abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 12 oktober 2022 @ 10:32:59 #1
292419 NoXia
Productiefoutje
pi_206294480
quote:
Het Paard van Sinterklaas, een van de meest succesvolle Nederlandse familiefilms van de afgelopen twintig jaar, is op dit moment niet meer te zien voor publiek. Producent Burny Bos wil niet dat de film nog wordt vertoond omdat Zwarte Piet er in voorkomt.

De titel is ook niet opgenomen in het programma van het festival Cinekid, dat komende week plaatsvindt en waar Bos de hoofdgast is.

Heel veel bezoekers
Het Paard van Sinterklaas trok zeventien jaar geleden een half miljoen Nederlanders naar de bioscoop. De cast bestond onder meer uit de (toen) kinderen Ebbie Tam en Mamoun Elyounoussi. Volwassen hoofdrolspelers waren Jan Decleir, Anneke Blok, Peter Bolhuis en de – toen nog een twintiger – Henry van Loon. Laatstgenoemde, nu te zien in tv-serie Zenith II, was hoofdpiet.

Zwarte Piet, Chinees meisje en Sinterklaas
Het Paard van Sinterklaas uit 2005 gaat over het Chinese meisje Winky Wong dat met haar ouders naar Nederland emigreert. Zij probeert onder meer te begrijpen wie Sinterklaas is, maar dat blijkt niet mee te vallen. De film trok in de Nederlandse bioscopen een half miljoen bezoekers, sleepte diverse internationale prijzen in de wacht en werd onder meer verkocht aan China.

Het is heel jammer dat we toentertijd zwarte pieten in de film hebben gestopt”, vindt Bos nu. „Daar hebben we niet goed over nagedacht. Ik snap nu waarom veel Nederlanders bezwaar maken tegen Zwarte Piet.” De NPO vertoont de film al niet meer sinds 2019, toen het officieel NPO-beleid werd om geen programma’s meer te maken of uit te zenden met zwart geschminkte pieten. „Ik vind dat heel verstandig, deze film moet nu niet meer vertoond worden. Het is een rigoureus besluit, maar het enige juiste besluit”, zegt Bos.

Roetveegpieten in film monteren
Bos heeft nog wel onderzocht of de zwarte pieten in de film digitaal konden worden aangepast in roetveegpieten. Steven Spielberg deed iets soortgelijks met zijn meesterwerk E.T. en verving twintig jaar later digitaal de wapens voor walkietalkies. „Maar dat kost zoveel geld, dat zouden we nooit kunnen terugverdienen”, excuseert Bos zich.

De 78-jarige filmproducent sluit niet uit dat Het Paard van Sinterklaas over twintig jaar weer wel vertoond mag worden, met een disclaimer ervoor die uitleg geeft over Zwarte Piet. „Ik kan mij voorstellen dat de film juist door de pieten van cultuur-historische waarde kan zijn: als een les dat we van ver gekomen zijn. Maar om dat nu te doen zou vooral een provocatie zijn voor mensen die terecht bezwaar maken tegen Zwarte Piet.”

Op Twittter gaan mensen flink te keer tegen Burny Bos. De taal die daarbij wordt gebruikt is op deze plek niet echt voor herhaling vatbaar.
bron: https://www.metronieuws.n(...)laas-zwarte-piet-tv/

twitter

twitter

twitter

<O) :'(

[ Bericht 8% gewijzigd door NoXia op 12-10-2022 10:38:27 ]
pi_206294513
Wat moeten al die boze 60-jarige twitteraars nu gaan kijken dan?
pi_206294545
keiharde racisme is dit hele sinterklaas verhaal

goed dat er nu eindelijk wordt doorgezet met het verbannen van dit soort films
pi_206294612
De tering. Moet je die Twitter-accounts eens nalezen, vooral die sterke vrouw dorien.
  woensdag 12 oktober 2022 @ 10:44:55 #5
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_206294618
Tja, dat is het recht van de eigenaar. Nu zal er wel een flinke clandestiene handel komen.

Jammer dat het Sinterklaas gelamenteer al weer gaat beginnen.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
  woensdag 12 oktober 2022 @ 10:47:05 #6
268260 Dr.Mikey
Games Crew van het jaar 2013
pi_206294633
Moet gewoon kunnen toch er zijn nu ook overal series met van die roetveeg pieten waarbij je nog makkelijker kan zien wie het is dat vind ik niks maar dan kijk ik het ook niet ook maar over gaan klagen dan?

