersband te dragen."

Kökçü snapt naar eigen zeggen "heel goed" dat sommige mensen teleurgesteld zijn door zijn besluit. "Dat is absoluut niet mijn bedoeling, al besef ik dat ik dat gevoel met deze woorden wellicht niet direct weg zal kunnen nemen. Maar ik hoop dat m'n keuze uit religieuze overwegingen ook wordt gerespecteerd."

In het kader van Coming Out Week zijn ook de cornervlaggen in de kleuren van de regenboog. Zendgemachtigde ESPN werkt met microfoons in die kleuren.

De wedstrijd tussen AZ en Feyenoord begint zondag om 16.45 uur.

Kashia nam in 2017 ondanks kritiek wel deel aan actie
In 2017 kreeg toenmalig Vitesse-captain Guram Kashia vanuit zijn vaderland Georgië veel kritiek nadat hij een regenboog aanvoerdersband had gedragen.

De verdediger kreeg een jaar later de EqualGame Award van de UEFA omdat hij meermaals duidelijk had gemaakt geen spijt te hebben van zijn deelname, alle negatieve commentaren in zijn vaderland ten spijt.

"Guram speelde een belangrijke rol door de lhbt-gemeenschap te ondersteunen. Ondanks de bedreigingen aan zijn adres predikte hij tolerantie en acceptatie", zei UEFA-voorzitter Aleksander Ceferin toen.
https://www.nu.nl/voetbal(...)5-be6b5b3258ae#nujij

Sterk argument hoor, ik wil geen regenboogband dragen vanwege religie. Goed uitgelegd Orkun!
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_206347541
Dit moet toch wel de grootste fophef sinds tijden zijn. Een speler, onderdeel van één van de meest walgelijke organisaties op aarde die toernooien organiseert in Qatar, Rusland en Zuid Afrika, wordt opgelegd dat hij een politiek statement moet uitdragen en wil dat niet. Dit wil hij niet omdat het niet strookt met zijn normen en waarden. Waarom de discussie hier niet eindigt is mij een raadsel.
  Redactie Sport maandag 17 oktober 2022 @ 08:52:26 #3
274204 crew  Mexicanobakker
pi_206347598
quote:
1s.gif Op maandag 17 oktober 2022 08:26 schreef Elan het volgende:

[..]
Een deel van de samenleving is tegen homofilie. Laat die mensen dan ook met rust zolang ze je er verder niet mee lastig vallen of zich haatdragend uiten.
Het zou fijn zijn als de maatschappij inderdaad op dit punt komt.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
  maandag 17 oktober 2022 @ 08:53:59 #4
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_206347611
Ik vind ook dat mensen niet verplicht moeten worden politieke statements uit te dragen. Of dit nu om het dragen van een regenboogband gaat of het knielen voor BLM. Het is echt heel raar dat sporters verplicht worden partij te kiezen en een shitstorm over zich heen krijgen als ze dit niet willen.
The End Times are wild
pi_206347684
Maar dat is toch totaal irrationeel? Hoe kun je nou tegen homofilie zijn? Alsof je tegen heteroseksualiteit zou zijn? Of tegen blauwe ogen? :')

Bovendien is het in de waarde laten van dergelijke conservatieve non-standpunten een grond voor het laten sluimeren van problemen waarmee homo's anno 2022 nog altijd tegenaan lopen (zoals niet normaal over straat kunnen op sommige plekken).

Sowieso; tolerantie voor intolerantie. Het is een vergelijkbare non-argumentatie als dat mensen alles moeten kunnen zeggen; want vrijheid van meningsuiting. Maar dat is ook bullshit als die bepaalde mening oproept tot haat, intolerantie of discriminatie.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_206347934
Ik snap niet zo goed waarom je direct een homohater zou zijn als je zo'n bandje niet draagt. Homo's respecteren maar die band niet omdoen kan toch prima hand in hand (pun not intended :+ ) gaan met elkaar?

In die zin vergelijk ik het een beetje met hoe het ging in de familie van mijn ex-vriendin. Ikzelf ben atheïst, zij waren gelovig. Voor elke maaltijd gingen ze bidden. Helemaal goed, van mij mag je zijn wat je wil, geloven wat je wil, het zal me allemaal worst zijn. Ik respecteer dat volledig en ga je totaal niet anders behandelen, ineens negeren, in elkaar slaan of wat dan ook. Betekent alleen niet automatisch dat ik ook mee doe aan dat gebed van ze.
pi_206347949
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2022 09:01 schreef Tomatenboer het volgende:
Maar dat is toch totaal irrationeel? Hoe kun je nou tegen homofilie zijn? Alsof je tegen heteroseksualiteit zou zijn? Of tegen blauwe ogen? :')

Bovendien is het in de waarde laten van dergelijke conservatieve non-standpunten een grond voor het laten sluimeren van problemen waarmee homo's anno 2022 nog altijd tegenaan lopen (zoals niet normaal over straat kunnen op sommige plekken).

Sowieso; tolerantie voor intolerantie. Het is een vergelijkbare non-argumentatie als dat mensen alles moeten kunnen zeggen; want vrijheid van meningsuiting. Maar dat is ook bullshit als die bepaalde mening oproept tot haat, intolerantie of discriminatie.
Ow nee. We laten mensen met andere normen en waarden binnen en we zijn verbaasd dat ze de onze niet accepteren.

]
pi_206348050
Even los van dat het tegen zijn domme religie indruist is het natuurlijk belachelijk dat mensen überhaupt worden semi-gedwongen om 'the message' uit te dragen. Ik vind homo's enzo helemaal mooi maar ik zou echt niet met zo'n dom bandje om mijn arm rondlopen. Het is zo alleen maar denigrerend.
Conscience do cost.
pi_206348535
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2022 09:33 schreef Irritatie100 het volgende:
Ik snap niet zo goed waarom je direct een homohater zou zijn als je zo'n bandje niet draagt. Homo's respecteren maar die band niet omdoen kan toch prima hand in hand (pun not intended ) gaan met elkaar?
Dat vind ik juist een vrij lastige. Nu zegt Kökçü respect voor iedereen te hebben, maar weigert hij een acceptatie-armband te dragen.

Dus Kökçü respecteert homo's (transgenders etc.) wel, maar accepteert ze niet? Dat valt moeilijk met elkaar te rijmen.

En als Kökçü nu een sterk argument wat betreft deze campagne had, dan had hij wellicht een punt. Maar nu wijst hij als argument naar zijn (islamitische) religie. Iets dat op zijn best vaag is (de islam bevat zoveel ideeën en regels), en op zijn slechtst misdadig is (kijk maar hoe ze met homo's omgaan in menig islamitisch land).
  maandag 17 oktober 2022 @ 10:34:52 #10
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_206348631
Er mankeert van alles aan de islam, maar dat continue LHBQTETZ-gedram begint onderhand ook wel vervelend te worden. Zeker bij het voetbal, waar wel meer dingen mis zijn die belangrijker zijn om eerst aan te pakken, zoals supportersgeweld en andere zaken.
pi_206348732
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2022 10:26 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Dat vind ik juist een vrij lastige. Nu zegt Kökçü respect voor iedereen te hebben, maar weigert hij een acceptatie-armband te dragen.

Dus Kökçü respecteert homo's (transgenders etc.) wel, maar accepteert ze niet? Dat valt moeilijk met elkaar te rijmen.