Doe gewoon films met zwarte piet en roetveeg piet en laat mensen lekker zelf kiezen wat ze willen zien.
They wish to cure us. But I say to you, WE are the cure!
"WHAT IF YOU'RE RIGHT AND THEY'RE WRONG?"
R.I.P DTS.
  woensdag 12 oktober 2022 @ 10:48:37 #7
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_206294650
Zwarte Piet is niet meer van deze tijd. Prima beslissing dit! Als mensen de film willen zien kunnen ze altijd een DVD kopen.
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_206294667
Wat een gezeik weer, Zwarte piet moet blijven!!
pi_206294848
Maar ondertussen kan je gewoon gezellig naar "White chicks" blijven kijken op Netflix.
  woensdag 12 oktober 2022 @ 11:15:23 #10
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_206294908
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2022 11:10 schreef hyviiee het volgende:
Maar ondertussen kan je gewoon gezellig naar "White chicks" blijven kijken op Netflix.
Of Black Panther. Daar hoor je dan weer niemand over.
Where law ends, tyrrany begins.
pi_206294911
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2022 10:37 schreef Jahr00n het volgende:
keiharde racisme is dit hele sinterklaas verhaal

goed dat er nu eindelijk wordt doorgezet met het verbannen van dit soort films
Een film verbannen omdat Zwarte Piet, een kindervriend, erin voorkomt. Omdat het ‘keihard racisme’ is. Echt, ga je fucking schamen met die belachelijke uitspraak.
pi_206294918
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2022 11:15 schreef Saekerhett het volgende:

[..]
Een film verbannen omdat Zwarte Piet, een kindervriend, erin voorkomt. Omdat het ‘keihard racisme’ is. Echt, ga je fucking schamen met die belachelijke uitspraak.
Je reageert serieus op Jahr00n.
  Moderator woensdag 12 oktober 2022 @ 11:24:13 #13
451823 crew  Plompzakker
HAAAAAAA!
pi_206294967
:')
Deze user is best OK als je hem normaal aanspreekt via DM.
pi_206295016
Dus omdat er zwarten in voorkomen verbieden we een vertoning van een film?

Ik zie dat we rap terugkeren naar de Apartheid.
pi_206295047
Het is al 12 oktober !!! begint de ZP discussie nu pas ?! :o o|O

<O) oO/
"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_206295145
Kunnen de pieten niet digitaal bewerkt worden?
pi_206295162
Maar even downloaden voor de kids dan. ^O^
  woensdag 12 oktober 2022 @ 11:46:21 #18
3542 Gia
User under construction
pi_206295183
quote:
2s.gif Op woensdag 12 oktober 2022 11:15 schreef Gunner het volgende:

[..]
Of Black Panther. Daar hoor je dan weer niemand over.
Nog niet!
pi_206295231
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2022 11:32 schreef TLC het volgende:
Het is al 12 oktober !!! begint de ZP discussie nu pas ?! :o o|O

<O) oO/
pepernoten liggen al bijna een maand in de winkels oO/
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_206295293
Sint van Dick Maas ^O^
Jehovah=Power of God Lucifer=Light of God Satan=Love of God Jesus=Unity of God
pi_206295315
Ik vermoed dat de producent een politieke beslissing neemt om hem voorlopig niet meer uit te zenden. Waarschijnlijk zou een uitzending opgevat worden als een pro zwarte piet statement. Iets wat tegenwoordig echt niet meer kan.

Maar het is een product uit een andere tijd waar men zwarte piet helemaal geen bezwaarlijke personage vonden. Dus dat de film ooit zo is gemaakt is niet meer dan normaal. Een beetje raar dat hij spijt heeft dat ze de film hebben geschoten zoals ze het hebben geschoten.

Paar dagen terug zag ik Vertigo van Hitchcock jaren 50 productie. En het gedrag van de hoofdrolspeler is in de taal van anno nu seksistisch. De film zou vandaag de dag in die vorm niet geproduceerd worden. Of neem een serie uit Friends een productie uit de jaren 90. Waarin Ross opmerkingen maakt die in de taal van nu als homofoob beschreven zou worden.

Het is een kwestie van tijd dat de paard van Sinterklaas weer ergens te zien zal zijn.

Kan ik hem eindelijk een keer zien :P
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_206295330
Het doet pijn om in een land te leven waar normale culturele aspecten en tradities alsof het niets is zomaar bij het grofvuil gezet worden om een paar minderheden te pleasen waarbij geven niet in het woordenboek voor lijkt te komen: alleen nemen, zeuren en eisen. De zelfhaat en het aangeprate schuldgevoel viert hoogtij, waarom mogen wij als natie niet trots zijn op onze geschiedenis en cultuur maar bijvoorbeeld Afrikanen, Mexicanen en Argentijnen wel?
De uil van Minerva spreidt zijn vleugels bij 't vallen van de avond.
pi_206295332
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2022 11:51 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]
pepernoten liggen al bijna een maand in de winkels oO/
De choco kruidnoten met tompouce smaak bij de Hema :9~ die met stroopwafel smaak kan je skippen ;)
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_206295355
quote:
10s.gif Op woensdag 12 oktober 2022 12:01 schreef Slayage het volgende:

[..]
De choco kruidnoten met tompouce smaak bij de Hema :9~ die met stroopwafel smaak kan je skippen ;)
Oeh, als ik die vind neem ik ze. :Y)
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  woensdag 12 oktober 2022 @ 12:05:05 #25
272296 Jan_Lul
Ik zit hier niet voor
pi_206295370
gelukkig is Alles Is Liefde nog wel op Amazon Prime te zien.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')