En als Kökçü nu een sterk argument wat betreft deze campagne had, dan had hij wellicht een punt. Maar nu wijst hij als argument naar zijn (islamitische) religie. Iets dat op zijn best vaag is (de islam bevat zoveel ideeën en regels), en op zijn slechtst misdadig is (kijk maar hoe ze met homo's omgaan in menig islamitisch land).
In het voorbeeld dat ik noemde respecteer EN accepteer ik dat iemand gelovig is. Ik kies er alleen voor dat niet zelf uit te dragen door niet mee te doen aan hun gebed, omdat ikzelf niet gelovig ben en het dus niet bij mij als persoon past om het wel uit te dragen. Maar nogmaals, dat ik het niet uitdraag betekent niet dat ik het niet respecteer/accepteer als iemand anders wel gelovig is.
Is dat wezenlijk anders dan wat Kokcu nu doet? Hij respecteert en accepteert het volledig als iemand homo is, hij kiest er alleen voor het niet actief uit te dragen omdat het niet bij zijn persoon past gezien zijn islamitische achtergrond. Prima, zand erover, klaar.

Ik vind dat het allemaal veel groter wordt gemaakt dan het is. In mijn herinnering was er ook nauwelijks ophef toen jaren geleden Barazite van FC Utrecht Helene Hendriks geen hand gaf wegens zijn geloof. Dat werd vrij snel gerespecteerd volgens mij.
pi_206348850
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2022 10:42 schreef Irritatie100 het volgende:
In het voorbeeld dat ik noemde respecteer EN accepteer ik dat iemand gelovig is. Ik kies er alleen voor dat niet zelf uit te dragen door niet mee te doen aan hun gebed, omdat ikzelf niet gelovig ben en het dus niet bij mij als persoon past om het wel uit te dragen. Maar nogmaals, dat ik het niet uitdraag betekent niet dat ik het niet respecteer/accepteer als iemand anders wel gelovig is.
Dit vind ik geen sterk voorbeeld, bidden is iets dat gelovigen doen, en bidden is een onderdeel van de islam.

Niemand vraagt aan Kökçü om mee te doen met wat homo's, transgenders etc. doen, men vraagt om een gebaar te maken. Dat gebaar wil Kökçü niet maken, terwijl hij zegt dat hij het wel met het gebaar eens is.
pi_206348918
''Coming out'' yeah right... De rollen zijn omgedraaid en het zijn nu de normale mensen (99,9999% van de gehele gemeenschap) die niet meer durven uit te komen voor hun mening omtrent dat hele LGBT zooitje.

Laat dit een voorbeeld zijn voor mensen die vanwege de politiek druk niet hun standpunt durven te uiten.
  maandag 17 oktober 2022 @ 10:58:43 #14
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_206348930
Hij heeft alle vrijheid om die band niet te dragen natuurlijk.

Maar wees een man en zeg gewoon dat er in je geloofsovertuiging geen ruimte is voor anders geaarden. Dit is laf en hypocoriet, aanvoerder onwaardig.
  maandag 17 oktober 2022 @ 11:04:00 #15
488213 BMW1993
Het echte leven.
pi_206348981
Ik was deze zomer in Borgerhout.. Dat is een wijk met voornamelijk Marokkaanse inwoners. Beetje de Molenbeek variant maar dan in Antwerpen :P

Je had daar namelijk een wok restaurant zitten 'Wok van Antwerpen' , en elke stedentrip sluit ik af met onbeperkt eten.

Daar zag ik op een 'regenboogpad' een imam lopen, met een lange baard in zo'n witte jurk, en een vrouw volledig in de sluiers.

Heb dit zebrapad even opgezocht, en ook op deze beelden zie je dit terug in deze drukke straat.

Is toch wel een vreemd gezicht, zo'n regenboogzebrapad, in een moslim wijk.. haha

Schijnbaar denken de linkse partijen dat je daardoor de acceptatie van homo's verbeterd in dit soort wijken, ik vraag het mij altijd af of dit echt bijdraagt aan de acceptatie.
  maandag 17 oktober 2022 @ 11:39:41 #16
486162 EenAndereWeg
houd 1,5 meter afstand
pi_206349403
Laat onze kinderen kinderen onze boeren boeren en onze voetballer voetballers zijn. Zonder alle meuk eromheen.
houd ANDERHALVE METER afstand
pi_206349424
Dit toont precies aan waarom zo'n band om je arm symboolpolitiek is.

Wat doet de beste man fout? Hij weigert een symbool te dragen waar hij niet achter staat.

Hij scheldt geen homos uit, hij rost geen tanden met een betonschaar uit iemands bek.

Er is meer ophef als iemand geen regenboogvlag op zijn arm draagt, dan wanneer iemand een homo in elkaar slaat. Bij dat laatste ben je vooral slachtoffer, maar o wee als je geen regenboogvlag op je arm draagt.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_206349426
quote:
0s.gif Op zondag 16 oktober 2022 23:12 schreef tjoptjop het volgende:

[..]
En ironisch genoeg waren het de Amerikanen, die niet eens veel met voetbal op hebben, die de kar trokken bij het corruptieonderzoek naar de FIFA (neem althans aan dat je FIFA bedoelt ;) ). Europa zat er maar een beetje lafjes bij
Precies, en dan gaan die falende politici die verzaakt hebben en weggekeken van wat de ellende heeft veroorzaakt nog even anderen wienst taak het niet is hun mening waar ze niks voor gedaan hebben laten uiten. Het gore lef...

quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2022 10:26 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Dat valt prima met elkaar te rijmen. Leven en laten leven, tolerantie, vrijheid, verdraagzaamheid, Nederland is gebouwd op dat principe. Mijn vrijheid om het juiste te geloven is dezelfde als jouw vrijheid om het verkeerde te geloven. Zover was men hier in 1579 al alleen modieus links claimt het absolute gelijk weer en wil niet snappen of accepteren dat niet iedereen hetzelfde denkt, want dat krijg je als mensen zelf nadenken en dat is niet de bedoeling.

quote:
Zijn religie is helemaal niet vaag hoor. Je bent hem nu je eigen hypocriete wensdenkfabeltjes aan het tegenwerpen. Jij wil er de komende tien jaar nog een miljoen moslims met hun Middeleeuwse woestijngeloof bij maar durft de realiteit er niet van onder ogen te zien, dus doe je maar alsof die islam eigenlijk helemaal niet aartsconservatief en dus homo-onvriendelijk is. En dan geschrokken reageren en met zijn alleen één moslim aanvallen alsof hij bijzonder homo-onvriendelijk is omdat hij je niet lekker ongestoord laat wentelen in je eigen gelijk en je eigen wensdenken. Het is van een stuitende hypocrisie.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_206349435
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2022 09:33 schreef Irritatie100 het volgende:
Ik snap niet zo goed waarom je direct een homohater zou zijn als je zo'n bandje niet draagt. Homo's respecteren maar die band niet omdoen kan toch prima hand in hand (pun not intended :+ ) gaan met elkaar?
Volgens woke/progressief gedachtegoed is er geen middenweg. Je bent óf pro-LHBT, en dan doe je dus overal aan mee, en ben je een echte 'bondgenoot' voor mensen die je tot deze categorie kunt rekenen. Óf je bent gewoon een homofoob en hebt eigenlijk maar een hekel aan LHBT'ers. En door zo'n zwart-wit frame te creëren is er het idee dat ze meer mensen op de knieën kunnen krijgen voor het uitdragen van het eigen gedachtegoed.

quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2022 08:53 schreef LXIV het volgende:
Ik vind ook dat mensen niet verplicht moeten worden politieke statements uit te dragen. Of dit nu om het dragen van een regenboogband gaat of het knielen voor BLM. Het is echt heel raar dat sporters verplicht worden partij te kiezen en een shitstorm over zich heen krijgen als ze dit niet willen.
Hier zit precies het hele knelpunt. Sporters en andere bekendheden worden verplicht om allerlei standpunten te omarmen, waarbij er dan een horde journalisten langs de zijlijn staan die dit toejuichen. Men legt zich er gewoon maar bij neer dat niet iedereen de wereld op die manier bekijkt. En hoe Kökçü het verwoord vind ik eigenlijk best nog wel netjes.

En dan zullen er ook nog genoeg voetballers/sporters/bekendheden zijn die misschien wel doen wat er gevraagd wordt, maar daar eigenlijk helemaal niet achter zullen staan. Dus wat heb je er dan eigenlijk aan? Het is heel nep.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_206349436
quote:
1s.gif Op maandag 17 oktober 2022 10:58 schreef RamboDirk het volgende:
Hij heeft alle vrijheid om die band niet te dragen natuurlijk.

Maar wees een man en zeg gewoon dat er in je geloofsovertuiging geen ruimte is voor anders geaarden. Dit is laf en hypocoriet, aanvoerder onwaardig.
Hij had wat mij betreft ook gewoon mogen zeggen dat hij geen zin heeft om zich voor het karretje van de LHBTI hysterie te laten spannen, daar is ook niks mis mee.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
pi_206349456
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2022 11:41 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Dit toont precies aan waarom zo'n band om je arm symboolpolitiek is.

Wat doet de beste man fout? Hij weigert een symbool te dragen waar hij niet achter staat.

Hij scheldt geen homos uit, hij rost geen tanden met een betonschaar uit iemands bek.

Er is meer ophef als iemand geen regenboogvlag op zijn arm draagt, dan wanneer iemand een homo in elkaar slaat. Bij dat laatste ben je vooral slachtoffer, maar o wee als je geen regenboogvlag op je arm draagt.
De ophef is er vooral omdat Kökçü een bekende voetballer is. Een bekende voetballer genereert natuurlijk meer media-aandacht dan een onbekend persoon.
pi_206349474
quote:
14s.gif Op maandag 17 oktober 2022 11:42 schreef HowardRoark het volgende:
En hoe Kökçü het verwoord vind ik eigenlijk best nog wel netjes.
En jij denkt dat dit de woorden van Kökçü zijn? Dat het niet langs de persafdeling van Feyenoord gegaan is? :')
pi_206349585
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2022 11:44 schreef luxerobots het volgende:

[..]
De ophef is er vooral omdat Kökçü een bekende voetballer is. Een bekende voetballer genereert natuurlijk meer media-aandacht dan een onbekend persoon.
Ja, nou en?

Hij moet goed voetballen en de bal bij de tegenstander in het net schieten. Voor de rest zal het me een rotzorg zijn wat hij van allerlei problemen in de wereld vindt.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
  maandag 17 oktober 2022 @ 11:54:46 #24
268260 Dr.Mikey
Games Crew van het jaar 2013
pi_206349611
Het is goed dat het er is dat regenboog gebeuren hoor maar de reacties als iemand een keer niet mee wil doen vindt ik wel heel heftig.

Tegenwoordig moet je meedoen aan woke gedoe of mensen maken je massaal af en dan schiet het eigenlijk ook zijn doel weer voorbij.

Vond wel verfrissend dat Kokcu durft te zeggen ik doe niet mee omdat ik me hier niet prettig bij voel. Zonder dat mensen hem gaan afschilderen als een homo hatende hol bewoner ofzo.

Maar al die groepen die zich zo gekleineerd voelen etc die nu zo willen strijden donkere mensen homo’s transgenders etc moeten gaan leren dat omdat jij niet voor totale overname bent je niet gelijk tegen bent.

Want daar lijkt het nu toch op waardoor elke mogelijkheid tot discussie ook wordt weg genomen.
They wish to cure us. But I say to you, WE are the cure!
"WHAT IF YOU'RE RIGHT AND THEY'RE WRONG?"
R.I.P DTS.
pi_206349661
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2022 11:54 schreef Dr.Mikey het volgende:
Het is goed dat het er is dat regenboog gebeuren hoor maar de reacties als iemand een keer niet mee wil doen vindt ik wel heel heftig.
Een jongen van 21 jaar ook.
We slaan weer lekker door.

“Het had gekund maar dan hij had moeten zeggen dat het door zijn geloof kwam!” :')

Laat hem zelf de keuze maken met welke verklaring hij komt.
Op woensdag 22 januari 2025 19:50 schreef Bugno3 het volgende:
Stukje Pelle, stukje Cannavaro, stukje Totti.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')